Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€40.00
Per saldo:
€-210.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko ICR beetje opfrissen.
door
Sander.
Vandaag
om 19:47:28
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 19:32:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mass am see
Vandaag
om 19:26:52
Digikeijs?
door
Martin Domburg
Vandaag
om 19:26:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
mass am see
Vandaag
om 19:23:15
bouwen met modules in marokko
door
nkob
Vandaag
om 19:19:37
Testdiorama
door
Cyril Mariën
Vandaag
om 19:16:56
Fotoimpressie van mijn HO baan.
door
Rondje_HO
Vandaag
om 19:10:11
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
door
NS264
Vandaag
om 19:09:45
Stekkerverbinding DR4018
door
bellejt
Vandaag
om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920
door
gdh
Vandaag
om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:29:44
Delft NGSF
door
Benelux795
Vandaag
om 18:18:44
US dieselmaterieel H0
door
RBlok
Vandaag
om 18:14:59
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
hervé
Vandaag
om 18:10:51
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 17:19:44
Nederlandse Spoordijk in H0
door
Miniature Holland
Vandaag
om 16:50:37
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:49:06
Doornvliet
door
MOVisser
Vandaag
om 16:49:03
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
RBlok
Vandaag
om 16:40:05
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 16:38:45
membraan toetsenbord besturing arduino tbv draaischijf digitaal via koploper?
door
JWS
Vandaag
om 16:37:42
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 16:21:35
Knutselen met Holland Rail
door
Pauldg
Vandaag
om 16:10:45
Botenlak tbv sloot, hoeveel?
door
mass am see
Vandaag
om 16:06:56
Gemeentetram Eemstede
door
eemstede
Vandaag
om 16:03:26
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 15:58:53
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 15:32:04
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 14:52:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
De terugkeer van het Eiland Waan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: De terugkeer van het Eiland Waan (gelezen 9792 keer)
RobK
Offline
Berichten: 309
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #30 Gepost op:
04 november 2022, 18:51:33 »
Op het Eiland Waan is het nooit echt koud. Daarom kon er in november gerust een NVBS-excursie worden gehouden met de open rijtuigen. De excursietram was bijzonder van samenstelling: alle drie de open aanhangwagens van het bedrijf, getrokken door goederenloc 23. De recent gereviseerde B49 rijdt achterop, met de trucks nog in de grondverf.
Open trailer excursion on Isle of Waan
by
Rob Kievit
, on Flickr
Open trailer excursion on Isle of Waan
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
RobK
Offline
Berichten: 309
Re: De terugkeer van het Eiland Waan 0m
«
Reactie #31 Gepost op:
01 december 2022, 20:20:34 »
Dubbelgelede "Flexity Outlook" A205 van het Eiland Waan heeft een grote revisie ondergaan.
De aandrijving in de ene kopbak is vervangen; het loopdraaistel in de andere is verbeterd; en de pantograaf is verplaatst. Uitgesteld tot een volgende revisie is het aanbrengen van front- en sluitverlichting.
Bij de motorisering van deze Dicky Toys-speelgoedtram (€15) koos ik in 2009 een makkelijke, maar rare oplossing. De aandrijving van een Fleischmann Magic Train-diesellocje, op spoorwijdte 22,5mm gebracht, werd ingebouwd. Dat leverde dus een moderne tram op met een draaistel met koppelstangen. Niet erg voorbeeldgetrouw, maar het zat allemaal, zwartgeverfd, achter de schortplaten, dus niemand die het zag. Of er iets van zei. Rijden deed het wel.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Inmiddels durf ik het wel aan om zelf een aandrijving in elkaar te knutselen van losse onderdelen. Met de motor, wormwiel en passend tandwiel uit een Lemaco-wisselaandrijving, plus een handvol plastic Lima-tandwielen moest het lukken. Een simpel ontwerpje met een radstand die correspondeert met de asdeksels en wielkasten in de bodem van de tram stond gauw op papier, jawel, met een Rotring-pen getekend.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Het resultaat: een aandrijving gezaagd uit fosforbronsplaat, dankzij de Lima-tandwielen aangedreven op beide assen. Voldoende krachtig voor een licht kunststofmodel. Voorafgaand aan de inbouw even een staatsieportret, samen met de "bevrijde" aandrijving die 13 jaar goede diensten bewees. Die is alweer onderdeel van een volgend project, waarover later meer.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Een ander verbeterpunt was het avontuurlijke gedrag van de kopbak met het loopdraaistel. Onder de korte bakken zijn de assen in principe star bevestigd. Zo is het tenminste bij veel moderne gelede trams van het grote voorbeeld, zoals Flexity Outlook en Combino. "Zo'n ding is gewoon een sleep twee-assertjes," zei een Amsterdamse trambekende omstreeks 2000 tegen mij.
Om de tram enige flexibiliteit te geven bij het in- en uitrijden van bogen hebben de starre assen toch enige mogelijkheid tot zijwaartse rotatie. In het echt, dus ook in model.
Onder mijn model was de bewegingsvrijheid van het (dus niet voorbeeldgetrouwe) loopdraaistel wel èrg royaal, en bovendien werkte de terugstelveer niet goed, waardoor het draaistel op recht spoor niet terugkwam in de lengteas.
Anders gezegd: de tram reed soms rechtuit terwijl de kop nog scheef stond.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Dat heb ik eenvoudig opgelost door het loopdraaistel vast te zetten. Nu deed zich een probleem voelen dat eerder niet zo nijpend was: de draaipunten van de geledingen stonden alleen bewegingen toe in het horizontale vlak. Op een vlak spoor rijdt de tram dan uitstekend, maar o wee als de ene spoorstaaf ergens iets hoger of lager ligt. Dan worden de linker- of rechterwielen opgetild en dreigt ontsporing.
Dit was redelijk makkelijk op te lossen. Het draaipunt van de geleding bestaat uit (1) een boven- en een onderschijf die beide vastzitten aan de kopbak, rechts, met daartussen opgesloten (2) twee schijven die vastzitten aan de zwevende middenbak, links.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Kan één van die opgesloten schijven niet weg? Jawel, de bovenste. De middenbak is met de onderste opgesloten schijf - verlengstuk van de bodem - opgelegd op het draaipunt van de kopbak; de bovenste opgesloten schijf dient alleen om de vloer van het interieur op z'n plek te houden. Die kan dus weg!
Zo gezaagd, zo gedaan. Bij beide geledingen. Iedere kopbak kan nu niet alleen naar links en rechts zwenken, maar ook enkele millimeters stampen en slingeren rondom het draaipunt (waar zouden we zijn zonder scheepsterminologie). Voldoende om het spoor te volgen als dat niet perfect ligt, of bij het inrijden van verkanting.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Tenslotte nog de positie van de pantograaf. Alleen bij deze tram ontsnapte die in krappe bogen onder de draad vandaan; het ligt niet voor de hand om dan de bovenleiding te verhangen. Door de eenbeenpanto een halve slag te draaien, zit het sleepstuk nu een halve cm dichter bij het draaipunt van de geleding. Net voldoende om 'm eronder te houden.
Uitgebreide tests na deze revisie volgen pas wanneer de baan weer op z'n poten staat.
Waan Flexity A205 overhaul
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
RobK
Offline
Berichten: 309
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #32 Gepost op:
26 december 2022, 15:31:35 »
Dat een bovenleidingspaal een beetje scheef staat, komt bij de beste trambedrijven voor. Maar deze op het Eiland Waan maakt het nu wel erg bont.
Pole position - 1
by
Rob Kievit
, on Flickr
Met de geringe vervoersvraag tijdens de kerstvakantie kon de tramdienst even worden stilgelegd. Een nieuwe, ditmaal stalen, mast werd geplaatst in een 3cm dik blok onder de oppervlakte.
Vervolgens kwam de bovenleidingsmonteur in actie om de spandraden weer te bevestigen.
Pole position - 2
by
Rob Kievit
, on Flickr
En in de loop van de dag werd de tramdienst hervat.
Pole position - 3
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 1536
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #33 Gepost op:
26 december 2022, 16:48:02 »
Er werd goed op de bovenleidingsmonteur gelet!
Maar gelukkig doet alles het weer.
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
Marc tramt
Offline
Berichten: 10311
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #34 Gepost op:
26 december 2022, 17:15:03 »
Het bouwplezier blijft van deze baan afstralen.
Ooit één van mijn inspiratiebronnen om iets met trams te gaan doen.
Gelogd
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m
www.modulebaan.nl
Charleroi - Route de Mons
Karben
Offline
Berichten: 1022
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #35 Gepost op:
26 december 2022, 17:40:07 »
Heel mooi Rob. Je staat op pole position!
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Noordernet
Offline
Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #36 Gepost op:
26 december 2022, 18:59:59 »
Altijd een bron van inspiratie.
Wolter
Gelogd
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.
Noordernet
Offline
Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #37 Gepost op:
27 december 2022, 07:38:43 »
Ik heb ook een vraag, Rob.
Je schrijft op een paar plekken, dit forum en je blog, dat je je aan de NEM-norm houdt voor de spoorwijdte van 22,5 mm. Dat is de maat die hoort bij ‘Nul-meterspoor’ en de echte spoorwijdten die daar dicht bij liggen.
Ik zag dat bekende Duitse bouwers voor Nul-meterspoor een spoorwijdte van 22,2 mm hanteren, net als sommige commerciële aanbieders.
Weet je wat de achtergronden hiervan zijn en wat is tegenwoordig gangbaar?
Reden waarom ik dit vraag is een schaalsprong naar spoor 0-smalspoor, waarbij ik (Frans) meterspoor wil nabootsen. Bij voorbaat dank voor je reactie.
Vriendelijke groet,
Wolter
Gelogd
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 1536
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #38 Gepost op:
27 december 2022, 11:02:54 »
Sorry dat ik me er even tegenaan bemoei, deze zoektocht heb ik ook al eens gemaakt.....
22,5 mm komt van S-gauge (1:64). Vaak werd/wordt deze rails en aandrijvingen gebruikt voor avonturen in 0m.
22,2 is Duits finescale: 1000 : 45 = 22,2222.
Wat wil je? 1000 mm meterspoor of 1067 mm kaapspoor? En doe je dan 1:45 of, aangezien het Frans is (en er veel Frans spul in deze schaal te koop is), 1:43,5? Dan wordt het weer anders....
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
Noordernet
Offline
Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #39 Gepost op:
27 december 2022, 13:33:21 »
Dank je, Albert.
Rob, geef het s.v.p. even aan als je vindt dat deze persoonlijke vraag en antwoord niet thuishoren in je eigen draadje. Dan laat ik deze bijdragen overboeken naar mijn eigen draadje (Frans loodsje etc.).
Groet,
Wolter
Gelogd
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.
RobK
Offline
Berichten: 309
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #40 Gepost op:
28 december 2022, 17:30:06 »
Hallo Wolter, en Albert,
Prima om hier over de spoorwijdte te discussiëren, hoor.
Toen ik in 1996 met de eerste versie van Eiland Waan begon, koos ik de 1:64-normen voor het meterspoor in schaal 1:45. Dat is inderdaad 22,5mm.
Indertijd - het internet stond nog in de kinderschoenen - was het
normblad van de MOROP
de enige beschrijving van de spoornormen die ik kon vinden. Je ziet hier dat de spoorwijdte voor S en voor 0m dezelfde is. Over 22,2mm werd in 1996 nog nauwelijks gesproken; ik ben het in ieder geval pas later tegengekomen.
Tot op de huidige dag rijdt materieel van allerlei pluimage probleemloos door mijn zelfgebouwde 0m-wissels. Het verschil tussen 22,2mm en 22,5mm is in mijn praktijk zonder betekenis gebleken. Maar dat kan bij andere 0m-ers natuurlijk anders zijn.
