BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ben71 op 17 september 2017, 22:49:21

Titel: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 17 september 2017, 22:49:21
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum.
Ik wil graag een modeltreinbaan beginnen maar zit volgens mij met het grote dilemma die veel trein liefhebbers hebben.
Sowieso digitaal, maar wissel of gelijkstroom.
Wat zijn de voor en nadelen van beide, ik heb inmiddels er al best veel over gelezen maar hoor het graag van mensen met ervaring hiermee.
Ik snap dat er bij sommige mensen emotionele redenen bij zitten, maar wat zijn de rationele verschillen.
Met vriendelijke groet,
Ben.
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: Bert van Gelder op 17 september 2017, 22:57:05
Hallo Ben,

Welkom!
Heb je al in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen) gekeken?

Gr, Bert
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: jerrytrein op 17 september 2017, 22:57:16
Er zijn
wisselstroom
gelijkstroom
en digitaal
Bij digitaal kan je kiezen uit 2 rail of 3 rail
Heeft alle 3 voor en nadelen
Maar hier zitten heel veel kenners die weten wat de voor en nadelen van 3 rail zijn
Ook de 2 railers zijn aanwezig
Kijk eens in de wiki
Je gaat hier een hele lange discussie (her)openen
een 2 railler die nog steeds bij de ns en welke andere pukkels heeft gevonden  :angel:

Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: Biesje op 17 september 2017, 23:44:39
Hoi, welkom op het forum en deze mooie hobby (y)

Modelspoor is vooral een gevoel. Rationeel heeft het natuurlijk geen nut om een stukje plastic/metaal wat er uit ziet als een verkleinde trein uit te rusten met een motortje en heen en weer te laten kachelen op een spoortje :P . Maar het is nu eenmaal een hobby :D . Rationeel zou ik niet voor drierail/Märklin kiezen. Er zitten geen voordelen aan voor zover ik weet, behalve dan dat je een zogenaamde keerlus iets makkelijker aan kan leggen. Zeker als je digitaal gaat rijden zijn daar simpele oplossingen voor.

Heb je een kwak oude Märklin treinen van iemand gekregen dan kan ik mij voorstellen dat je graag bij één systeem blijft. Maar als je net vers bij 0 begint (Half nul eigenlijk) en je puur naar het railsysteem gaat kijken dan zien tweerail sporen er beter uit en er is meer keus in merken en kwaliteit/natuurgetrouwheid. Kies je voor een goed merk rails dan zijn de spoorstaven beter op schaal, de wissels zien er slanker en natuurgetrouwer uit, en je hebt geen rare puntjes tussen de rails voor stroomafname. Bij gewone rechte of gebogen rails vallen deze niet eens zo op, maar bij wissels is dit erg lelijk vind ik. Wat mooi en lelijk is valt niet rationeel te benoemen, maar aangezien deze contactpuntjes niet op een echt wissel zitten vind ik dit een rationeel nadeel.

Vroeger hoorde ik wel eens dat Märklin bedrijfszekerder zou zijn, maar in de praktijk merk ik daar niet veel van. Voor de modellen zelf hoef je niet te kiezen, het meeste tweerail spul is om te bouwen naar drierail en Trix brengt het meeste drierail Märklin spul als tweerail uit. Märklin maakt hele mooie en duurzame modellen, maar die zijn dus ook als Trix model te koop voor tweerail.

Rationeel moet je eigenlijk alleen naar de rails kijken en niet te vergeten: het digitale systeem. Voor tweerail zijn er leuke en goedkope digitale systemen te koop. Een beroemd systeem is de Roco Multimaus (al of niet bij een z21 starter). Makkelijk en niet duur. De z21 die met smartphones/tablets kan werken is ook erg leuk en er zijn er nog een paar. 

Wat nu gaat volgen is een discussie gelijk aan 'welk merk auto is beter, welke politieke partij is beter, welke cola smaakt het best, Windows of Mac' Etc :) Ieder merk/systeem heeft eigen aanhang. Veel plezier met de verdere discussie  (y) ;D

Mvg,

Robert
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: laurent op 18 september 2017, 01:16:52
Rationeel zou ik lekker naar een grote winkel gaan en eens meerdere keren kijken, voelen, proberen, proeven e.d. wat jou bevalt, in plaats van op een forum naar adviezen gaan luisteren. Immers, allen preken hier voor eigen parochie. Je zal geen enkele tweerailer gaan vinden die je gaat adviseren als je bleu instapt, Märklin of 3rail te nemen. Andersom zal je hier hoogst waarschijnlijk ook geen 3railers vinden die je gaan adviseren om tweerail te nemen als je blue instapt.

