Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Witte spoorstaven in Italie  (gelezen 6241 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Witte spoorstaven in Italie
« Gepost op: 21 oktober 2017, 11:50:37 »
Na mijn recentelijke bezoek aan Venetie heb ik me er weer over verbaasd
dat daar de spoorstaven vaak wit gekleurd zijn, wie weet daar de oorzaak
danwel de reden van? Het is ook niet overal, genoeg gewoon roest te zien ;D,
maar met name de drukkere spooren zijn hagelwit...

Mvg,

Tis
********

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:52:42 »
Ik meen dat hier al eens over van gedachten gewisseld is en de conclusie was dat dat te maken heeft met warmte en uitzettingscoëfficiënt!? Het wit zou dat iets tegen gaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:57:13 »
Ik heb die witte spoorstaven ook  gezien ,in de omgeving van Bergamo (Noord It. )
Maar in Ned heb ik het ook wel gezien in hete zomers, ook brugdelen .
Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2017, 13:23:14 »
Is inderdaad bedoeld om zonlicht en daarmee zonnewarmte te weerkaatsen. Ook in Nederland wel toegepast al vraag ik mij af of dat met gelast spoor ook nog wordt gedaan.

P.S.: Peter, heb jij een draadje over je spoor 0 baan? Ben wel nieuwsgierig.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2017, 17:22:30 »
Ook in Nederland wel toegepast al vraag ik mij af of dat met gelast spoor ook nog wordt gedaan.
Wordt bij langgelast spoor ook gedaan, maar alleen de laatste tientallen meters voor een compensatielas.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:52:06 »
 # Frank :
Ik heb je een PB gestuurd vanmiddag.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2017, 00:12:35 »
Misschien wel aardig om te vermelden hoe dat werkt: langgelast spoor en de compensatielas.

Spanningsopbouw in de spoorstaaf is met twee simpele formules te bepalen: het uitzetten bij verwarming, en vanzelfsprekend de verkorting bij koeling, maar we houden het nu even op opwarming en uitzetting, gedraagt zich volgens de formule: dl=a*dT*L, waarin dl is het ontstane verschil in lengte, a de uitzettingscoëfficiënt, voor staal 12e-6, dT het optredende temperatuursverschil en L de lengte van de spoorstaaf.

Stel u wilt de staaf terugdrukken in zijn oorspronkelijke lengte dan is de kracht die hiervoor nodig is gelijk aan:
F=(dL*E*A)/L, waarin F de kracht is, dL het onstane verschil in lengte, E de elastiteitsmodulus van staal=2,1e5, A de doorsnede van de spoorstaaf, bij UIC 54 is dat 6900mm2, en L zoals al bekend de lengte van de staaf.

Met deze eerste formule in de tweede formule ingevuld krijgt u:
F=a*dT*E*A.
Als u dit zo uitwerkt krijgt u bij 40 graden temperatuursverschil een axiale kracht in de spoorstaaf van ca. 700kN.

Kijk en daar gaat het om, belangrijk om te weten is dat deze kracht onafhankelijk is van de lengte van de staaf.
Uit het collegedictaat van prof. Esveld, tot 2006 verbonden aan de TU Delft:





In het derde plaatje ziet u in het midden de spoorstaaf die onbewegelijk vastzit op de dwarsliggers en aan weerszijden de ademlengten.
Er staat aangegeven dat in deze zones de schuifweerstand tussen spoorstaaf en dwarsliggers ongeveer 10-20kN per strekkende meter bedraagt, vandaar dat in het ongustige geval met een weerstand van 10kN per strekkende meter, de ademlengte ca. 70m bedraagt.

Ook staat bij de ademlengte de inmiddels bekende formule voor het berekenen van de uitzetting ter plaatse van de compensatielas aan het uiteinde van de ademlengte.
Als u het juist invult komt daar ca. 17mm uit.

