Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom(-6)  (gelezen 21013 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #45 Gepost op: 01 februari 2019, 19:45:07 »
Het probleem was ook niet de formele bedoelingen maar de uitvoering.
Bijvoorbeeld dat Nedtrain de knowhow over de gevaren nu net niet deelde met de opdrachtgevers laat staan met de mensen die het werk deden.

De commissie heeft een heuse website. Hier bijvoorbeeld een samenvatting van de conclusies.
https://tilburg.onderzoekscommissiechroom6.nl/stof-eindrapport-onafhankelijke-commissie-tilburg-chroom-6/
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2019, 20:23:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #46 Gepost op: 01 februari 2019, 20:11:49 »
En niemand die op het idee kwam de arbeidsinspectie in te schakelen?
Ook niemand van die professionele collega's die wel degelijk persoonlijke beschermingsmiddelen droegen?

Lekker collegiaal dan.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #47 Gepost op: 01 februari 2019, 20:27:54 »
Ook niemand van die professionele collega's die wel degelijk persoonlijke beschermingsmiddelen droegen?

Die waren wel degelijk aanwezig bij mijn weten.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #48 Gepost op: 01 februari 2019, 20:54:58 »
Jazeker, dwangarbeid want als je weigerde werd de uitkering ingetrokken. Het is gewoon wat vroeger de DUW werken waren. Werken tot je er bij neerviel en hoe je lichaam dat verwerkte interesseerde toen en nu eigenlijk niemand. Het waren en zijn 2e rangs burgers die maar wat moeten presteren van de wel een vaste baan hebbende ikkeikke stemmers.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #49 Gepost op: 01 februari 2019, 21:23:08 »
Je bent wel heel erg stelliig.. De enige dwang was de om uitkering (langdurige (!) werkelozen) te behouden. Ik ben er een aantal keren geweest, en had toen niet de indruk dat er erg veel druk op het werk lag.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #50 Gepost op: 01 februari 2019, 21:28:49 »
Heb je de moeite genomen het rapport even te lezen Robin?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #51 Gepost op: 01 februari 2019, 21:54:03 »
Omroep Brabant is gisteren uitgebreid op de materie ingegaan, het verslag maakt eea duidelijker. Te zien op de achtergrond is een kale DEIII die onder het schuurstof zit. Inderdaad wordt gemeld dat ambtenaren van de gemeente en (ex) leidinggevenden bij NS-NedTrain een strafzaak kunnen verwachten. Ik vermoed dat de aanklacht dood door schuld en/of het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel door schuld zal luiden (art. 308 Sr).

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2928743/Rapport-over-chroom-6-schokt-staatssecretaris-Kamerleden-willen-debat

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #52 Gepost op: 01 februari 2019, 23:29:11 »
nee, het rapport heb ik niet gelezen, maar kennelijk gaat voor niks de zon op. ik ga af op wat ik die aantal keren dat ik daar geweest ben. (ik heb daar nog stukken verf met plamuur mee genomen. en met stof lukt dat niet...)
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2019, 23:32:26 door robin binsbergen »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #53 Gepost op: 02 februari 2019, 02:26:46 »
Jazeker, dwangarbeid want als je weigerde werd de uitkering ingetrokken. Het is gewoon wat vroeger de DUW werken waren. Werken tot je er bij neerviel en hoe je lichaam dat verwerkte interesseerde toen en nu eigenlijk niemand. Het waren en zijn 2e rangs burgers die maar wat moeten presteren van de wel een vaste baan hebbende ikkeikke stemmers.
Met alle respect voor de goedwillende mensen daar, ten eerste heeft het niets te maken met '2de rangs burgers' want anders geef je die mensen geen kans op tot re-integratie op de arbeidsmarkt want dat was nog ten alle tijden de doelstelling van het hele project.

Dat er werktechnisch misschien dingen geweest zijn die niet naar behoren gelopen hebben zal ik niet ontkennen, hoewel ik mij daar zeker niet overal in kan vinden wat er nu (soms achteraf) geroepen word. De goeden daargelaten maar er liepen ook deelnemers bij met een 'geschiedenis' op de arbeidsmarkt en in de maatschappij die echt niet 'zomaar' werkloos geworden zijn en ik denk dat je in een land als dit niet kunt verwachten dat je elke maand gewoon je hand op kunt houden zonder er ook maar iets voor te doen om even eerlijk te zijn.
Bij een uitkering horen immers ook plichten en een bepaalde inspanning om die te mogen ontvangen en helaas heb je daar bij sommige mensen helaas meer dan een goede drijfveer voor nodig om die daarin in beweging te krijgen.

Als je door ziekte of gezondheid niet zou kunnen werken kom je niet in een traject als dit terecht.

