Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door RK
Vandaag om 18:17:53
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 110102 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #315 Gepost op: 14 september 2018, 23:34:15 »

 
@Rondje_H0
Yep.  (y) Dit betreft een Vorserie (prototype) van de firma M.A.N.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 23:36:18 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #316 Gepost op: 15 september 2018, 17:27:54 »
Hallo,

Omdat ik voor het draadje van Huib Maaskant zijn thema Waldberg een leuk plaatje wilde schieten heb ik na lange tijd weer eens de BR 430 (ex-ET30) van stal gehaald:


Een flink stuk terug in mijn eigen draadje hier staat uitgebreid beschreven hoe het elektrische driedelige treinstel is verbouwd naar een voor een mij acceptabel geheel.


Hier een wagendeel van het stel op de kiek naast de gevel van de lokloods:




Hier nogmaals:




Blijkbaar is het daar voorin zo'n "Eierkopf" behoorlijk warm en benauwd. Hier de machinist achter zijn beslagen zijraam:



Als laatste de 430 109-9  nog eens vol op haar aparte snoet gefotgrafeerd. (Ik zie nu dat het zelfgemaakte wisserblad aan de machinistezijde wel wat erg lang is. Daar zal ik te zijner tijd een klein stukje van proberen af te halen):



Tot zover maar weer...



   
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 17:34:48 door waldberg »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8666
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #317 Gepost op: 15 september 2018, 19:17:00 »
Hallo Sven,

Weer leuke plaatjes!  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #318 Gepost op: 16 september 2018, 09:49:27 »
Hallo,



Zojuist in 1 koop een zodanige hoeveelheid bovenleidingmateriaal weten te bemachtigen dat dit volstaat voor de overspanning van het complete emplacement van station Waldberg-West.  (y)

De samenstelling van de draagwerken komt uiteraard niet helemaal overeen met wat er per segment exact nodig is, maar met een beetje verbouwen en aanvullen komt het prima voor elkaar.



Ik ben in ieder geval erg in mijn nopjes met deze "vangst":


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #319 Gepost op: 16 september 2018, 12:12:31 »
Inderdaad, het is in ieder geval al een goede start  (y)  Mooie fijne bovenleiding ook.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #320 Gepost op: 16 september 2018, 12:36:09 »
Gefeliciteerd me de vangst (y) (y)

In post 312 zie ik nog iets wat menig machinist vandaag de dag de schrik op het lijf zou jagen..
Zo'n BR624 staat hier ook nog op het verlamglijstje.. Ooit!
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 12:38:11 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #321 Gepost op: 16 september 2018, 13:36:45 »
Gefeliciteerd me de vangst (y) (y)

Thanks  (y)

In post 312 zie ik nog iets wat menig machinist vandaag de dag de schrik op het lijf zou jagen.

Dat item in het midden van het oversteekpad tussen de beiden perrons? Of bedoel jij de conducteur die is komen ouwenelen in de cabine?

 
Zo'n BR624 staat hier ook nog op het verlamglijstje.. Ooit!

Tip: (Indien geen haast):
Wacht af tot Liliput of Piko dit treinstel gaan uitbrengen. Liliput heeft met de 614 reeds een hele goede basis in huis. Piko kan op basis van het reeds uitgebrachte model in schaal N (reeds in huis zijnde expertise en documentatie) het treinstel wellicht ook gaan uitbrengen.

De Bemo 624/634 is extreme kostbaar in verhouding tot hetgeen wat je er uiteindelijk voor geboden krijgt. Hetzelfde geldt ook voor de apart aan te schaffen tussenwagen(s). 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #322 Gepost op: 16 september 2018, 13:44:37 »
Inderdaad, het is in ieder geval al een goede start  (y)  Mooie fijne bovenleiding ook.

