Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109689 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #435 Gepost op: 29 oktober 2018, 14:10:12 »
Weer zeer fraai!

Ook nog van mijn kant erg veel dank voor de uitgebreide beschrijving van de ligging van de diverse delen van je baan en het verkeer.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #436 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:46:25 »
Ik wist niet dat stoomloc's met rode sluitverlichting reden. In ieder geval niet van de 78-ers.

Hoe heb je dat gefixt met die Fleischmann 78-er? (Waarschijnlijk de standaard gloeilampen vervangen door ledjes).

Hoe dan ook, mooi werk.

Groet, Bas

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #437 Gepost op: 29 oktober 2018, 19:47:43 »
Hallo,

Thanks voor de complimenten  (y)


De sluitverlichting bij het grote voorbeeld-78iger was niets anders dan een rond rood glazen lensje, dat middels een draaihendel aan de buitenzijde van het lantaarnhuis, voor de gloeilamp werd gedraaid.


Hier zie je op deze BR 78 meteen twee verschillende soorten loklantaarns met verschillende soorten draaihendels. Het principe met het rode draailensje is echter hetzelfde. Tuurlijk behoeft het topsein geen sluitlichtfunctie, maar daar het hier uitneembare/uitwisselbare eenheidslantaarns betreft zat het er gewoon toch op:



Toen de Fleischmann 78 in mijn bezit kwam heb ik deze tijdens de ombouw op Faulhaber en loksound ook inderdaad meteen van LED-verlichting voorzien. Er zitten ook nog LEDs in de "vuurkist" zodat bij de functie "kolenscheppen" rood/geel licht in het machinistenhuis opflakkert.
Nu moet ik de buitenkant van deze loc nog een beetje opleuken.
 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #438 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:15:13 »
...ziedaar, dit plaatje met de rode lens naar voren gedraaid had ik ook nog ergens... :



In grotere schalen zou je dit mechanische principe van het voorbeeld wellicht in model kunnen omzetten.
In H0 moeten duo-LEDs het maar doen... ;)



wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #439 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:14:32 »
Interessant!

Groet, Bas

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #440 Gepost op: 01 november 2018, 11:27:41 »
Interessant!



Hallo,


Ja dat dacht ik zelf eigenlijk ook wel...  ;)
Persoonlijk vind ik die nét even wat meer nostalgische dingetjes ook altijd erg leuk.



Vandaag even met een oude Roco TEE gereden.
Het betreft de DB VT11.5 (BR601). Het model heb ik jaren terug een keer tweedehands gekocht. Deze trein maakte onderdeel uit van een startset maar de vorige eigenaar men wilde kennelijk toch weer van het treinstel af.
Het model is inmiddels wat opgeleukt met zaken als Mashima motoren en sound in beide motorwagens. Verder is de verlichting grondig aangepakt: De oude front- en sluitseinverlichting heeft plaatsgemaakt voor verlichting middels LEDs. De trein is (bij wijze van uitzondering want ik rijd eigenlijk nooit in het "donker") ook eens voorzien van LED-binnenverlichting (inclusief de schemerlampen, bagageruimten en stuurcabines).




Hier de voorste motorwagen van de charter-trein bij doorkomst viaduct:





Lekker romantisch aan een tafeltje voor twee het landschap (in wording  :)) voorbij zien glijden:




In de volgende wagen zit de stemming er zelfs nóg wat beter in. Hier is op verzoek van de reizende stelletjes de binnenverlichting tijdelijk even uitgeschakeld en hebben sommigen zelfs het schemerlampje alvast even gedoofd met het oog op het weldra passeren van de Waldberger Tunnel...  ;):





De VT11.5 houdt de vaart er goed in ; hier dendert de achterste motorwagen al weer voorbij:





De gehele 7-delige trein nog vlug even vanaf het viaduct gezien:




En dan is de trein weer uit het zicht verdwenen...


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #441 Gepost op: 02 november 2018, 12:32:23 »
….om vervolgens plaats te maken voor een zware kolentrein bestaande uit 30 zelflossers van het type FAD159.