Daarnaast is de kans dat ziek zijn tijdens het moment van deelname aan het project door Chroom-6 komt erg klein aangezien de ziekte veelal zich pas later openbaart, zie oa https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/03/we-stonken-zo-dat-we-de-kantine-niet-in-mochten-a1605295 . Niet dat dat uiteraard minder erg is natuurlijk, maar ik bedoel daarmee dat de kans is tijdens het project ziek te zijn niet per definitie komt door de stof Chroom-6...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #54 Gepost op: 02 februari 2019, 03:42:04 »
Het is onbegrijpelijk en een schande dat mensen überhaupt zonder bescherming aan het schuren werden gezet, zelfs zonder chroom6. Met chroom6 wordt het ronduit misdadig. Het eigen personeel dat op een andere locatie hetzelfde werk doet wordt wel beschermd, de door de gemeente gedetacheerde groep niet. Hoezo niet tweederangs?

@Robin, misschien toch even de moeite nemen. In het rapport ook wat passages over het regime dat daar heerste. Mede veroorzaakt doordat leidinggevenden niet voor hun taak waren toegerust en het maar moesten uitzoeken. Ze hebben het stof ook mee ingeademd.

Maar kennelijk mag het niet waar zijn.

« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 04:31:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #55 Gepost op: 02 februari 2019, 12:26:35 »
Als je ooit zelf langdurig werkloos bent geweest met bijstandsuitkering, weet je hoe belangrijk het is om  "onder dwang" (dezelfde dwang als verplicht solliciteren in de WW) weer het werkritme te pakken te krijgen na jaren(!) eveneens gedwongen thuis te zitten. Ik zou destijds zo'n kans graag hebben aangepakt, uiteraard wel zonder chroom6 en andere onaangename aspecten. maar om over dwangarbeid te spreken is de wereld op zijn kop.

Dirk

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #56 Gepost op: 02 februari 2019, 12:39:40 »
Volgens moet de (politieke) discussie over de wenselijkheid van een tegenprestatie voor de bijstand/plicht tot actieve reintegratie worden gescheiden van de concrete uitvoering daarvan. Het laatste is het onderwerp van discussie en dat sneeuwt nu een beetje onder.
Boomshanka!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #57 Gepost op: 02 februari 2019, 16:05:03 »

Wat er in dit specifieke geval met (ik gok enkel nederlandse uitkeringsgerechtigde) is gedaan moeten we nog maar afwachten,maar dat deze groep die ofwel vrijwillig of "met dwang" is bezig geweest aan die treinen,dat is al meer werk dan dat ik andere personen heb zien doen die hier binnenkomen.
Als men hier in dit project i.d.d. met chroom6 in aanraking is geweest,dan zullen de verantwoordelijke voor dat en voor de bescherming van de werklui daar wel voor gestraft worden.
(althans dat hoop ik)
Dat chroom6 ongezond is,dat is tenslotte al redelijk lang bekend,evenals het feit dat de gevolgen van aanraking met die stof zich pas jaren later behoorlijk heftig kunnen uiten in iemand zn lijf.
Als je dat als bedrijf/instantie/gemeente/vul zelf aan , weet,dan laat je daar toch niemand mee gaan werken  ???  ::)
Maar die straf voor de verantwoordelijke zal altijd korter duren als die duurt voor mensen die straks nog ziek worden door aanraking met dat spul,en die trekken dus altijd aan t kortste eind,met of zonder compensatie.
U bent de zwakste schakel ,tot ziens  :-X
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 16:09:13 door Bert van Gelder »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #58 Gepost op: 02 februari 2019, 20:17:57 »
Maar kennelijk mag het niet waar zijn.
bij dit soort reacties haak ik af.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #59 Gepost op: 03 februari 2019, 15:51:02 »

We zullen zien of de burgemeester zijn afspraak na komt en komende woensdag naar buiten treed met de gevormde compensatie regels.
Ik ben heel benieuwd hoe men dat gaat berekenen,hoe bepaal je wie hoeveel krijgt ?
Is dat afhankelijk van hoe ziek je nu bent door het werken met dat spul,of rekent de factor nog mee hoe groot de kans is dat je nog zieker word op latere termijn,omdat ziek worden door gebruik/omgang met chroom 6 zich pas later openbaart ?
Ook ben ik benieuwd of het spoorweg museum/prorail/NS/weet ik wie er nog meer bij betrokken waren,dusdanig snel kunnen schakelen dat ze woensdag al dan niet los van de burgemeester ook naar buiten treden met hun maatregelen i.v.m. compensatie.
En niet te vergeten,hoelang zal er smet liggen op hun reputaties en hoelang duurt t voor ze weer een zelfde soort fout kunnen/willen maken.
Die museum treinen en locs zullen in de toekomst toch nog steeds geverfd moeten worden,wie gaat dat dan doen en met wat ?
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2019, 17:06:46 door Bert van Gelder »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0