Uit vroeger tijden: een Bemo 0m-goederenwagen rijdt achter de Dwerg door het overloopspoor op Eiland Waan, versie 1.
Gelogd
Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Noordernet
Offline
Berichten: 2434
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #41 Gepost op:
28 december 2022, 18:31:16 »
Hallo Rob,
Dank voor je heldere antwoord. Uit ervaring weet ik dat met zelfbouwwissels enige tolerantie is in te bouwen. Het zou jammer zijn om bij voorbaat enige uitwisselbaarheid van materieel onmogelijk te maken.
Met vriendelijke groet,
Wolter
Gelogd
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.
RobK
Offline
Berichten: 309
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #42 Gepost op:
04 januari 2023, 20:22:54 »
Op naar het volgende project! Bij de renovatie van de gelede tram A205 werd een nieuwe aandrijving ingebouwd en kwam het tot dan gebruikte chassis van een Fleischmann-Magic Train dieseltje vrij. Links op de foto.
Een nog nieuw locje van hetzelfde type is ook omgespoord naar 22,5mm, en toen waren er twee.
0m-krokodil
by
Rob Kievit
, on Flickr
Nu is er weinig emplooi voor twee kleine pantograafloze locjes bij het trambedrijf van het Eiland Waan. Maar er was wel behoefte aan een sterke locomotief voor diensttrams en goederenvervoer. De eloc 23, die zulke taken tot nu heeft verricht, begint langzaamaan tot het museummaterieel te horen, al kan hij nog prima meekomen.
Ergo: de twee locjes worden samengebouwd tot een vierassige elektrische locomotief. Met koppelstangenaandrijving, dat ziet er wel leuk uit. Bovendien zijn dan alle vier de assen aangedreven; ieder locje heeft maar een aangedreven as, en de tweede wordt meegenomen door de koppelstangen.
Zo'n loc wordt natuurlijk te star, dus de onderstellen moeten kunnen zwenken. Twee mogelijkheden: een lange locomotiefkast, met de twee aandrijvingen als draaistellen eronder; of een kort machinistenhuis met twee beweegbare 'neuzen' waar de aandrijvingen vast onder zitten. Dat laatste is het dus geworden, in overeenstemming met
de definitie van een krokodil
.
0m-krokodil
by
Rob Kievit
, on Flickr
Oftewel een dubbelgelede locomotief.
Een eerste "Stellprobe", met alle onderdelen nog los van elkaar, laat zien waar we naartoe werken.
0m-krokodil
by
Rob Kievit
, on Flickr
Maar zo is de loc te lang. De instrumentenpanelen, normaal in de cabine, zitten nu buiten de front-wanden. Dat kan zo dus niet.
Dit is het volgende designstadium:
0m-krokodil
by
Rob Kievit
, on Flickr
Zo passen de afmetingen beter bij het Waanse trambedrijf.
In de volgende bijdrage o.a.: hoe is het machinistenhuis bevestigd, welke kleur moet hij eigenlijk krijgen, en waarom heeft hij (zij?) het nummer 53.
«
Laatst bewerkt op: 04 januari 2023, 20:24:57 door RobK
»
Gelogd
Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 7949
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #43 Gepost op:
04 januari 2023, 21:00:13 »
Mooi projectje Rob. En het nummer is wel duidelijk, hij/zij lijkt sterk op de voorlopers, de 51 en 52, uit Schragenhave, zeker in deze kleur. Al was bij hun de neus niet bewegelijk.
Maar goed, met een rood/wit/blauwe baan over de neus heeft ie ook wel wat weg van Herbie, uit dezelfde tijd
Groet,
Michel
Gelogd
't Is niets
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Marc tramt
Offline
Berichten: 10311
Re: De terugkeer van het Eiland Waan
«
Reactie #44 Gepost op:
04 januari 2023, 21:01:58 »
Deed mij denken aan een "Double Fairlie", maar dan de diesel variant.
Gelogd
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m
www.modulebaan.nl
Charleroi - Route de Mons
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
De terugkeer van het Eiland Waan