Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 10:50:45
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:49:15
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:48:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
S88n bus splitsen door Dirk
Vandaag om 10:37:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0  (gelezen 36596 keer)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Gepost op: 15 October 2017, 17:40:38 »
Hallo allemaal,

Na vele ontwerpen ben ik eindelijk aan het bouwen geslagen ;D
De onderbouw is zo goed als af, op een paar bovenplaten na..

De twee 'modules' aan de rechterkant had ik in de vorige woning al gebouwd.. Deze heb ik mooi kunnen hergebruiken!

Hier nog even het idee achter de modelspoorbaan:

Station Welgelegen
In een wat bosachtige omgeving ligt het oude station Welgelegen met haar eilandperron en stoomdepot. Het traject is in de jaren '60 in handen gekomen van een groep treinfanaten en zij hebben met de steun van talrijke sponsoren hier een museumspoorbedrijf gevestigd, te weten: Historisch Spoorbedrijf Welgelegen. Dit spoorbedrijf heeft er voor gezorgd dat het traject weer tot leven is gekomen. De spoorlijn wordt nog dagelijks gebruikt als vaste verbinding met omliggende dorpen. In de weekenden wordt het traject goed bezocht door treinliefhebbers en mensen die in de mooie omgeving willen fietsen. Doordeweeks wordt er daarom vooral gereden met diesel en in het weekend worden de stomers uit de lokloods gehaald.

Naast het personenvervoer verdient het historisch spoorbedrijf ook nog altijd aan het vervoeren van goederen. Nog altijd komen er korte goederentreinen naar Welgelegen om diverse bedrijven van spullen te voorzien. Zo ook de brouwerij van Kroon Bieren dat dagelijks 1 á 2 wagons wegstuurt. Kroon Bieren is het fictieve biermerk dat ik op de vorige spoorbaan al wilde gebruiken en velen hier zullen het dan ook wel herkennen.

Welke gebouwen komen er te staan:
- Artitec station Elsloo 10.175
- Artitec lokloods Doetinchem 30.100
- Bochmann & Kochendörfer Watertoren 33.017
- Woodland Scenics 5184
- Artitec kolenkraan 10.297
- en nog veel meer ;)

Het baanontwerp dat als laatste in baanplannen is getoond klopt niet meer.. Ik heb inmiddels een ander ontwerp gemaakt die naar mijn idee rustiger oogt en er iets meer ruimte voor scenery overblijft:

Het schaduwstation aan de rechterzijde wordt denk ik een Fiddle Yard.

Gr,
Johan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:22:39 door Bert van Gelder »

JDG modelspoorfreak

  • Gast
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2017, 18:06:08 »
Mooie plannen, mooi simpel ontwerp. Ga dit met veel interesse volgen. Omdat ikzelf ook iets vergelijkbaars wil bouwen. Wat zijn de afmetingen van de baan? Kan het net niet ontcijferen op m'n telefoon. Veel succes in ieder geval!

Greetz Jonathan

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2017, 18:22:40 »
Hallo Jonathan,

Leuk dat je de bouw gaat volgen (y)
De baan is 330cm x 330cm.

Gr,
Johan

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2017, 19:25:09 »
Hallo allemaal,

Vandaag ook de twee linkermodules voorzien van platen (y)
Nu kan ik eindelijk wat rails gaan scoren en weer eens gaan rijden :police:

Geen mooie foto, maar het gaat even om het idee.. Het aanpassen van de verlichting staat nog op mijn lijstje!

Johan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2017, 20:27:07 »
Hoi Johan,

Zo te zien een mooie lichte  ruimte, een keer weer wat anders als een rondje met wat spoor op een tafel.

Jou idee lijkt mij interessant en blijf je volgen. (y)

Mvgr Evert en Bas

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2017, 13:03:14 »
De bouw is begonnen. Mooi!

Toch het spoorplan aangepast zie ik?

