Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door bask185
Vandaag om 21:25:56
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:24:26
vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 21:04:40
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
  

Auteur Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0  (gelezen 36601 keer)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2017, 19:56:15 »
Hallo Peter,

Het wordt er niet gemakkelijker op haha. Armseinen zouden in mijn thema (stoom en oude diesels) wel beter smoelen dan lichtseinen..
Maar als ik er dan aan denk dat ik die armseinen ook werkend moet krijgen dan begin ik meteen te twijfelen ::)

Ik zal met de gegeven info wel eens proberen om wat seinen in te passen, dan hoor ik van jullie graag of het kloppend is (y)

Gr,
Johan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2017, 21:29:00 »
Dag Johan ,
Ik heb  kort geleden een YouTube filmpje gezien van de VSM. Daar zie je loks rangeren  en ook eentje met een trein vertrekken. Het vertreksein dat eigenlijk "veilig"zou moeten staan ,stond  dat niet. Blijkbaar werken de seinen bij de VSM (nog ) niet. dat zou betekenen ,dat je in het geval dat je een museumbedrijf uitbeelt , je de seinen niet beweegbaar hoeft te maken. 8)
Of men heeft plannen om dat later te gaan doen ,en nu wordt er aan gewerkt. Zoiets om het recht te praten.  :D
 Groeten ,
Peter
 Dit bedoel ik :
https://www.youtube.com/watch?v=x7-y6uVZQvk
« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 21:53:24 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling van mijn vehaal »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2017, 21:52:53 »
Johan, kijk eens op www.seinarm.nl en klassieke beveiliging.com, kun je veel uithalen.
Groet, Frank

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8933
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2017, 23:45:48 »
Hoi,

Zelf in ieder geval de vrijheid genomen om ook ooit een armsein neer te zetten ergens op de baan.
Je kan vroeg in tijdperk IV zitten of later en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een overgangperiode.

Er bleef op sommige plaatsen in Nederland heel lang nog een armsein staan.

Zo zal je er vast wel uitkomen.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #19 Gepost op: 28 December 2017, 00:32:24 »
Armseinen!!!

Ik twijfel nog steeds. Mijn baantje speelt zich af in 1981 en ook toen konden armseinen nog zeker. Ik vind het heel gaaf staan en heeft een extra dimensie door de beweging. Ik heb servo's en een decoder gekocht van Digikeijes en ik neem aan dat die ook voor armseinen te gebruiken zijn.

Waar ik vooral tegenop zie zijn de randzaken. De kabels die er naartoe moeten lopen de sein installatie bij het station om de seinen om te zetten. Dan vraag ik me ook af konden wisselmotoren wel met armseinen? Of hoe werkt dat dan?

Ome Ceesje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #20 Gepost op: 28 December 2017, 08:10:11 »
Als ventje kwam ik wel eens bij Rotterdam Zuid Goederen. Dat was helemaal klassiek beveiligd. Erg mooi om te zien. Dat was in de jaren tachtig.
Ook ik ben opnieuw gestart en ben met armseinen aan het prutsen. Servomotoren zijn lekker klein en een stuk goedkoper dan wisselmotoren. Voor de bediening gebruik ik een OC32. Wel wat ingewikkelder. Maar het werkt uiteindelijl wel heel goed. Je kan de uitgangen voor vanalles gebruiken (ledjes, lampjes en motortjes). Het is uitvogelen. Maar het creëert wel een mooi werkende modelwereld.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:24:32 door Bert van Gelder »

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2017, 10:07:13 »
@ Peter
Ik begrijp wat je bedoelt, dat zou zeker een optie kunnen zijn als ik het niet werkend ga krijgen.
Weet in ieder geval wel dat ik voor de armseinen ga! (y)
Staat binnen mijn thema gewoon veel mooier dan de moderne lichtseinen.

@ Spoorzeven
Seinarm had ik inderdaad al uitgespit, maar het was mij nog niet helemaal duidelijk genoeg.. Klassieke beveiliging maakt nog net iets meer duidelijk, al blijf ik toch twijfelen over wat precies waar zou moeten staan, maar denk dat ik nu al een aardige opzet heb weten te maken! ;D

@ NS264
Bedankt voor je input, Koen ;)
Ik heb besloten voor de armseinen te gaan..

@ Joran
Ik snap dat je nog twijfelt, het is en blijft lastig.. Zeker als je in de jaren 80 zit qua thema.. Maar je zou kunnen doen wat Koen zegt: de lichtseinen plaatsen en dan wellicht hier en daar een verdwaald seinarm :P Al is het bij een wat kleiner emplacement wel logischer denk ik om dan nog armseinen te hebben??

@ Ome Ceesje
Wordt dus een kwestie van in het diepe springen.. Maar ga het gewoon proberen!


Ik ben nu zo ver gekomen:

Spoor 1 moet een hoofdsein hebben en spoor 2 ook.
Spoor 3 is voor mij even een twijfel geval, omdat er ook nog een vierde spoor vanuit het depot loopt..?
Moet spoor 3 dan een hoofdsein hebben of een rangeerlantaarnpaal of een vaantje?

Linksbovenin hebben de twee goederensporen naar de bierfabriek een vaantje en het goederenspoor linksonderin heeft ook een vaantje gekregen.
Dat moet volgens mij kloppend zijn zo ::)

Waar ik dan nog mee zit is het hoofdsein bij de brug rechtsboven.. Omdat het spoor tussen dit sein en de gebogen wissel als uithaalspoor moet functioneren: ik kan namelijk niet op een andere manier met een sleep goederenwagons op spoor 1 komen.. Dus volgens mij moet dit hoofdsein daar dan zeker staan..
Maar: moet er dan tussen spoor 1 en 2, bij de gebogen wissel nog een rangeerlantaarnpaal of een vaantje?

Hoop vragen :o

Gr,
Johan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:24:48 door Bert van Gelder »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2017, 10:35:10 »
Hallo Johan,

volgens mij zou je nog enkele zaken kunnen wijzigen:

Uitrijsein B moet voor de overweg staan. Je kunt vanuit het station rangeren tot het inrijsein. Daar moet dan een bord met een R staan (halt voor rangeerdelen). In plaats van dat bord kan er ook een bloksein staan, bijna op gelijke hoogte als het inrijsein. Als je daarvoor kiest, kunnen de uitrijseinen seinen met rood-witte palen zijn. Daarmee regel je dan het rangeren op resp. de sporen 1 en 2 (sein A) en 3 en hoger (sein B). Bij een doorgangsstation zou het inrijsein een enkelvoudig vertakkingssein moeten zijn (eventueel een bordessein), maar hier volstaat een normaal armsein met een vierkant bord met een 4 aan de seinpaal of los ervoor. Kies je voor de variant met het 'R' bord, zou ik het vaantje bij de overweg vervangen door een 'Rouwbrief', die het rangeren op/vanaf spoor 1 regelt. Ik hoop dat je hiermee iets kunt.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:25:05 door Bert van Gelder »
Groet, Frank

Ome Ceesje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2017, 10:41:00 »
Eerst even mijn bewondering voor je ontzetten leuke ontwerp. Ik vind het inspirerend om mee te denken. Op het internet vond ik een beschrijving van de klassieke beveiliging van station  Kampen. Misschien helpt dat ook een een beeld te krijgen?
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenKpn.htm

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 12:13:33 door Reinout van Rees. Reden: Grote quote weggehaald »

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2017, 10:55:19 »
@ Spoorzeven
Heldere uitleg! Waarvoor dank (y)
Ik heb het R-bord inmiddels geplaatst bij sein C. Dit om aan te geven dat een rangerende trein het hoofdsein C niet mag passeren.
Het vaantje linksboven heb ik vervangen door een rouwbrief, maar ik zit nog even met spoor 3: deze heeft dus geen eigen hoofdsein nodig?
Ik heb sein B nu net voor de overweg gezet, dus dan zou die gelden voor spoor 2 en 3 tegelijkertijd, mag dat?
Voor mijn gevoel moet er bij spoor 2 en 3 wellicht nog een rangeersein? om aan te geven dat je mag rangeren tot aan het hoofdsein C?

@ Ome Ceesje
Dank je wel ;D Ik zal die link zo even bestuderen!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2017, 11:16:42 »
Johan,
             
sein B mag gelden voor de sporen 2 en hoger. Omdat spoor 2 een reizigersspoor is, kun je er ook voor kiezen dat spoor een eigen uitrijsein te geven. Dat was wel meer gebruikelijk. De uitrijseinen voor 2 en 3 kun je zelfs naast elkaar plaatsen. Een bordes met twee uitrijseinen kan ook (een dergelijk sein staat nog bij de SHM in Hoorn (Tramstation). Bij een extra uitrijsein voor de sporen 3 hoort dan zeker een Rouwbrief, die je iets verder terug of naast het uitrijsein kunt zetten. Bij rangeerbewegingen blijft het uitrijsein dan in de stand stop staan (en dat voor spoor 1 en dat voor spoor 2 natuurlijk ook).
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:25:27 door Bert van Gelder »
Groet, Frank

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2017, 11:31:15 »
@ Spoorzeven
Oké, dus spoor 2 en 3 zouden wel gebruik mogen maken van 1 hoofdsein (B).
Dat heeft ook wel mijn voorkeur..

Stel dat er op spoor 3 een rangeerloc staat met een tweetal bierwagons en die wil naar spoor 1: gaat sein B dan op veilig? Of moet er een rangeersein ergens bij spoor 2 om aan te geven dat de rangeerbeweging langs sein B richting R uitgevoerd mag worden? Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal logisch zeg maar.. Als er een stoomloc van onderin spoor 2 wil omlopen via spoor 3, dan moet die stoomloc ook iets voorbij sein B en daarom vraag ik mij af: ontbreekt hier nog een rangeersein?  ::) Want jij gaf net aan dat een uitrijsein op stop/onveilig blijft staan bij een rangeerbeweging.. Ik kon dat zelf niet echt goed ergens terugvinden..

Gr,
Johan

Heb het nu zo:
« Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:25:41 door Bert van Gelder »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2017, 14:02:00 »
Hoi Johan ,
Nog even een opmerking over sein B.
Het zou beter zijn als je dit sein zou verplaatsen naar  een plek direct naast spoor 2. Het vaantje of rouwbrief geldt dan voor spoor 3 en 4. 
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2017, 14:10:01 »
Als je voor één uitrijsein kiest voor de sporen 2 en 3 moet dat net voor de overweg staan, naast het wissel dat naar de sporen 2 en 3 leidt (zoals op jouw tekening). Als je alleen een sein naast spoor 2 zet, zoals Peter suggereert, mogen vanaf de sporen 3 en 4 geen treinen vertrekken, maar mag daar alleen gerangeerd worden. Het vaantje dient trouwens tussen 3 en 4 in te staan en voorzien te zijn van twee pijlen (geldt immers voor beide sporen). Zou trouwens bij het kopstukje van spoor 2 ook nog een vaantje zetten: men rijdt immers naar beveiligde sporen waarop ook treinbewegingen plaatsvinden.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 14:12:18 door spoorzeven »
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2017, 14:25:51 »
 Ja ,dat is waar ,als er dan vanaf sp. 3 ook goederentreinen zouden moeten kunnen vertrekken ,moet daar ook een vertreksein (Paal)  staan.  ;)
Blijft het vaantje voor rangeerbewegingen vanaf sp 2,3 en 4. tot aan het R bord.

Ik ben ooit een tijd monteur Seinwezen geweest in de tijd van de mech. beveiliging. (De oude Betuwe lijn )
Maar ik weet  nu  weer , dat je in verband met de blokbeveiliging (Hier enkelspoor ) nooit als rangeerdeel  naar het andere station mag vertrekken (Vandaar het R Bord )
 Alle treinen moeten vertrekken na een veilig uitrij sein.
Ik kan mij trouwens niet herinneren ,dat er gemeenschappelijke seinen waren voor meerdere sporen hier in Nederland.

In Zwitserland heefr men wel een sein naast het uitrijwissel dat geldt voor de twee sporen. Is alleen bij kleine inhaal /passeer stations.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen