Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 13:33:41
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:26:16
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Hans Reints
Vandaag om 13:15:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: 009 society 50 th anniversary exhibition  (gelezen 1014 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
009 society 50 th anniversary exhibition
« Gepost op: 11 september 2023, 09:28:59 »
In mijn topic "Douane formaliteiten Engeland" heb ik beschreven hoe het mij is vergaan bij het verkrijgen van een ATA carnet.
Op 16 en 17 september vindt in het Narrow Gauge Museum https://www.statfold.com/ de jubileumshow plaats van de 009 society. De 009 society is de grootste smalspoor vereniging van de hele wereld die in diverse landen een landengroep heeft zoals ook in Nederland de 009 Society Dutch Group.
Dat deze vereniging in Engeland zo groot is blijkt wel dat zij ongeveer 70 modelbanen hebben gestrikt voor deze show. Een lijst van de deelnemers is na enig zoeken te vinden op de website van de 009 society. Helaas door alle beperkende maatregelen t.g.v. de Brexit blijkt dat ik de enige buitenlandse gast ben om daar te verschijnen met mijn modelbaan "De Niggend Saligheyd"
De zaterdag is in zijn geheel gereserveerd voor leden van de 009 society en de zondag voor het publiek.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2023, 21:09:22 door Hugo Baart »

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • narrow minded and proud of it
Re: 009 society 50 th anniversary exhiition
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2023, 09:31:04 »
Dat laatste is niet helemaal waar Hugo.

Ook Ted en ik nemen deel met respectievelijk Creagh Dhubh Summit en Yurze Ore Mine.
Maar de enorme berg administratie die er mee gepaard gaat zorgt er wel voor dat ik me niet zo snel laat verleiden tot een tweede keer.
Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2023, 09:45:38 »
Sorry Lucien ik had van Ted begrepen dat jullie alleen als bezoeker zouden gaan. Ik mag aannemen dat jullie ook een ATA carnet hebben moeten aanvragen. Ook ik ben de mening toegedaan dat eens maar nooit weer. Ook de kosten van een ATA carnet ca. 250 euro zal door menig beursorganisator niet worden vergoed en ik ga ze niet uit eigen zak betalen. Het is jammer dat wij onze kunsten in Engeland door alle beperkingen t.g.v. de Brexit niet meer kunnen vertonen.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2023, 21:10:21 door Hugo Baart »

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • narrow minded and proud of it
Re: 009 society 50 th anniversary exhiition
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2023, 09:50:43 »
Dat is aan de beursorganisatie, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand het carnet, de oversteek, verblijf en reiskosten gaat betalen voor een van mijn minibaantjes.
Dan kost ik al snel iets van 500 euro.
Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2023, 21:08:21 »
Ze wilde mij bijzonder graag hebben. De Niggende Saligheyd was al te zien in Warley en Stevenage. Meestal zijn de H0e banen van bescheiden afmetingen. Wellicht dat de organisatie de grootte van de baan 420 x 80 cm hun aansprak. Zij hebben de 250 euro vergoed met de opmerking dat de Brexit  met al hun regels is opgedrongen en zij het ook niet kunnen helpen. Ik denk dat andere organisatoren niet bereid zijn de kosten van een ATA carnet te vergoeden.
Wij vertrekken donderdag 14 september met de dagboot van 14.15 uur van Hoek van Hollend naar Harwich. Blijven daar overnachten en rijden vrijdag naar Tamworth.
Zondagavond rijden we terug naar Harwich en nemen maandag 18 september de dagboot van 9.00 uur.
Alle kosten die ik maak worden door de organisatie vergoed. Dat kan je van geen enkele beursorganisator m.u.v. waarschijnlijk Warley niet verlangen. Dit was dan Engeland maar waarschijnlijk nooit meer. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2023, 21:10:54 door Hugo Baart »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2023, 12:45:12 »
Ik heb samen met Hans van den Boom geweldig genoten van de jubileum beurs van de 009 society.
Deze beurs werd gehouden in het Statfold Narrow Gauge Museum in Tamworth. Hier stond een overweldigende collectie , hoofdzakelijk stoom locomotieven, aangevuld met enkele stoomtractoren en vrachtwagens op stoom. Tamworth ligt ongeveer 30 km boven Birmingham.
Na de aller hartelijkste ontvangst hebben wij de collectie bekeken en ons verwonderd over de schitterende staat van onderhoud. De locomotieven stonden geparkeerd om een draaischijf met zeker 10 uitgangen waarbij soms 3 locomotieven achter elkaar stonden . Ons werd verteld dat alle locomotieven konden worden gebruikt dus ook een stoomkeur hebben gekregen.
Op de beurs zelf stonden ca. 55 exposanten met uiteraard 009 scale modelbanen. De commerciële stands waren zeer beperkt. Dundas en Peco waren uiteraard aanwezig en wat kleinere aanbieders maar het waren er totaal nog geen 10 die tussen de modelbanen waren gepositioneerd.
Ook aan de verzorging werden kosten nog moeite bespaard.
Je moet er wat moeite voor doen om dit beursbezoek in Engeland, buiten de EU, mogelijk te maken.
De perikelen van het ATA carnet heb ik voldoende in een topic onder algemeen beschreven.Voorts moest je in Nederland ca. 150 km rijden naar Hoek van Holland, vervolgens 7 uur op de ferry van Hoek van Holland naar Harwich je tijd zien vol te maken. De eerste overnachting in Harwich waarna de volgende dag ca. 300 km naar Tamworth. Na het beursbezoek dezelfde route weer terug.
Totaal ca. 1000 km gereden 4 overnachtingen in twee verschillende hotels maar weer een enorme ervaring rijker die wij niet snel zullen vergeten. Maar eerlijkheidshalve nooit meer naar Engeland. Ik denk dat beursorganisatoren niet snel bereid zullen zijn het ATA carnet ca. 250 euro te vergoeden.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2023, 12:56:36 »
Bedankt Hugo, ook ik heb genoten van de verslaglegging (o.a. op Facebook) van dit evenement, was er graag bij geweest maar gezien de lichamelijke beperkingen ging het niet anders.

Die ferry naar Harwich viceversa doet er tegenwoordig vrij lang over, maar dat is om brandstof te besparen. Ik ken een voormalige gezagvoerder (ook wel kapitein genoemd) die de tocht vroeger in een dikke 4 uur deed maar dat kostte veel brandstof. Nu vertrekt de ferry eerder en doet er langer over maar komt op dezelfde tijd op de bestemming aan. Voordeel voor Stena is dat de passagiers nu langer/meer kunnen besteden qua pecunia op zee..  ;D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15412
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2023, 13:03:30 »
Mooi Hugo, maar heb je er ook nog wat plaatjes bij? Platte tekst is niet zo heel interessant  ;)

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 7841
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2023, 15:23:14 »
Ik zal nog wel wat plaatjes plaatsen. Heb er trouwens niet heel veel gemaakt, want ik ken veel al ondertussen natuurlijk wel. Ben een verven beursbezoeker.

Was wel een heel tof evenement. Die 009 mensen zijn allemaal zo lief. Maar enkele wel heel lang van stof…  :-\

Marco, de boot van HvH vertrekt al sinds ik ‘m veel neem (2009) om dezelfde tijd en de deuren gaan bij aankomst om dezelfde tijd open. Wat ik wel heb gemerkt is dat de boot (soms?) al ok 5 uur in Harwich is aangekomen, maar laten ze iedereen nog slapen. Ik neem aan dat ze dan al de goederen aan het lossen zijn. Wellicht is de vaartijd veranderd, voor passagiers is er niks veranderd. De manier dat ze meer geld van de passagiers aftroggelen is dat bij het ontbijt je nu niet meer per stuk dingen kan kopen (was voor een paar euro klaar met een bakje cornflakes),  maar je €15 voor een ontbijtbuffet moet betalen. Als je dat niet wilt, kun je taaie croissants kopen aan het achterdek, waar je 15 minuten voor in de rij moet staan. Ik koop dan altijd ook mijn ontbijt bij de AH naast de vertrekhal in HvH.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2023, 15:37:46 »
Marco, de boot van HvH vertrekt al sinds ik ‘m veel neem (2009) om dezelfde tijd en de deuren gaan bij aankomst om dezelfde tijd open. Wat ik wel heb gemerkt is dat de boot (soms?) al ok 5 uur in Harwich is aangekomen, maar laten ze iedereen nog slapen. Ik neem aan dat ze dan al de goederen aan het lossen zijn. Wellicht is de vaartijd veranderd, voor passagiers is er niks veranderd. De manier dat ze meer geld van de passagiers aftroggelen is dat bij het ontbijt je nu niet meer per stuk dingen kan kopen (was voor een paar euro klaar met een bakje cornflakes),  maar je €15 voor een ontbijtbuffet moet betalen. Als je dat niet wilt, kun je taaie croissants kopen aan het achterdek, waar je 15 minuten voor in de rij moet staan. Ik koop dan altijd ook mijn ontbijt bij de AH naast de vertrekhal in HvH.

Dat klopt, die vriend is al een tijdje met pensioen. En inderdaad is de ochtendboot vrij vroeg in Harwich maar gaan eerst de vrachtwagens (en trailers) van boord en daarna pas mogen de passagiers en personenauto's. Dat ontbijt heb ik geen ervaring mee (dat is het voordeel dat die vriend kapitein bij Stena was, ontbijt en drankjes waren "van het huis" en de tour op de brug voor vertrek hoorde er ook bij, machtige ervaring trouwens !)

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 7841
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2023, 12:51:30 »
Ik heb niet heel veel foto's gemaakt, maar dit waren een paar highlights voor mij.

























Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15412
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2023, 15:13:10 »
Sfeervolle locatie, en natuurlijk leuke baantjes  :) Dank! (y)

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: 009 society 50 th anniversary exhibition
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2023, 00:05:17 »
Laatst dit filmpje gezien: https://www.youtube.com/watch?v=X0g21GA0gng

Leuke beurs geweest zo te zien met prachtige banen.
Marc