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2017, 15:18:26 »
@ Evert en Bas
Leuk dat jullie volgen ;D

@ Joran
Klopt, ik wilde toch graag het station aan de achterkant en mijn perronsporen zijn zo lekker lang..
Bovendien kan ik nu ook door de L-vorm echt nog een trein aan zien komen rijden (y)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2017, 18:46:02 »
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig om het ontwerp verder te voorzien van details..
Te denken valt aan wegen, huisjes, bomen en seinen.

Nu zit ik dus enorm te stoeien met de seinen ::)
In de encyclopedie heb ik al wat wijzer proberen te worden en ook via een aantal websites, maar eerlijk gezegd kom ik er echt niet uit.

Is er hier een deskundige die mij kan vertellen waar welk sein zou moeten staan? :angel:


Johan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:23:21 door Bert van Gelder »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2017, 19:05:21 »
Hallo Johan ,
 Ik neem aan ,dat je de mechanische seinen van de NS wil gaan neerzetten. ;)
Nu zie ik hier en daar  op jouw tekening heel kleine lichtseinen staan,maar dat zal wel per ongeluk zijn. ;)
Je zal  dan een stuk of wat gewone armseinen moeten neer zetten voor het vertrek van de treinen  en boven ,net na het bruggetje een vertakkingssein voor de binnenkomende treinen.
Verder zou je een rangeerstoplantaren  (Rouwbrief ) ter hoogte van het einde van het perron kunnen neerzetten.
 Je kan ook eens kijken hoe de ZLSM zijn seinen heeft staan in Simpelveld,ik dachr dat die ook echt bediend werden (?),en ook bij de VSM in Beekberegen ,waar de seinen (Nog niet ) bediend worden,dacht ik.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2017, 19:14:07 »
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie (y)
Ik twijfel zelf heel erg of ik armseinen of lichtseinen zou moeten gebruiken.
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?

Ik heb in de huidige tekening hoofdseinen en dwergseinen gezet, maar uiteraard geen idee of dit realistisch zou zijn :-X

Dat is een goeie, zal eens kijken hoe de ZLSM dat heeft!

Gr,
Johan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2017, 19:24:35 »
@Johan,

Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Fiddle Yard met wissels een traverse te maken. Voordeel is dat alle treinen even lang kunnen zijn. Wel óók die draaischijf gebruiken. Scheelt een paar centen die je voor andere dingen kunt gebruiken. 😀

Gr, Hans


Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2017, 19:33:47 »
Hallo Hans,

Dat scheelt inderdaad een hoop ruimte.. en geld ;D
Probleem is alleen dat ik wat dat betreft niet zo handig ben en het bouwen van een fiddle yard of traverse zie ik daarom niet zo zitten :-X

Gr,
Johan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2017, 19:42:44 »
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Absoluut niet zelfs! Van (ik vermoed) Zaandam tot Hoorn is nog tot en met 1982 klassieke beveiliging in dienst geweest. Ook andere trajecten, vooral het oosten zuiden als ik het me goed herinner, hebben het nog heel lang uitgehouden.

Ik zou voor het gemak voor lichtseinen gaan. Al die aandrijvingen voor armseinen zijn alleen maar lastig ;)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2017, 19:45:16 »
Hallo Menno,

Dat dacht ik zelf ook al haha. Lichtseinen zijn net iets makkelijker te plaatsen en werkend te krijgen.
Kun jij mij vertellen welk lichtsein ik waar zou moeten plaatsen?

Gr,
Johan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2017, 19:45:52 »
Hallo Johan ,
Hier heb je het seinwezen van de ZLSM alvast.
 https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Limburgse_Stoomtrein_Maatschappij#Seinstelsel

Stationnetjes  zoals die jij wil  gebruiken hadden  echter nooit lichtseinen,maar alles mag op jouw eigen baan. :D
 Peter
 P.S. Ik heb op mijn eigen nul baan ook lichtseinen en geen mechanische  ,maar in plaats van mechanische problemen heb je er elektrische problemen voor , ;D
« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 19:48:56 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen