Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten  (gelezen 10608 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Mijn servo's staan bij het inschakelen van de stroom altijd te klapperen.

Om dit te voorkomen heb ik 3 stuks Switchpilots op een laptopvoeding van 19,5V/3,45A aangesloten. Als ik de stroom inschakel gebeurt er niets, de servo's doen niets. Als ik bij het inschakelen van de stroom 2 Switchpilots aansluit gaat het wel goed. Daarna kan ik de derde aansluiten en die werkt dan ook. Zonder te klapperen, maar wel een beetje omslachtig.

Is deze voeding niet geschikt of niet zwaar genoeg voor 3 stuks Switchpilots? Iemand enig idee wat er misgaat en hoe dit op te lossen?


Albert.

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2017, 11:34:11 »
Beste Albert,

Betere transfo gebruiken
Ik heb dezelfde problemen gehad met een Marklin transfo.
Heb deze vervangen door een Titan en sindsdien geen problemen meer.
Er hangen +- 40 servo's aan.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2017, 11:37:33 »
19V is ook wel heel erg hoog. Ken de Switchpilots niet van binnen maar als ze dat lineair naar 5V moeten brengen hebben ze aardig wat weg te stoken. En volgens de specs is 18V de max...

Maar voor de beeldvorming, als je de voeding aan zet met 3 modules eraan dan klapperen ze niet maar ze zijn daarna ook niet bruikbaar? Geeft de voeding dan nog wel spanning of slaat deze gewoon in de stroombegrenzing?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2017, 11:44:26 »
Bedankt voor de snelle reacties.

@Olivier,
Kun je me ook vertellen welke Titan voeding dat is? Als ik zoek op Titan voeding zie ik zoveel keuzes.
Is deze ook geschikt: Klik

@Timo
Ik meen in de gebruiksaanwijzing gelezen te hebben dat 24V DC het maximum is maar zal me er nog een keer in verdiepen.
Als ik 3 decoders aansluit en de stroom inschakel zijn ze niet bruikbaar. Of de voeding nog wel spanning afgeeft weet ik niet maar dat ga ik even meten.

Albert.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2017, 11:51:59 door AlbertG. Reden: Hyperlink toegevoegd »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2017, 15:34:07 »
Ik moet zeggen, ik heb alleen de website van ESU open gehad en daar staat 18V. Misschien dat de handleiding iets anders zegt :) Maar ik verwacht gewoon een lineaire spanningsregelaar dus meer spanning is alleen meer hitte. De decoder zelf en de servo's werken gewoon op 5V.

Maar belangrijkste lijkt me eerst te controleren of de spanning wel aan blijft  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2017, 16:07:36 »
Timo,
De voeding houdt er mee op zodra ik deze aanzet met 3 decoders er op. Stekker er uit, decoders afkoppelen en stekker er in en dan doet hij het weer.
Ik ben weer teruggegaan naar de Märklin trafo. Dan maar even klapperen bij het opstarten.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2017, 17:04:12 »
De handleiding zegt: maximaal 18V AC of 24V afgevlakte gelijkspanning.
Ik denk dat de laptopvoeding de gevraagde stroom niet kan leveren. Zou je op het typeplaatje kunnen lezen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2017, 17:36:15 »
Is deze voeding niet geschikt of niet zwaar genoeg voor 3 stuks Switchpilots? Iemand enig idee wat er misgaat en hoe dit op te lossen?
Ik vermoed dat de piekstroom van 3 Switchpilots en de aangesloten servo's groot genoeg is om de laptopvoeding in overbelastingsbeveiliging te laten schieten.

Die zal dan botweg de uitgang afschakelen en even wachten: in die tijd loopt het grootste gedeelte van de elektronica weer leeg, de voeding schakelt weer in, ziet opnieuw overbelasting op zijn uitgang en schakelt weer uit. Je begrijpt: dat blijft 'ie zo herhalen tot jij er wat aan doet, in dit geval dus een Switchpilot afkoppelen en daarna pas aankoppelen.

Kijk ook niet al te raar op van rare effecten van lange voedingslijnen aan een dergelijke voeding: van dergelijke voedingen is het vaak niet toegestaan/aangeraden om de kabel te verlengen. Is het niet vanwege storing die toeneemt (radiostoring) danwel vanwege de onbetrouwbaarheid van de voeding zelf of de uiteindelijke uitgangsspanning. HF-spanning kan rare dingen doen!
« Laatst bewerkt op: 29 december 2017, 17:54:08 door Menno »

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2017, 19:03:58 »
Allen bedankt voor de reacties.
De voeding levert max 3,45A. Ik heb de kabel van de voeding niet verlengd.
Ik heb al op meer plaatsen gelezen dat deze decoders vermogen slurpen bij het inschakelen. Ik ben ook al eens een schema tegengekomen van een stukje elektronica die de decoders stuk voor stuk inschakelt maar ik ben niet zo'n ster in solderen. Ik hoop dat Olivier nog met het typenummer van de Titan voeding komt. Ik heb gezocht op Conrad maar daar kom ik het merk niet tegen.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

locofiel

  • Gast
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2017, 21:23:16 »
Een vergelijkbaar probleem had ik met het creëren van een Progspoor voor SprogII.
Als voeding had ik ook een surplus laptopvoeding, die e.e.a. zou moeten trekken, maar bij een beetje programmeren ging ie in de begrenzing.
Een eico van 1000 µF gaf al uitkomst.
Misschien een ideetje?

Gr,

Dirk

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2017, 21:59:06 »
Hoi.Dirk,,
Hoe moet ik die Elco aansluiten?

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2017, 23:10:56 »
Hoi Albert,

Het probleem komt door het gelijktijdig inschakelen van alle servo's. Deze trekken dan met z'n alle zoveel stroom dat de voeding het niet trekt.
Een servo heeft 3 aansluitingen, de nul, de voeding en het signaal.
De Switch Pilot Servo versie 2 (niet de v1) kan de voeding aansluiting van de servo afschakelen . Dit is in te stellen dmv de CV50=4.
In dat geval wordt er alleen voeding op de servo gezet als er een commando is gegeven (Dcc acc of handmatig).

Zou je eens willen proberen om CV50 van alle pilot's op 4 te zetten?

mvg spock





AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2017, 07:20:22 »
Hoi Spock,
Alle decoders zijn versie 1, en zelfs daar zijn weer verschillende uitgaven van. Ik heb ze allemaal met de loc programmer geprogrammeerd.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2017, 09:26:56 »
Ja, servo's zijn enorme slurpers. En vaak zijn laptopvoedingen inderdaad wat strikter met afschakelen bij overbelasting dan een trafo. Die kan je best even "zwaar" overbelasten. Doe je met het schakelen van een normale wisselaandrijving op een starterset trafotje ;D

En 24VDC, prima. Ik had alleen even snel bij de specificaties op de ESU site gekeken en daar stond 18V AC of DC, vandaar. Maar beide lijkt me redelijk hoog uitgaande van een lineaire spanningsregelaar.

Overigens betwijfel ik of je het kan oplossen met een condensator. Want leeg lijken deze juist op een kortsluiting waarbij je dus het effect bij het inschakelen alleen maar vergroot :-\ Probleem is dan ook anders dan bij @Locofiel waar het wel start maar tijdens gebruik in overbelasting gaat. Dan is inderdaad een grotere buffer condensator een oplossing :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

guest7822

  • Gast
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2017, 09:50:44 »
17.2. Technische Daten SwitchPilot Servo V2.0
Betriebsarten:
•NMRA/DCC „Accessory Decoder“ kompatibel. Weichennummern 1 - 2040
•Märklin® Motorola® kompatibel, bis Weichennummer 384. k83 kompatibel. k84 Logik
•Versorgung durch Digitalzentrale oder separaten Gleichspan- nungsnetzteil.
•Maximale Eingangsspannung: 24V DC.