Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 23:19:44
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 23:17:39
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 23:16:36
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 23:04:23
Fleischmania Nostalgia
door
ArjanB
Vandaag
om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia
door
MathynK
Vandaag
om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Ruben1990
Vandaag
om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
Vandaag
om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:50:24
Station Roodeschool
door
Nohome
Vandaag
om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Remco vM
Vandaag
om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
Vandaag
om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
28
29
[
30
]
31
32
...
38
Omlaag
Auteur
Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 (gelezen 120293 keer)
Jelmer
Offline
Berichten: 5195
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #435 Gepost op:
29 October 2018, 14:10:12 »
Weer zeer fraai!
Ook nog van mijn kant erg veel dank voor de uitgebreide beschrijving van de ligging van de diverse delen van je baan en het verkeer.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
wob
Offline
Berichten: 2826
Aachenau West
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #436 Gepost op:
29 October 2018, 17:46:25 »
Ik wist niet dat stoomloc's met rode sluitverlichting reden. In ieder geval niet van de 78-ers.
Hoe heb je dat gefixt met die Fleischmann 78-er? (Waarschijnlijk de standaard gloeilampen vervangen door ledjes).
Hoe dan ook, mooi werk.
Groet, Bas
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #437 Gepost op:
29 October 2018, 19:47:43 »
Hallo,
Thanks voor de complimenten
De sluitverlichting bij het grote voorbeeld-78iger was niets anders dan een rond rood glazen lensje, dat middels een draaihendel aan de buitenzijde van het lantaarnhuis, voor de gloeilamp werd gedraaid.
Hier zie je op deze BR 78 meteen twee verschillende soorten loklantaarns met verschillende soorten draaihendels. Het principe met het rode draailensje is echter hetzelfde. Tuurlijk behoeft het topsein geen sluitlichtfunctie, maar daar het hier uitneembare/uitwisselbare eenheidslantaarns betreft zat het er gewoon toch op:
Toen de Fleischmann 78 in mijn bezit kwam heb ik deze tijdens de ombouw op Faulhaber en loksound ook inderdaad meteen van LED-verlichting voorzien. Er zitten ook nog LEDs in de "vuurkist" zodat bij de functie "kolenscheppen" rood/geel licht in het machinistenhuis opflakkert.
Nu moet ik de buitenkant van deze loc nog een beetje opleuken.
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #438 Gepost op:
29 October 2018, 20:15:13 »
...ziedaar, dit plaatje met de rode lens naar voren gedraaid had ik ook nog ergens... :
In grotere schalen zou je dit mechanische principe van het voorbeeld wellicht in model kunnen omzetten.
In H0 moeten duo-LEDs het maar doen...
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2826
Aachenau West
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #439 Gepost op:
29 October 2018, 21:14:32 »
Interessant!
Groet, Bas
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #440 Gepost op:
01 November 2018, 11:27:41 »
Citaat van: wob op 29 October 2018, 21:14:32
Interessant!
Hallo,
Ja dat dacht ik zelf eigenlijk ook wel...
Persoonlijk vind ik die nét even wat meer nostalgische dingetjes ook altijd erg leuk.
Vandaag even met een oude Roco TEE gereden.
Het betreft de DB VT11.5 (BR601). Het model heb ik jaren terug een keer tweedehands gekocht. Deze trein maakte onderdeel uit van een startset maar de vorige eigenaar men wilde kennelijk toch weer van het treinstel af.
Het model is inmiddels wat opgeleukt met zaken als Mashima motoren en sound in beide motorwagens. Verder is de verlichting grondig aangepakt: De oude front- en sluitseinverlichting heeft plaatsgemaakt voor verlichting middels LEDs. De trein is (bij wijze van uitzondering want ik rijd eigenlijk nooit in het "donker") ook eens voorzien van LED-binnenverlichting (inclusief de schemerlampen, bagageruimten en stuurcabines).
Hier de voorste motorwagen van de charter-trein bij doorkomst viaduct:
Lekker romantisch aan een tafeltje voor twee het landschap (in wording
) voorbij zien glijden:
In de volgende wagen zit de stemming er zelfs nóg wat beter in. Hier is op verzoek van de reizende stelletjes de binnenverlichting tijdelijk even uitgeschakeld en hebben sommigen zelfs het schemerlampje alvast even gedoofd met het oog op het weldra passeren van de Waldberger Tunnel...
:
De VT11.5 houdt de vaart er goed in ; hier dendert de achterste motorwagen al weer voorbij:
De gehele 7-delige trein nog vlug even vanaf het viaduct gezien:
En dan is de trein weer uit het zicht verdwenen...
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #441 Gepost op:
02 November 2018, 12:32:23 »
….om vervolgens plaats te maken voor een zware kolentrein bestaande uit 30 zelflossers van het type FAD159.
De 140 232-0 en 140 217-1 hebben het bij het ophalen van deze trein vanuit het schaduwstation zodanig zwaar dat zij nog een extra duwtje in de rug van de 140 167-8 nodig hebben. De foto is eigenlijk te slecht om te plaatsen maar het gaat er even om een kleine indruk te geven:
Eenmaal op het rijniveau van de baan aangekomen wordt de achteroplopende 140 167-8 afgehaakt om uiteindelijk weer terug te keren naar het schaduwstation. De 140 dubbeltractie moet het nu, op een vrijwel vlakke baan, verder alleen af kunnen.
De 140 232-0 en 217-1 hebben zichzelf zojuist door de krappe boog bij het viaduct gewrongen. Achter hen zullen nog vele wagens hetzelfde moeten doen:
Zo doe je de éne keer dienst in een keertrein bestaande uit slechts twee wagens, zo sta je de andere keer samen met een maatje aan de kop van een lange, tonnen zware goederentrein. Zomaar een dag uit het universele leven van een BR 140:
Ooit allemaal (bijna 900 stuks!) in het groen uitgeleverd zie je nu jaren later de meest uiteenlopende varianten qua regengoten, lampen, luchtroosters, handgrepen en kleurstelling rondrijden. Het in kaart brengen en nabootsen van alle specifieke kenmerken van de locs binnen alleen al maar de 140 serie is al bijna een hobby binnen de hobby op zich.
Ook bij deze ogenschijnlijk identieke locs zijn er toch weer verschillende van elkaar afwijkende details te herkennen:
Met een gangetje van ca 50km/h bonkt en rammelt de zware trein erop los langs het depot in de richting van Waldberg-West:
Nog heel even en dan zijn ook de laatste wagens uit het zicht verdwenen en met dat laatste is de rust weer tijdelijk teruggekeerd voor de bewoners van de Wilhelmstrasse:
Tot zover maar weer...
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2018, 12:35:00 door waldberg
»
Gelogd
marctrein
Offline
Berichten: 181
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #442 Gepost op:
02 November 2018, 13:05:11 »
Leuke verlichting heb je in die TEE VT11.5 restauratiewagen zitten zeg. Heb je de tafellampjes zelf van aparte verlichting voorzien? Het lijkt wel zo, op de fotos te zien. Gaatjes boren en kleine LEDjes erin zou ik zeggen?
M vr groet, Marc (die ook zon ding van sound/Etecmo verlichting heeft voorzien).
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #443 Gepost op:
02 November 2018, 13:12:55 »
Hallo Marc,
De VT11.5 heeft LED-binnenverlichting van de firma Jorns ingebouwd gekregen.
De front-/sluitseinen zijn zelfgefrot, evenals de cabine-verlichting en de verlichting van schemerlampjes. Bij die laatsten zit er een LED onder het tafeltje dat door een klein gaatje in het tafelblad het schemerlampje vanonder verlicht.
Helaas zijn er na een jaar of 10 hier en daar wat LEDs onder de tafeltjes gesneuveld. Ik zal de boel te zijner tijd eens openmaken om te zien of ik dit wat beter kan gaan doen (SMD).
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2018, 13:15:05 door waldberg
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #444 Gepost op:
02 November 2018, 14:14:34 »
De VT 11.5 uit de startset van Roco draait hier zo nu en dan ook wel een rondje. Tweedehands op de kop getikt, de front/sluitseinverlichting in de motorloze motorwagen deed het niet en er misten her en der wat onderdeeltjes. De verlichting is, hoewel het mij niet echt heel erg stoorde, weer gerepareerd en ook de missende onderdeeltjes zijn weer compleet, maar wat mij nog het meest stoorde (en nog stoort) is het machinistenhok op/in beide motorwagens, die geheel verstoken zijn van enige vorm van interieur.
Hier en daar zijn er op internet wel wat voorbeelden van ombouwprojecten te vinden, maar tot nu toe heb ik er nog niets aan gedaan.
En jij?
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #445 Gepost op:
02 November 2018, 14:21:40 »
Ik wel...
Met een beetje vijlen en schuren kun je er een cabine-interieur van een Roco V200 in kwijt. Past zeker niet 1 op 1 maar met een beetje huisvlijt kom je zoals gezegd een heel eind. Qua layaout van de cabine komt wel een beetje in de buurt van de VT11.5.