De discussie die hier gaat volgen (althans, die meestal volgt bij dit soort vragen) zal er eentje zijn als-in: Nikon vs. Canon, BMW vs. Mercedes, Apple vs. Samsung, etc. Puur emotioneel, waar het anti-Märklin sentiment van een aantal de overhand neemt en je vooral adviezen voor tweerail gaat krijgen. Niet zo vreemd, er zitten voornamelijk, doch niet uitsluitend, tweerailers op Beneluxspoor. Ga je dezelfde vraag stellen bij de "buren" op het 3railforum, dan zijn de adviezen veelal omgekeerd en neemt het pro-Märklin sentiment vooral de overhand. Niet zo gek, want op het 3railforum zitten vooral, doch niet uitsluitend, drierailers.

Je zult adviezen krijgen over de prijs. Märklin heeft de naam duurder te zijn. Ergens klopt dat ook, veelal zijn de modellen van metaal en daarmee behoorlijk aan de prijs. Trix modellen zijn ook vaak duurder. Echter, Roco, Piko e.d. hebben de laatste jaren juist op het gebied van de prijs ook een aardige inhaalslag gemaakt. Pak je gelijke modellen van 1 fabrikant, dan maakt het praktisch niet uit. Een Roco Taurus met Sound in Railjet Livrei kost voor zowel 2rail als 3rail 309 euro als het aan Roco ligt. Soms heb je wel verschil. Het kan zijn dat een loc in 3rail uitvoering daadwerkelijk duurder is, het kan ook zijn dat deze lok wél met decoder geleverd wordt (en dus geschikt is voor gebruik in een digitale baan), waar je deze bij hetzelfde 2railmodel zelf moet plaatsen. Het voordeel daaraan is wél weer dat je dan zelf compleet vrij kan kiezen welke decoder je wilt.

Streept zich dus aardig tegen elkaar weg en is puur persoonlijk.

Sommige mensen vinden 2rail realistischer. Ergens hebben zij een punt. Een derde rail is niet vaak tussen de rails te vinden. Dat stoort sommige mensen. Om vervolgens een lok met 2 rijtuigen over 2 vierkante meter heen en weer te raggen door korte wisseltjes, want verder is er geen ruimte. 't Is maar wat je wil. Het is wel waar dat er in 3rail minder keuze aan railmateriaal is dan in 2rail, zeker als je in slankere wissels e.d. wilt gaan werken. Echter, met enige moeite is zo'n beetje al het 2rail railmateriaal geschikt te maken voor 3rail. Bij tweerail zul je vaker moeten gaan polariseren, bij drierail is dat standaard dan weer niet nodig. Echter, ga je ombouwen, dan ontkom je daar ook niet aan. Helaas hebben maar weinigen dusdanig veel ruimte dat zij alles op schaal kunnen bouwen en daarbij ook gebruik kunnen maken van superslanke wissels. Het is en blijft compromissen maken.

Kan je wat mij betreft ook aardig tegen elkaar wegstrepen en komt weer aan op persoonlijke voorkeur.

Over centrales gesproken. Zo'n beetje alle centrales zijn tegenwoordig multi protocol. Dat betekent dat ze meerdere talen spreken. De een meer dan de ander. Zo spreekt Märklins Mobile Station 3 en Central Station 3 gewoon DCC (wat de norm is bij 2rail), Motorola (het oude Märklin protocol) en MFX (protocol ontwikkeld door Märklin en ESU, vooral door ESU, waarmee loks zich automatisch aanmelden op de centrale als de loc is voorzien van een MFX decoder. ESU noemt dit tegenwoordig M4, nadat zij MFX niet meer mogen gebruiken van de rechter). De ECOS van ESU spreekt dit ook, maar ook nog RailCom (railcom is zeg maar MFX voor DCC loks, meldt zich ook automatisch aan e.d.). Roco's Z21 spreekt DCC en Motorola. De Intellibox spreekt ook DCC en Motorola.

