Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:19:02
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 110617 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #525 Gepost op: 19 december 2018, 16:45:00 »
Hallo,

Thanks  (y)


Vandaag eens getest of de muurverf en de plamuur goed reageren op een beetje vervuiling:


De muur bestaande uit een dun laagje ingekerfd styrodur (roofmate) met daaroverheen wat betonverf en vulmiddel om het een beetje onregelmatig van structuur te krijgen. De dekstenen boven op de muur zijn hier nog niet geverfd :






Op het linker gedeelte van de muur te zien de bij wijze van test aangebrachte vervuiling in de vorm van opgespaarde restjes oude verf ruim aangelengd met alcohol uit de apotheek. Het is bij lange na nog niet toereikend, maar je ziet wel dat ten opzichte van het gedeelte rechts (nog in de basis-kleur) bepaalde contouren/structuren meteen zichtbaar worden. Dat smaakt dus naar meer:





Hier nog even de her en der aangebrachte details rond de drie wissels bij Abzweig Ost:



Tot zover maar weer...

Ronald1974

  • Gast
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #526 Gepost op: 19 december 2018, 17:02:41 »
Sven,

Ziet er goed uit de muren.  (y)
Je ziet dat de omgeving (senery) mooi vorm krijgt.

M.v.g. Ronald.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #527 Gepost op: 23 december 2018, 10:34:09 »
Hallo,


Uitgerekend nu ik zover ben dat ik de sporen rond Abzweig Ost wil gaan begrinden blijkt dat één van mijn favoriete soorten ballast op te zijn.
Wat nog veel erger is; deze ballast blijkt ook niet meer te worden geleverd. De firma Anita Decor levert geen ballast meer  :'(
Dié had ik even niet zien aankomen...



M'n niet meer leverbare favo ballast, boehoe...  :'(


Mocht iemand nog een potje op voorraad hebben en er vanaf willen dan houd ik mij aanbevolen. Ook voor tips voor een goed alternatief voor deze prachtige ballast ben ik één en al oor.


Alvast hele fijne dagen allemaal!


Sven

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #528 Gepost op: 23 december 2018, 10:59:39 »
Bel ze eens,en vraag of er niet ergens een vergeten potje in het magazijn staat

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #529 Gepost op: 23 december 2018, 14:36:35 »
Hallo,

Zie hier:  Er is gewoon te weinig plaats voor een mooie gegoten gipsmuur. De houten spant maakt onderdeel uit van een dragende constructie en de bovenleidingsmasten moeten er ook nog tussen. Dus vandaar dan maar op deze wijze...

Hallo

Je zou de uitleggers ook gelijk aan de muur kunnen schroeven, mocht het erg krap worden.

Wuppertal-Elberfeld heeft ook zo'n mooie construktie, waar halfhoge torenmasten op de muur staan en een uitlegger naar beneden aan de muur geschroefd is. :o

http://www.bahnen-wuppertal.de/assets/images/autogen/a_Z-EB-VT-36-000-Einfahrt-Elberfeld-HAR-800-519.jpg

Bart
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 14:41:01 door Bahn-AG »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #530 Gepost op: 23 december 2018, 15:49:09 »
Hoi Bart,


Dank voor het meedenken en de link.  (y)


Normaal gesproken ben ik een echte fan van allerlei afwijkende, speciaal op de situatie aangepaste bovenleidingconstructies. Voor dit baangedeelte heb ik avontuurlijke omzettingen echter bewust achterwege gelaten. Alles is zodanig laag en eenvoudig gehouden dat er niets boven de muur uitsteekt. Dit om het erachter hoger gelegen gedeelte (daar waar de kolenmijn komen gaat) goed bereikbaar te houden zonder dat je met je mouwen aan portaal(masten) blijft hangen.


Bij één positie heb ik de uitlegger inderdaad direkt op de muur gemonteerd om het zicht op de seinen te waarborgen, een zogenaamde "Sehkeil". (De dikke schroeven zijn maar tijdelijk).
Dit is ook meteen het gedeelte waar de minste ruimte is tussen muur en railbedding. Richting "grote stad" loopt de ruimte weer iets op.
Voor de overige masten wil ik deze methode niet toepassen om het karakter van "doorgaand hoofdspoor" van het betreffende spoor niet weg te nemen.


Alle masten zijn intussen tijdelijk verwijderd, maar ik heb nog een fotootje kunnen vinden waarop de aan de wand bevestigde uitlegger is te zien:

Sehkeil Abzweig Ost:




De bovenleiding in de tunnelingangen is gereed en funktioneerd prima.
Nu eerst maar verder werken aan de betonnen tunnelingangen zélf en een seinhuisje bij Abzweig Ost. Daarnaast moet ik nu op jacht naar ballastmateriaal voor de sporen omdat ik verzuimd heb tijdig de voorraden te checken... :'(

« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 16:42:50 door waldberg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #531 Gepost op: 23 december 2018, 16:29:51 »
Ik voel met je mee: die anita decor ballast was perfect. Ik heb wel eens wat andere hoog aangeschreven ballast gebruikt, maar vond daar teveel weerspiegelende schilfers in zitten. Anita decor is gewoon goed.
Ik heb nog zo'n potje 2020, maar ik heb ook nog een station dat ervan voorzien moet worden... dus helaas.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #532 Gepost op: 08 januari 2019, 17:31:14 »

Hallo,


Vandaag een stukje ballast bij Abzweig Ost afgemaakt:



Het stootjuk van de "Schutzweiche"... :





... en het andere exemplaar aan het eind van kopspoortje:




De uithouder van de bovenleiding direkt op de muur gemonteerd omwille van het betere zicht op seinen erachter:




Op de voorgrond de kleine noodzakelijkheden in het grind ingebed: 





Dezelfde situatie wat meer van boven gezien:




Het waarneembare effect van de muuruithouder voor het betere zicht op de seinen:





Seinbrug van boven gezien:





De tunnelmond van het spoor naar het schaduwstation:





Vrij baan! Op naar het volgende project:





.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #533 Gepost op: 08 januari 2019, 17:36:54 »
Ziet er erg fraai uit!

Hoe is de uithouder aan de muur vastgemaakt?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #534 Gepost op: 08 januari 2019, 17:59:41 »


Hoi Jelmer,


Deze uithouder zit met twee schroefjes bevestigd.
De muur is gewoon maar hout met 2 mm piepschuim erop.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #535 Gepost op: 08 januari 2019, 18:23:22 »
Prachtig!

Tschüß
hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #536 Gepost op: 08 januari 2019, 18:47:10 »
Net even de moeite genomen het hele project door te lezen, man man wat mooi! 8)


Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #537 Gepost op: 08 januari 2019, 18:54:55 »
Gaaf betonwerk Sven  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #538 Gepost op: 08 januari 2019, 20:04:11 »


Hallo,


Dank voor alle lof  (y)


Volgend project wordt o.a. een seinhuis met omgeving bij Abzweig Ost

Ronald1974

  • Gast
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #539 Gepost op: 08 januari 2019, 20:15:51 »
Ziet er allemaal weer mooi uit Sven, vooral het betonwerk.

M.v.g. Ronald.