Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)  (gelezen 15620 keer)

borotof

• Offline Offline
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #45 Gepost op: 04 October 2017, 09:56:15 »

Goed, dat is iets uit het verre verleden toen Märklin veel materieel met metalen behuizing uitbracht en veel andere fabrikanten veelal met plastiek werkten. Nu tegenwoordig heeft Märklin ook het overgrote deel plastiek.

Marklin loks zijn grotendeels metaal, meer zelfs dan vroeger, hooguit de tierlantijntjes niet.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #46 Gepost op: 04 October 2017, 10:05:36 »

Denk dat dat tegenvalt :) Ik heb een paar Trix loks (modellen na de overname door Märklin), deze zijn zowel door Märklin als Märklin-model als Trix-model uitgebracht. Die kappen zijn toch echt van "plastiek" en niet van metaal. Ik heb niet het idee dat Märklin speciaal voor Trix een andere mal laat maken ;) Dat weegt niet op tegen de extreme kosten van een aparte mal. En de tierlantijntjes maken het fragiel :) Dus niet meer zo robuust ;D Wat ik al aangaf: Er zijn meer fabrikanten die metalen kappen gebruiken dan alleen Märklin. En ja, de technieken zijn verbeterd.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2017, 11:39:42 door Bert van Gelder »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 04 October 2017, 11:51:55 »
Denk dat vroeger treintjes speelgoed waren
tegenwoordig kleine copieen van echte locs en wagens
En speelgoed moest gewoon stevig zijn
tegenwoordig krijg je bijna fluwelen handschoenen meegeleverd om vooral geen vettige vlekken te zien na aanraken
Dus dat robuuste is ingeleverd voor detailering

borotof

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 October 2017, 13:33:15 »
Denk dat dat tegenvalt :) Ik heb een paar Trix loks (modellen na de overname door Märklin), deze zijn zowel door Märklin als Märklin-model als Trix-model uitgebracht. Die kappen zijn toch echt van "plastiek" en niet van metaal. Ik heb niet het idee dat Märklin speciaal voor Trix een andere mal laat maken ;) Dat weegt niet op tegen de extreme kosten van een aparte mal. En de tierlantijntjes maken het fragiel :) Dus niet meer zo robuust ;D Wat ik al aangaf: Er zijn meer fabrikanten die metalen kappen gebruiken dan alleen Märklin. En ja, de technieken zijn verbeterd.

Groet Ronald.

Welke modellen heb je het over ? De nieuwe ontwerpen zijn allemaal* metaal.

* vziw

henk

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 October 2017, 15:10:07 »
Märklin gebruikt echt wel veel vaker metalen kappen dan de meeste andere merken. Persoonlijk zie ik nut en noodzaak niet zo, maar dat is een andere discussie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2017, 00:56:24 »
Fleischmann gebruikte vroeger ook metalen kappen. Ook Hag en zelfs de Rocky Rail 6400 heeft een metalen kap. Natuurlijk voelt dit degelijker aan. Maar waar hebben we de treinen nu voor? Ik zelf wil graag een mooi gedetailleerde trein in 1:87 die super mooi rijdt en het liefst voor weinig geld. Ik heb geen behoefte aan een trein die je door een muur kan gooien. Natuurlijk is het zuur als er een buffer breekt of je pantograaf aan je mouw blijft haken, maar dat fiks ik dan weer en dat is ook deel van de hobby. Daarnaast heeft het materiaal van de trein niet veel te maken met het railsysteem. Zoals al eerder aangegeven kan je met andere merken ook op het drie rail systeem rijden en maakte Märklin vroeger Hamo modellen voor gelijkstroom en nu dus Trix. Dus wil je aleen met metalen kappen rondrijden dan ben je niet alleen aangewezen op 3-rail.

Het 'keerlus probleem' is in mijn ogen het enige echte voordeel van het 3 rail systeem. Dat kinderen met een berg rails tot hun beschikking de meest gekke railplannen maken is dan gewoon mogelijk. Maar verder vind ik het alleen van belang als je gewoon je treintafel onder de rails wilt verstoppen of echt wil driehoeken. En als je dat echt wilt zijn er oplossingen voor.

Bij gewone rechte rails en bogen/bochten zie ik de puko's ook niet erg prominent. Maar bij wissels vind ik het echt een nadeel. De puko's 'groeien' tot net boven de railstaaf om de sleper over de rails te krijgen zonder kortsluiting. Daarnaast vind ik de wissels gewoon niet mooi van Märklin. Maar dat is persoonlijk en niet rationeel.

De betrouwbaarheid wat contact betreft is ook niet een overweldigend verschil. Als ik een zooi treinen test (leuk werk (y) ) van verschillende merken door elkaar, dan is het grappig om te zien dat juist oude Lima treinen (zonder de gebruinde wielen) vrij vlot bij hun positieven komen en na een drupje olie als een raket rijden, terwijl de duurdere merken (zowel Märklin als Fleischmann) soms eerst een volledige onderhoudsbeurt nodig hebben. Nu test ik het wel op een test ovaal die goed schoongehouden wordt met een railgum. Op de gemiddelde baan die niet om de 10 minuten gepoetst wordt zal een Lima vaker stilstaan omdat er per railstaaf meestal maar twee wielen stroom afnemen. Bij merken met kunststof buffers breken deze vrij vaak af als ze in een bak gekwakt worden.

Ik dacht zelf dat ik vrij rationeel de voordelen en nadelen heb weergegeven, net als dat ik vroeger net zo makkelijk een Mac of een Windows PC verkocht en klanten mij waardeerden om mijn uitleg in deze kwestie. Ook daar zijn er torenhoge vooroordelen over en weer. Ik zie de hele discussie als de zoveelste merkstrijd: BMW of Mercedes, Windows of Mac, Colgate of Prodent, McDonalds of Burger King. Rationeel kan je altijd wat verschillen ontdekken (ik heb alleen de moeite niet genomen bij de tandpasta...) maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat rationele verschillen minder belangrijk zijn dan het gevoel wat je krijgt. En uiteindelijk gaat het hier natuurlijk om: je gaat deze hobby doen omdat je het leuk vind. Ga je het allemaal logisch bekijken dan heb je puntoren, groen bloed en een bloempot kapsel en boeit onze hobby je niet.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 05 October 2017, 09:01:05 »
Mooie uiteenzetting, "Biesje", en ik kan me er ook grotendeels in vinden.
Maar keerlussen zijn in de huidige tijd voor 2-rail toch echt geen probleem meer, het is alleen wat ingewikkeld als je er nooit mee hebt gewerkt.
Ik heb afgelopen weekend nog een tijd naar een 3-rail demo baan staan kijken: die pukkels in het midden van de rails vallen inderdaad wel mee,
maar toen ik de locs door de bochten zag gaan vond ik het geen gezicht.
Als je goed keek zag je dat e.e.a. nogal schokkerig verliep.
Dat die oude Lima koffiemolens gelijk lopen, ja dat klopt.
Ik heb hier ook een 35 jaar oude loc van het type die ik gebruikte toen ik een jaar of 10 was.
Maar je moet m niet zien rijden met een moderne Roco ernaast, v.w.b. de rij-eigenschappen.
Ik heb 2 moderne Trix 189's. Ze rijden prima, met metalen huis, maar maken wel meer bijgeluiden bij het rijden t.o.v. de moderne Roco's.
Als ze koud zijn meer knarsen wat over gaat als ze een kwartier hebben gereden.
Maar ja, als ik dan naar de tandwielen kijk: alles metaal en mechanisch zeer degelijk.
Dat mijn moderne Roco's met kunstof tandwielen veel zachter voortbewegen snap ik direct.
Al met al zie ik geen voordelen van 3-rail.
Met een railgum en een beetje ATF heb ik met moderne 2-rail locs geen problemen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #52 Gepost op: 05 October 2017, 10:41:35 »
Daarnaast vind ik de wissels gewoon niet mooi van Märklin. Maar dat is persoonlijk en niet rationeel.
Zelfs dat kan je rationeel bekijken. Als je modelspoorwissels vergelijkt, dan lijken die van Märklin het minst op het grote voorbeeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben71

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 05 October 2017, 18:59:42 »
Hallo Ben,

Leg eens uit wat je met "makkelijkere" bediening bedoeld? Bij het bedienen van een draaiknop maakt het niet uit of het nu 2rail of 3rail is. En het bedienen van een telefoon-app ook niet. Dan ligt het puur aan het apparaat en je persoonlijke voorkeuren wat je zelf fijn en makkelijker vindt. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld minder fijn om mijn treintjes via de een app te besturen. Dan draai ik liever aan een knop. Bij de app (z21-app) moet ik kijken wat ik doe en bij de knop op de multimaus kan ik gewoon draaien zonder te kijken. Dus leg eens uit wat je bedoeld daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik was afgelopen zaterdag bij een modelbaanvereniging en daar kreeg ik te horen van zowel 2 als3 spoor rijders dar de multimaus minder makkelijk werkt dan bv. de ms3 van Marklin.

« Laatst bewerkt op: 06 October 2017, 02:08:09 door Bert van Gelder. Reden: Quote en 2e bericht gefixt »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #54 Gepost op: 05 October 2017, 19:32:42 »
Is even wennen. Bij het bericht waaruit je wil citeren klik je op Citaat.
Dan krijg je een bericht wat tussen [ quote ] en [ /quote ] staat.
Daarin laat je alleen het stuk staan waar je op wil reageren, de rest sloop je er uit.
Na [ /quote ] typ je dan je reactie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #55 Gepost op: 05 October 2017, 23:44:46 »
Multimaus werkt prima bij mij. Enige lastige met de standaard multimaus is dat deze geen CVs kan uitlezen maar daar zijn geloof ik foefjes voor. Ik heb zelf de Multimaus Pro omdat ik draadloos wilde en toen geld genoeg had om het ding in de aanbieding te kopen :P . Voor uitlezen gebruik ik een ESU Lokprogrammer, daar vrijwel al mijn decoders van ESU zijn. Maar dit heeft weinig met het rail systeem te maken :) Het is niet verboden om een MS3 op een twee rail baan te gebruiken, het apparaat kan volgens mij zowel Motorola als DCC gebruiken dus als jij dit ding makkelijker vind dan kan je het op beide rial systemen gebruiken (y)

Mvg,

Robert.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #56 Gepost op: 06 October 2017, 00:52:18 »
Ach, Multimaus... MS3. Beide spreken DCC. Daarbij spreekt de MS3 ook Motorola en MFX. Voor de beginner is de MS3 vaak wat gebruiksvriendelijker door het meer grafisch opgezette menu. Naampje links, naampje rechts, symbooltje hier en daar en iedereen snapt wat ie doet. Bij CV's programmeren moet je daarbij wat meer weten wat je doet, al schijnt dat ook weer te kunnen met de MS3 . En daar zit meteen ook weer een beperking, als je iets meereisender wordt, kan het heel goed zijn dat je MS3 weer te beperkt en te simplistisch is. Lood om oudijzer.

Over schoonmaken: Als tapijtrijder rijd ik natuurlijk geen tig weken per jaar. Daar heb ik de tijd niet voor. 1 tot 2x per jaar maak ik rails schoon met een droge doek. Verder doe ik eigenlijk niets. Geen ATF o.i.d. en al helemaal niet slijpen. Soms merk je wat vuiligheid op de middenleider, die lijkt bij C rails wat roestgevoeliger te zijn dan bij K rails. Bij rails die iets langer heeft gelegen kan het wel eens roest op de puko's ontstaan en is een rondje polijstpapier nodig.

Zelfs dat kan je rationeel bekijken. Als je modelspoorwissels vergelijkt, dan lijken die van Märklin het minst op het grote voorbeeld.
Maar er is eigenlijk geen enkel normaal modelspoorwissel dat een beetje lijkt. Allemaal te scherp, te grote hart op hart afstand en andere vreemde constructies erin, bijvoorbeeld nietjes, gepolariseerde spoorstaven, puko's, soms allebei, name it.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #57 Gepost op: 06 October 2017, 08:46:51 »
Hoi,

Ik was afgelopen zaterdag bij een modelbaanvereniging en daar kreeg ik te horen van zowel 2 als3 spoor rijders dar de multimaus minder makkelijk werkt dan bv. de ms3 van Marklin.

Dat is dan een duidelijk verhaal. Heb je ook mogen testrijden met een MS3 en een Multimaus? Of waren het alleen de verhalen? ;) En heb je zelf een voorkeur nu? Voor je 2rail / 3rail verhaal maakt het niets uit. Je kan de MS3 als de Multimaus gewoon bij beide systemen gebruiken :)

Multimaus werkt prima bij mij. Enige lastige met de standaard multimaus is dat deze geen CVs kan uitlezen maar daar zijn geloof ik foefjes voor.

Aangesloten op een andere centrale (zoals een Roco z21 of een Lenz) dan de standaard versterker van Roco dan leest iedere Multimaus CV-waardes. Goed dat is een bijzaak ;)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2017, 08:48:32 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 06 October 2017, 08:49:57 »
Maar er is eigenlijk geen enkel normaal modelspoorwissel dat een beetje lijkt. Allemaal te scherp, te grote hart op hart afstand en andere vreemde constructies erin, bijvoorbeeld nietjes, gepolariseerde spoorstaven, puko's, soms allebei, name it.

Nah, een Märklinwissel is functioneel een wissel, maar doet verder niet eens moeite om op het grote voorbeeld te lijken. Dat is bij de wissels van Rocoline, Tillig en Weinert (in oplopende graad van realisme) echt wel anders.

En de bediening van centrales is heel persoonlijk. De Multimaus is meer rechtoe rechtaan en mij bevalt dat wel. Ik neem niet eens de moeite om de lokbibliotheek te gebruiken, gewoon direct adres kiezen. Anderen zullen de hulpmiddeltjes van het Mobile Station meer bevallen. Overigens zijn beide centrales bedoeld als instapper en is Roco daarvoor inmiddels overgestapt naar de witte z21 gecombineerd met de Maus als handregelaar.

Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 06 October 2017, 09:06:25 »
Citaat
Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Ik rijd een uur of 3 per week en dan moet ik toch echt eens in de 2 maanden wel poetsen met railgum. Hier en daar zie je duidelijk dat de rails (Piko A) wat zwarte aanslag krijgen. Waarschijnlijk van de antislipbandjes.
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Is dat bij jouw ook het geval, Henk? En geeft dat dan geen problemen met slippen bij optrekken?

Verder gebruik ik hier de z21 naar volle tevredenheid. CV's aanpassen met de software van de Esu programmer en vervolgens met de z21 software erin fietsen en klaar.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2017, 09:40:06 door Bert van Gelder. Reden: Quote gefixt »