Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109736 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #30 Gepost op: 23 oktober 2017, 15:12:25 »
Kunststukje hoor  (y)  Gelijk even als inspiratie opgeslagen bij mijn favorieten.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #31 Gepost op: 23 oktober 2017, 17:37:30 »
Haha..leuk..! Thanks hoor  (y)


Seinverlichting okay.... (y)




Seinvleugelmechaniek okay... (y)


Hp1 dan maar... !







tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #32 Gepost op: 23 oktober 2017, 17:45:21 »
Sven,

Heb je misschien ook foto's van het mechanische gedeelte?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #33 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:27:18 »
Hoi Arthur,

Dat wordt voor nu ff lastig want ik heb net de kasten weer terug onder de baan geschoven. Maar zodra de boel weer eens open ligt (en dat gaat zeker gebeuren) maak ik een paar pics voor je vanonder de baan. Tis trouwens minder moeilijk dan je denkt hoor.
Voor mij is het ook de eerste keer dat ik zoiets bouw. Gewoon lekker een beetje prutsen en op internet bij het voorbeeld kijken hoe één en ander werkt. Daarnaast zijn er de diverse fora met nuttige tips.

Hier het sein tijdens de test, altijd een leuk moment. Doet ie het het of doet ie het niet...  ;):

https://www.youtube.com/watch?v=nLQCXM9wHHs


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #34 Gepost op: 02 november 2017, 11:19:43 »
Momenteel druk bezig met het plannen van het sporenplan van station Waldberg-West.
Er zitten wat fouten in het huidige concept en zolang de boel nog niet definitief vastligt en begrind is en er nog ruimte voor aanpassingen.
Ik merk steeds meer dat de kneep 'm zit in de kunst van het weglaten.

Zodra het sporenplan meer vorm heeft gekregen kom ik hiermee terug.

Binnenkort weer wat meer tijd voor modelbouw...

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #35 Gepost op: 07 november 2017, 17:17:44 »
Hallo,

Gisteren en vanochtend weer even wat aan het spoor van het station Waldberg-West in wording gewerkt.
Het station is na overleg met modelspoorcollega's op een aantal punten nogal gewijzigd onder het motto "minder is meer". Het is allemaal wat eenvoudiger gehouden (o.a. de complexe verbindingen met kruisingen en boogwissels zijn er uitgehaald) met als doel het station Waldberg-West dáárin functioneel te laten zijn waarvoor het uiteindelijk is bedoeld:

- afhandelen reizigersverkeer stop-/keertreinen/S-Bahn
- afhandelen goederenverkeer t.b.v. kolenmijn en Baywa

Daarnaast is er ruimte gemaakt voor een flink uithaalspoor waardoor verkeer op de hoofdsporen niet door rangeerbewegingen op de goederensporen wordt gehinderd. 


Al het railmateriaal is, net als bij het depot, van Tillig Elite en bestaat uitsluitend uit flexibele "meterrails" en wisselbouwpakketjes.
Zo goed als ieder stukje rail is apart bedraad en alle railverbinders worden bovendien, nadat een uitgebreide rijtestfase goed is doorlopen, aan de spoorstaven vastgesoldeerd. Dit alles uiteraard op een optimale rijstroomvoorziening te garanderen. 



De sporen van Bahnhof Waldberg-West. Daar waar de sporen nog niet met schroeven zijn gefixeerd verloopt het spoor nogal hobbelig en kronkelig. Uiteraard wordt dit later allemaal nog aangepast.

De sporen in het station, van onder naar boven gezien (of van links naar rechts eigenlijk) :

- spoor 1 = perronspoor stop-/keerstrein of terzijdename goederentrein bij inhalend snelverkeer
- sporen 2 en 3 = perronsporen stoptreinen/s-bahn danwel t.b.v. doorgaand snelverkeer 
- sporen 4 en 5 = goederensporen t.b.v. zelflossers komende of vertrekkende  privéspoor Zeche (kolenmijn) Waldberg
- spoor 6 = omloopspoor voor locomotieven/ aansluiting Baywa/ extra rangeerspoor







Kijkrichting "oostwaarts" richting tunnel. Na de tunnel komt het dubbele spoor langs het depot. In dit dubbele spoor is, gecombineerd met de aansluiting met het depot, een dubbele sporenverbinding opgenomen.





Kijkrichting "westwaarts". In de verte een BR 151 in één van de bovengenoemde goederensporen (spoor 5).




Hier gaat het station langzamerhand weer over in de vrije baan richting de "grote stad". Helemaal links zie je het privéspoor dat in Waldberg-West op de sporen van de Bundesbahn is aangsloten. Op de goederensporen van Waldberg-West worden de releatief korte treintjes bestaande uit zelflossers samen- of uiteen-gerangeerd.
De beide sporen rechts zijn van de hoofdbaan en zijn eveneens van een dubbele sporenverbinding voorzien.
Hiertussen bevindt zich een uithaalspoor t.b.v. rangeerbewegingen op spoor 4 en spoor 5.
 




Hier wat duidelijker. Het is allemaal nog in wording. Eén grote bouwput nog aan deze kant van de baan, maar de basis staat er in ieder geval.
De behoorlijk steile klim van het privéspoor (vandaar de hele korte treinen van en naar de Zeche Waldberg), daarnaast het uithaalspoor en helemaal rechts het dubbelsporige hoofdspoor met de dubbele sporenverbinding hier nog een keer wat beter in beeld.




