Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Gert Arkema
Vandaag om 14:17:26
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door thonis
Vandaag om 14:17:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:16:31
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Schroefkoppeling voor H0. door spoorijzer
Vandaag om 13:42:10
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:26:18
Had de NS4903 rangeerlicht? door spoorijzer
Vandaag om 13:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 125282 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #315 Gepost op: 14 September 2018, 23:34:15 »

 
@Rondje_H0
Yep.  (y) Dit betreft een Vorserie (prototype) van de firma M.A.N.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2018, 23:36:18 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #316 Gepost op: 15 September 2018, 17:27:54 »
Hallo,

Omdat ik voor het draadje van Huib Maaskant zijn thema Waldberg een leuk plaatje wilde schieten heb ik na lange tijd weer eens de BR 430 (ex-ET30) van stal gehaald:


Een flink stuk terug in mijn eigen draadje hier staat uitgebreid beschreven hoe het elektrische driedelige treinstel is verbouwd naar een voor een mij acceptabel geheel.


Hier een wagendeel van het stel op de kiek naast de gevel van de lokloods:




Hier nogmaals:




Blijkbaar is het daar voorin zo'n "Eierkopf" behoorlijk warm en benauwd. Hier de machinist achter zijn beslagen zijraam:



Als laatste de 430 109-9  nog eens vol op haar aparte snoet gefotgrafeerd. (Ik zie nu dat het zelfgemaakte wisserblad aan de machinistezijde wel wat erg lang is. Daar zal ik te zijner tijd een klein stukje van proberen af te halen):



Tot zover maar weer...



   
« Laatst bewerkt op: 15 September 2018, 17:34:48 door waldberg »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #317 Gepost op: 15 September 2018, 19:17:00 »
Hallo Sven,

Weer leuke plaatjes!  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #318 Gepost op: 16 September 2018, 09:49:27 »
Hallo,



Zojuist in 1 koop een zodanige hoeveelheid bovenleidingmateriaal weten te bemachtigen dat dit volstaat voor de overspanning van het complete emplacement van station Waldberg-West.  (y)

De samenstelling van de draagwerken komt uiteraard niet helemaal overeen met wat er per segment exact nodig is, maar met een beetje verbouwen en aanvullen komt het prima voor elkaar.



Ik ben in ieder geval erg in mijn nopjes met deze "vangst":


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #319 Gepost op: 16 September 2018, 12:12:31 »
Inderdaad, het is in ieder geval al een goede start  (y)  Mooie fijne bovenleiding ook.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #320 Gepost op: 16 September 2018, 12:36:09 »
Gefeliciteerd me de vangst (y) (y)

In post 312 zie ik nog iets wat menig machinist vandaag de dag de schrik op het lijf zou jagen..
Zo'n BR624 staat hier ook nog op het verlamglijstje.. Ooit!
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 12:38:11 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #321 Gepost op: 16 September 2018, 13:36:45 »
Gefeliciteerd me de vangst (y) (y)

Thanks  (y)

In post 312 zie ik nog iets wat menig machinist vandaag de dag de schrik op het lijf zou jagen.

Dat item in het midden van het oversteekpad tussen de beiden perrons? Of bedoel jij de conducteur die is komen ouwenelen in de cabine?

 
Zo'n BR624 staat hier ook nog op het verlamglijstje.. Ooit!

Tip: (Indien geen haast):
Wacht af tot Liliput of Piko dit treinstel gaan uitbrengen. Liliput heeft met de 614 reeds een hele goede basis in huis. Piko kan op basis van het reeds uitgebrachte model in schaal N (reeds in huis zijnde expertise en documentatie) het treinstel wellicht ook gaan uitbrengen.

De Bemo 624/634 is extreme kostbaar in verhouding tot hetgeen wat je er uiteindelijk voor geboden krijgt. Hetzelfde geldt ook voor de apart aan te schaffen tussenwagen(s). 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #322 Gepost op: 16 September 2018, 13:44:37 »
Inderdaad, het is in ieder geval al een goede start  (y)  Mooie fijne bovenleiding ook.