Dat geeft dan aan de beweging van de spoorstaaf in de compensatielas.
Bij 40 graden temperatuursverschil is het dus maar 17mm, wat over een lengte van ca. 70m wordt opgebouwd.
Met deze waarden heeft witkalken van de spoorstaven over een paar decameter een zeer beperkte invloed op de uitzetting, stel de reductie door witkalken bedraagt 25%, dan zou de uitzetting met ca. 2mm worden beperkt. Maar goed, het zou kunnen helpen.





« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 01:22:48 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2017, 01:34:05 »
@Hans: Bedankt voor het uitleggen!

Ik heb één keer een cement oven gezien die van buiten helemaal wit geschilderd was.

Zo´n oven is een 50-80 meter lange buis, 2-5 meter doorsnede, met van binnen een vlam op 2000 graden, dus die witte kleur was er beslist niet om opwarming door zonnestralen te voorkomen.

Volgens fabriekspersoneel was de bedoeling om warmteverlies (door straling) te verminderen. En in de praktijk maakte het geen verschil, zeiden ze.

Nooit ergens anders zo iets gezien.

En die oven stond... ja,  in noord-Italïe.

MVG,

Joost

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:54:18 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... Bij 40 graden temperatuursverschil...
Voor een temperatuurverschil moet je twee waarden hebben, dus ook de temperatuur waarbij het spoor is aangelegd. Als dat in NL op een winterdag is geweest, bij <0°C is een tempverschil van 40° nog aan de lage kant, op een hete zomerdag kan de rails makkelijk >60°C worden.

Het verschil kan in NL dus veel groter zijn dan in een warm land als Indonesië.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:29:10 »
Het is ook niet overal, genoeg gewoon roest te zien ;D,
maar met name de drukkere spooren zijn hagelwit...
Over het waarom heb ik me ook verbaasd, o.a. in
(sorry, foto's genomen door een vies treinraam):

Sondrio:


Even buiten Monza:


Monza:


Seveso:


Cermenate:

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2017, 13:38:49 »
@Martin:
Insteltemperatuur is +25 graden Celcius.
Bij deze temperatuur is het spoor spanningsloos, hetgeen regelmatig wordt gecontroleerd.
Die 700kN treedt dan op bij +65 graden Celcius.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 13:41:39 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:36:45 »
Die +65 graden wordt in de zomer makkelijk gehaald als de zon er de hele dag op staat te bakken. Maar er is ook nog een traject naar lagere temperatuur, dat gaat tot -20 graden. Het totale verschil is dan 85 graden en het lengteverschil dat daardoor ontstaat kan voor een compensatielas net te veel zijn. De precieze getallen heb ik niet in mijn hoofd, maar dat is dus de reden dat er in NL soms stukken witgekalkt worden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:05:02 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... insteltemperatuur is +25 graden Celcius.

Citaat van: Klaas Zondervan
... +65 graden wordt in de zomer makkelijk gehaald ...  tot -20 graden. Het totale verschil is dan 85 graden

Het temperatuurverschil van  -20° naar +25° is 45°, van +25° naar +65° is 40°, dus nooit groter dan 45°.

Het probleem zit in de drukkracht door uitzetting, waardoor spoorspatting  (knik) kan optreden. Door verkorting ontstaat er een trekkracht in het spoor en daardoor nooit een spoorspatting.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 22:35:56 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:21:37 »
Interessante materie. Hier nog een compleet verhaal over de bovenbouw : https://www.denhaagtekijk.nl/randstadrail-Ri59N/Spoorweg%20ontwerp.pdf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2017, 22:07:15 »
Het temperatuurverschil van  -20° naar +25° is 45°, van +25° naar +65° is 40°, dus nooit groter dan 45°.
Maar het totale verschil is wel 85 graden, en dat bepaalt de totale verschuiving van een compensatielas. Die witte spoorstaven zie je in Nederland dan ook alleen maar in de laatste tientallen meters vanaf de compensatielas.