Hier een poging het station Waldberg-West in één keer in de breedte op de kiek te krijgen

Volgende fase is alle rijstroom aansluiten (ook de wissels worden tijdelijk even provisorisch d.w.z. zónder wisselmotor gepolariseerd) en dan wordt er eerst maar eens uitgebreid testgereden voordat e.e.a. difinitief wordt vastgezet en aangesloten.


Wordt weer vervolgd. Tot dan!

« Laatst bewerkt op: 07 november 2017, 17:19:38 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2017, 12:51:13 »
Hallo,

Vanochtend had ik eigenlijk een linker boogwissel willen bouwen om daarmee het uithaalspoor en het privéspoor aan de goederensporen aan te sluiten, maar uiteindelijk heb ik een beetje aan het seinportal voor Abzweig "Ost" geknutseld.

Het portaal is sinds vandaag dus nu ook van een voorsein voorzien.
Deze op zich een beetje merkwaardig ogende constructie (van een omgekeerd opgehangen voorsein) heb ik een tijdje geleden op een foto van het station Bingen am Rhein gezien. Voor zover ik weet is dit portaal helaas niet meer.

Zoiets leek mij ook wel leuk in 1:87 te bouwen en zodoende heb ik er een beetje een vrije vertaling van gemaakt zodat het in Waldberg inpasbaar is.   




 
Zowel de seinlampen alsook de seinarm Hp0/Hp1 resp. seinbord VR0/Vr1 zijn functioneel uitgevoerd.

Als de testfase erop zit wordt het portaal eerst op kleur gebracht en vervolgens van allerlei details als bebording, nummering, motor- en schakelkasten en andere attributen voorzien ( altijd weer een beetje de krenten in de pap, zeg maar)

Hier nog een 10sec. filmpje van een test:

https://www.youtube.com/watch?v=SUemeGR72Og



Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 08 november 2017, 13:10:32 door waldberg »

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2017, 13:44:05 »
Dat is een strakke seinpost, mooi gemaakt...

Groet, Michel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2017, 16:24:27 »
Hallo en thank you.  (y)

Helaas overkomt het mij keer op keer dat ik mij tot het bouwen van dit soort dingetjes laat verleiden, terwijl ik eigenlijk op dit moment mij beter bezig kan houden met de grote lijnen.

De baanbouw heeft eigenlijk prioriteit, maar ach, dit soort dingetjes knutselen is eigen veel leuker. Gelukkig kan ik, wanneer de baan er eenmaal ligt, helemaal los gaan met landschapsbouw en dat soort dingen. Ik kan niet wachten tot het zover is... 

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #39 Gepost op: 08 november 2017, 18:09:05 »
Hallo Sven,

Ik heb daar zelf ook last van maar uiteindelijk komt het de baan wel ten goede. Het geeft voldoening en ik denk dat zulke details het verschil zijn tussen een aardige baan en een heel mooie baan.

Groet, Michel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #40 Gepost op: 09 november 2017, 09:49:14 »
Hallo,

Vandaag even wat materieel van de privé-spoorlijn van en naar de kolenmijn uit het stof gehaald.

Daar de lijn van station Waldberg-West naar Zeche Waldberg enorm stijl is moet de loc zich altijd aan de dalzijde van de trein bevinden.
Daar het zicht vanuit de cabine tijdens de rit lang de hele trein heen naar voren uiteraard belemmerd is heeft met daar wat op bedacht: De zogenaamde "Vorstellwagen".

Deze wagen komt aan de "voorzijde" van de trein te staan en vanaf deze positie worden per radioverbinding de stuurcommando's aan de zich in de duwende loc bevinden machinist doorgegeven. Dit is dus anders dan een stuurstand waarvanuit men direct invloed op de trein-(loc-)besturing heeft.



Hier het duo dat het kolenvervoer van en naar de mijn voor zijn rekening gaat nemen,



Met wat boren en vijlen krijg je dan van een dichte kopwand uiteindelijk dit....



Op het dak wat dingentjes erbij geplaatst.



LEDs achter de koplampen zorgen voor front- en sluitsein.



Hier de duwende ex DB-loc van de serie BR 290



De zwaar beladen karavaan komt zojuist weer, nu dus met de loc voorop, bergafwaarts station Waldberg-West (in wording) binnen.



Hier nog een 47 seconden durend filmpje op YT:


https://www.youtube.com/watch?v=P8UwCpyKGIM

Tot zover.


Wordt weer vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 12:27:32 door waldberg »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #41 Gepost op: 09 november 2017, 11:22:51 »
hoi,

De youtube link werkt niet zonder inloggen.

Leuk idee van die erts / kolen trein

Arjan

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #42 Gepost op: 09 november 2017, 12:28:25 »

Hoi en bedankt voor de tip!  (y)

Als het goed is moet de video-link het nu doen...

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #43 Gepost op: 09 november 2017, 12:43:53 »
Hallo,




Hier een tot Vorstellwagen omgebouwd wagen bij het grote voorbeeld, helaas in nogal slechte toestand en vermoedelijk ook inmiddels buiten dienst.

In de praktijk werden en worden er meerdere types wagen als basis gebruikt: Ik ken zelfs een wagen op basis van een 4-assige G-wagen van het type "Bromberg".
Ik ken ook een platte 2-assige wagen waar een cabine van een Henschel DHG loc is opgezet. Het kan eigenlijk allemaal en er is eigenlijk niet iets wat er niet was of is bij het spoor en dat maakt het ook zo leuk... (y)








Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #44 Gepost op: 09 november 2017, 16:08:52 »
Hallo Sven,

Vorstellwagen.. weer wat geleerd. Dat heb je mooi gemaakt.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf