BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Johan Keuterink op 15 oktober 2017, 17:40:38
-
Hallo allemaal,
Na vele ontwerpen ben ik eindelijk aan het bouwen geslagen ;D
De onderbouw is zo goed als af, op een paar bovenplaten na..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4286789.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4286789.jpg)
De twee 'modules' aan de rechterkant had ik in de vorige woning al gebouwd.. Deze heb ik mooi kunnen hergebruiken!
Hier nog even het idee achter de modelspoorbaan:
Station Welgelegen
In een wat bosachtige omgeving ligt het oude station Welgelegen met haar eilandperron en stoomdepot. Het traject is in de jaren '60 in handen gekomen van een groep treinfanaten en zij hebben met de steun van talrijke sponsoren hier een museumspoorbedrijf gevestigd, te weten: Historisch Spoorbedrijf Welgelegen. Dit spoorbedrijf heeft er voor gezorgd dat het traject weer tot leven is gekomen. De spoorlijn wordt nog dagelijks gebruikt als vaste verbinding met omliggende dorpen. In de weekenden wordt het traject goed bezocht door treinliefhebbers en mensen die in de mooie omgeving willen fietsen. Doordeweeks wordt er daarom vooral gereden met diesel en in het weekend worden de stomers uit de lokloods gehaald.
Naast het personenvervoer verdient het historisch spoorbedrijf ook nog altijd aan het vervoeren van goederen. Nog altijd komen er korte goederentreinen naar Welgelegen om diverse bedrijven van spullen te voorzien. Zo ook de brouwerij van Kroon Bieren dat dagelijks 1 á 2 wagons wegstuurt. Kroon Bieren is het fictieve biermerk dat ik op de vorige spoorbaan al wilde gebruiken en velen hier zullen het dan ook wel herkennen.
Welke gebouwen komen er te staan:
- Artitec station Elsloo 10.175
- Artitec lokloods Doetinchem 30.100
- Bochmann & Kochendörfer Watertoren 33.017
- Woodland Scenics 5184
- Artitec kolenkraan 10.297
- en nog veel meer ;)
Het baanontwerp dat als laatste in baanplannen is getoond klopt niet meer.. Ik heb inmiddels een ander ontwerp gemaakt die naar mijn idee rustiger oogt en er iets meer ruimte voor scenery overblijft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_9.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_9.0.jpg)
Het schaduwstation aan de rechterzijde wordt denk ik een Fiddle Yard.
Gr,
Johan
-
Mooie plannen, mooi simpel ontwerp. Ga dit met veel interesse volgen. Omdat ikzelf ook iets vergelijkbaars wil bouwen. Wat zijn de afmetingen van de baan? Kan het net niet ontcijferen op m'n telefoon. Veel succes in ieder geval!
Greetz Jonathan
-
Hallo Jonathan,
Leuk dat je de bouw gaat volgen (y)
De baan is 330cm x 330cm.
Gr,
Johan
-
Hallo allemaal,
Vandaag ook de twee linkermodules voorzien van platen (y)
Nu kan ik eindelijk wat rails gaan scoren en weer eens gaan rijden :police:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_43881203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_43881203.jpg)
Geen mooie foto, maar het gaat even om het idee.. Het aanpassen van de verlichting staat nog op mijn lijstje!
Johan
-
Hoi Johan,
Zo te zien een mooie lichte ruimte, een keer weer wat anders als een rondje met wat spoor op een tafel.
Jou idee lijkt mij interessant en blijf je volgen. (y)
Mvgr Evert en Bas
-
De bouw is begonnen. Mooi!
Toch het spoorplan aangepast zie ik?
-
@ Evert en Bas
Leuk dat jullie volgen ;D
@ Joran
Klopt, ik wilde toch graag het station aan de achterkant en mijn perronsporen zijn zo lekker lang..
Bovendien kan ik nu ook door de L-vorm echt nog een trein aan zien komen rijden (y)
-
Hallo allemaal,
Op dit moment ben ik bezig om het ontwerp verder te voorzien van details..
Te denken valt aan wegen, huisjes, bomen en seinen.
Nu zit ik dus enorm te stoeien met de seinen ::)
In de encyclopedie heb ik al wat wijzer proberen te worden en ook via een aantal websites, maar eerlijk gezegd kom ik er echt niet uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.0.jpg)
Is er hier een deskundige die mij kan vertellen waar welk sein zou moeten staan? :angel:
Johan
-
Hallo Johan ,
Ik neem aan ,dat je de mechanische seinen van de NS wil gaan neerzetten. ;)
Nu zie ik hier en daar op jouw tekening heel kleine lichtseinen staan,maar dat zal wel per ongeluk zijn. ;)
Je zal dan een stuk of wat gewone armseinen moeten neer zetten voor het vertrek van de treinen en boven ,net na het bruggetje een vertakkingssein voor de binnenkomende treinen.
Verder zou je een rangeerstoplantaren (Rouwbrief ) ter hoogte van het einde van het perron kunnen neerzetten.
Je kan ook eens kijken hoe de ZLSM zijn seinen heeft staan in Simpelveld,ik dachr dat die ook echt bediend werden (?),en ook bij de VSM in Beekberegen ,waar de seinen (Nog niet ) bediend worden,dacht ik.
Groeten ,
Peter
-
Hallo Peter,
Bedankt voor je reactie (y)
Ik twijfel zelf heel erg of ik armseinen of lichtseinen zou moeten gebruiken.
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Ik heb in de huidige tekening hoofdseinen en dwergseinen gezet, maar uiteraard geen idee of dit realistisch zou zijn :-X
Dat is een goeie, zal eens kijken hoe de ZLSM dat heeft!
Gr,
Johan
-
@Johan,
Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Fiddle Yard met wissels een traverse te maken. Voordeel is dat alle treinen even lang kunnen zijn. Wel óók die draaischijf gebruiken. Scheelt een paar centen die je voor andere dingen kunt gebruiken. 😀
Gr, Hans
-
Hallo Hans,
Dat scheelt inderdaad een hoop ruimte.. en geld ;D
Probleem is alleen dat ik wat dat betreft niet zo handig ben en het bouwen van een fiddle yard of traverse zie ik daarom niet zo zitten :-X
Gr,
Johan
-
Naar mijn idee waren de meeste armseinen toch al wel verdwenen eind jaren 60?