De 140 232-0 en 140 217-1 hebben het bij het ophalen van deze trein vanuit het schaduwstation zodanig zwaar dat zij nog een extra duwtje in de rug van de 140 167-8 nodig hebben. De foto is eigenlijk te slecht om te plaatsen maar het gaat er even om een kleine indruk te geven:






Eenmaal op het rijniveau van de baan aangekomen wordt de achteroplopende 140 167-8 afgehaakt om uiteindelijk weer terug te keren naar het schaduwstation. De 140 dubbeltractie moet het nu, op een vrijwel vlakke baan, verder alleen af kunnen.



De 140 232-0 en 217-1 hebben zichzelf zojuist door de krappe boog bij het viaduct gewrongen. Achter hen zullen nog vele wagens hetzelfde moeten doen:






Zo doe je de éne keer dienst in een keertrein bestaande uit slechts twee wagens, zo sta je de andere keer samen met een maatje aan de kop van een lange, tonnen zware goederentrein. Zomaar een dag uit het universele leven van een BR 140:






Ooit allemaal (bijna 900 stuks!) in het groen uitgeleverd zie je nu jaren later de meest uiteenlopende varianten qua regengoten, lampen, luchtroosters, handgrepen en kleurstelling rondrijden. Het in kaart brengen en nabootsen van alle specifieke kenmerken van de locs binnen alleen al maar de 140 serie is al bijna een hobby binnen de hobby op zich.





Ook bij deze ogenschijnlijk identieke locs zijn er toch weer verschillende van elkaar afwijkende details te herkennen:






Met een gangetje van ca 50km/h bonkt en rammelt de zware trein erop los langs het depot in de richting van Waldberg-West:






Nog heel even en dan zijn ook de laatste wagens uit het zicht verdwenen en met dat laatste is de rust weer tijdelijk teruggekeerd voor de bewoners van de Wilhelmstrasse:





Tot zover maar weer...



« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 12:35:00 door waldberg »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #442 Gepost op: 02 november 2018, 13:05:11 »
Leuke verlichting heb je in die TEE VT11.5 restauratiewagen zitten zeg. Heb je de tafellampjes zelf van aparte verlichting voorzien? Het lijkt wel zo, op de fotos te zien.  Gaatjes boren en kleine LEDjes erin zou ik zeggen?

M vr groet, Marc (die ook zon ding van sound/Etecmo verlichting heeft voorzien).

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #443 Gepost op: 02 november 2018, 13:12:55 »

Hallo Marc,



De VT11.5 heeft LED-binnenverlichting van de firma Jorns ingebouwd gekregen.

De front-/sluitseinen zijn zelfgefrot, evenals de cabine-verlichting en de verlichting van schemerlampjes. Bij die laatsten zit er een LED onder het tafeltje dat door een klein gaatje in het tafelblad het schemerlampje vanonder verlicht.

Helaas zijn er na een jaar of 10 hier en daar wat LEDs onder de tafeltjes gesneuveld. Ik zal de boel te zijner tijd eens openmaken om te zien of ik dit wat beter kan gaan doen (SMD).



« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 13:15:05 door waldberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #444 Gepost op: 02 november 2018, 14:14:34 »
De VT 11.5 uit de startset van Roco draait hier zo nu en dan ook wel een rondje. Tweedehands op de kop getikt, de front/sluitseinverlichting in de motorloze motorwagen deed het niet en er misten her en der wat onderdeeltjes. De verlichting is, hoewel het mij niet echt heel erg stoorde, weer gerepareerd en ook de missende onderdeeltjes zijn weer compleet, maar wat mij nog het meest stoorde (en nog stoort) is het machinistenhok op/in beide motorwagens, die geheel verstoken zijn van enige vorm van interieur.
Hier en daar zijn er op internet wel wat voorbeelden van ombouwprojecten te vinden, maar tot nu toe heb ik er nog niets aan gedaan.

En jij?

