Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
bask185
Vandaag
om 21:25:56
Raadplaatje
door
Dpc Fo
Vandaag
om 21:24:26
vervolg op "veel AC wielen"
door
FritsT
Vandaag
om 21:04:40
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
Vandaag
om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder?
door
Prutsert
Vandaag
om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
Vandaag
om 18:37:50
Roco 2025
door
Dennis94
Vandaag
om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
Vandaag
om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 13:08:23
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
tijgernootje
Vandaag
om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Torikoos
Vandaag
om 11:32:24
19 Toen
door
Teun
Vandaag
om 11:13:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 (gelezen 36601 keer)
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Tijdperk III
Re: Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0
«
Reactie #15 Gepost op:
27 December 2017, 19:56:15 »
Hallo Peter,
Het wordt er niet gemakkelijker op haha. Armseinen zouden in mijn thema (stoom en oude diesels) wel beter smoelen dan lichtseinen..
Maar als ik er dan aan denk dat ik die armseinen ook werkend moet krijgen dan begin ik meteen te twijfelen
Ik zal met de gegeven info wel eens proberen om wat seinen in te passen, dan hoor ik van jullie graag of het kloppend is
Gr,
Johan
Peter Kleton
«
Reactie #16 Gepost op:
27 December 2017, 21:29:00 »
Dag Johan ,
Ik heb kort geleden een YouTube filmpje gezien van de VSM. Daar zie je loks rangeren en ook eentje met een trein vertrekken. Het vertreksein dat eigenlijk "veilig"zou moeten staan ,stond dat niet. Blijkbaar werken de seinen bij de VSM (nog ) niet. dat zou betekenen ,dat je in het geval dat je een museumbedrijf uitbeelt , je de seinen niet beweegbaar hoeft te maken.
Of men heeft plannen om dat later te gaan doen ,en nu wordt er aan gewerkt. Zoiets om het recht te praten.
Groeten ,
Peter
Dit bedoel ik :
https://www.youtube.com/watch?v=x7-y6uVZQvk
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 21:53:24 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling van mijn vehaal
»
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
spoorzeven
«
Reactie #17 Gepost op:
27 December 2017, 21:52:53 »
Johan, kijk eens op
www.seinarm.nl
en klassieke beveiliging.com, kun je veel uithalen.
Groet, Frank
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #18 Gepost op:
27 December 2017, 23:45:48 »
Hoi,
Zelf in ieder geval de vrijheid genomen om ook ooit een armsein neer te zetten ergens op de baan.
Je kan vroeg in tijdperk IV zitten of later en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een overgangperiode.
Er bleef op sommige plaatsen in Nederland heel lang nog een armsein staan.
Zo zal je er vast wel uitkomen.
Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Joran
NS tijdperk IV (1981)
«
Reactie #19 Gepost op:
28 December 2017, 00:32:24 »
Armseinen!!!
Ik twijfel nog steeds. Mijn baantje speelt zich af in 1981 en ook toen konden armseinen nog zeker. Ik vind het heel gaaf staan en heeft een extra dimensie door de beweging. Ik heb servo's en een decoder gekocht van Digikeijes en ik neem aan dat die ook voor armseinen te gebruiken zijn.
Waar ik vooral tegenop zie zijn de randzaken. De kabels die er naartoe moeten lopen de sein installatie bij het station om de seinen om te zetten. Dan vraag ik me ook af konden wisselmotoren wel met armseinen? Of hoe werkt dat dan?
Ome Ceesje
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #20 Gepost op:
28 December 2017, 08:10:11 »
Als ventje kwam ik wel eens bij Rotterdam Zuid Goederen. Dat was helemaal klassiek beveiligd. Erg mooi om te zien. Dat was in de jaren tachtig.
Ook ik ben opnieuw gestart en ben met armseinen aan het prutsen. Servomotoren zijn lekker klein en een stuk goedkoper dan wisselmotoren. Voor de bediening gebruik ik een OC32. Wel wat ingewikkelder. Maar het werkt uiteindelijl wel heel goed. Je kan de uitgangen voor vanalles gebruiken (ledjes, lampjes en motortjes). Het is uitvogelen. Maar het creëert wel een mooi werkende modelwereld.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:24:32 door Bert van Gelder
»
Johan Keuterink
Tijdperk III
«
Reactie #21 Gepost op:
28 December 2017, 10:07:13 »
@ Peter
Ik begrijp wat je bedoelt, dat zou zeker een optie kunnen zijn als ik het niet werkend ga krijgen.
Weet in ieder geval wel dat ik voor de armseinen ga!
Staat binnen mijn thema gewoon veel mooier dan de moderne lichtseinen.
@ Spoorzeven
Seinarm had ik inderdaad al uitgespit, maar het was mij nog niet helemaal duidelijk genoeg.. Klassieke beveiliging maakt nog net iets meer duidelijk, al blijf ik toch twijfelen over wat precies waar zou moeten staan, maar denk dat ik nu al een aardige opzet heb weten te maken!
@ NS264
Bedankt voor je input, Koen
Ik heb besloten voor de armseinen te gaan..
@ Joran
Ik snap dat je nog twijfelt, het is en blijft lastig.. Zeker als je in de jaren 80 zit qua thema.. Maar je zou kunnen doen wat Koen zegt: de lichtseinen plaatsen en dan wellicht hier en daar een verdwaald seinarm
Al is het bij een wat kleiner emplacement wel logischer denk ik om dan nog armseinen te hebben??
@ Ome Ceesje
Wordt dus een kwestie van in het diepe springen.. Maar ga het gewoon proberen!
Ik ben nu zo ver gekomen:
Spoor 1 moet een hoofdsein hebben en spoor 2 ook.
Spoor 3 is voor mij even een twijfel geval, omdat er ook nog een vierde spoor vanuit het depot loopt..?
Moet spoor 3 dan een hoofdsein hebben of een rangeerlantaarnpaal of een vaantje?
Linksbovenin hebben de twee goederensporen naar de bierfabriek een vaantje en het goederenspoor linksonderin heeft ook een vaantje gekregen.
Dat moet volgens mij kloppend zijn zo
Waar ik dan nog mee zit is het hoofdsein bij de brug rechtsboven.. Omdat het spoor tussen dit sein en de gebogen wissel als uithaalspoor moet functioneren: ik kan namelijk niet op een andere manier met een sleep goederenwagons op spoor 1 komen.. Dus volgens mij moet dit hoofdsein daar dan zeker staan..
Maar: moet er dan tussen spoor 1 en 2, bij de gebogen wissel nog een rangeerlantaarnpaal of een vaantje?
Hoop vragen
Gr,
Johan
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:24:48 door Bert van Gelder
»
spoorzeven
«
Reactie #22 Gepost op:
28 December 2017, 10:35:10 »
Hallo Johan,
volgens mij zou je nog enkele zaken kunnen wijzigen:
Uitrijsein B moet voor de overweg staan. Je kunt vanuit het station rangeren tot het inrijsein. Daar moet dan een bord met een R staan (halt voor rangeerdelen). In plaats van dat bord kan er ook een bloksein staan, bijna op gelijke hoogte als het inrijsein. Als je daarvoor kiest, kunnen de uitrijseinen seinen met rood-witte palen zijn. Daarmee regel je dan het rangeren op resp. de sporen 1 en 2 (sein A) en 3 en hoger (sein B). Bij een doorgangsstation zou het inrijsein een enkelvoudig vertakkingssein moeten zijn (eventueel een bordessein), maar hier volstaat een normaal armsein met een vierkant bord met een 4 aan de seinpaal of los ervoor. Kies je voor de variant met het 'R' bord, zou ik het vaantje bij de overweg vervangen door een 'Rouwbrief', die het rangeren op/vanaf spoor 1 regelt. Ik hoop dat je hiermee iets kunt.
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:25:05 door Bert van Gelder
»
Groet, Frank
Ome Ceesje
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #23 Gepost op:
28 December 2017, 10:41:00 »
Eerst even mijn bewondering voor je ontzetten leuke ontwerp. Ik vind het inspirerend om mee te denken. Op het internet vond ik een beschrijving van de klassieke beveiliging van station Kampen. Misschien helpt dat ook een een beeld te krijgen?
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenKpn.htm
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 12:13:33 door Reinout van Rees. Reden: Grote quote weggehaald
»
Johan Keuterink
Tijdperk III
«
Reactie #24 Gepost op:
28 December 2017, 10:55:19 »
@ Spoorzeven
Heldere uitleg! Waarvoor dank
Ik heb het R-bord inmiddels geplaatst bij sein C. Dit om aan te geven dat een rangerende trein het hoofdsein C niet mag passeren.
Het vaantje linksboven heb ik vervangen door een rouwbrief, maar ik zit nog even met spoor 3: deze heeft dus geen eigen hoofdsein nodig?
Ik heb sein B nu net voor de overweg gezet, dus dan zou die gelden voor spoor 2 en 3 tegelijkertijd, mag dat?
Voor mijn gevoel moet er bij spoor 2 en 3 wellicht nog een rangeersein? om aan te geven dat je mag rangeren tot aan het hoofdsein C?
@ Ome Ceesje
Dank je wel
Ik zal die link zo even bestuderen!
spoorzeven
«
Reactie #25 Gepost op:
28 December 2017, 11:16:42 »
Johan,
sein B mag gelden voor de sporen 2 en hoger. Omdat spoor 2 een reizigersspoor is, kun je er ook voor kiezen dat spoor een eigen uitrijsein te geven. Dat was wel meer gebruikelijk. De uitrijseinen voor 2 en 3 kun je zelfs naast elkaar plaatsen. Een bordes met twee uitrijseinen kan ook (een dergelijk sein staat nog bij de SHM in Hoorn (Tramstation). Bij een extra uitrijsein voor de sporen 3 hoort dan zeker een Rouwbrief, die je iets verder terug of naast het uitrijsein kunt zetten. Bij rangeerbewegingen blijft het uitrijsein dan in de stand stop staan (en dat voor spoor 1 en dat voor spoor 2 natuurlijk ook).
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:25:27 door Bert van Gelder
»
Groet, Frank
Johan Keuterink
Tijdperk III
«
Reactie #26 Gepost op:
28 December 2017, 11:31:15 »
@ Spoorzeven
Oké, dus spoor 2 en 3 zouden wel gebruik mogen maken van 1 hoofdsein (B).
Dat heeft ook wel mijn voorkeur..
Stel dat er op spoor 3 een rangeerloc staat met een tweetal bierwagons en die wil naar spoor 1: gaat sein B dan op veilig? Of moet er een rangeersein ergens bij spoor 2 om aan te geven dat de rangeerbeweging langs sein B richting R uitgevoerd mag worden? Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal logisch zeg maar.. Als er een stoomloc van onderin spoor 2 wil omlopen via spoor 3, dan moet die stoomloc ook iets voorbij sein B en daarom vraag ik mij af: ontbreekt hier nog een rangeersein?
Want jij gaf net aan dat een uitrijsein op stop/onveilig blijft staan bij een rangeerbeweging.. Ik kon dat zelf niet echt goed ergens terugvinden..
Gr,
Johan
Heb het nu zo:
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2018, 13:25:41 door Bert van Gelder
»
Peter Kleton
«
Reactie #27 Gepost op:
28 December 2017, 14:02:00 »
Hoi Johan ,
Nog even een opmerking over sein B.
Het zou beter zijn als je dit sein zou verplaatsen naar een plek direct naast spoor 2. Het vaantje of rouwbrief geldt dan voor spoor 3 en 4.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
spoorzeven
«
Reactie #28 Gepost op:
28 December 2017, 14:10:01 »
Als je voor één uitrijsein kiest voor de sporen 2 en 3 moet dat net voor de overweg staan, naast het wissel dat naar de sporen 2 en 3 leidt (zoals op jouw tekening). Als je alleen een sein naast spoor 2 zet, zoals Peter suggereert, mogen vanaf de sporen 3 en 4 geen treinen vertrekken, maar mag daar alleen gerangeerd worden. Het vaantje dient trouwens tussen 3 en 4 in te staan en voorzien te zijn van twee pijlen (geldt immers voor beide sporen). Zou trouwens bij het kopstukje van spoor 2 ook nog een vaantje zetten: men rijdt immers naar beveiligde sporen waarop ook treinbewegingen plaatsvinden.
«
Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 14:12:18 door spoorzeven
»
Groet, Frank
Peter Kleton
«
Reactie #29 Gepost op:
28 December 2017, 14:25:51 »
Ja ,dat is waar ,als er dan vanaf sp. 3 ook goederentreinen zouden moeten kunnen vertrekken ,moet daar ook een vertreksein (Paal) staan.
Blijft het vaantje voor rangeerbewegingen vanaf sp 2,3 en 4. tot aan het R bord.
Ik ben ooit een tijd monteur Seinwezen geweest in de tijd van de mech. beveiliging. (De oude Betuwe lijn )
Maar ik weet nu weer , dat je in verband met de blokbeveiliging (Hier enkelspoor ) nooit als rangeerdeel naar het andere station mag vertrekken (Vandaar het R Bord )
Alle treinen moeten vertrekken na een veilig uitrij sein.
Ik kan mij trouwens niet herinneren ,dat er gemeenschappelijke seinen waren voor meerdere sporen hier in Nederland.
In Zwitserland heefr men wel een sein naast het uitrijwissel dat geldt voor de twee sporen. Is alleen bij kleine inhaal /passeer stations.
Peter
NS 1924-heden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9