Deze bovenleiding is mijns inziens op meerdere fronten prima:

Zo kun je de masten eenvoudig tussendoor even verwijderen wanneer je aan het landschap moet werken en het je aan de nodige ruimte ontbreekt.
Het materiaal is tevens heel goed te combineren met items van andere bovenleiding-aanbieders. Bovendien laten de componenten zich ook prima solderen wanneer deze uiteindelijk definitief kunnen worden aangebracht. Daarbij zijn de rijdraden op eenvoudige wijze gemakkelijk aan elke gewenste lengte aan te passen.   

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #323 Gepost op: 16 September 2018, 14:48:35 »
Ik ben zelf voor de oude Marklin bovenleiding gegaan, die gestanste. Het ziet er veel minder fijn uit maar met mijn ervaring dat ik er regelmatig achter blijf hangen, is het wel zo prettig dat de masten en draden lekker meeveren  ;D  En ik heb nogal wat scherpe bogen dus dan kan ik de blikken rijdraad meebuigen met de rails. Eén van de compromissen waar ik me dan weer niet aan stoor :)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #324 Gepost op: 16 September 2018, 15:32:07 »
Excuus post 311 bedoel ik. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #325 Gepost op: 16 September 2018, 16:58:02 »
Ja, ik dacht al. Ik heb zitten zoeken joh!  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #326 Gepost op: 16 September 2018, 21:09:14 »
Vangst Sommerfeldt bovenleiding ? Of zie ik dat verkeerd ?
Netjes hoor.
Want welke gebruik je eigenlijk op je baan ?

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26383
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #327 Gepost op: 16 September 2018, 22:14:05 »
En ALWEER mooie plaatjes Sven  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #328 Gepost op: 16 September 2018, 22:34:26 »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Het betreft hier de bovenleiding van de firma Viessmann. (Volgens mij levert Maerklin deze bovenleiding trouwens ook, zij het dat de kleurstelling van de masten bij hen wel iets afwijkt van de kleurstelling van de Viessmann masten zelf).
Zoals reeds gezegd kun je het rijdraadmateriaal op dezelfde wijze verwerken als bij het system van de firma Sommerfeldt. Hiervoor dien je de rubberen "manchetten" aan de uitleggers te verwijderen en de te solderen delen tevoren wat op te ruwen en vervolgens goed te reinigen. Op plaatsen waar de rijdraad omwille van de bereikbaarheid regelmatig verwijderd moet worden handhaaf je gewoon de Viessmann methode waarbij de rijdraad alleen maar klemmend aan de rubberen manchetten wordt opgehangen.



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #329 Gepost op: 22 September 2018, 21:01:18 »
Hallo,

Vanwege het slechte weer vanmiddag alvast maar een beginnetje gemaakt met het knutselen van wat lichtbakken voor aan de vleugelseinen langs de sporen rond het depot. Op sommige plekken kan niet alleen met Hp0/1/2 worden volstaan, maar moet er nog wat extra aan info aan de machinist worden getoond door middel van de zogenaamde "zusatzsignale". Bakkken met verlichte cijfers, letters of symbolen.



Hier een vleugelsein bij Langeland (Altenbeken) met twee zusatzsignale eraan bevestigd. Omwille van de betere zichtbaarheid van alle seinbegrippen aan dit sein is het rangeersein ervoor als dwergsein uitgevoerd:



Hier een lichtbak met de aanduiding Vmax 60 km/h. Dit seinbeeld wordt in combinatie met Hp2 getoond. Alle snelheden hoger dan "6" worden in combinatie met seinbeeld Hp1 getoond.
(Wanneer er zich aan een hoofdsein een zusatzsignal bevindt, is er aan het bijbehorende voorsein een zusatz-vorsignal te vinden.
Anders dan bij het zusatzsignal wordt het cijfer, letter of symbool in het zusatz-vorsignal niet met wit licht, maar met geel licht aangeduid):




Hier een zusatzsignal dat aanduidt dat de rijroute overgaat in het spoor van de tegengestelde rijrichting:



tot zover maar weer...
« Laatst bewerkt op: 24 September 2018, 15:38:44 door Bert van Gelder »