Dan moet je gaan kijken naar wat je wilt en wat je budget is. De Z21 is relatief goedkoop. De Mobile Station ook. Nadeel bij beide is dat ze niet standaard via een app o.i.d. te bedienen zijn. Bij de Z21 zul je hiervoor extra hardware bij moeten kopen met een aparte router om dit klaar te spelen, bij de Mobile Station moet je ofwel upgraden naar een Central station (duur), of gebruik gaan maken van hardware die door hobbyisten ontwikkeld is, bijvoorbeeld op basis van een Raspberry Pi.

Wil je meteen compleet computergestuurd gaan rijden, dan zijn er weer andere oplossingen op de markt. De Intellibox is hiervoor nog steeds een veelgebruikt apparaat. Ook zijn er veel DIY oplossingen, veelal op basis van Arduino of Raspberry Pi. 't Is maar waar je interesses liggen.

Ook hier geldt weer: Kies wat je zelf fijn vindt en wat binnen je budget past.

Als laatste zou ik nog rekening houden met mijn omgeving. Hebben vrienden of familieleden van je allemaal 2rail of juist 3rail, dan kan het lonend zijn om dat ook te gaan gebruiken. Vanwege uitwisselbaarheid van onderdelen, maar ook vanwege ervaring en kennis. Of wellicht ben/word je lid van een lokale modelspoorvereniging en rijden die maar met 1 soort? Het is wel leuk als je je treinen ook gewoon eens op de baan van de vereniging kan laten rijden. :)

Groet,
Laurent
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: Jeroen Water op 18 september 2017, 08:16:23
Wat eventueel ook een doorslaggevende factor kan zijn is welk thema je op je baan na wilt bootsen. Kies je bijvoorbeeld voor Nederlands stoom, dan ben je aangewezen op andere fabrikanten dan Marklin. Deze modellen kun je ombouwen of zijn vanuit de fabrikant al als 3-rail model uitgebracht, maar waarom zou je deze omslachtige weg kiezen?

Zelf rijd ik sinds mijn 5e met 3-rail. Dat kwam puur omdat mijn vader toentertijd een 2e hands baantje van Marklin had overgenomen en we van daaruit samen verder zijn gaan bouwen. Toen ik het huis uit ging had ik inmiddels zoveel 3-rail modellen, dat ik de overstap naar 2-rail niet rendabel achtte.

Ik bouw na alweer 10 jaar aan een Nederlandse 3-rail baan anno 1974. Dat bevalt me uitstekend, maar hierbij merk ik wel op dat het allemaal behoorlijk goedkoper kan als ik voor 2-rail had gekozen. Voor een Marklin flexrail betaal ik al snel Eur 11,-- terwijl eenzelfde lengte van Peco rond de Eur 5,-- kost. Daarnaast vind ik het ook een nadeel dat 3-rail modellen van andere fabrikanten veel sneller uitverkocht zijn dan hetzelfde model in 2-rail uitvoering.

Als ik ooit nog eens ga verhuizen of mijn baan is af en ik wil een nieuwe bouwen, dan stap ik alsnog over op 2-rail. Dat komt omdat een toekomstige baan iets totaal anders gaat worden, namelijk Frans en in de periode 2010-2020. Diverse Franse modellen van bijvoorbeeld Jouef en REE Modelles zijn niet standaard in 3-rail te koop. Ook hiervoor geldt dan, het is best allemaal om te bouwen, maar waar zou je dat voor doen?

De voordelen die het 3-rail systeem in het analoge tijdperk had, zijn in het digitale tijdperk voor 2-rail allemaal prima op te lossen. Ondanks dat ik al 35 jaar met het 3-rail systeem rijdt, zou ik je toch adviseren om 2-rail digitaal te gaan rijden.

Jeroen
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: Ronaldk op 18 september 2017, 08:20:50
Hoi,

Welkom op het forum.

Sowieso digitaal, maar wissel of gelijkstroom.

Dan heb je alleen het probleem van of het 2-rail of 3-rail moet zijn en niet van "wissel" of "gelijkstroom" ;) Bij digitale modelbanen heb je het niet meer over wissel of gelijkstroom. Dat is alleen nog bij analoge banen het geval. Dus je vraag is: Toepassen van 2-rail of 3-rail? De keuze is helemaal persoonlijk. Zoals eerder aangegeven zal je diverse adviezen krijgen van mensen met hun eigen persoonlijke voorkeuren. Er zijn mensen die begonnen zijn met 3-rail en overgestapt zijn op 2-rail en andersom. De meeste mensen zijn begonnen met een bepaald merk en zijn bij dat systeem blijven hangen.

