Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:37:11
Koploper overzetten naar iTrain
door
bask185
Vandaag
om 21:37:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:20:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:16:28
Pendel module
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 20:57:01
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
defender
Vandaag
om 20:28:44
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:22:41
Wat doen jullie als het koud wordt?
door
defender
Vandaag
om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frans van Meerwijk
Vandaag
om 19:58:09
Piko 2025
door
Jan-Peter
Vandaag
om 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25
door
piksov
Vandaag
om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven"
door
Ben
Vandaag
om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 14:02:22
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:27:39
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:43:09
Welke wielreiniger
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:33:18
Welke decoder is dit?
door
Remunj
Vandaag
om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Ben
Vandaag
om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 (gelezen 37272 keer)
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Gepost op:
15 October 2017, 17:40:38 »
Hallo allemaal,
Na vele ontwerpen ben ik eindelijk aan het bouwen geslagen
De onderbouw is zo goed als af, op een paar bovenplaten na..
De twee 'modules' aan de rechterkant had ik in de vorige woning al gebouwd.. Deze heb ik mooi kunnen hergebruiken!
Hier nog even het idee achter de modelspoorbaan:
Station Welgelegen
In een wat bosachtige omgeving ligt het oude station Welgelegen met haar eilandperron en stoomdepot. Het traject is in de jaren '60 in handen gekomen van een groep treinfanaten en zij hebben met de steun van talrijke sponsoren hier een museumspoorbedrijf gevestigd, te weten: Historisch Spoorbedrijf Welgelegen. Dit spoorbedrijf heeft er voor gezorgd dat het traject weer tot leven is gekomen. De spoorlijn wordt nog dagelijks gebruikt als vaste verbinding met omliggende dorpen. In de weekenden wordt het traject goed bezocht door treinliefhebbers en mensen die in de mooie omgeving willen fietsen. Doordeweeks wordt er daarom vooral gereden met diesel en in het weekend worden de stomers uit de lokloods gehaald.
Naast het personenvervoer verdient het historisch spoorbedrijf ook nog altijd aan het vervoeren van goederen. Nog altijd komen er korte goederentreinen naar Welgelegen om diverse bedrijven van spullen te voorzien. Zo ook de brouwerij van Kroon Bieren dat dagelijks 1 á 2 wagons wegstuurt. Kroon Bieren is het fictieve biermerk dat ik op de vorige spoorbaan al wilde gebruiken en velen hier zullen het dan ook wel herkennen.
Welke gebouwen komen er te staan:
- Artitec station Elsloo 10.175
- Artitec lokloods Doetinchem 30.100
- Bochmann & Kochendörfer Watertoren 33.017
- Woodland Scenics 5184
- Artitec kolenkraan 10.297
- en nog veel meer
Het baanontwerp dat als laatste in baanplannen is getoond klopt niet meer.. Ik heb inmiddels een ander ontwerp gemaakt die naar mijn idee rustiger oogt en er iets meer ruimte voor scenery overblijft:
Het schaduwstation aan de rechterzijde wordt denk ik een Fiddle Yard.
Gr,
Johan
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:22:39 door Bert van Gelder
»
Gelogd
JDG modelspoorfreak
Gast
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #1 Gepost op:
15 October 2017, 18:06:08 »
Mooie plannen, mooi simpel ontwerp. Ga dit met veel interesse volgen. Omdat ikzelf ook iets vergelijkbaars wil bouwen. Wat zijn de afmetingen van de baan? Kan het net niet ontcijferen op m'n telefoon. Veel succes in ieder geval!
Greetz Jonathan
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #2 Gepost op:
15 October 2017, 18:22:40 »
Hallo Jonathan,
Leuk dat je de bouw gaat volgen
De baan is 330cm x 330cm.
Gr,
Johan
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #3 Gepost op:
10 November 2017, 19:25:09 »
Hallo allemaal,
Vandaag ook de twee linkermodules voorzien van platen
Nu kan ik eindelijk wat rails gaan scoren en weer eens gaan rijden
Geen mooie foto, maar het gaat even om het idee.. Het aanpassen van de verlichting staat nog op mijn lijstje!
Johan
Gelogd
mass am see
Offline
Berichten: 3987
de hondsrug baan
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #4 Gepost op:
10 November 2017, 20:27:07 »
Hoi Johan,
Zo te zien een mooie lichte ruimte, een keer weer wat anders als een rondje met wat spoor op een tafel.
Jou idee lijkt mij interessant en blijf je volgen.
Mvgr Evert en Bas
Gelogd
Joran
Offline
Berichten: 1535
NS tijdperk IV (1981)
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #5 Gepost op:
11 November 2017, 13:03:14 »
De bouw is begonnen. Mooi!
Toch het spoorplan aangepast zie ik?
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #6 Gepost op:
11 November 2017, 15:18:26 »
@ Evert en Bas
Leuk dat jullie volgen
@ Joran
Klopt, ik wilde toch graag het station aan de achterkant en mijn perronsporen zijn zo lekker lang..
Bovendien kan ik nu ook door de L-vorm echt nog een trein aan zien komen rijden
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #7 Gepost op:
27 December 2017, 18:46:02 »
Hallo allemaal,
Op dit moment ben ik bezig om het ontwerp verder te voorzien van details..
Te denken valt aan wegen, huisjes, bomen en seinen.
Nu zit ik dus enorm te stoeien met de seinen
In de encyclopedie heb ik al wat wijzer proberen te worden en ook via een aantal websites, maar eerlijk gezegd kom ik er echt niet uit.
Is er hier een deskundige die mij kan vertellen waar welk sein zou moeten staan?
Johan
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:23:21 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #8 Gepost op:
27 December 2017, 19:05:21 »
Hallo Johan ,
Ik neem aan ,dat je de mechanische seinen van de NS wil gaan neerzetten.
Nu zie ik hier en daar op jouw tekening heel kleine lichtseinen staan,maar dat zal wel per ongeluk zijn.
Je zal dan een stuk of wat gewone armseinen moeten neer zetten voor het vertrek van de treinen en boven ,net na het bruggetje een vertakkingssein voor de binnenkomende treinen.
Verder zou je een rangeerstoplantaren (Rouwbrief ) ter hoogte van het einde van het perron kunnen neerzetten.
Je kan ook eens kijken hoe de ZLSM zijn seinen heeft staan in Simpelveld,ik dachr dat die ook echt bediend werden (?),en ook bij de VSM in Beekberegen ,waar de seinen (Nog niet ) bediend worden,dacht ik.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #9 Gepost op:
27 December 2017, 19:14:07 »
Hallo Peter,
Bedankt voor je reactie
Ik twijfel zelf heel erg of ik armseinen of lichtseinen zou moeten gebruiken.
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Ik heb in de huidige tekening hoofdseinen en dwergseinen gezet, maar uiteraard geen idee of dit realistisch zou zijn
Dat is een goeie, zal eens kijken hoe de ZLSM dat heeft!
Gr,
Johan
Gelogd
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6551
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #10 Gepost op:
27 December 2017, 19:24:35 »
@Johan,
Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Fiddle Yard met wissels een traverse te maken. Voordeel is dat alle treinen even lang kunnen zijn. Wel óók die draaischijf gebruiken. Scheelt een paar centen die je voor andere dingen kunt gebruiken. 😀
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #11 Gepost op:
27 December 2017, 19:33:47 »
Hallo Hans,
Dat scheelt inderdaad een hoop ruimte.. en geld
Probleem is alleen dat ik wat dat betreft niet zo handig ben en het bouwen van een fiddle yard of traverse zie ik daarom niet zo zitten
Gr,
Johan
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3452
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #12 Gepost op:
27 December 2017, 19:42:44 »
Citaat van: Johan Keuterink op 27 December 2017, 19:14:07
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Absoluut niet zelfs! Van (ik vermoed) Zaandam tot Hoorn is nog tot en met 1982 klassieke beveiliging in dienst geweest. Ook andere trajecten, vooral het oosten zuiden als ik het me goed herinner, hebben het nog heel lang uitgehouden.
Ik zou voor het gemak voor lichtseinen gaan. Al die aandrijvingen voor armseinen zijn alleen maar lastig
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #13 Gepost op:
27 December 2017, 19:45:16 »
Hallo Menno,
Dat dacht ik zelf ook al haha. Lichtseinen zijn net iets makkelijker te plaatsen en werkend te krijgen.
Kun jij mij vertellen welk lichtsein ik waar zou moeten plaatsen?
Gr,
Johan
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #14 Gepost op:
27 December 2017, 19:45:52 »
Hallo Johan ,
Hier heb je het seinwezen van de ZLSM alvast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Limburgse_Stoomtrein_Maatschappij#Seinstelsel
Stationnetjes zoals die jij wil gebruiken hadden echter nooit lichtseinen,maar alles mag op jouw eigen baan.
Peter
P.S. Ik heb op mijn eigen nul baan ook lichtseinen en geen mechanische ,maar in plaats van mechanische problemen heb je er elektrische problemen voor ,
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 19:48:56 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0