Absoluut niet zelfs! Van (ik vermoed) Zaandam tot Hoorn is nog tot en met 1982 klassieke beveiliging in dienst geweest. Ook andere trajecten, vooral het oosten zuiden als ik het me goed herinner, hebben het nog heel lang uitgehouden.
Ik zou voor het gemak voor lichtseinen gaan. Al die aandrijvingen voor armseinen zijn alleen maar lastig ;)
-
Hallo Menno,
Dat dacht ik zelf ook al haha. Lichtseinen zijn net iets makkelijker te plaatsen en werkend te krijgen.
Kun jij mij vertellen welk lichtsein ik waar zou moeten plaatsen?
Gr,
Johan
-
Hallo Johan ,
Hier heb je het seinwezen van de ZLSM alvast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Limburgse_Stoomtrein_Maatschappij#Seinstelsel
Stationnetjes zoals die jij wil gebruiken hadden echter nooit lichtseinen,maar alles mag op jouw eigen baan. :D
Peter
P.S. Ik heb op mijn eigen nul baan ook lichtseinen en geen mechanische ,maar in plaats van mechanische problemen heb je er elektrische problemen voor , ;D
-
Hallo Peter,
Het wordt er niet gemakkelijker op haha. Armseinen zouden in mijn thema (stoom en oude diesels) wel beter smoelen dan lichtseinen..
Maar als ik er dan aan denk dat ik die armseinen ook werkend moet krijgen dan begin ik meteen te twijfelen ::)
Ik zal met de gegeven info wel eens proberen om wat seinen in te passen, dan hoor ik van jullie graag of het kloppend is (y)
Gr,
Johan
-
Dag Johan ,
Ik heb kort geleden een YouTube filmpje gezien van de VSM. Daar zie je loks rangeren en ook eentje met een trein vertrekken. Het vertreksein dat eigenlijk "veilig"zou moeten staan ,stond dat niet. Blijkbaar werken de seinen bij de VSM (nog ) niet. dat zou betekenen ,dat je in het geval dat je een museumbedrijf uitbeelt , je de seinen niet beweegbaar hoeft te maken. 8)
Of men heeft plannen om dat later te gaan doen ,en nu wordt er aan gewerkt. Zoiets om het recht te praten. :D
Groeten ,
Peter
Dit bedoel ik :
https://www.youtube.com/watch?v=x7-y6uVZQvk
-
Johan, kijk eens op www.seinarm.nl en klassieke beveiliging.com, kun je veel uithalen.
-
Hoi,
Zelf in ieder geval de vrijheid genomen om ook ooit een armsein neer te zetten ergens op de baan.
Je kan vroeg in tijdperk IV zitten of later en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een overgangperiode.
Er bleef op sommige plaatsen in Nederland heel lang nog een armsein staan.
Zo zal je er vast wel uitkomen.
Gr Koen.
-
Armseinen!!!
Ik twijfel nog steeds. Mijn baantje speelt zich af in 1981 en ook toen konden armseinen nog zeker. Ik vind het heel gaaf staan en heeft een extra dimensie door de beweging. Ik heb servo's en een decoder gekocht van Digikeijes en ik neem aan dat die ook voor armseinen te gebruiken zijn.
Waar ik vooral tegenop zie zijn de randzaken. De kabels die er naartoe moeten lopen de sein installatie bij het station om de seinen om te zetten. Dan vraag ik me ook af konden wisselmotoren wel met armseinen? Of hoe werkt dat dan?
-
Als ventje kwam ik wel eens bij Rotterdam Zuid Goederen. Dat was helemaal klassiek beveiligd. Erg mooi om te zien. Dat was in de jaren tachtig.
Ook ik ben opnieuw gestart en ben met armseinen aan het prutsen. Servomotoren zijn lekker klein en een stuk goedkoper dan wisselmotoren. Voor de bediening gebruik ik een OC32. Wel wat ingewikkelder. Maar het werkt uiteindelijl wel heel goed. Je kan de uitgangen voor vanalles gebruiken (ledjes, lampjes en motortjes). Het is uitvogelen. Maar het creëert wel een mooi werkende modelwereld.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
@ Peter
Ik begrijp wat je bedoelt, dat zou zeker een optie kunnen zijn als ik het niet werkend ga krijgen.
Weet in ieder geval wel dat ik voor de armseinen ga! (y)
Staat binnen mijn thema gewoon veel mooier dan de moderne lichtseinen.
@ Spoorzeven
Seinarm had ik inderdaad al uitgespit, maar het was mij nog niet helemaal duidelijk genoeg.. Klassieke beveiliging maakt nog net iets meer duidelijk, al blijf ik toch twijfelen over wat precies waar zou moeten staan, maar denk dat ik nu al een aardige opzet heb weten te maken! ;D
@ NS264
Bedankt voor je input, Koen ;)
Ik heb besloten voor de armseinen te gaan..
@ Joran
Ik snap dat je nog twijfelt, het is en blijft lastig.. Zeker als je in de jaren 80 zit qua thema.. Maar je zou kunnen doen wat Koen zegt: de lichtseinen plaatsen en dan wellicht hier en daar een verdwaald seinarm :P Al is het bij een wat kleiner emplacement wel logischer denk ik om dan nog armseinen te hebben??
@ Ome Ceesje
Wordt dus een kwestie van in het diepe springen.. Maar ga het gewoon proberen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.1.jpg)
Ik ben nu zo ver gekomen:
Spoor 1 moet een hoofdsein hebben en spoor 2 ook.
Spoor 3 is voor mij even een twijfel geval, omdat er ook nog een vierde spoor vanuit het depot loopt..?
Moet spoor 3 dan een hoofdsein hebben of een rangeerlantaarnpaal of een vaantje?
Linksbovenin hebben de twee goederensporen naar de bierfabriek een vaantje en het goederenspoor linksonderin heeft ook een vaantje gekregen.
