Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 120402 keer)

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #45 Gepost op: 09 November 2017, 19:29:00 »
Ha Sven,

Ik had nog niet gereageerd, maar je staat bij m'n favorieten ;)
Je creëert precies de sfeer waarna ik op zoek ben in in groot detail, ik ben benieuwd naar het vervolg...

Ook waardeer ik het wel dat je jezelf een bepaalde mate van vrijheid gunt, net zoals met het vervoer naar de Zeche.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #46 Gepost op: 09 November 2017, 19:55:39 »
Hallo Simon,

Thanks. Ja...ik probeer een beetje een gezellig Bundesbahn 70-80iger jaren sfeertje na te bootsen.
bepaalde vrijheden moet je jezelf wel gunnen.

Ik zeg altijd maar dat modelspoor een bepaalde sfeer van herkenning moet hebben, maar niet tot en met elke klinknagel.


Dat met die kolenwagens en het vervoer per duwende loc met een vorstellwagen is trouwens niet zomaar verzonnen, maar werkelijkheid hier vlak om de hoek:
Net over de grens bij Oldenzaal in het plaatsje Ibbenbüren was dit tot redelijk kort geleden nog een dagelijks gebeuren.
De firma Preussag bracht en haalde de kolenwagens op dezelfde wijze op van het Bundesbahn/DB-AG station Esch en vervoerde dan de boel met eigen elektrische "krokodillen" locs + Vorstellwagens.

Dit gebeuren heb ik een beetje vrij vertaald omgezet naar een situatie op mijn modelbaan in wording.





« Laatst bewerkt op: 09 November 2017, 20:01:02 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #47 Gepost op: 09 November 2017, 19:59:24 »

Bundesbahntracé Amsterdam-Osnabrück-Hannover-Berlijn aan de rechterzijde, opgenomen nabij Ibbenbüren in het plaatsje Esch
Privéspoor Preussag links. Let ook op de aparte vormgeving van de bovenleidingsmasten en de enorme stijging in het spoor. Hier bevindt zich de Vorstellwagen direkt achter de Preussag-krokodil.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2017, 20:01:59 door waldberg »

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #48 Gepost op: 09 November 2017, 20:22:01 »
Mooi filmpje en een prachtig gedetailleerde baan in wording! Ik blijf dit volgen en het geeft mij inspiratie voor mijn baan in wording.
Mvgr,

Marc

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #49 Gepost op: 11 November 2017, 21:31:35 »
Hallo,

Allereerst dank voor de leuke feedback via forum en pm.  (y)




Omdat er nu even niet aan de baan wordt gebouwd even weer wat anders:


De Baureihe 430 in H0


De BR 430 alias de "Eierkopf" oftewel in NL de Eierkop/Eikop/Eierenkop? Zeg het maar... :)


De Baureihe 430 (tot 1968 bekend als ET30), ook wel Eierköpfe genoemd, was een driedelig elektrisch treinstel voor het regionaal personenvervoer in het Ruhrgebied van de Deutsche Bundesbahn.


De 24 gebouwde exemplaren werden begin vijftiger jaren in dienst gesteld voor het lokale vervoer. Na 30 jaar lang intensieve dienst gingen de stellen halverwege de jaren tachtig uit dienst.




Hier de 430 406-9 bij de sloper. Het treinstel was in mijn optiek al geen beauty, maar op deze manier ziet het er helemaal triest uit op zo'n foto als deze.  :'(


Geen beauty dus, maar wel heel karakteristiek voor bepaalde delen van het Ruhrgebied.
Daar het thema Waldberg gebaseerd is op wat kolenindustrie in midden West-Duitsland uit de zeventiger-tachtiger jaren moest er van mij een model van deze trein op de baan komen.


De firma Lima heeft dit model in een paar ET30/ BR 430 -varianten uitgebracht. Van het driedelige oceaanblauw/beige
exemplaar zijn er een versie met de bekende ronde pannekoekmotor en een wat verbeterde versie met cardanaandrijving op alle vier de assen van één der beiden koprijtuigen.


Deze laatste variant heb ik jaren terug als tweedehandsje gekocht en voor de inzet in Waldberg een beetje opgeknapt.





Allereerst werd de stroomafname verbeterd door deze per draaistel van een tweepunts- naar een vierpuntsstroomafname te veranderen. Daar de Lima wielen aan de binnenzijde een soort geul hebben gaat dit betrekkelijk eenvoudig:


 



Aan de binnenzijde van het draaistel werd een klein stukje printplaat geschroefd waarop een fosforbronzen draad bij wijze van stroomafnemer werd gesoldeerd.






