Dahinterhofen im Bau – 9EngelsmanHet voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.11 SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.Voordelen • Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW. • Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.Nadelen • Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven. • Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort. • Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.Groet,Bas
Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf. Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt. Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.