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #445 Gepost op: 02 november 2018, 14:21:40 »

Ik wel...  ;)

Met een beetje vijlen en schuren kun je er een cabine-interieur van een Roco V200 in kwijt. Past zeker niet 1 op 1 maar met een beetje huisvlijt kom je zoals gezegd een heel eind. Qua layaout van de cabine komt wel een beetje in de buurt van de VT11.5.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #446 Gepost op: 02 november 2018, 14:26:43 »
Wat ik overigens wel heb gedaan bij mijn VT 11.5 (ook van Roco) is de frontverlichting aan de achterkant dichtgeverfd. Als de fontverlichting brandde was er geen probleem maar als de sluitverlichting brandde, dan waren de frontseinen ook verlicht. Daarom heb ik deze aan de "vaste achterzijde" van de trein maar dichtgeverfd. Nadeel is dat hij nu dus nog maar één kant op kan rijden met de verlichting aan, maar ja  :-\

PS Ik had toen nog niet zoveel verstand om de lichtgeleiders af te plakken of zo  ;)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #447 Gepost op: 02 november 2018, 14:43:20 »
Bij mij verlichting van Etecmo (net zoiets als Jornes?); de cockpit een stukje omgezet karton. Kop en sluitverlichting origineel inclusief lichtlek dus. Alle wagens doorverbonden met 6 polige koppelingen. zwart/rood voor de railsstroom, 1 x blauw, 1 x om de verlichting te schakelen en nog 2 voor de speaker in de sluitwagen. De sounddecoder hiervan zit dus voorin. Er bestaan speciale koppelingsetjes (2x6 =12 koppelengen) voor deze trein, plm 20euro.
Ben nog van plan om de sluitwagen kopverlichting ve aparte functiedecoder te voorzien om deze juist te schakelen.
En dan die restauratieverlichting nog. ::)


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #448 Gepost op: 03 november 2018, 18:15:17 »
Hallo,

M.b.t. de front-/sluitverlichting:

Het probleem van de lichtlekkage is bijna altijd terug te voeren op het feit dat de lichtgeleiders voor wit en rood  onafgeschermd tegen elkaar aan liggen . Afschermen met zwarte tape of aluminiumfolie geeft helaas niet altijd even goed resultaat .

Een wat ingrijpendere oplossing is dan om te voorkomen dat lichtgeleiders ongewenst bij elkaar in de buurt komen door eenvoudigweg één van beiden weg te nemen en daarvoor in de plaats te gaan werken met LEDs.
Zelf kies ik dan om de rode verlichting aan te passen om de eenvoudige reden dat je dan maar 2 in plaats van 3 LEDs hoeft te plaatsen. Deze laatsten moeten uiteraard aan de achterzijde ook goed afgeschermd worden ter voorkoming van lichtlekkage over en weer, maar dit gaat meestal eenvoudig met een stukje zwarte kneedmassa (Halfords etc.) of met zwarte krimpkous (bij bijvoorbeeld torenLEDs).

Na deze aanpassing is de lichtlekkage bijna tot nul gereduceerd , ongeacht of nu wit of rood wordt ingeschakeld.



Als voorbeeld hier een ervóór/erná situatie met de Bemo DB BR 624 waarbij deze ingreep is doorgevoerd.

Links de ingeschakelde sluitseinen (ik zeg het er maar even bij voor de zekerheid) af fabriek middels 2 gloeilampjes+ lichtgeleiders-techniek.
Rechts de boven omschreven techniek met de twee afzonderlijke rode LEDs direkt in het lampenhuis geplaatst. Hier is nog maar een klein beetje lekkage zichtbaar bij extreem fel ingestelde LEDs :




Voor situaties waarbij wit en rood licht niet uit afzonderlijke, maar uit één en dezelfde koplampen moet komen gebruik ik de zogenaamde duo-LEDs omdat hier regelmatig bij de af-fabriek-uitvoering met lichtgeleiders de afscherming naar het topsein weer te wensen over laat.




Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #449 Gepost op: 04 november 2018, 12:18:51 »
Hallo,


Zondagmorgen...
In een compleet verlaten depot staat moederziel alleen de tot 'Vorstellwagen" van het type Pwif omgebouwde Pwgs.
De ex-Bundesbahnwagen behoort inmiddels toe aan de firma die de kolenmijn bedrijft en doet dienst op het steile traject van Waldberg-West naar deze kolenmijn. 

Gisterenmiddag is de wagen door het Bundesbahn-personeel nog uitvoerig volgens contract periodiek geïnspecteerd.
Tegen de avond zal zij weer worden "opgepikt" om vervolgens op de vroege maandagmorgen weer haar dienst te kunnen hervatten.


De Pwif weer gereed voor de inzet:




Dat was het dan voorlopig:
« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 22:07:18 door waldberg »