Deze bovenleiding is mijns inziens op meerdere fronten prima:

Zo kun je de masten eenvoudig tussendoor even verwijderen wanneer je aan het landschap moet werken en het je aan de nodige ruimte ontbreekt.
Het materiaal is tevens heel goed te combineren met items van andere bovenleiding-aanbieders. Bovendien laten de componenten zich ook prima solderen wanneer deze uiteindelijk definitief kunnen worden aangebracht. Daarbij zijn de rijdraden op eenvoudige wijze gemakkelijk aan elke gewenste lengte aan te passen.   

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #323 Gepost op: 16 september 2018, 14:48:35 »
Ik ben zelf voor de oude Marklin bovenleiding gegaan, die gestanste. Het ziet er veel minder fijn uit maar met mijn ervaring dat ik er regelmatig achter blijf hangen, is het wel zo prettig dat de masten en draden lekker meeveren  ;D  En ik heb nogal wat scherpe bogen dus dan kan ik de blikken rijdraad meebuigen met de rails. Eén van de compromissen waar ik me dan weer niet aan stoor :)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #324 Gepost op: 16 september 2018, 15:32:07 »
Excuus post 311 bedoel ik. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #325 Gepost op: 16 september 2018, 16:58:02 »
Ja, ik dacht al. Ik heb zitten zoeken joh!  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #326 Gepost op: 16 september 2018, 21:09:14 »
Vangst Sommerfeldt bovenleiding ? Of zie ik dat verkeerd ?
Netjes hoor.
Want welke gebruik je eigenlijk op je baan ?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22359
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #327 Gepost op: 16 september 2018, 22:14:05 »
En ALWEER mooie plaatjes Sven  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #328 Gepost op: 16 september 2018, 22:34:26 »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Het betreft hier de bovenleiding van de firma Viessmann. (Volgens mij levert Maerklin deze bovenleiding trouwens ook, zij het dat de kleurstelling van de masten bij hen wel iets afwijkt van de kleurstelling van de Viessmann masten zelf).
Zoals reeds gezegd kun je het rijdraadmateriaal op dezelfde wijze verwerken als bij het system van de firma Sommerfeldt. Hiervoor dien je de rubberen "manchetten" aan de uitleggers te verwijderen en de te solderen delen tevoren wat op te ruwen en vervolgens goed te reinigen. Op plaatsen waar de rijdraad omwille van de bereikbaarheid regelmatig verwijderd moet worden handhaaf je gewoon de Viessmann methode waarbij de rijdraad alleen maar klemmend aan de rubberen manchetten wordt opgehangen.



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #329 Gepost op: 22 september 2018, 21:01:18 »
Hallo,

Vanwege het slechte weer vanmiddag alvast maar een beginnetje gemaakt met het knutselen van wat lichtbakken voor aan de vleugelseinen langs de sporen rond het depot. Op sommige plekken kan niet alleen met Hp0/1/2 worden volstaan, maar moet er nog wat extra aan info aan de machinist worden getoond door middel van de zogenaamde "zusatzsignale". Bakkken met verlichte cijfers, letters of symbolen.



Hier een vleugelsein bij Langeland (Altenbeken) met twee zusatzsignale eraan bevestigd. Omwille van de betere zichtbaarheid van alle seinbegrippen aan dit sein is het rangeersein ervoor als dwergsein uitgevoerd:



Hier een lichtbak met de aanduiding Vmax 60 km/h. Dit seinbeeld wordt in combinatie met Hp2 getoond. Alle snelheden hoger dan "6" worden in combinatie met seinbeeld Hp1 getoond.
(Wanneer er zich aan een hoofdsein een zusatzsignal bevindt, is er aan het bijbehorende voorsein een zusatz-vorsignal te vinden.
Anders dan bij het zusatzsignal wordt het cijfer, letter of symbool in het zusatz-vorsignal niet met wit licht, maar met geel licht aangeduid):




Hier een zusatzsignal dat aanduidt dat de rijroute overgaat in het spoor van de tegengestelde rijrichting:



tot zover maar weer...
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 15:38:44 door Bert van Gelder »