Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
27 juli 2021, 23:38:45
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door hrp
27 juli 2021, 23:13:50
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
27 juli 2021, 23:02:53
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
27 juli 2021, 22:49:38
Raadplaatje door HIJ
27 juli 2021, 22:44:36
Harzwald Hafen Bahn door Aford
27 juli 2021, 22:44:05
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
27 juli 2021, 22:33:02
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door 1200blauw
27 juli 2021, 22:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
27 juli 2021, 22:08:44
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
27 juli 2021, 22:06:41
Videoserie: Rocrail voor beginners door Arnold
27 juli 2021, 21:54:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2021, 21:46:17
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Marcel112
27 juli 2021, 21:31:37
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door MRdirect
27 juli 2021, 21:25:07
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 juli 2021, 21:22:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
27 juli 2021, 21:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
27 juli 2021, 21:16:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
27 juli 2021, 21:07:58
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door MOVisser
27 juli 2021, 20:43:49
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
27 juli 2021, 20:24:54
Great Australian Railways: The Ghan door Jeronimos
27 juli 2021, 20:12:12
GVBA 396 messing model door hrp
27 juli 2021, 19:48:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Niels B
27 juli 2021, 19:29:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
27 juli 2021, 19:18:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
27 juli 2021, 19:04:22
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
27 juli 2021, 18:31:08
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:29:41
Hoe Assen er met een gloednieuw treinstation voor wil zorgen....... door hrp
27 juli 2021, 18:08:02
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door PeterNS
27 juli 2021, 17:54:29
  

Auteur Topic: Witte spoorstaven in Italie  (gelezen 4204 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2712
Witte spoorstaven in Italie
« Gepost op: 21 oktober 2017, 11:50:37 »
Na mijn recentelijke bezoek aan Venetie heb ik me er weer over verbaasd
dat daar de spoorstaven vaak wit gekleurd zijn, wie weet daar de oorzaak
danwel de reden van? Het is ook niet overal, genoeg gewoon roest te zien ;D,
maar met name de drukkere spooren zijn hagelwit...

Mvg,

Tis
********

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11223
    • sleutelspoor
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:52:42 »
Ik meen dat hier al eens over van gedachten gewisseld is en de conclusie was dat dat te maken heeft met warmte en uitzettingscoëfficiënt!? Het wit zou dat iets tegen gaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:57:13 »
Ik heb die witte spoorstaven ook  gezien ,in de omgeving van Bergamo (Noord It. )
Maar in Ned heb ik het ook wel gezien in hete zomers, ook brugdelen .
Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2017, 13:23:14 »
Is inderdaad bedoeld om zonlicht en daarmee zonnewarmte te weerkaatsen. Ook in Nederland wel toegepast al vraag ik mij af of dat met gelast spoor ook nog wordt gedaan.

P.S.: Peter, heb jij een draadje over je spoor 0 baan? Ben wel nieuwsgierig.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21197
    • Pagina van klaas
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2017, 17:22:30 »
Ook in Nederland wel toegepast al vraag ik mij af of dat met gelast spoor ook nog wordt gedaan.
Wordt bij langgelast spoor ook gedaan, maar alleen de laatste tientallen meters voor een compensatielas.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:52:06 »
 # Frank :
Ik heb je een PB gestuurd vanmiddag.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2684
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2017, 00:12:35 »
Misschien wel aardig om te vermelden hoe dat werkt: langgelast spoor en de compensatielas.

Spanningsopbouw in de spoorstaaf is met twee simpele formules te bepalen: het uitzetten bij verwarming, en vanzelfsprekend de verkorting bij koeling, maar we houden het nu even op opwarming en uitzetting, gedraagt zich volgens de formule: dl=a*dT*L, waarin dl is het ontstane verschil in lengte, a de uitzettingscoëfficiënt, voor staal 12e-6, dT het optredende temperatuursverschil en L de lengte van de spoorstaaf.

Stel u wilt de staaf terugdrukken in zijn oorspronkelijke lengte dan is de kracht die hiervoor nodig is gelijk aan:
F=(dL*E*A)/L, waarin F de kracht is, dL het onstane verschil in lengte, E de elastiteitsmodulus van staal=2,1e5, A de doorsnede van de spoorstaaf, bij UIC 54 is dat 6900mm2, en L zoals al bekend de lengte van de staaf.

Met deze eerste formule in de tweede formule ingevuld krijgt u:
F=a*dT*E*A.
Als u dit zo uitwerkt krijgt u bij 40 graden temperatuursverschil een axiale kracht in de spoorstaaf van ca. 700kN.

Kijk en daar gaat het om, belangrijk om te weten is dat deze kracht onafhankelijk is van de lengte van de staaf.
Uit het collegedictaat van prof. Esveld, tot 2006 verbonden aan de TU Delft:





In het derde plaatje ziet u in het midden de spoorstaaf die onbewegelijk vastzit op de dwarsliggers en aan weerszijden de ademlengten.
Er staat aangegeven dat in deze zones de schuifweerstand tussen spoorstaaf en dwarsliggers ongeveer 10-20kN per strekkende meter bedraagt, vandaar dat in het ongustige geval met een weerstand van 10kN per strekkende meter, de ademlengte ca. 70m bedraagt.

Ook staat bij de ademlengte de inmiddels bekende formule voor het berekenen van de uitzetting ter plaatse van de compensatielas aan het uiteinde van de ademlengte.
Als u het juist invult komt daar ca. 17mm uit.

Dat geeft dan aan de beweging van de spoorstaaf in de compensatielas.
Bij 40 graden temperatuursverschil is het dus maar 17mm, wat over een lengte van ca. 70m wordt opgebouwd.
Met deze waarden heeft witkalken van de spoorstaven over een paar decameter een zeer beperkte invloed op de uitzetting, stel de reductie door witkalken bedraagt 25%, dan zou de uitzetting met ca. 2mm worden beperkt. Maar goed, het zou kunnen helpen.





« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 01:22:48 door Hans Grasmaijer »
*NEW* Denpasar Moon
https://youtu.be/Kpb5IVeolTk

Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2017, 01:34:05 »
@Hans: Bedankt voor het uitleggen!

Ik heb één keer een cement oven gezien die van buiten helemaal wit geschilderd was.

Zo´n oven is een 50-80 meter lange buis, 2-5 meter doorsnede, met van binnen een vlam op 2000 graden, dus die witte kleur was er beslist niet om opwarming door zonnestralen te voorkomen.

Volgens fabriekspersoneel was de bedoeling om warmteverlies (door straling) te verminderen. En in de praktijk maakte het geen verschil, zeiden ze.

Nooit ergens anders zo iets gezien.

En die oven stond... ja,  in noord-Italïe.

MVG,

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
    • El Carrilet
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:54:18 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... Bij 40 graden temperatuursverschil...
Voor een temperatuurverschil moet je twee waarden hebben, dus ook de temperatuur waarbij het spoor is aangelegd. Als dat in NL op een winterdag is geweest, bij <0°C is een tempverschil van 40° nog aan de lage kant, op een hete zomerdag kan de rails makkelijk >60°C worden.

Het verschil kan in NL dus veel groter zijn dan in een warm land als Indonesië.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Metrop-Märklin
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:29:10 »
Het is ook niet overal, genoeg gewoon roest te zien ;D,
maar met name de drukkere spooren zijn hagelwit...
Over het waarom heb ik me ook verbaasd, o.a. in
(sorry, foto's genomen door een vies treinraam):

Sondrio:


Even buiten Monza:


Monza:


Seveso:


Cermenate:

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2684
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2017, 13:38:49 »
@Martin:
Insteltemperatuur is +25 graden Celcius.
Bij deze temperatuur is het spoor spanningsloos, hetgeen regelmatig wordt gecontroleerd.
Die 700kN treedt dan op bij +65 graden Celcius.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 13:41:39 door Hans Grasmaijer »
*NEW* Denpasar Moon
https://youtu.be/Kpb5IVeolTk

Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21197
    • Pagina van klaas
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:36:45 »
Die +65 graden wordt in de zomer makkelijk gehaald als de zon er de hele dag op staat te bakken. Maar er is ook nog een traject naar lagere temperatuur, dat gaat tot -20 graden. Het totale verschil is dan 85 graden en het lengteverschil dat daardoor ontstaat kan voor een compensatielas net te veel zijn. De precieze getallen heb ik niet in mijn hoofd, maar dat is dus de reden dat er in NL soms stukken witgekalkt worden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
    • El Carrilet
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:05:02 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... insteltemperatuur is +25 graden Celcius.

Citaat van: Klaas Zondervan
... +65 graden wordt in de zomer makkelijk gehaald ...  tot -20 graden. Het totale verschil is dan 85 graden

Het temperatuurverschil van  -20° naar +25° is 45°, van +25° naar +65° is 40°, dus nooit groter dan 45°.

Het probleem zit in de drukkracht door uitzetting, waardoor spoorspatting  (knik) kan optreden. Door verkorting ontstaat er een trekkracht in het spoor en daardoor nooit een spoorspatting.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 22:35:56 door 72sonett »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:21:37 »
Interessante materie. Hier nog een compleet verhaal over de bovenbouw : https://www.denhaagtekijk.nl/randstadrail-Ri59N/Spoorweg%20ontwerp.pdf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21197
    • Pagina van klaas
Re: Witte spoorstaven in Italie
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2017, 22:07:15 »
Het temperatuurverschil van  -20° naar +25° is 45°, van +25° naar +65° is 40°, dus nooit groter dan 45°.
Maar het totale verschil is wel 85 graden, en dat bepaalt de totale verschuiving van een compensatielas. Die witte spoorstaven zie je in Nederland dan ook alleen maar in de laatste tientallen meters vanaf de compensatielas.