Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
Vandaag
om 18:57:23
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:57:20
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
roco
Vandaag
om 18:56:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
ArjanB
Vandaag
om 18:22:54
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:08:05
Een nieuw begin
door
Frits C
Vandaag
om 18:06:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:37:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
g-j
Vandaag
om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:30:08
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm
door
Duikeend
Vandaag
om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
Vandaag
om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:26:47
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
saskia
Vandaag
om 14:58:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
henk
Vandaag
om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
henk
Vandaag
om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Eric v C
Vandaag
om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 10:03:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 (gelezen 36610 keer)
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Gepost op:
15 October 2017, 17:40:38 »
Hallo allemaal,
Na vele ontwerpen ben ik eindelijk aan het bouwen geslagen
De onderbouw is zo goed als af, op een paar bovenplaten na..
De twee 'modules' aan de rechterkant had ik in de vorige woning al gebouwd.. Deze heb ik mooi kunnen hergebruiken!
Hier nog even het idee achter de modelspoorbaan:
Station Welgelegen
In een wat bosachtige omgeving ligt het oude station Welgelegen met haar eilandperron en stoomdepot. Het traject is in de jaren '60 in handen gekomen van een groep treinfanaten en zij hebben met de steun van talrijke sponsoren hier een museumspoorbedrijf gevestigd, te weten: Historisch Spoorbedrijf Welgelegen. Dit spoorbedrijf heeft er voor gezorgd dat het traject weer tot leven is gekomen. De spoorlijn wordt nog dagelijks gebruikt als vaste verbinding met omliggende dorpen. In de weekenden wordt het traject goed bezocht door treinliefhebbers en mensen die in de mooie omgeving willen fietsen. Doordeweeks wordt er daarom vooral gereden met diesel en in het weekend worden de stomers uit de lokloods gehaald.
Naast het personenvervoer verdient het historisch spoorbedrijf ook nog altijd aan het vervoeren van goederen. Nog altijd komen er korte goederentreinen naar Welgelegen om diverse bedrijven van spullen te voorzien. Zo ook de brouwerij van Kroon Bieren dat dagelijks 1 á 2 wagons wegstuurt. Kroon Bieren is het fictieve biermerk dat ik op de vorige spoorbaan al wilde gebruiken en velen hier zullen het dan ook wel herkennen.
Welke gebouwen komen er te staan:
- Artitec station Elsloo 10.175
- Artitec lokloods Doetinchem 30.100
- Bochmann & Kochendörfer Watertoren 33.017
- Woodland Scenics 5184
- Artitec kolenkraan 10.297
- en nog veel meer
Het baanontwerp dat als laatste in baanplannen is getoond klopt niet meer.. Ik heb inmiddels een ander ontwerp gemaakt die naar mijn idee rustiger oogt en er iets meer ruimte voor scenery overblijft:
Het schaduwstation aan de rechterzijde wordt denk ik een Fiddle Yard.
Gr,
Johan
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:22:39 door Bert van Gelder
»
Gelogd
JDG modelspoorfreak
Gast
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #1 Gepost op:
15 October 2017, 18:06:08 »
Mooie plannen, mooi simpel ontwerp. Ga dit met veel interesse volgen. Omdat ikzelf ook iets vergelijkbaars wil bouwen. Wat zijn de afmetingen van de baan? Kan het net niet ontcijferen op m'n telefoon. Veel succes in ieder geval!
Greetz Jonathan
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #2 Gepost op:
15 October 2017, 18:22:40 »
Hallo Jonathan,
Leuk dat je de bouw gaat volgen
De baan is 330cm x 330cm.
Gr,
Johan
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #3 Gepost op:
10 November 2017, 19:25:09 »
Hallo allemaal,
Vandaag ook de twee linkermodules voorzien van platen
Nu kan ik eindelijk wat rails gaan scoren en weer eens gaan rijden
Geen mooie foto, maar het gaat even om het idee.. Het aanpassen van de verlichting staat nog op mijn lijstje!
Johan
Gelogd
mass am see
Offline
Berichten: 3983
de hondsrug baan
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #4 Gepost op:
10 November 2017, 20:27:07 »
Hoi Johan,
Zo te zien een mooie lichte ruimte, een keer weer wat anders als een rondje met wat spoor op een tafel.
Jou idee lijkt mij interessant en blijf je volgen.
Mvgr Evert en Bas
Gelogd
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #5 Gepost op:
11 November 2017, 13:03:14 »
De bouw is begonnen. Mooi!
Toch het spoorplan aangepast zie ik?
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #6 Gepost op:
11 November 2017, 15:18:26 »
@ Evert en Bas
Leuk dat jullie volgen
@ Joran
Klopt, ik wilde toch graag het station aan de achterkant en mijn perronsporen zijn zo lekker lang..
Bovendien kan ik nu ook door de L-vorm echt nog een trein aan zien komen rijden
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #7 Gepost op:
27 December 2017, 18:46:02 »
Hallo allemaal,
Op dit moment ben ik bezig om het ontwerp verder te voorzien van details..
Te denken valt aan wegen, huisjes, bomen en seinen.
Nu zit ik dus enorm te stoeien met de seinen
In de encyclopedie heb ik al wat wijzer proberen te worden en ook via een aantal websites, maar eerlijk gezegd kom ik er echt niet uit.
Is er hier een deskundige die mij kan vertellen waar welk sein zou moeten staan?
Johan
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:23:21 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #8 Gepost op:
27 December 2017, 19:05:21 »
Hallo Johan ,
Ik neem aan ,dat je de mechanische seinen van de NS wil gaan neerzetten.
Nu zie ik hier en daar op jouw tekening heel kleine lichtseinen staan,maar dat zal wel per ongeluk zijn.
Je zal dan een stuk of wat gewone armseinen moeten neer zetten voor het vertrek van de treinen en boven ,net na het bruggetje een vertakkingssein voor de binnenkomende treinen.
Verder zou je een rangeerstoplantaren (Rouwbrief ) ter hoogte van het einde van het perron kunnen neerzetten.
Je kan ook eens kijken hoe de ZLSM zijn seinen heeft staan in Simpelveld,ik dachr dat die ook echt bediend werden (?),en ook bij de VSM in Beekberegen ,waar de seinen (Nog niet ) bediend worden,dacht ik.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #9 Gepost op:
27 December 2017, 19:14:07 »
Hallo Peter,
Bedankt voor je reactie
Ik twijfel zelf heel erg of ik armseinen of lichtseinen zou moeten gebruiken.
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Ik heb in de huidige tekening hoofdseinen en dwergseinen gezet, maar uiteraard geen idee of dit realistisch zou zijn
Dat is een goeie, zal eens kijken hoe de ZLSM dat heeft!
Gr,
Johan
Gelogd
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6484
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #10 Gepost op:
27 December 2017, 19:24:35 »
@Johan,
Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Fiddle Yard met wissels een traverse te maken. Voordeel is dat alle treinen even lang kunnen zijn. Wel óók die draaischijf gebruiken. Scheelt een paar centen die je voor andere dingen kunt gebruiken. 😀
Gr, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #11 Gepost op:
27 December 2017, 19:33:47 »
Hallo Hans,
Dat scheelt inderdaad een hoop ruimte.. en geld
Probleem is alleen dat ik wat dat betreft niet zo handig ben en het bouwen van een fiddle yard of traverse zie ik daarom niet zo zitten
Gr,
Johan
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3441
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #12 Gepost op:
27 December 2017, 19:42:44 »
Citaat van: Johan Keuterink op 27 December 2017, 19:14:07
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Absoluut niet zelfs! Van (ik vermoed) Zaandam tot Hoorn is nog tot en met 1982 klassieke beveiliging in dienst geweest. Ook andere trajecten, vooral het oosten zuiden als ik het me goed herinner, hebben het nog heel lang uitgehouden.
Ik zou voor het gemak voor lichtseinen gaan. Al die aandrijvingen voor armseinen zijn alleen maar lastig
Gelogd
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Offline
Berichten: 856
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #13 Gepost op:
27 December 2017, 19:45:16 »
Hallo Menno,
Dat dacht ik zelf ook al haha. Lichtseinen zijn net iets makkelijker te plaatsen en werkend te krijgen.
Kun jij mij vertellen welk lichtsein ik waar zou moeten plaatsen?
Gr,
Johan
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #14 Gepost op:
27 December 2017, 19:45:52 »
Hallo Johan ,
Hier heb je het seinwezen van de ZLSM alvast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Limburgse_Stoomtrein_Maatschappij#Seinstelsel
Stationnetjes zoals die jij wil gebruiken hadden echter nooit lichtseinen,maar alles mag op jouw eigen baan.
Peter
P.S. Ik heb op mijn eigen nul baan ook lichtseinen en geen mechanische ,maar in plaats van mechanische problemen heb je er elektrische problemen voor ,
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 19:48:56 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0