Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0  (gelezen 34121 keer)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Gepost op: 15 oktober 2017, 17:40:38 »
Hallo allemaal,

Na vele ontwerpen ben ik eindelijk aan het bouwen geslagen ;D
De onderbouw is zo goed als af, op een paar bovenplaten na..

De twee 'modules' aan de rechterkant had ik in de vorige woning al gebouwd.. Deze heb ik mooi kunnen hergebruiken!

Hier nog even het idee achter de modelspoorbaan:

Station Welgelegen
In een wat bosachtige omgeving ligt het oude station Welgelegen met haar eilandperron en stoomdepot. Het traject is in de jaren '60 in handen gekomen van een groep treinfanaten en zij hebben met de steun van talrijke sponsoren hier een museumspoorbedrijf gevestigd, te weten: Historisch Spoorbedrijf Welgelegen. Dit spoorbedrijf heeft er voor gezorgd dat het traject weer tot leven is gekomen. De spoorlijn wordt nog dagelijks gebruikt als vaste verbinding met omliggende dorpen. In de weekenden wordt het traject goed bezocht door treinliefhebbers en mensen die in de mooie omgeving willen fietsen. Doordeweeks wordt er daarom vooral gereden met diesel en in het weekend worden de stomers uit de lokloods gehaald.

Naast het personenvervoer verdient het historisch spoorbedrijf ook nog altijd aan het vervoeren van goederen. Nog altijd komen er korte goederentreinen naar Welgelegen om diverse bedrijven van spullen te voorzien. Zo ook de brouwerij van Kroon Bieren dat dagelijks 1 á 2 wagons wegstuurt. Kroon Bieren is het fictieve biermerk dat ik op de vorige spoorbaan al wilde gebruiken en velen hier zullen het dan ook wel herkennen.

Welke gebouwen komen er te staan:
- Artitec station Elsloo 10.175
- Artitec lokloods Doetinchem 30.100
- Bochmann & Kochendörfer Watertoren 33.017
- Woodland Scenics 5184
- Artitec kolenkraan 10.297
- en nog veel meer ;)

Het baanontwerp dat als laatste in baanplannen is getoond klopt niet meer.. Ik heb inmiddels een ander ontwerp gemaakt die naar mijn idee rustiger oogt en er iets meer ruimte voor scenery overblijft:

Het schaduwstation aan de rechterzijde wordt denk ik een Fiddle Yard.

Gr,
Johan
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 13:22:39 door Bert van Gelder »

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2017, 18:06:08 »
Mooie plannen, mooi simpel ontwerp. Ga dit met veel interesse volgen. Omdat ikzelf ook iets vergelijkbaars wil bouwen. Wat zijn de afmetingen van de baan? Kan het net niet ontcijferen op m'n telefoon. Veel succes in ieder geval!

Greetz Jonathan

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2017, 18:22:40 »
Hallo Jonathan,

Leuk dat je de bouw gaat volgen (y)
De baan is 330cm x 330cm.

Gr,
Johan

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2017, 19:25:09 »
Hallo allemaal,

Vandaag ook de twee linkermodules voorzien van platen (y)
Nu kan ik eindelijk wat rails gaan scoren en weer eens gaan rijden :police:

Geen mooie foto, maar het gaat even om het idee.. Het aanpassen van de verlichting staat nog op mijn lijstje!

Johan

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2017, 20:27:07 »
Hoi Johan,

Zo te zien een mooie lichte  ruimte, een keer weer wat anders als een rondje met wat spoor op een tafel.

Jou idee lijkt mij interessant en blijf je volgen. (y)

Mvgr Evert en Bas

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2017, 13:03:14 »
De bouw is begonnen. Mooi!

Toch het spoorplan aangepast zie ik?

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2017, 15:18:26 »
@ Evert en Bas
Leuk dat jullie volgen ;D

@ Joran
Klopt, ik wilde toch graag het station aan de achterkant en mijn perronsporen zijn zo lekker lang..
Bovendien kan ik nu ook door de L-vorm echt nog een trein aan zien komen rijden (y)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2017, 18:46:02 »
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig om het ontwerp verder te voorzien van details..
Te denken valt aan wegen, huisjes, bomen en seinen.

Nu zit ik dus enorm te stoeien met de seinen ::)
In de encyclopedie heb ik al wat wijzer proberen te worden en ook via een aantal websites, maar eerlijk gezegd kom ik er echt niet uit.

Is er hier een deskundige die mij kan vertellen waar welk sein zou moeten staan? :angel:


Johan
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 13:23:21 door Bert van Gelder »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2017, 19:05:21 »
Hallo Johan ,
 Ik neem aan ,dat je de mechanische seinen van de NS wil gaan neerzetten. ;)
Nu zie ik hier en daar  op jouw tekening heel kleine lichtseinen staan,maar dat zal wel per ongeluk zijn. ;)
Je zal  dan een stuk of wat gewone armseinen moeten neer zetten voor het vertrek van de treinen  en boven ,net na het bruggetje een vertakkingssein voor de binnenkomende treinen.
Verder zou je een rangeerstoplantaren  (Rouwbrief ) ter hoogte van het einde van het perron kunnen neerzetten.
 Je kan ook eens kijken hoe de ZLSM zijn seinen heeft staan in Simpelveld,ik dachr dat die ook echt bediend werden (?),en ook bij de VSM in Beekberegen ,waar de seinen (Nog niet ) bediend worden,dacht ik.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2017, 19:14:07 »
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie (y)
Ik twijfel zelf heel erg of ik armseinen of lichtseinen zou moeten gebruiken.
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?

Ik heb in de huidige tekening hoofdseinen en dwergseinen gezet, maar uiteraard geen idee of dit realistisch zou zijn :-X

Dat is een goeie, zal eens kijken hoe de ZLSM dat heeft!

Gr,
Johan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2017, 19:24:35 »
@Johan,

Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Fiddle Yard met wissels een traverse te maken. Voordeel is dat alle treinen even lang kunnen zijn. Wel óók die draaischijf gebruiken. Scheelt een paar centen die je voor andere dingen kunt gebruiken. 😀

Gr, Hans


Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2017, 19:33:47 »
Hallo Hans,

Dat scheelt inderdaad een hoop ruimte.. en geld ;D
Probleem is alleen dat ik wat dat betreft niet zo handig ben en het bouwen van een fiddle yard of traverse zie ik daarom niet zo zitten :-X

Gr,
Johan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2017, 19:42:44 »
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Absoluut niet zelfs! Van (ik vermoed) Zaandam tot Hoorn is nog tot en met 1982 klassieke beveiliging in dienst geweest. Ook andere trajecten, vooral het oosten zuiden als ik het me goed herinner, hebben het nog heel lang uitgehouden.

Ik zou voor het gemak voor lichtseinen gaan. Al die aandrijvingen voor armseinen zijn alleen maar lastig ;)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2017, 19:45:16 »
Hallo Menno,

Dat dacht ik zelf ook al haha. Lichtseinen zijn net iets makkelijker te plaatsen en werkend te krijgen.
Kun jij mij vertellen welk lichtsein ik waar zou moeten plaatsen?

Gr,
Johan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2017, 19:45:52 »
Hallo Johan ,
Hier heb je het seinwezen van de ZLSM alvast.
 https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Limburgse_Stoomtrein_Maatschappij#Seinstelsel

Stationnetjes  zoals die jij wil  gebruiken hadden  echter nooit lichtseinen,maar alles mag op jouw eigen baan. :D
 Peter
 P.S. Ik heb op mijn eigen nul baan ook lichtseinen en geen mechanische  ,maar in plaats van mechanische problemen heb je er elektrische problemen voor , ;D
« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 19:48:56 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.