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #446 Gepost op:
02 November 2018, 14:26:43 »
Wat ik overigens wel heb gedaan bij mijn VT 11.5 (ook van Roco) is de frontverlichting aan de achterkant dichtgeverfd. Als de fontverlichting brandde was er geen probleem maar als de sluitverlichting brandde, dan waren de frontseinen ook verlicht. Daarom heb ik deze aan de "vaste achterzijde" van de trein maar dichtgeverfd. Nadeel is dat hij nu dus nog maar één kant op kan rijden met de verlichting aan, maar ja
PS Ik had toen nog niet zoveel verstand om de lichtgeleiders af te plakken of zo
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
marctrein
Offline
Berichten: 181
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #447 Gepost op:
02 November 2018, 14:43:20 »
Bij mij verlichting van Etecmo (net zoiets als Jornes?); de cockpit een stukje omgezet karton. Kop en sluitverlichting origineel inclusief lichtlek dus. Alle wagens doorverbonden met 6 polige koppelingen. zwart/rood voor de railsstroom, 1 x blauw, 1 x om de verlichting te schakelen en nog 2 voor de speaker in de sluitwagen. De sounddecoder hiervan zit dus voorin. Er bestaan speciale koppelingsetjes (2x6 =12 koppelengen) voor deze trein, plm 20euro.
Ben nog van plan om de sluitwagen kopverlichting ve aparte functiedecoder te voorzien om deze juist te schakelen.
En dan die restauratieverlichting nog.
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #448 Gepost op:
03 November 2018, 18:15:17 »
Hallo,
M.b.t. de front-/sluitverlichting:
Het probleem van de lichtlekkage is bijna altijd terug te voeren op het feit dat de lichtgeleiders voor wit en rood onafgeschermd tegen elkaar aan liggen . Afschermen met zwarte tape of aluminiumfolie geeft helaas niet altijd even goed resultaat .
Een wat ingrijpendere oplossing is dan om te voorkomen dat lichtgeleiders ongewenst bij elkaar in de buurt komen door eenvoudigweg één van beiden weg te nemen en daarvoor in de plaats te gaan werken met LEDs.
Zelf kies ik dan om de rode verlichting aan te passen om de eenvoudige reden dat je dan maar 2 in plaats van 3 LEDs hoeft te plaatsen. Deze laatsten moeten uiteraard aan de achterzijde ook goed afgeschermd worden ter voorkoming van lichtlekkage over en weer, maar dit gaat meestal eenvoudig met een stukje zwarte kneedmassa (Halfords etc.) of met zwarte krimpkous (bij bijvoorbeeld torenLEDs).
Na deze aanpassing is de lichtlekkage bijna tot nul gereduceerd , ongeacht of nu wit of rood wordt ingeschakeld.
Als voorbeeld hier een ervóór/erná situatie met de Bemo DB BR 624 waarbij deze ingreep is doorgevoerd.
Links de ingeschakelde sluitseinen (ik zeg het er maar even bij voor de zekerheid) af fabriek middels 2 gloeilampjes+ lichtgeleiders-techniek.
Rechts de boven omschreven techniek met de twee afzonderlijke rode LEDs direkt in het lampenhuis geplaatst. Hier is nog maar een klein beetje lekkage zichtbaar bij extreem fel ingestelde LEDs :
Voor situaties waarbij wit en rood licht niet uit afzonderlijke, maar uit één en dezelfde koplampen moet komen gebruik ik de zogenaamde duo-LEDs omdat hier regelmatig bij de af-fabriek-uitvoering met lichtgeleiders de afscherming naar het topsein weer te wensen over laat.
Gelogd
Locwissel
Offline
Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
«
Reactie #449 Gepost op:
04 November 2018, 12:18:51 »
Hallo,
Zondagmorgen...
In een compleet verlaten depot staat moederziel alleen de tot 'Vorstellwagen" van het type Pwif omgebouwde Pwgs.
De ex-Bundesbahnwagen behoort inmiddels toe aan de firma die de kolenmijn bedrijft en doet dienst op het steile traject van Waldberg-West naar deze kolenmijn.
Gisterenmiddag is de wagen door het Bundesbahn-personeel nog uitvoerig volgens contract periodiek geïnspecteerd.
Tegen de avond zal zij weer worden "opgepikt" om vervolgens op de vroege maandagmorgen weer haar dienst te kunnen hervatten.
De Pwif weer gereed voor de inzet:
Dat was het dan voorlopig:
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2018, 22:07:18 door waldberg
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
Volgende
-
1
...
28
29
[
30
]
31
32
...
38
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0