Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten  (gelezen 10607 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #45 Gepost op: 08 januari 2018, 19:52:05 »
Een geschakelde zal daar zeker niet aan verbeteren omdat die een belasting verwacht om haar uitgangsspanning juist te stellen.
Ik werk intussen al een tijdje met geschakelde voedingen en die geven al zonder belasting de juiste uitgangsspanning. Waarschijnlijk zit er inwendig al een kleine belasting om dit te bereiken.

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #46 Gepost op: 08 januari 2018, 20:10:11 »
Hallo Albert,

Ik gebruik een geschakelde voeding MPS 150 batterij lader 10A / 12V voor wisseldecoders, bezetmelders en de verlichting op de baan (deze is niet meer te vinden, maar een MeanWell voeding is gelijkwaardig, kies wel voor de DR-reeks, niet de SDR )
Mijn Lenz centrale krijgt een Viessman 16V~/150VA voor de eerste booster,  tweede booster krijgt 16V~/100VA van een Titan.

Ik volg Bellejt volledig in zijn uitleg, maak het je nevenapparatuur gemakkelijk, ze lusten echt het liefst DC12V=  vlak.
Je centrale is ontworpen om op 16V~ te draaien, maar ik zou echt wel eens graag het test labo van ESU willen zien, ik verwed er veel op dat daar alles draait op een mooie vlakke DC voeding.
Beroepshalve (beveiligings sector) dragen we steeds veel zorg voor het bepalen van de voedingen van onze aparatuur, het bepaalt o.a. zijn levensduur, we belasten een voeding nooit meer dan 60%. Idem voor mijn baan.

Mijn neven aparatuur (wisselsturing/bezetmelders/draaischijfsturing, seinendecoders) draaien ook nog eens allen op een apparte bus.

Wat me wel verwonderd Albert, is dat je de Duitse schakeling om je Switchpilots op te starten reeds kende maar niet toepaste, ik zou het zeker doen.
Eenmaal boven de 4 Lokpilots beginnen de problemen (wat in het draadje van deze Duitse treinliefhebber zat), dus toch maar overwegen zou ik zeggen.
Ondertussen ook even de lengte getest van decoder tot servo, en al zeker 50cm ver zonder problemen. Ik gebruik wel kant en klare verlengkabels (HobbyKing uit RF-aparatuur)

 vriendelijke groeten, Thierry

ps nog steeds geen jitter/brom op nieuwe Switchpilot servo's



 

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #47 Gepost op: 08 januari 2018, 22:04:13 »
Thierry,
Bedankt voor je aanvulling. Ik heb tot nu toe geen goede ervaringen met het solderen van elektronica dus die schakeling krijg ik niet voor elkaar.

Andere vraag m.b.t. CV50: Wat betekent onderstaande in gewoon Nederlands?
0 Initial impulse after command received: If set, then the pulse signal will be sent to the servo only after first command is given
to the servo.
1 Timeout impulse after position reached: After the servo reaches the end position, the signal is turned off

Bit 0: over welk 'pulse signal' gaat dit? Wat is het effect van in- of uitschakelen. Wat wordt bedoeld met 'first command'?
Bit 1: idem

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #48 Gepost op: 09 januari 2018, 00:15:29 »
...deze is niet meer te vinden, maar een MeanWell voeding is gelijkwaardig, kies wel voor de DR-reeks, niet de SDR
 
vriendelijke groeten, Thierry


Thierry, uit nieuwsgierigheid, wat is het verschil tussen beide reeksen?

Gr, Bert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #49 Gepost op: 09 januari 2018, 10:25:30 »
Andere vraag m.b.t. CV50: Wat betekent onderstaande in gewoon Nederlands?
0 Initial impulse after command received: If set, then the pulse signal will be sent to the servo only after first command is given
to the servo.
1 Timeout impulse after position reached: After the servo reaches the end position, the signal is turned off

Bit 0: over welk 'pulse signal' gaat dit? Wat is het effect van in- of uitschakelen. Wat wordt bedoeld met 'first command'?
Bit 1: idem

Een servo wordt bestuurd door een pulssignaal. Verandert het pulssignaal, dan verandert de stand van de servo. Verandert het pulssignaal niet, dan staat de servo stil. Zonder pulssignaal staat de servo ook stil.

Soms gebeurt het dat een servo stil moet staan maar toch bromt of ratelt. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Met behulp van CV50 bit 0 en 1 kun je daar iets aan doen.

Standaard versturen servo controllers een pulssignaal zodra de controller zelf ingeschakeld is. Zet je CV50 bit 0 op 1, dan zal de controller pas een pulssignaal naar de servo zenden zodra er vanuit de centrale een opdracht voor het wissel is gekomen. Daarmee voorkom je dat bij het inschakelen van de spanning de servo's staan te ratelen of allemaal tegelijk stroom trekken.

Zet je CV50 bit 1 ook op 1, dan wordt het pulssignaal uitgeschakeld zodra de servo de gewenste stand bereikt heeft. Daarmee voorkom je geratel van de servo na het bereiken van de gewenste stand.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2018, 10:28:56 door Dirk J »

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #50 Gepost op: 09 januari 2018, 10:59:24 »
Hoi Dirk J,
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ben bezig met JMRI en een Sprog de instellingen van alle servo decoders uit te lezen en op te slaan. Ik ga bij alle decoders beide bits op 1 zetten.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #51 Gepost op: 09 januari 2018, 12:18:10 »
Dag Bert,

SDR-reeks: gaat bij overbelsating uit, 12V komt pas terug na reset 230V, heeft ook een powerfail output.
DR-reeks gaat niet uit bij overbelasting, blijft 10A (!) geven, ook al vraag je er 11.
Dit zijn niet te vergeten batterijladers, waar je eigenlijk nog de laadstroom bij moet rekenen, welke wij niet nodig hebben.
 
GR Thierry

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #52 Gepost op: 09 januari 2018, 12:25:25 »
Dag Albert,

sorry, ik ga er te gemakkelijk van uit dat elkeen deze dingen kan maken, maar wil je hier graag bij helpen als je wil.

Je vragen over CV 50 lijken me hierboven reeds duidelijk beantwoord.

Hou toch ook rekening met welk merk wissels je werkt. Tillig wissels bij voorbeeld, blijven een tegendruk uitoefenen op een servo.

GR. Thierry

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #53 Gepost op: 09 januari 2018, 12:39:15 »
Vraagje,

Interpreteer ik dit correct?

CV50; bit2 op 4: "Nur bei bewegung anschalten"
Hierbij versta ik, als tegendruk van wissel te groot wordt (=bewegung) gaat servo puls krijgen om dit tegen te gaan.
Bij mij staan mijn  Tilligs voor CV50 op waarde 6, zijnde puls bij ingetselde positie A of B afschakelen, en dus ook
"nur bei bewegung" is puls actief.
Af en toe, "out of the blue" gaat er een servo even bijsturen, wat ik dus interpreteer als het gevolg van instelling bit 2

groetjes, Thierry

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #54 Gepost op: 09 januari 2018, 14:02:04 »
sorry, ik ga er te gemakkelijk van uit dat elkeen deze dingen kan maken, maar wil je hier graag bij helpen als je wil.
GR. Thierry

Thierry,
Bedankt voor je aanbod maar ik ga het binnenkort met een Arduino en een paar relais proberen. Ik kan er een programmaatje inzetten dat de relais met een interval laat schakelen.

Ik gebruik Märklin C-rails. Ik heb geen probleem met tegendruk en ook geen last van brommende wissels na het omleggen. Alleen het slaan bij het inschakelen stoort me.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #55 Gepost op: 09 januari 2018, 18:02:10 »
Citaat van: Hopper
Interpreteer ik dit correct?
...
Hierbij versta ik, als tegendruk van wissel te groot wordt ... gaat servo puls krijgen om dit tegen te gaan.
Nee, lijkt mij niet. Hoe stel je die 'tegendruk' vast, er is toch geen enkele terugkoppeling?

Ik denk dat de servo alleen spanning en signaal krijgt gedurende de korte tijd dat het wissel om gaat, misschien een halve seconde of zo. De rest van de tijd krijgt de servo geen spanning en geen signaal, en kan dus ook niet 'jitteren'.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #56 Gepost op: 09 januari 2018, 20:44:09 »
Hoi
Naar mijn idee krijgt de servo altijd spanning, dus 5V.
De ingang van de servo krijgt de stuur impuls indien deze wordt geactiveerd is om de 20ms, puls duur varieert van 0,5 tot 2,5 ms.
Middenstand van de servo is een pulsduur van 1,5 ms, lager is als voorbeeld links om en hoger is rechtsom.
Zodra de servo decoder de ingestelde waarde heeft bereikt stopt deze met het sturen van de impulsen en de servo blijft dan ook in deze positie staan.

Bij inschakelen van de spanning voor de servo's is echter het probleem de elektronica in deze servo's, geven deze de servo motor ten onrechte een draai momentje zonder stuur signaal.
Je kan dit eenvoudig testen, gewoon alleen de spanning erop zetten en je ziet dat de servo reageert wat die eigenlijk niet moet doen.
Heb er zelf ook enkele bij die dat helaas doen, maar ja, het zijn Ali servo's en niet echt storend.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2018, 21:57:03 door Fransx »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #57 Gepost op: 09 januari 2018, 22:30:44 »
Citaat van: Fransx
De ingang van de servo krijgt de stuurimpuls indien deze wordt geactiveerd is om de 20 ms
...
Zodra de servodecoder de ingestelde waarde heeft bereikt stopt deze met het sturen van de impulsen en de servo blijft dan ook in deze positie staan.
Een servo verwacht een herhalingsfrequentie van ca 50 Hz (iedere 20 ms een stuurpuls). Als een servo geen stuurpuls krijgt, kan hij willekeurige bewegingen maken.
De decoder 'bereikt' geen ingestelde waarde, die geeft meteen een puls van 0,5 - 2,5 ms en blijft die herhalen met een freq. van 50 Hz.

Citaat
Nur bei bewegung anschalten
Hieruit begrijp ik dat je de decoder ook alleen stuurpulsen kan laten geven als de wissel moet bewegen, maar als de decoder geen stuurpulsen geeft, moet hij ook de 5 V voeding naar de servo uitschakelen om die willekeurige servobewegingen te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2018, 22:36:27 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #58 Gepost op: 10 januari 2018, 13:36:27 »
SDR-reeks: gaat bij overbelsating uit, 12V komt pas terug na reset 230V, heeft ook een powerfail output.
DR-reeks gaat niet uit bij overbelasting, blijft 10A (!) geven, ook al vraag je er 11.
Dit zijn niet te vergeten batterijladers, waar je eigenlijk nog de laadstroom bij moet rekenen, welke wij niet nodig hebben.
Oh, waar staat dat dan?
DR-serie:
http://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=DR-120
SDR-serie:
http://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=SDR-120

Als het batterijladers waren, waren er inmiddels waarschijnlijk dingen gesneuveld of werkte het helemaal niet, omdat de voedingen geen op een accu lijkende belasting op zijn klemmen zien.

Ik heb deze voedingen al heel wat keren in m'n handen gehad op m'n werk en kan met 100% zekerheid zeggen dat het echt geen batterijladers zijn.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #59 Gepost op: 10 januari 2018, 13:53:32 »
Hoi
Ik schreef, herhalings frequentie is 20ms en dat is 50Hz, klopt toch wat ik schreef.
Verder, je stelt de decoder in op snelheid en uitslag van de servo.

Uitslag:
Dit betekend bijvoorbeeld naar links is de puls lengte maximaal 1ms en naar rechts is deze 2ms.

Snelheid:
Als de servo maximaal naar links staat was de pulsduur 1ms, nu moet deze naar rechts maar door de decoder wordt niet gelijk de pulsduur van 2ms gestuurd, deze wordt opgebouwd in stapjes. Bijvoorbeeld eerst een puls van 1,1ms, dan 1,2ms dan 1,3ms enzovoorts tot 2ms en stopt het stuur signaal vanuit de servo decoder naar de servo, dit is de ingestelde waarde, dus uitslag bereikt.

Als je de servo sneller wil laten functioneren zou dit in stapjes van bijvoorbeeld 0,2ms kunnen zijn. Dus vanuit de instelling 1ms, de volgende stap 1,2ms, dan 1,4ms enzovoorts, gaat tweemaal zo snel dus.

Let op, dit zijn fictieve waardes als voorbeeld, in werkelijkheid zijn de stapjes nog kleiner en meer verfijnd en geen signaal, dan stopt de servo.

Dat jitteren kan door stoorsignalen op de stuurdraad van de servo worden veroorzaakt, of misschien zelfs de voedings draad. Hiervoor zou je dus met een scoop moeten gaan meten, want meten is weten.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 14:33:00 door Fransx »