Met de assen (met inmiddels allemaal slipbandloze wielen) weer teruggeplaatst in het draaistel ziet het er van boven dan zo uit. De betreffende geulen zijn hier goed te zien.
Deze aanpassingen hebben hun uitwerking niet gemist: de stroomafname is nu echt subliem.   (y)






Toen ging het verder met het frame van de motorwagen. Allereerst werd daar een lekker groot gat in de metalen bodem geboord. Pffff.
De reden waarom zie je reeds op de achtergrond liggen.






Zo, daar zit ie op z'n plek: de subwoofer  ;D






De kunststof wagenbodem zit, nadat er een gat is ingemaakt, inmiddels weer op z'n plek om het metalen frame heen geklikt en toen kwam de aandrijving aan de beurt.



 


In het reeds bestaande Lima motorframe werd de Lima motor vervangen door een Faulhaber. Daartoe moesten de uitgaande assen van deze laatste in hun diameter ietwat worden "verdikt" zodat de Lima vliegwielen weer goed strak op deze motorassen konden worden geperst. De rest was een kwestie van gewoon weer in elkaar bouwen van tandwielen en cardanassen. Keer op keer heb ik bij dit soort klussen weer profijt van mijn Fohrman pulleytrekker. (Eigenlijk bijna een "must" wanneer je met assen en aandrijvingen aan de gang gaat).
Op de bestaande locprintplaat konden zaken als stroomtoevoer, decoder en verlichtingsonderdelen gemakkelijk worden ondergebracht.






Op het dak kwamen de mooie Roco DBS54 stroomafnemers. Dakleidingen, isolatoren en overige dakapparatuur werden waar nodig met een likje verf verfraaid.






Om de zaak af te ronden kreeg het stel nog LED-seinverlichting, ZBF-antennes, aangezette ruitenwissers,  sluitseinbordhouders en een machinist toebedeeld.
Hier de ingeschakelde sluitseinen waaruit, anders dan bij Lima, nu ook echt licht komt. Bij het motorrijtuig verzorgd de sounddecoder de spanning, bij het "dummy"- koprijtuig is er een functiedecoder ingebouwd. Dit om "gedoe" met draden door de hele trein heen te voorkomen.






Hier de machinist die popelde om zijn gepimpte 430 109-9 uit te proberen.  ;)
Voor beter zicht kwamen er zelfgebrouwde wissers zwart styreen. Zodra ik betere kan vinden gaan deze er echter weer af.






Hier het complete driedelige treinstel over de volle lengte in beeld. Mooi is anders, maar het voorbeeld was  functioneel, betrouwbaar en voldeed aan de comfort-eisen van destijds.






Tot slot hier de Eierkopf tijdens een testrit in Schwarzburg a/d Amstel op de gevoelige plaat vastgelegd.




Tot zover maar weer.


Voor vragen, opmerkingen, suggesties en tips sta ik uiteraard altijd open.  (y)



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #50 Gepost op: 11 November 2017, 21:40:46 »
Ziet er prima uit! Lima heeft bèst leuke dingen uitgebracht.
Dit soort lelijkerds zijn wel lekker karakteristiek :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #51 Gepost op: 11 November 2017, 21:44:24 »

Haha, ja inderdaad wat je zegt:  een echte  lelijkerd.

 Dit soort treinstellen maken internationale treinen met prachtig getrokken materieel extra mooi op de baan.

Hier nog een nog wat oudere video van een testrit in Schwarzburg a/d Amstel te Mokum  :):



https://www.youtube.com/watch?v=iPkS9zr3A0o

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4381
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #52 Gepost op: 12 November 2017, 10:27:55 »
Mooi gepimpd!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #53 Gepost op: 13 November 2017, 16:51:54 »

Thanks Dave  (y)


Als binnenkort, aan de westzijde van station Waldberg-West, de aansluiting met het privéspoor richting de kolenmijn is aangelegd zal de sporenaanleg van het station zijn voltooid. Op dat moment zal er kunnen worden overgegaan naar een nieuwe fase. Een fase van wissel- en stelmotoren aan de onderzijde van de plaat aanbrengen. Er zal een stopontspoorbloksysteem moeten worden geknutseld. Seinen en bovenleidingsmasten moeten hun plek krijgen.
Om dit alles te kunnen bedienen zal er weer een bedieningspaneel moeten komen (deze heb ik reeds gedeeltelijk af)

 

Genoeg te doen dus. Ik kijk er naar uit, net als deze toekomstige "kumpel"...