Dat moet volgens mij kloppend zijn zo ::)
Waar ik dan nog mee zit is het hoofdsein bij de brug rechtsboven.. Omdat het spoor tussen dit sein en de gebogen wissel als uithaalspoor moet functioneren: ik kan namelijk niet op een andere manier met een sleep goederenwagons op spoor 1 komen.. Dus volgens mij moet dit hoofdsein daar dan zeker staan..
Maar: moet er dan tussen spoor 1 en 2, bij de gebogen wissel nog een rangeerlantaarnpaal of een vaantje?
Hoop vragen :o
Gr,
Johan
-
Hallo Johan,
volgens mij zou je nog enkele zaken kunnen wijzigen:
Uitrijsein B moet voor de overweg staan. Je kunt vanuit het station rangeren tot het inrijsein. Daar moet dan een bord met een R staan (halt voor rangeerdelen). In plaats van dat bord kan er ook een bloksein staan, bijna op gelijke hoogte als het inrijsein. Als je daarvoor kiest, kunnen de uitrijseinen seinen met rood-witte palen zijn. Daarmee regel je dan het rangeren op resp. de sporen 1 en 2 (sein A) en 3 en hoger (sein B). Bij een doorgangsstation zou het inrijsein een enkelvoudig vertakkingssein moeten zijn (eventueel een bordessein), maar hier volstaat een normaal armsein met een vierkant bord met een 4 aan de seinpaal of los ervoor. Kies je voor de variant met het 'R' bord, zou ik het vaantje bij de overweg vervangen door een 'Rouwbrief', die het rangeren op/vanaf spoor 1 regelt. Ik hoop dat je hiermee iets kunt.
-
Eerst even mijn bewondering voor je ontzetten leuke ontwerp. Ik vind het inspirerend om mee te denken. Op het internet vond ik een beschrijving van de klassieke beveiliging van station Kampen. Misschien helpt dat ook een een beeld te krijgen?
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenKpn.htm
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
@ Spoorzeven
Heldere uitleg! Waarvoor dank (y)
Ik heb het R-bord inmiddels geplaatst bij sein C. Dit om aan te geven dat een rangerende trein het hoofdsein C niet mag passeren.
Het vaantje linksboven heb ik vervangen door een rouwbrief, maar ik zit nog even met spoor 3: deze heeft dus geen eigen hoofdsein nodig?
Ik heb sein B nu net voor de overweg gezet, dus dan zou die gelden voor spoor 2 en 3 tegelijkertijd, mag dat?
Voor mijn gevoel moet er bij spoor 2 en 3 wellicht nog een rangeersein? om aan te geven dat je mag rangeren tot aan het hoofdsein C?
@ Ome Ceesje
Dank je wel ;D Ik zal die link zo even bestuderen!
-
Johan,
sein B mag gelden voor de sporen 2 en hoger. Omdat spoor 2 een reizigersspoor is, kun je er ook voor kiezen dat spoor een eigen uitrijsein te geven. Dat was wel meer gebruikelijk. De uitrijseinen voor 2 en 3 kun je zelfs naast elkaar plaatsen. Een bordes met twee uitrijseinen kan ook (een dergelijk sein staat nog bij de SHM in Hoorn (Tramstation). Bij een extra uitrijsein voor de sporen 3 hoort dan zeker een Rouwbrief, die je iets verder terug of naast het uitrijsein kunt zetten. Bij rangeerbewegingen blijft het uitrijsein dan in de stand stop staan (en dat voor spoor 1 en dat voor spoor 2 natuurlijk ook).
-
@ Spoorzeven
Oké, dus spoor 2 en 3 zouden wel gebruik mogen maken van 1 hoofdsein (B).
Dat heeft ook wel mijn voorkeur..
Stel dat er op spoor 3 een rangeerloc staat met een tweetal bierwagons en die wil naar spoor 1: gaat sein B dan op veilig? Of moet er een rangeersein ergens bij spoor 2 om aan te geven dat de rangeerbeweging langs sein B richting R uitgevoerd mag worden? Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal logisch zeg maar.. Als er een stoomloc van onderin spoor 2 wil omlopen via spoor 3, dan moet die stoomloc ook iets voorbij sein B en daarom vraag ik mij af: ontbreekt hier nog een rangeersein? ::) Want jij gaf net aan dat een uitrijsein op stop/onveilig blijft staan bij een rangeerbeweging.. Ik kon dat zelf niet echt goed ergens terugvinden..
Gr,
Johan
Heb het nu zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.2_1.jpg)
-
Hoi Johan ,
Nog even een opmerking over sein B.
Het zou beter zijn als je dit sein zou verplaatsen naar een plek direct naast spoor 2. Het vaantje of rouwbrief geldt dan voor spoor 3 en 4.
Peter
-
Als je voor één uitrijsein kiest voor de sporen 2 en 3 moet dat net voor de overweg staan, naast het wissel dat naar de sporen 2 en 3 leidt (zoals op jouw tekening). Als je alleen een sein naast spoor 2 zet, zoals Peter suggereert, mogen vanaf de sporen 3 en 4 geen treinen vertrekken, maar mag daar alleen gerangeerd worden. Het vaantje dient trouwens tussen 3 en 4 in te staan en voorzien te zijn van twee pijlen (geldt immers voor beide sporen). Zou trouwens bij het kopstukje van spoor 2 ook nog een vaantje zetten: men rijdt immers naar beveiligde sporen waarop ook treinbewegingen plaatsvinden.
-
Ja ,dat is waar ,als er dan vanaf sp. 3 ook goederentreinen zouden moeten kunnen vertrekken ,moet daar ook een vertreksein (Paal) staan. ;)
Blijft het vaantje voor rangeerbewegingen vanaf sp 2,3 en 4. tot aan het R bord.
Ik ben ooit een tijd monteur Seinwezen geweest in de tijd van de mech. beveiliging. (De oude Betuwe lijn )
Maar ik weet nu weer , dat je in verband met de blokbeveiliging (Hier enkelspoor ) nooit als rangeerdeel naar het andere station mag vertrekken (Vandaar het R Bord )
Alle treinen moeten vertrekken na een veilig uitrij sein.
Ik kan mij trouwens niet herinneren ,dat er gemeenschappelijke seinen waren voor meerdere sporen hier in Nederland.
In Zwitserland heefr men wel een sein naast het uitrijwissel dat geldt voor de twee sporen. Is alleen bij kleine inhaal /passeer stations.
Peter
-
Obdam Peter, dat heeft 2 hoofdsporen, met in de tijd van de klassieke beveiliging aan beide zijden van het station slechts één uitrijseinpaal.
-
@ Spoorzeven
Ik heb B dus nu wel 'goed' staan? Die geldt dan voor spoor 2 en 3.
Het vaantje rechts bij spoor 4 heb ik nu tussen 3 en 4 ingezet..
Is het dan zo goed? Of moet er toch een extra uitrijsein bij spoor 3?
Zoals ik het nu heb vind ik het wel mooi staan.. Ik verlies namelijk perronlengte als B naast spoor 2 moet.
@ Peter
Ik begrijp wat je bedoelt, dat is nu dus even mijn issue. Ik vind B op deze plek mooier staan.. Maar hoe weten de treinen op spoor 2 en 3 welke mag vertrekken bij een veilig sein?
Moet spoor 3 dan ook een veilig beeld hebben van het vaantje tussen 3 en 4?
@ Eric B
Bedankt voor het meedenken! Zoals jij het stelt zou B dus prima kunnen gelden voor 2 en 3?
Dit is dan de nieuwe tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welgelegen_10.3.jpg)
Gr,
Johan
-
Ik weet niet of je daar in jou geval zomaar vanuit mag gaan Johan, het kan zijn dat voor Obdam ook toen al een vaste rijrichting per spoor was vastgelegd, ik moet altijd nog een keer naar het Utrechts-archief om het BVS 1961 (BedieningsVoorSchrift) van Obdam te kopiëren.
Heden ten dage is het zo dat het noordelijke spoor alleen in richting Hoorn bereden wordt en het zuidelijke spoor alleen richting Heerhugowaard. De treinen rijden daardoor in Obdam feitelijk op het linker spoor. Dit heeft te maken met de plaats van het overpad naar het eilandperron.
Die situatie is echter al jaren zo, dus is het heel goed mogelijk dat dat altijd al zo geweest is.
-
Ja, B staat goed. In werkelijkheid kregen machinisten gewoon te horen in dit soort situaties wie er als eerste mocht vertrekken (meestal de reizigerstrein). De machinist van de goederentrein wist dan: als het sein daarna weer op veilig gaat, mag ik. Op grote emplacementen (bijvoorbeeld Susteren) kregen vertreksporen nog een aparte lamp om aan te geven voor welk spoor het sein op veilig stond.
-
@ Eric B
Oké, ik ga het toch maar zo laten denk ik haha. Dan doe ik net of het bij dit station ook altijd al zo is geweest :P
Ik vind dit gewoon veel mooier staan zo.
@ Spoorzeven
Dat is mooi, dan ga ik het nu verder niet meer aanpassen (y)
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken! Top!
Vandaag voor het eerst wat rails op de baan gelegd en wat gaan proefrijden.. Helaas ging het al zoals ik had verwacht: de bochtwissel is geen favoriet bij de meeste locs.
De 3700 ontspoorde er meermaals, maar dat kwam denk ik omdat de wisseltongen niet vast tegen de spoorstaaf aan bleven liggen. Ook bleven een aantal locs hier stilstaan.
De DE-1 bleef op de lange wissel naast sein A constant stilstaan, dit komt denk ik door het geringe gewicht boven het niet aangedreven draaistel: wat lood zal dat hopelijk oplossen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0238_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0238_17.jpg)
Gr,
Johan
-
Hallo allemaal,
Het is al even geleden sinds de laatste post, maar ik heb zeker niet stilgezeten.
De rails ligt er inmiddels vast op (y) Volgende stap wordt een frame maken voor de achtergrondposters.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1196.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1196.jpg)
Station met depot
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1197.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1197.jpg)
Brouwerij Kroon Bieren heeft een nieuw pand gekregen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1198.jpg)
Schaduwstation met zelfgebouwde 'draaibrug'
Gr,
Johan
-
Geinig baantje.
Zie ik het goed en heeft die Blauwe DE1 NS logos en zo ja welk
artitec nr is dat?
Gr Arnout.
-
Dank je wel, Arnout!
Die DE-1 heeft artikelnummer 22.140 ;)
Ik meen alleen vernomen te hebben destijds dat dit een kleine oplage was.
-
Hoi,
Leuk plan en mooi fabriekspand.
Gr Koen.
-
Leuk fabriekspand van Kroon bieren.
Hoe heb je dat gemaakt?
-
(y)
-
Bedankt (y)
Het fabriekspand is van Markenburg en zij hebben voor mij de gevelplaat voorzien van KROON BIEREN ;D
-
Keurig gedaan!
Kroon bieren, volgens mij heb ik zo'n setje wagens met loc een keer op MP zien staan. Geluksvogel dat je zo'n mooi treintje hebt rijden 8)
-
Hallo Geert,
Dat treintje heeft inderdaad ooit op MP gestaan, een hele domme fout van mij..
Ik heb de trein zelf gespoten en voorzien van decals ;)
Gelukkig kon ik hem weer terugkopen ;D
-
Dan hebben we destijds contact gehad, want ik wilde 'm graag van je kopen. Maar hij was al toegezegd....
Maar je bent zelf de auteur dus, keurig gedaan. Complimenten!
Nou, als je nog eens zo'n setje maakt, ik hou me aanbevolen :P
-
Dank je wel ;)
Wie weet ga ik dat ooit nog doen.. maar dan blijft het bij wat wagonnetjes..
-
(y)
-
Hallo allemaal,
Weer even een update mbt Welgelegen (y)
De hele baan is (alweer) veranderd. Door het slopen van een muur op de zolder heb ik meer ruimte gekregen voor de baan.
Ik heb daarom de oude baan voorzichtig weggehaald en alles hergebruikt.
Het kopstation heeft plaats gemaakt voor een doorgaand station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2581_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2581_3.jpg)
Er komen geen locloods en draaischijf meer op. De museumtreinen met stoomloc kunnen dus niet gedraaid worden, maar dat is voor een museumtrein ook niet zo belangrijk.
Verder wordt er vooral met diesels gereden en daarom heb ik de draaischijf uit het ontwerp gehaald. Alles oogt nu rustiger, want de draaischijf was wel erg groot.
En het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2582-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2582-1.jpg)
De rails ligt inmiddels allemaal vast, dus ik ga nu kijken wat waar allemaal moet komen en dan ga ik roofmate bewerken ;D
Gr,
Johan
-
Wow! :o Wat een relaxte ruimte zo!
Benieuwd naar het vervolg!
-
Ja he, erg blij mee! Het is een meter extra of zo, maar dat geeft toch net even iets meer mogelijkheden ;D
-
In een paar berichten ontbraken de afbeeldingen. Ik heb ze, volgens mij, allemaal weer terug gezet.
Mocht je toch nog een afbeelding missen, druk dan even op de 'meld bericht aan de moderator'-knop.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
@ Bert
Ik heb jouw bericht gemist, maar alsnog bedankt voor het terugplaatsen van de foto's (y)
Vandaag lekker bezig geweest met het mechaniseren van de wissels! Ik gebruik liever geen wisselmotoren en decoders om de wissels om te zetten.
Dus heb ik wat anders in elkaar geknutseld.
Het is echt heel erg simpel en het werkt prima:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/966F7A13-2E55-496B-BF37-49CFD41AE39C.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/966F7A13-2E55-496B-BF37-49CFD41AE39C.jpg)
Het is niet zo'n heel beste foto, maar het idee is wel duidelijk te zien denk ik.
Alle 8 wissels heb ik voorzien vandaag, dus morgen maar weer eens verder met het schilderen van de rails! ::)
Gr, Johan
-
Hallo allemaal,
Na het monteren van alle mechanische wisselaandrijvingen ben ik dit weekend verder gegaan met het vormgeven van het landschap.
Het meeste werk heb ik daarvoor nu gedaan, moet alleen nog even wat geschuurd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2800_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2800_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2801_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2801_2.jpg)
De achterwand heb ik ook gestopt met houtvuller en gladgeschuurd, dus deze week kan ook de achtergrond er helemaal achter gemaakt worden (y)
Gr,
Johan
-
Hoi,
Dat belooft een mooi landschap te worden.
Enig kritiek nootje is de diepte van het water.
Mocht je dat te diep vinden, maar hoeft natuurlijk niet, kun je er altijd weer een stuk piepschuim of styridur van 18mm in leggen en dan is dat opgelost.
Lijkt me geslaagd, de wisselbediening. (y)
Gr Koen.
-
Wat voor blauwe platen zijn dat??
Ziet er goed uit namelijk en mooi dat je zo inderdaad je landschap kan vormen.
mvg,
Matthijs
-
@ Koen
Het zijn inderdaad op dit moment nog wat diepe kuilen, maar ik moet alles nog even netjes glad schuren en daarna gaat het nog iets opgevuld worden ;D
@ Matthijs
Dat zijn platen styrofoam (roofmate). Ideaal om landschappen van te maken.
Vanmorgen ook de hele achtergrond er al ingemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2817_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2817_3.jpg)
Zeer blij mee (y)
-
Ziet er goed uit Johan! Gaat zo door (y)
-
Rest me toch de vraag,waarvoor dient dat schakelaartje zonder stroomdraden ?
Wat is daar de functie van ?
-
@ Joran
Thanks, we gaan rustig verder met bouwen ;D
@ tijgernootje
De schakelaartjes zijn voor het polariseren van de puntstukken, maar dit staat nog op mijn to-do-lijstje ;)
Bovendien zetten ze de wisseltongen vast.
-
Hallo Johan,
Van welke fabrikant is de achtergrond? Ik vind hem wel mooi staan.
Groeten, Mark
-
Hallo Mark,
De achtergronden zijn van Peard.
-
Ziet er goed uit (y)
Mvg,
Matthijs
-
Dank je wel! :D
Nu druk bezig met het schilderen van de rails en dan een begin maken aan de perrons (y)
-
Deze week heb ik ook de seinen binnen gekregen (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2888_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2888_4.jpg)
Blij mee! ;D
Gr,
Johan
-
Hi Johan,
Mooie seinen zijn dat. Waar komen die vandaan?
Grt,
Rob
-
Hallo Rob,
De seinen zijn afkomstig van Ben Vreeman (modelspoorseinen -.nl-).
Het zijn erg mooie seinen, enige nadeel is de lange levertijd ;)
Gr,
Johan
-
Gaaf!!
-
Mooie seinen Johan, ik heb er ook 2 liggen, maar die (ver)blijven nog veilig in hun verpakking :)
Succes en plezier ermee!
-
Dat zijn inderdaad juweeltjes. Ik heb er een stuk of 25 liggen, incl. een custom made bordessein... Ik hoop dat Ben 157 jaar oud mag worden. (y)
-
Hallo Johan,
Heel toevallig heb ik gisteren gekeken naar achtergrond voor op de modelbaan,door stroken met hout 30 of 40 cm langs de wand te monteren en daarna de achtergrond er op te plakken.
Maar is het nog belangrijk wat van soort hout je gebruikt voor de stroken, heb ook bij peard gekeken niet goedkoop en het is zomaar niet een rolletje behang van een paar euro.
Wil het wel strak hebben, ben ooit schilder van beroep geweest en behangen gaat mij goed af ( bijna naadloos) maar wel met de materialen die ik ken.
maar vind het leuk naar je updates te kijken, ben zelf met een nieuwe baan bezig dus ze komen zeer gelegen.
bvd en vgr Evert en Bas
-
@ mass am see
Klopt, het gaat niet om een rolletje behang van een paar euro.. Maar heb hier wel bewust voor gekozen omdat het zich heel gemakkelijk laat 'beplakken' op het houtwerk, ook in de rondingen.
