Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
Vandaag om 19:10:11
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 19:09:45
Digikeijs? door Remunj
Vandaag om 19:09:27
bouwen met modules in marokko door Rondje_HO
Vandaag om 19:05:41
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
Vandaag om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
Vandaag om 18:53:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 18:36:20
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
Vandaag om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:29:44
Delft NGSF door Benelux795
Vandaag om 18:18:44
US dieselmaterieel H0 door RBlok
Vandaag om 18:14:59
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door hervé
Vandaag om 18:10:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 17:54:35
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 17:19:44
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 16:50:37
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:06
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 16:49:03
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door RBlok
Vandaag om 16:40:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 16:38:45
membraan toetsenbord besturing arduino tbv draaischijf digitaal via koploper? door JWS
Vandaag om 16:37:42
Testdiorama door MOVisser
Vandaag om 16:31:02
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 16:21:35
Knutselen met Holland Rail door Pauldg
Vandaag om 16:10:45
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door mass am see
Vandaag om 16:06:56
Gemeentetram Eemstede door eemstede
Vandaag om 16:03:26
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 15:58:53
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 15:32:04
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:52:51
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Besselspoor
Vandaag om 14:44:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 14:32:03
  

Auteur Topic: De terugkeer van het Eiland Waan  (gelezen 9789 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #45 Gepost op: 04 januari 2023, 21:09:35 »
Om te smullen!  (y)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #46 Gepost op: 04 januari 2023, 21:28:58 »
Yes! Blijven volgen! (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #47 Gepost op: 05 januari 2023, 13:16:46 »
ik kende dit draadje helemaal niet, maar ga het zeker volgen.
interessant allemaal, ik wil in deze schaal (naast mijn baan in 0) ook wat gaan doen.

rails in 0m is ook te verkrijgen bij Schnellenkamp, iemand ervaring mee?

https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/Categories/Shop/%22Schnelli%C2%B4s%20Meter%22/GleiseGleisbauOberleitungKupplung

wat is de beste methode om locjes (bv Magic train) om te bouwen naar 0m ?
vr. groet,  Hans

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #48 Gepost op: 05 januari 2023, 21:45:19 »
Hoe bouw ik 0e-materieel om naar 0m, vroeg je, @Hans1963. Het korte antwoord is: nou, gewoon. Het lange antwoord:

Ik zal later nog wat foto's maken van de Magic-Train-dieseltjes. Heb ik nog niet gedaan. Eerst dan maar wat andere conversies van 0e naar 0m. Ik zeg liever 016,5 en 022,5 (en 032 voor normaalspoor) maar dat is natuurlijk niet volgens de MOROP/NEM-afspraken.

Het belangrijkste gereedschap dat ik gebruik is een wiel-afperser. Gekocht bij Fohrmann. Ze adviseren gelijk alternatieve spindels te bestellen, en reservehaken. Doen! Ik heb al één keer zo'n haak laten breken, want de kracht die je met dit apparaat kan uitoefenen is groot.

De wielen weer terugpersen op een (langere) as doe ik in de vertikale boorstandaard: wiel op het werkpaneel, as in de boorkop. Alleen maar inspannen, niet de kolomboormachine aanzetten! Door het omlaag bewegen van de hefboom maakt de as een zuiver vertikale beweging, het asgat in. In de bankschroef gaat het ook, maar dan bestaat het risico van niet zuiver haakse resultaten. En als het wiel niet haaks op de as staat, oei, dan wobbelt het een beetje en kan je voertuig ontsporen. Zorg vooral dat de kopse uiteinden van je as een beetje zijn afgeschuind, en geen zaag- of breekrandje meer hebben, want daarmee schaaf je materiaal weg uit de binnenkant van het asgat. Wobbel, wobbel.

Het belangrijkste materiaal dat je nodig hebt, is rondstaal (dik massief staaldraad) van 2mm ⌀, de meest voorkomende h0-asdikte. Ga je uit van een Lima-wielstel, dan heb je 2,5mm ⌀ nodig. Enzovoorts. Dit materiaal gebruik je om nieuwe, langere assen te maken.

Alternatief materiaal om wielstellen van wagons op 22,5mm spoorwijdte te brengen is messingbuis met een binnendiameter gelijk aan de asdiameter.

Buismateriaal met een binnendiameter gelijk aan, of iets groter, dan de asdiameter heb je ook nodig om afstandsbusjes te maken van 3mm lang, die in voorkomende gevallen voorkomen dat de langere as heen en weer zwabbert in de aslagering die bedoeld is voor 16,5mm-wielstellen.

Eerste tip: probeer het om te beginnen eens met een simpele goederenwagen.

Bij tractievoertuigen is de strategie: eerst goed bekijken, dan uit elkaar halen. Wielstellen eruit en op 22,5mm-maat brengen. Voertuig in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. De praktische tactiek verschilt van voertuig tot voertuig. Een paar voorbeelden:

Onderstel van een Bachmann 0n30 (=016,5)-tram met verlengde assen voor 22,5mm-spoor. De assen blijven zijdelings op hun plaats door de tandwielen, afgedekt door de bodemplaat waarin je de tandwielkasten ziet zitten. Afstandbusjes waren hier dus niet nodig.


Baanschuiver voor Bachmann streetcar by Rob Kievit, on Flickr

Zo'n zelfde Bachmann-onderstel van boven gezien. De stroomafname-slepers waren uiteraard berekend op 16,5mm-wielstellen, maar kunnen met enig buigwerk gehandhaafd blijven. Dat lukt niet bij iedere conversie.


P1080008 by Rob Kievit, on Flickr


Halfnul-draaistellen verbreed voor 022,5. De as in het midden doorgezaagd, een buisje van exact 20mm gemaakt (dat is de "back-to-back"-maat ofwel speermaat voor 0m), en daar de assen ingestoken. Het draaistelframe overlangs doorgezaagd en 6mm breder weer in elkaar gezet.


O22,5 widened bogies by Rob Kievit, on Flickr

Een vergaande benadering is: de 0e-wielstellen, scheenplaten en remblokken eraf zagen en weggooien, en vervolgens draaistellen bouwen voor 022,5-spoor.


Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr


Weg met al die iele 0e-zaken:


Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr

En zelfgebouwde draaistellen op 22,5mm-wielstellen eronder:


Bakwagen 208 (1:45) by Rob Kievit, on Flickr

Omgespoord!

De aanleiding van dit verhaal was de vraag



Citaat van: Hans1963
Wat is de beste methode om locjes (bv Magic train) om te bouwen naar 0m ?

Daar kom ik nog op terug. Het zijn krengen, die Magic Trains.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2023, 21:47:23 door RobK »
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #49 Gepost op: 06 januari 2023, 10:37:26 »
bedankt voor je uitgebreide antwoord Rob.

tav de tractie eenheden, heb je voorkeur voor de Bachmann aandrijvingen?
een afgeschreven H0 lokje moet ook lukken toch. (als je de scheenplaten niet nodig hebt)

hoor graag nog de ervaringen met Magic Train.  :)
vr. groet,  Hans

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #50 Gepost op: 06 januari 2023, 11:22:17 »
Dank, Rob, voor de uitgebreide beantwoording van de vraag van Hans.
Daar help je mij, als beginnend Nul-meterspoorder ook mee.

Groet,
Wolter

Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #51 Gepost op: 06 januari 2023, 12:07:30 »
Ook voor mij wel leerzaam.  (y)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #52 Gepost op: 10 januari 2023, 00:06:23 »
Ja, @tothebeach, het nummer H53, is inderdaad gekozen als logisch vervolg op de HTM-eloks H51 en H52, en de associatie met de metersporige NZH H1051 en H1052.

Welke kleur gaat hij krijgen? Gelukkig heeft niemand nog gesuggereerd 'paars', voor deze krokodil  ;D

Hoe blijft het machinistenhuis op z'n plek? De lok bestaat uit niet meer dan twee aangedreven neuzen met een verbindingsstukje ertussen. De draaipunten van het verbindingsstukje vallen niet samen met de draaipunten van de neuzen onder het machinistenhuis. Dat zou wel kunnen, maar dan moeten de openingen rondom de neuzen te breed worden. Lelijk.

Het machinistenhuis staat los op de voetplaat. In de lengterichting wordt het op z'n plaats gehouden door de kopwanden, die aanstoten tegen het omhoog stekende instrumentenpaneel achter de raamstijl. In zijwaartse richting wordt het op z'n plaats gehouden door de omkasting van het instrumentenpaneel, bestaande uit polystyreenstrippen die tegen de kopwand zijn gelijmd.



0m-krokodil op Magic-Train-basis by Rob Kievit, on Flickr

Het is nogal vol in het machinistenhuis. Het verbindingsplaatje van dubbelzijdig pertinax is nauwelijks nog te zien. De twee draaipunten liggen ongeveer onder het zitvlak van de machinisten.
Veel plaats wordt ingenomen door de tweepolige dubbel-om-schakelaar, voor de keuze tussen tweerailbedrijf of tramschakeling (wielen aan massa, en bovenleiding). De decoder is daar tegenaan geplakt.
De bedrading voor de frontseinen (blauw, wit, geel) moet wat extra lengte hebben om te kunnen meebewegen in de bogen.

Beglazing ontbreekt nog. Eerst de loc maar eens naar de spuiterij voor een kleurtje. Je ziet dat Fleischmann mooie sponninkjes heeft gemaakt waar straks zó een transparantje in kan schuiven.

Verder zie je links nog een spiraalveer. Die is hiervoor:


0m-krokodil op Magic-Train-basis by Rob Kievit, on Flickr

De veer trekt het dak strak op de cabine, en daarmee de cabine op de voetplaat. Het blijft allemaal op z'n plaats zo, ook als de lok door de bogen rijdt:




In de boog (2) by Rob Kievit, on Flickr





In de boog (1) by Rob Kievit, on Flickr

Zwitserse spoorpantografen zijn nogal klein en smal uitgevallen, zelfs in 1:45. Met z'n tijdelijke Zwitserse pantootje lijkt het lokje nog heel wat, maar dat duurt niet lang meer.





0m-krokodil op Magic-Train-basis by Rob Kievit, on Flickr

Als lok van een trambedrijf moet onze H53 natuurlijk een trambeugel krijgen. En dan niet te ouderwets, want het ontwerp van de samenstellende lokdelen dateert uit 1957. De Waanse werkplaats heeft een Stemmann-beugel uit hetzelfde tijdperk gefabriceerd, die inmiddels is gemonteerd.
Het is wel even wennen aan de andere verhoudingen, maar nu is het echt een tramloc.



0m-krokodil op Magic-Train-basis by Rob Kievit, on Flickr

Is die beugel niet veel te groot? Nee, hij is precies 1:45. Het oorspronkelijke diesellocomotiefje is vrij laag. Maar eveneens 1:45.



« Laatst bewerkt op: 10 januari 2023, 00:09:56 door RobK »
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4379
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #53 Gepost op: 10 januari 2023, 16:55:51 »
Geweldig Rob. En smalspoortramkrokodil.

En op een beetje smalspoortram hoort een kingsize beugel.

Zie de WMF 1 tramloc van Rob in Waelstede. Geweldig lokje.

En de NZH had ook van die mooie gigantische beugels voor in Amsterdam.

Maar de 53 wordt dus paars?  :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #54 Gepost op: 10 januari 2023, 20:11:48 »
Dit is een overtuigende tramloc geworden, Rob.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #55 Gepost op: 10 januari 2023, 22:08:19 »
Dank, Wolter, Martijn.

Nou, paars... hij is nog lichtgrijs nu, maar virtueel heb ik 'm even bont en blauw getoverd. De H53 is na indienststelling meteen aan het werk gezet voor de wekelijkse drankleverantie aan de Terminus Tavern.



Zogezegd een diep-in-het-glaasje-gekeek-"fake"  ;)
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #56 Gepost op: 10 januari 2023, 23:11:55 »
Heb je de pantograaf cq trambeugel zelf gemaakt of kun je dat ergens kopen?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6422
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #57 Gepost op: 10 januari 2023, 23:42:52 »
Rob, erg leuk dit, veel te laat ontdekt! Je Krook mag er zijn. Super, en inderdaad, wat anderen al zeiden, inspirerend!

Groet
Huup

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #58 Gepost op: 11 januari 2023, 00:15:00 »
Heb je de pantograaf cq trambeugel zelf gemaakt of kun je dat ergens kopen?

Albert

Zelf gemaakt.
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
« Reactie #59 Gepost op: 11 januari 2023, 10:33:22 »
Die Waanse werkplaats heeft toch ook wel een flinke ontwikkeling doorgemaakt in de laatste decennia. En zelfbouw is ook een stuk leuker dan kant en klaar uit de winkel.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.