Wordt vervolgd






 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #54 Gepost op: 14 November 2017, 13:01:06 »
Hallo,

In het depot van Waldberg is o.a  ook de 140 162-9 gehuisvest.
Het grote voorbeeld van deze loc was in de grote locserie van 879 exemplaren toch een beetje een bijzondere BR 140.
Het leek mij leuk om deze 140 162-9 in 1:87 in de Bw Waldberg-vloot te hebben en zo is deze uiteindelijk uit een Roco 140 167-8 ontstaan.     


Wat extra info hierover kun je>hier< lezen.



Vanochtend is de loc voor het eerst even vanuit het depot weggereden, waarvan hier nu een kort verslag van 1.40 minuten op YT:


https://www.youtube.com/watch?v=3xXX0bOYRwI
« Laatst bewerkt op: 14 November 2017, 13:03:00 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #55 Gepost op: 14 November 2017, 13:10:27 »

Hallo,


Hier nog even een railvoertuig met een heel klein beetje een nederlands tintje:

(Wanneer ik mij niet vergis heeft het ding ook een aantal jaren gependeld op de lijn Maastricht-Aken).


https://www.youtube.com/watch?v=mzKZUY3ezdk


+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #56 Gepost op: 14 November 2017, 13:19:46 »
Ik vind de Eierkopf niet lelijk ik vind hem juist prachtig, ziet er mooi gestroomlijnd uit en de deuren...tsja ik vind het een mooi model, zoals veel DB-spul uit die tijd (smaken verschillen natuurlijk). (Heb deze een tijd als model in n gehad, maar reed maar matig. Ben sowieso niet zo van treinstellen op de treinbaan).

Triest plaatje van de sloper (maar ja, alles heeft zijn komen en gaan).

Interessant draadje om te volgen.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2017, 13:24:19 door +++2010*** »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #57 Gepost op: 14 November 2017, 14:33:41 »
Blijf het ook een prachtig treinstel vinden, en ook een fraai model van Lima (de laatste uitvoering)

Allereerst werd de stroomafname verbeterd door deze per draaistel van een tweepunts- naar een vierpuntsstroomafname te veranderen. Daar de Lima wielen aan de binnenzijde een soort geul hebben gaat dit betrekkelijk eenvoudig:
Met de assen (met inmiddels allemaal slipbandloze wielen) weer teruggeplaatst in het draaistel ziet het er van boven dan zo uit. De betreffende geulen zijn hier goed te zien.
Deze aanpassingen hebben hun uitwerking niet gemist: de stroomafname is nu echt subliem.   (y)

Citaat
Om de zaak af te ronden kreeg het stel nog LED-seinverlichting, ZBF-antennes, aangezette ruitenwissers,  sluitseinbordhouders en een machinist toebedeeld. Hier de ingeschakelde sluitseinen waaruit, anders dan bij Lima, nu ook echt licht komt.

Blijkbaar zit er ook nog een ontwikkeling in de nieuwe variant met kardanaandrijving. Ik heb hier de tijdperk IIIb-versie, die heeft al wel front- en sluitseinen, en fatsoenlijke stroomafname op de motorwagen. De dummy-bak moet het nog wel behelpen met de tweepunts-stroomafname...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #58 Gepost op: 14 November 2017, 15:02:38 »
(Wanneer ik mij niet vergis heeft het ding ook een aantal jaren gependeld op de lijn Maastricht-Aken).

BR 515? Inderdaad. Foto uit Valkenburg. Zal eind jaren 1980 geweest zijn.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #59 Gepost op: 14 November 2017, 16:50:37 »
@ allen: Bedankt voor de leuke reacties  (y)
Het is fijn feedback te krijgen. Maar ook vragen,opmerkingen, kritiek en tips zijn van harte welkom.
Dat houdt dit soort draadjes een beetje in leven; anders wordt het zo'n monoloog.


Yep Reinout. Daar is ze inderdaad op de NS-sporen:  Mooi plaatje!

In het spoorwegmuseum van Bochum-Dahlhausen staan overigens zowel een exemplaar in de donkerrode alsook in deze oceaanblauw/beige kleurstelling.
Reizen in deze 515- evenals in de 798-railbussen had altijd iets van een knus, gemoedelijk sfeertje. Het vele (fineer-)houtwerk en de ouderwetse gordijnen.  En je kon sowieso al over de schouder van de machinist meekijken en soms zelfs, naar mogelijkheid, gezellig naast hem plaatsnemen.