Vaak zie je ook posters die toch iets glimmen en dat hebben deze ook niet, volledig mat afgewerkt ;D
@ Gerke en Eric B
Het zijn echt prachtige seinen! Heb ze er alvast voor het idee opgezet :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3062_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3062_4.jpg)
Tevens de perrons geschilderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F6A0ADEA-074D-42C3-8BA0-D5B1E4F2F3AA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F6A0ADEA-074D-42C3-8BA0-D5B1E4F2F3AA.jpg)
En de brug die ik van Joran heb gekregen heeft ook een plekje gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3061_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3061_5.jpg)
Superblij mee, Nogmaals bedankt Joran (y)
Gr,
Johan
-
Graag gedaan! Ziet er top uit! Mooi sporenplan ook trouwens. Je hebt een mooie ruimte. Jaloers!
Grappig om te zien, die kapel van Artitec heb ik ook, en het station Elsloo ook (weet nog niet of ik die ook echt ga gebruiken). Heb ergens ook wel zin in een treurig Douma station op mijn baantje :)
-
Haha thanks! ;D
Ik heb inmiddels mijn eerste ervaringen opgedaan met Sculptamold, wat een geweldig spul is dat (y)
De waterbodem is opgehoogd en ik heb tevens aan de rechterkant een subtiel heuvelachtig landschap gemaakt, het is de bedoeling dat hier wat heide groeit met op de achtergrond bos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CA0CABCA-8850-4E8F-9BDC-FC302E84E5B2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CA0CABCA-8850-4E8F-9BDC-FC302E84E5B2.jpg)
Gr,
Johan
-
Hallo Johan,
Ik ga je ook volgen. Je gebruikt veel materialen die ik ook aangeschaft heb. Kortom gelijke zielen (y)
Alleen die prachtige armseinen ga ik niet gebruiken. Ik houd het bij lichtseinen ook omdat ik stiekum mijn periode III/IV aan het "oprekken" ben met nieuw materieel ;D
-
Wie heeft die seinen gemaakt? Zien er mooi uit!
-
Zie reactie #65
-
Yep, ik zag die reactie een beetje laat, maar in ieder geval bedankt. En mijn complimenten voor jouw project. Mijn project staat momenteel in de ijskast wegens te weinig tijd. Een stukje van het emplacement van oude station Amersfoort uit 1901.
-
Dit project is van Johan hoor, niets van mij bij!
-
Hoe staat het daar mee Eric? :)
-
Hallo Johan,
Eindelijk geen Indisch smalspoor of iets dergelijks, maar gewoon Hollands. En een goede basis heb je gecreëerd. Zelf gebruik ik ook deze wisselstellers trouwens. Helemaal top en lekker low tech.
Als spoor 1 fan kijk ik wel eens wat er in H0 te koop is en dan snap ik niet dat er zo weinig goed Nederlands gebouwd word. Echt alles is te koop en in fraaie kwaliteit. Wat artitec heeft aan detaillering bijvoorbeeld....traktoren, paarden, stootblokken... Het wordt de Beneluxer kennelijk nog niet makkelijk genoeg gemaakt of zo...
Hoe dan ook, dit belooft wel wat te worden! Denk bij de aankleding aan een beperkt scala aan kleuren, neem je achtergrond als referentie...nazomer met veel geel in het gras....Succes!
Michiel
-
Hoe staat het daar mee Eric? :)
Gaat in mijn hoofd verder en de hoeveelheid informatie en materieel neemt gestadig toe.
Fysiek zit het nog wat tegen, maar... de vliering is bijna ruim en dan kan aan de onderbouw worden begonnen :)
-
even teruglezen en daar staat het antwoord :
De seinen zijn afkomstig van Ben Vreeman (modelspoorseinen -.nl-).
Het zijn erg mooie seinen, enige nadeel is de lange levertijd ;)
-
...
Als spoor 1 fan kijk ik wel eens wat er in H0 te koop is en dan snap ik niet dat er zo weinig goed Nederlands gebouwd word. Echt alles is te koop en in fraaie kwaliteit. Wat artitec heeft aan detaillering bijvoorbeeld....traktoren, paarden, stootblokken... Het wordt de Beneluxer kennelijk nog niet makkelijk genoeg gemaakt of zo...
...
Is het misschien de prijs dan? Niet dat ik het weet hoor, geen idee.
Vr. groet, Martijn.
-
@ Martin
Leuk dat je gaat volgen (y) Het gaat alleen allemaal niet zo heel snel hoor..
@ Becasse
Dank je wel! Ik heb geen idee, misschien is er nu wel te veel keus haha.
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, heide bloeit zo ver ik weet ook aan het einde van de zomer, dus dat matcht perfect (y)
-
Vandaag druk bezig geweest met wat schilderwerk... ;D
Ik vond de perrons ondanks diverse 'washings' nog niet helemaal naar mijn zin, daarom besloten de perronwanden een dry brush te geven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C47104E2-9C2E-4056-A5D2-9A0E8129FC99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C47104E2-9C2E-4056-A5D2-9A0E8129FC99.jpg)
Geeft wel het effect waar ik naar zocht, wat meer lichte plekken in het verweerde hout.. op sommige plaatsen alleen net even iets teveel een witte waas, dat ga ik nog corrigeren. Dry brush moet natuurlijk wat subtiel blijven en het is al snel 'to much'.
Gr,
Johan
-
Hoi,
Mooi houten perron geworden. (y)
Gr Koen.
-
@ NS264
Bedankt Koen! (y)
Ik ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest met de bestrating voor het perron, dacht dat de steentjes van Juweela een mooi resultaat zouden geven, maar ik vind het toch niet echt wat.. Ik denk dat ik het perron ga opvullen met klei en daar steentjes in druk of kras.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3190_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3190_2.jpg)
De meeste sporen zijn inmiddels van ballast voorzien, het meeste linkerdeel nog niet omdat ik daar nog wat dingen moet plaatsen die direct langs het spoor komen. Dat wil ik eerst voorbereid hebben voor ik dat ga ballasten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3191_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3191_2.jpg)
Kleuren komen erg slecht overeen met de werkelijkheid, ballast is bruiner in het echt dan op deze foto en de schouwpaden zijn niet zo wit :-X #iPhoneXmetrotcamera
Heb de smaak te pakken op het moment, gaat lekker vlot vooruit nu ;D
Gr,
Johan
-
Hallo Johan,
Ondanks dat de kleuren van het ballast dan niet helemaal goed overkomen op een foto, vind ik het wel een heel mooi ballast.
Wat heb je hier voor gebruikt ?
Met vriendelijke groet,
Frank.
-
Hallo Frank,
Ik heb R15 ballast gebruikt van KOEMO:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schotterfarben_k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schotterfarben_k.jpg)
Erg mooie ballast en laat zich makkelijk verlijmen met de flexkleber die mee te bestellen is. Droogt wel aanzienlijk donkerder op dan oorspronkelijke kleur..
Gr,
Johan
-
Ik ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest met de bestrating voor het perron, dacht dat de steentjes van Juweela een mooi resultaat zouden geven, maar ik vind het toch niet echt wat..
Johan, misschien zou je die steentjes ook met de lange, smalle kant naar boven kunnen leggen? Wel een monnikenwerk, zo.
https://goo.gl/maps/uXQxP2fMwznz6ft97
-
Hallo,
Ik heb ook ballast van koemo.
Erg mooi spul en natuurgetrouw.
Ook de verouderingsverf voor de railstaven is erg mooi
Wel en werkje want eerst moet alles zwart en daarna bruin.
Ik doe ook de bielzen waarbij de bruine verf in natte toestand met een tisseu (weg) dep
succes jandcargo
-
Je perron. Idd misschien wat Jeronimos voorstelt? Sowieso worden die stenen nog wel wat donkerder met een wash. Beetje zoals hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66682.msg3221609541#msg3221609541) (ff scrollen naar beneden). Anders was misschien fijn grond ook een optie op zo'n perron?
Mooie ballast! Ik heb nog spul van Koemo liggen. Erg fraai, maar ik kreeg het toen niet lekker gelijmd. Kan aan mij liggen. Lijm zakte niet lekker in de steentjes maar bleef er meer op liggen. Ik gebruikte toen verdunde houtlijm en niet de lijm van Komen zelf.
Heb je de bielzen nog voorbehandeld?
-
@ Jeronimos (en Joran)
Daar heb ik wel aan zitten denken, maar de steentjes komen dan hoger uit dan de perronranden.. Bovendien heb ik er dan nog meer nodig dan nu :o
Wat mij vooral stoort is de kleur.. Het is allemaal te fel, zou de kleuren graag minder intens willen hebben. Een wash heb ik al geprobeerd op een proefstukje, maar daar werd het niet mooier van.
@ Joran
Klopt, ik heb echt de lijm van Koemo gebruikt en dat werkte perfect.
Ik heb de bielzen niet voorbehandeld. Geeft dit een mooi resultaat dan? Ben nu wel benieuwd, als je voorbeelden hebt graag :laugh:
Het ziet er in dat linkje helemaal niet zo slecht uit nog, die steentjes van Juweela. Vraag mij alleen af hoe dat precies ingekleurd is.
Tevens vermoed ik dat hier de 'bakstenen' zijn gebruikt voor de straat en ik heb de 'stoeptegels'. De bakstenen zijn wellicht een mooiere oplossing..
@ Jan
Het is absoluut erg mooie ballast, heb ook geen spijt van mijn keuze. Ik heb getwijfeld over die roestkleur van Koemo, maar was bang dat deze erg fel/licht oranje-achtig zou opdrogen.
Maar wellicht toch het proberen waard, ik zal eens op zoek gaan naar voorbeelden.
Bedankt voor de input allen (y)
Gr,
Johan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/e20827b5-2bfe-438f-9b9f-848095e0fe5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/e20827b5-2bfe-438f-9b9f-848095e0fe5c.jpg)
Hallo,
Deze weatherkunsten staan op naam van mijn vrouw. Eerst wordt alles zwart gemaakt en dan met bruin erover. Door de zwarte onderlaag die goed hecht krijgt het bruin die mooie natuurlijke kleur. het bruin hecht wat slechter en ook daarom is zwart aan te bevelen. het is verf die volgens mij op acrylbasis is. Ook de bielzen worden eerst in zwart gedaan en dan met bruin. Deze natte bruine verf wordt weer meer of minder weg gedept met een tisseu en geeft bijgevoegd resultaat. En je kunt veel doen met die 2 potjes verf.
Ik heb spoor 0 koemo schotter gelijmd met flinke verdunde houtlijm en een drup afwasmiddel. dan kletsnat druppelen met een pipet. Wel wat lastig omdat de druppels graag willen wegrollen. Dit ondervang je gedeeltelijk door te beginnen tussen de bielzen en dit even te laten intrekken. Binnenkort komt de ballastrein voor spoor H0
succes jandcargo
-
Misschien is het echt de lijm geweest. Mijn probleem klinkt wel hetzelfde als wat jandcargo omschrijft.
Moet je het met die lijm van Koemo ook nog bevochtigen met een plantenspuit?
Bielzen voorbehandeld. Eerder heb ik dat gedaan met een zwarte drybrush. Om de plastic look er af te krijgen. In deze link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72474.msg3221727726#msg3221727726) heeft iemand dat ook gedaan. Ik vind het wel fraai. Nu ik ben baantje opnieuw aan het opbouwen ben, zit ook weer te kijken hoe ik dit ga aanpakken.
-
@ Joran
Ja, ik heb het wel bevochtigd met een plantenspuit.. Is prettige lijm, alles zit goed vast! :P (sorry voor de late reactie, maar ik heb deze berichten helemaal gemist..)
Ik ben inmiddels weer een klein stukje verder. Na jaren geen airbrush gehad te hebben, kan ik nu weer heerlijk met de airbrush aan de gang.
Wel weer even inkomen, maar het verweren van de rails gaat zo mooi!
Ballast voorzien van Vallejo Flat Earth en daarna alle bielzen en railschoenen voorzien van een drybrush.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3527_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3527_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528_4.jpg)
Zo mooi om te zien hoe het spoor gaat 'leven' door deze handelingen ;D
Gr,
Johan
-
Hallo,
Inmiddels ook het goederenperron afgeschilderd, het straatwerk gelegd en de schouwpaden langs de rails gemaakt.
Nu kan het laatste stukje voorzien worden van ballast en dan kan ik heerlijk met groen aan de slag! (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/736A21A3-DD00-4EA3-BE6A-2ED1120EF1B8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/736A21A3-DD00-4EA3-BE6A-2ED1120EF1B8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C794E7E-7943-401E-BAF6-67390663DE00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C794E7E-7943-401E-BAF6-67390663DE00.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1BEAADCB-C752-4E8F-8FFC-79144A084874.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1BEAADCB-C752-4E8F-8FFC-79144A084874.jpg)
Gr,
Johan
-
Dat ziet er goed uit Johan (y)
En die airbrush geeft inderdaad een tof effect. Heb er sinds kort ook één, maar moet nog flink oefenen ::)
-
Thanks! (y)
Airbrush vraagt wel wat oefening inderdaad, maar dat geeft niet. Je kunt er mooie dingen mee doen!
Hopelijk van de week de rest ballasten en daarna verder met het groen ;D
-
Hallo allen,
Ik ben weer een stukje verder. Afgelopen 2 dagen aan het knooien geweest met de airbrush en ik ben heel tevreden met het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2D32449A-1592-4D51-9D4C-A76B6D34F415.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2D32449A-1592-4D51-9D4C-A76B6D34F415.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/575340C6-447C-4E4E-9163-058D1E9630B7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/575340C6-447C-4E4E-9163-058D1E9630B7.jpg)
Ik ben alleen iets minder tevreden met de schouwpaden, die ogen toch iets te licht nog. Daar moet ik dus nog even iets aan doen ;D
Gr,
Johan
-
wow die ballast heb je fraai gedaan!
-
dank je wel Syb (y)
-
Ziet er fraai uit! Was ik maar zover. Ben aan ballasten toe, maar vind dat echt een k-klus :P
-
Thanks ;)
Ja, dat ken ik.. Daar moet ik ook echt zin voor maken haha.
Ben je al wel een beetje aan het oefenen met de airbrush? En dan vooral op de ballast, zodat je weet welke kleuren je gaat gebruiken?
-
Tip mijnerzijds; neem een dunne wash in de airbrush om de schouwpaden te patineren. Die waterbased washes van vallejo zijn perfect. Ideaal is hiervoor Grease earth bijvoorbeeld, evt met een beetje zwart en groen....Maar belangrijk!! Eerst paden en ballast licht benevelen met ontspannen water. Anders blijft de verf alleen maar bovenop liggen en dat is onnatuurlijk.
Succes! Michiel
-
Hallo Michiel,
Dank voor de tip, ik zal die kleur even halen (y)
-
@Michiel: dit vind ik zo mooi! :o
https://3.bp.blogspot.com/-Zjemkyj3Qmk/XF7Wk8h4xoI/AAAAAAAADQ4/GVZ1rfu0MpcJTLyuz4en9o_Vk4xsubEtQCLcBGAs/s1600/IMG_2342.JPG
-
Hi Martijn,
Dank je. Daarover is eigenlijk geen wash gedaan maar karrevrachten gezeefde as en roet over ballast van Spurenwelten. Daaronder glasplaatjes :)
Michiel
-
Dat ziet er inderdaad erg mooi uit, Martijn! (y)
Ik ben de Greenkeeper op het moment aan het uitproberen en tot nu toe bevalt het goed!
Binnenkort wat plaatjes! :P
-
Ben benieuwd! Wordt vast fraai. Heb ook een Greenkeeper. Zin om daar wat mee te gaan doen. Begint het tenminste ergens op te lijken. Eerst bezig met de seinen en het ballast.
-
;D
Bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3710_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3710_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3711_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3711_4.jpg)
Even voor het idee deze twee foto's gemaakt. Uiteraard is het allemaal nog niet af, er moet nog van alles geplaatst worden, maar het begint al wel een beetje
te leven zo :P
Zal in de loop van de week nog wat meer foto's maken.
Gr,
Johan
-
Hoi Johan,
Erg fraai (y). even een vraagje , van welk merk zijn de stootblokken .
mvgr Evert en Bas
-
Hallo Evert en Bas,
Bedankt! De stootblokken zijn van Artitec (y)
-
Wordt zeker fraai!
-
Johan, hoe vordert deze fraaie baan intussen?
-
Hallo Henk,
Op het moment niet zo heel erg eigenlijk ::) Andere verplichtingen die even alle aandacht vragen.
Ik heb de baan wel van de zolder gehaald en een verdieping lager in een slaapkamer gezet.
Alles staat inmiddels wel weer, maar moet wel weer opnieuw ballasten :P
Wanneer alles een beetje aan kant is zal ik eens wat foto's maken.
Bedankt voor je bericht (y)
Gr,
Johan
-
Er is net een nieuwe lockdown, kortom alle tijd ;)
Ben benieuwd. Ik hoi nog steeds tegen het vervuilen van m’n ballastbed aan.
-
Ja, dat is waar haha.
Ik ben er ook wel mee bezig hoor, maar ik heb mijzelf voorgenomen om pas weer updates te plaatsen als het ballasten klaar is.
Het vervuilen van de ballast is wel aan te raden, oogt toch net even iets 'spannender' zeg maar ;)
Wil je het met een airbrush vervuilen of met washes? (of beide)
Gr,
Johan
-
Ik neig naar washes omdat ik dat voor m’n gevoel beter kan sturen. Zeker in de buurt van objecten (seinen, perrons etc).
-
Daar heb je een punt.. voor jou wellicht al wat lastig omdat je al seinen en bovenleidingmasten hebt geplaatst.
Ik doe het daarom nog voor ik al die obstakels er heb staan ;D
In ieder geval wel eerst even oefenen op een proefstukje, om te kijken of je het juiste resultaat weet te behalen (y)
-
Klopt, maar sommige moesten echt in de ballast staan vandaar dat ze er al in staan. Maar dat komt vast goed.
Ga zeker even een proefstukje nog maken van de week. (y)