Nu even een kleine inhoudelijke reactie op wat uitleg van eerdere posts.

Dan moet je gaan kijken naar wat je wilt en wat je budget is. De Z21 is relatief goedkoop. De Mobile Station ook. Nadeel bij beide is dat ze niet standaard via een app o.i.d. te bedienen zijn.

Hier gaat het mis. Roco heeft 3 soorten "21's" uitgebracht. Alle drie verschillend alleen de naam ligt heel dicht bij elkaar. De Z21 (met een hoofdletter Z en kleur zwart) is de duurste en heeft de meeste aansluitingen / mogelijkheden van de 3 z21's.  De z21 ( met een kleine z en kleur wit) is de iets simpelere uitvoering en goedkopere van de Z21. Sindskort heeft Roco besloten om de witte z21 te vervangen door de z21start. Zelfde als de witte z21 maar je moet voor het gebruik met de app een ontgrendelcode voor de netwerkaansluiting kopen. De  Z21 (zwarte) en de z21 (witte) kan je zo in je eigen netwerk hangen zonder extra hardware en ook via de z21-app je treinen besturen. Daar zit de angel voor het volgende citaat:

Bij de Z21 zul je hiervoor extra hardware bij moeten kopen met een aparte router om dit klaar te spelen, bij de Mobile Station moet je ofwel upgraden naar een Central station (duur), of gebruik gaan maken van hardware die door hobbyisten ontwikkeld is, bijvoorbeeld op basis van een Raspberry Pi.

Bij de Z21 (zwarte)  krijg / kreeg je alles (o.a. extra WIFI-accesspoint) bij om zo via de z21-app je treintjes te besturen. Dat kreeg je ook bij de z21 (witte) daar kon je gewoon meteen via de z21-app rijden. Eventueel in je eigen netwerk, zoals ik dat gedaan heb:  z21 in eigen netwerk (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg3221619468.html#msg3221619468) opnemen zodat je geen twee netwerken hebt. Dan heb je nog de z21start die komt standaard met een rode multimaus om je treinen te besturen. Voor het rijden met de z21-app moet je een ontgrendelcode kopen om de netwerkaansluiting volledig werkend te krijgen. Bij de code krijg je een extra Wifi-accesspoint om het geheel draadloos te maken. Na het gebruik van de ontgrendelcode is je z21start hetzelfde als de witte z21.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: Bert Mengerink op 18 september 2017, 09:17:24
Hoi Ben,

Welkom op het forum.

Wat ik nog mis in de opsomming is het gebruik van keerlusmodules. Bij 3-rail is dit niet nodig, terwijl bij 2-rail je dit moet toepassen, behalve als je met bepaalde hardware rijdt, zoals Dinamo. Dit heeft voornamelijk te maken met de complexiteit van de baan, die je wilt gaan bouwen. Een keerlus moet langer zijn dan de langste trein, die dat traject zal volgen.

Laat je goed informeren over de materie en niet meeslepen door enthousiate verhalen. Voor 2-rail is meer verkrijgbaar qua materieel. Ik heb ook gemerkt, dat 2-rail digitaal betrouwbaarder geworden is in vergelijking tot 3-rail.

Persoonlijk ben ik na vrij lange tijd overgestapt van 3-rail naar 2-rail, mmar dit komt bij mij vanwege de spoorbreedte. 3-rail bestaat alleen bij H0 en ik rijd nu spoor 1.

Succes met de beslissing,
Bert
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Reinout van Rees op 18 september 2017, 09:29:39
Voor de duidelijkheid heb ik de titel even aangepast.

Reinout-als-moderator
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Dirk op 18 september 2017, 09:32:25
Goedemorgen,

Ikzelf heb 15 jaar 3-rail gereden, toen was ik het beu, niet het treintjes spelen maar het geratel van het 3-rail systeem.. Ondanks de fluisterslepers en de K-rails en de railisolatie blijft het een lawaaierige bedoening, rij maar eens met 5 loks gelijktijdig en er zit een soundlok tussen, daar hoorde ik niks van. Dus alles verkocht en weerom begonnen in 2-rail. Nu nog volop in opbouw, maar al tijdens de testritjes is het een verademing. Dit is een luxe probleem, maar voor mij doorslag gevend.

mvg

Dirk
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: rjr op 18 september 2017, 09:34:21
Rationeel zou ik lekker naar een grote winkel gaan en eens meerdere keren kijken, voelen, proberen, proeven e.d. wat jou bevalt, in plaats van op een forum naar adviezen gaan luisteren. Immers, allen preken hier voor eigen parochie. Je zal geen enkele tweerailer gaan vinden die je gaat adviseren als je bleu instapt, Märklin of 3rail te nemen. Andersom zal je hier hoogst waarschijnlijk ook geen 3railers vinden die je gaan adviseren om tweerail te nemen als je blue instapt.

Groet,
Laurent

En het mooie is dat de volgende reactie dus al van een 3railer is die zelf aangeeft voor 2 rail te kiezen als hij opnieuw moet beginnen:).

Toch zou op z'n eerlijke vraag een goed antwoord moeten komen op een neutraal forum. Als je op het 3rail forum gaat vragen zul je vooral advies krijgen van 3rail mensen ( en zelfs dan zou het mogelijk moeten zijn om een eerlijk advies te krijgen )

En ja, veel is om te bouwen van het ene naar het andere, maar zoals Jeroen aangeeft, waarom zou je het doen.
Als je een set van 1 van de twee krijgt kun je daar op doorgaan. En dat kan dan een reden zijn om wat om te bouwen. Maar als je nieuw wilt beginnen, waarom zou je dan een keuze maken voor iets waarbij je weet dat je veel moet ombouwen?

Kies dan voor de gene die het standaard kan leveren?

Heb je wat rijdend materiaal (nog) geen wensen, dan kun je kijken naar beschikbaarheid/natuurgetrouwheid.
Een nadeel van het 3 rail systeem vindt ik dus inderdaad de beperkte levering.
In 2 rail kun je bijna elk merk kopen en aan elkaar koppelen, al krijg je daar met verschillende railhoogtes wel meer verschil in waardoor je wel iets meer moet uitkijken wat je koopt.

Wat bij twee rail modellen wel vaak iets is om rekening mee te houden, ze zijn allemaal digitaal voor bereid, maar veel modellen worden standaard nog zonder decoder uitgeleverd. Geeft je vrijheid welke decoder je wilt gebruiken, dus zeker een voordeel, maar komt dus ook altijd nog een extra kostenpost bij, wat wel weer een nadeel is. Zeker als je echt moet sparen voor een model, moet je altijd iets verder door sparen voor je er ook mee kunt rijden.

Hoi Ben,

Welkom op het forum.

Wat ik nog mis in de opsomming is het gebruik van keerlusmodules. Bij 3-rail is dit niet nodig, terwijl bij 2-rail je dit moet toepassen, behalve als je met bepaalde hardware rijdt, zoals Dinamo. Dit heeft voornamelijk te maken met de complexiteit van de baan, die je wilt gaan bouwen. Een keerlus moet langer zijn dan de langste trein, die dat traject zal volgen.

Succes met de beslissing,
Bert

Dit keerlus gebeuren wordt er vaak bij gehaald, maar veel banen, zeker beginnende banen bezitten helemaal geen keerlussen. En als de baan al wat complexer wordt zijn hiervoor vaak eenvoudige oplossingen mogelijk. En die hoeven helemaal niet duur te zijn. En ook niet altijd langer dan de langste trein die dat traject zal volgen. Maar dat is een discussie die hier niet thuis hoort. Je moet een keuze maken, en bij beide keuzes zal je daarna voor vraagstukken komen te staan, en die moet je dan tegen die tijd oplossen. Enkele kunnen van te voren je keus bepalen.
Maar ik denk dat je je daarbij op voorhand niet druk moet gaan maken over de mogelijke baan die je wilt gaan bouwen. Als je begint zal dat in de meeste gevallen toch een ovaal zijn of iets wat daar op lijkt. En zal dat later uitgebreid worden naar een complexere baan, waarbij het nog altijd niet zo hoeft te zijn dat je met keerlussen te maken gaat krijgen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 18 september 2017, 15:41:13
Dank jullie wel, ik ben wat wijzer geworden.
Ga binnenkort in Ede bij de modeltrein vereniging kijken en op 30 sept schijnt men een soort open dag te hebben.
Ook ga ik eens bij Wennink in Arnhem kijken en in Apeldooorn schijnt ook een grote zaak te zitten die modeltreinen verkoopt.
Hopelijk mag je daar ook ff rijden om te kijken,luisteren en te ervaren wat het is.
Zijn er hier ook mensen die op 3 november naar Eurospoor in Utrecht gaan?
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 18 september 2017, 16:59:37
hoi,

Ga binnenkort in Ede bij de modeltrein vereniging kijken en op 30 sept schijnt men een soort open dag te hebben.

In Ede zit ook Peperkamp modelbouw. Ik weet niet of zij een baan hebben staan waar je zo mee kan rijden. Dacht het niet. Het zijn wel vriendelijke mensen.

Ook ga ik eens bij Wennink in Arnhem kijken en in Apeldooorn schijnt ook een grote zaak te zitten die modeltreinen verkoopt.
Hopelijk mag je daar ook ff rijden om te kijken,luisteren en te ervaren wat het is.

Je zal Wentink in Arnhem bedoelen en Bentink in Apeldoorn. Bentink denk ik haast wel als ik hun webzijde zo lees: .

 (https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/42-banner3[/url)
Zijn er hier ook mensen die op 3 november naar Eurospoor in Utrecht gaan?

Uhm ... Ja  ::)  ::)  ::) Het BNLS-forum heeft een aardige stand staan waar je terecht kan voor informatie, het bekijken van de BNLS-baan, het bekijken van andere banen, het kijken naar demo's, een testbaan en de treinendoktoren. Zij weten heel veel van digitaal en het vakkundig slopen en herstellen van je treinen. Daar mag je ook veel van je vragen kwijt  ;D

Groet Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 september 2017, 17:04:57
Wat je op Eurospoor vooral moet doen is naar de spoorbanen kijken. En dan vooral vergelijken tussen 2-rail en 3-rail banen.
Ik ben overigens van plan om op 3 november (vrijdag) naar Eurospoor te gaan.

En wat je vooral niet moet doen, is je laten ompraten door een winkelier voor het ene of het andere systeem. Je moet uit eigen overtuiging tot een besluit komen, en vooral niet overhaast iets kopen voordat je het zeker weet.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Meppelspoor op 18 september 2017, 18:30:35
En als je er echt niet uitkomt net zoals ik dan neem je ze allebei , maar persoonlijk niet echt een super keuze, dat ondervind ik dagelijks. Wat je ook kan doen is dat je met word of iets dergelijk maak je voor je zelf een bestand met welke modellen je wilt hebben en dan kan kijk je naar de aantal, is het bv 10-2 voor gelijkstroom dan heb je de keuze gemaakt  ;D ;D
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: zuylen op 18 september 2017, 18:48:33
De Railclub Utrecht heeft zowel het digitale Marklin Motorola systeem als het DCC systeem draaiend op hun baan. Misschien kun je daar een keer gaan kijken? Zij kunnen je ook adviezen geven over het "gelijk"- en "wisselstroomsysteem". Maar uiteraard kan dat ook op dit forum. Ik heb aanhalingstekens gebruikt omdat gelijk en wisselspanning bij Digitaal eigenlijk niet meer van toepassing is. De digitale spanning is een blokspanning. Maakt niet uit wat van protocol (Motorola of DCC) je gebruikt. Een decoder in de loc vertaalt dat naar functies en het rijden van de loc. Voor het geval dat je niet kan kiezen....... ;D
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: hooidonk op 18 september 2017, 18:51:08
hoi,

In Ede zit ook Peperkamp modelbouw. Ik weet niet of zij een baan hebben staan waar je zo mee kan rijden. Dacht het niet. Het zijn wel vriendelijke mensen.


Bij mijn weten heeft Gerie enkel een testrondje liggen, direct links als je binnen komt. Hij heeft een uitgebreide tweedehands collectie van zowel twee- als drierail staan. Daar kun je rustig een uurtje voor uit trekken om alles door te struinen.
Hij weet er best het één en ander van, maar z'n kennis ligt vooral bij de RC auto's.
Inderdaad erg vriendelijke mensen. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan m'n MTS-tijd in Ede. En dan na schooltijd  met de brommer even bij Peperkamp langs. Mooie tijd was dat..onderhand al weer bijna 20 jaar geleden..

Groetjes,
Marten
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: locvanpuffelen op 18 september 2017, 19:05:38
Hallo,

Bij de keuze tussen twee rail en drie rail speelt ook heel belangrijk, welke spanning je gaat gebruiken.  Bij conventioneel of ook wel analoog heeft wisselspanning twee grote voordelen:  1 Veel minder last van vuil/slecht contact. 2 De locomotief bepaald de rijrichting en niet de spanning tussen de staven.( Links of juist rechts + en de anderen staaf juist -)

Bij digitale spanning speelt dat geen rol!!

Wat wel een voordeel is dat bij 3 rail de bezetmelding veel makkelijker te maken is.
Als je de midden-rail de spanning geeft, een van de spoorstaven aan massa ligt kan je de andere (2de)staaf voor bezetmelding gebruiken. Immers alle (niet-geïsoleerde) assen maken contact tussen de twee spoorstaven maken. De tweede staaf ligt dus dan ook aan massa.

Ik heb hier gebruik van gemaakt voor mijn analoge beveiliging en terugmelding op  mijn baan. Nu maakt ik hier weer gebruik van voor de computerbesturing van mijn baan.

Ik vind dit makkelijker dan andere detectie methoden, die ik op het oudste deel van mijn baan, helaas gelegd met metalen m-rails gebruik.

Groet,
Lodewijk
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 september 2017, 19:17:33
Bij conventioneel of ook wel analoog heeft wisselspanning twee grote voordelen:  1 Veel minder last van vuil/slecht contact. 2 De locomotief bepaald de rijrichting en niet de spanning tussen de staven.( Links of juist rechts + en de anderen staaf juist -)
Punt 1: dat heeft helemaal niks met wissel- of gelijkspanning te maken. Het verschil zit in de manier van stroomafnemen. Bij het 3-rail systeem heb je een sleper voor de stroomtoevoer, en een slepend contact is betrouwbaarder dan een rollend contact. Theoretisch is het 3-rail systeem dus in het voordeel. Maar de praktijk is dat 3-railers langer wachten met rails poetsen en alsnog met stroomafnameproblemen zitten.

Punt 2: ik vind dat analoog 2-rail met gelijkspanning juist in het voordeel is. De rijrichting is volkomen voorspelbaar. Welke loc je ook op de baan zet, ze gaan allemaal dezelfde kant op.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 18 september 2017, 19:21:15
Hoi,

@Lodewijk: Ben gaf al aan digitaal te willen beginnen en niet analoog ;)

Wat wel een voordeel is dat bij 3 rail de bezetmelding veel makkelijker te maken is.
Als je de midden-rail de spanning geeft, een van de spoorstaven aan massa ligt kan je de andere (2de)staaf voor bezetmelding gebruiken. Immers alle (niet-geïsoleerde) assen maken contact tussen de twee spoorstaven maken. De tweede staaf ligt dus dan ook aan massa.

Valt wel mee dat voordeel voor 3rail :) Ligt er helemaal welke rails je gebruikt van Märklin. Bij K-rails gaat het makkelijker dan bij C-rails. Daar zie ik veel mensen echt iedere rails knippen e.d. om ervoor te zorgen dat de twee spoorstaven elektrisch van elkaar gescheiden zijn. Dan hebben ze weer iets niet goed doorgeknipt. Dus nog steeds een bezetmelding en kunnen de boel slopen om het probleem op te lossen. Niet echt handig te noemen ;)

Ik vind dit makkelijker dan andere detectie methoden, die ik op het oudste deel van mijn baan, helaas gelegd met metalen m-rails gebruik.

Dan heb je het over M-rails. Mogelijk is het lastiger dan bij gewoon 2-rail. Ik vond het niet echt moeilijk. Gewoon een extra draadje aan de rails solderen voor de spanning. Plastic railverbinders (geisoleerd raillasje) op de juiste plek er tussen zetten. Eventueel kan je gewoon met een zaag een snede maken zodat je een geisoleerd stuk krijgt. Dan de boel verbinden met de bezetmelder en het werkt.

Goed, zo ver en misschien wil Ben helemaal niet gaan.

Groet Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 19 september 2017, 22:37:58
Nog een vraagje,
Moet je bij 2spoor locs altijd nog een decoder bij kopen en monteren?
En welke decoder hoort dan bij welke loc?
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Bert van Gelder op 19 september 2017, 23:01:18
Loks worden geleverd als
- DC, dat is zonder decoder, of
- DCC, dat is met decoder, OF
- DCC voorbereid. Dan zit er een (contra)stekker waardoor je er snel een decoder in kan plaatsen.

Elke decoder krijgt een 'adres', zelf te bedenken, bijvoorbeeld 123. Als je de centrale vertelt welke lok (welk adres) je wilt bedienen, dan geef je een opdracht welke alleen bij die lok (adres) terecht komt. Zoals de opdracht tot harder/zachter rijden, lampen aan/uit, en nog veel meer.

Gr, Bert
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Rondje_HO op 19 september 2017, 23:46:03
Heel globaal kun je zeggen:
- als je digitaal wil gaan rijden dan moeten je loks voorzien zijn van een decoder.
- de meeste loks die je tegenwoordig koopt in de winkel zijn digitaal voorbereid (dus voorzien van een stekkertje, waar je de decoder zo in kan pluggen).
- oudere of tweedehands loks zijn niet altijd digitaal voorbereid (als je die digitaal wil laten rijden moet je er echt een decoder in laten bouwen).
- loks met sound zijn wel al vanaf de winkel voorzien van een decoder (want anders hadden ze ook geen geluid).
- 3-rail loks van 2-rail fabrikanten (dus 3-rail loks van bijvoorbeeld Roco, Fleischmann, etc) zijn tegenwoordig vaak al wel voorzien van een decoder vanuit de winkel.
- het soort decoder wat je bij de lok moet kopen is afhankelijk van de stekker die erin zit. Je hebt 6- of 8-polige stekkers, 21MTC, Plux, etc. Dit staat op de doos of in de beschrijving van de lok. Op de fabrikantensite kun je het ook al vinden.
- het merk decoder maakt voor de lok niet uit, als de stekker maar klopt. Eventueel kan de winkelier je helpen een goed merk te vinden.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Marco EB op 20 september 2017, 07:55:40
Nog meer keuzes.
Wil je handmatig rijden?
Dan is starten met digitaal een goede keuze.
Mijn persoonlijke voorkeur is 2 rail
Wil je naar computer gestuurd rijden?
Kijk dan eens naar het Dinamo systeem, dan kan je "hybride" rijden zowel analoog als digitaal door elkaar.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: rjr op 20 september 2017, 09:52:54

- oudere of tweedehands loks zijn niet altijd digitaal voorbereid (als je die digitaal wil laten rijden moet je er echt een decoder in laten bouwen).


Waarom moet je dat laten doen? Beetje handig met een soldeerbout en je kunt het prima zelf doen.

Roelco
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 20 september 2017, 10:49:36
ik zie vaak staan tijdperk VI,V,IV,III,II,I
maar ook vaak Plan E of plan W wat betekenen de plannen? heeft dat ook te maken met bepaalde tijdperken?
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 20 september 2017, 11:03:35
Tijdperken.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Tijdperken (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Tijdperken)
Er staat best wel veel in de encyclopedie.  :)
Overigens is het helemaal aan de modelspoorder of die zich iets aantrekt van tijdperken en hoe strikt daar dan mee wordt omgegaan.

Na de oorlog noemde NS nieuwe bestellingen 'Plan' met dan een letter er achter. Oorspronkelijk was dat in het kader van het wederopbouwbeleid, omdat toen voor iedere investering een plan bij de regering moest worden ingediend. Maar NS heeft de gewoonte lang volgehouden en de terminologie is ook bij hobbyisten beklijfd. Er is dus materieel dan primair met plan# wordt aangeduid, vooral rijtuigen: plan D, plan E, plan W. Treinstellen hoorden ook bij een plan, maar worden dan meestal weer aangeduid met het jaar van de eerste bestelling - materieel '46, mat '54, mat '64 - of met een gewone naam - Sprinter, Koploper, IRM. Het laatste materieel met een planaanduiding waren geloof ik de Koplopers. Toen waren de letters ook op.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Rondje_HO op 20 september 2017, 11:13:39
Hier staat een mooi overzicht van de verschillende materieel typen: http://www.martijnhaman.nl/

@Roelco: nee, je "moet" het ook niet perse laten doen maar voor een beginnende hobbyist kan het wel een lastig klusje zijn om het zelf te doen. Ik begin er zelf ook niet aan  :)
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Rick op 20 september 2017, 11:21:16
Hier (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_spoorwegmaterieel) staat een beter overzicht, Martijn Haman heeft het alleen over stalen rijtuigen van de NS.
Titel: Re: Wissel of gelijkstroom
Bericht door: Rondje_HO op 20 september 2017, 23:08:53
.... Sindskort heeft Roco besloten om de witte z21 te vervangen door de z21start. ....

Toevallig zag ik vanmiddag nog een startset staan met de normale/oude z21 (dus incl. router) in een winkel  8)  Voor de liefhebber.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: iarnrod op 21 september 2017, 06:34:41
Van m'n 15e tot m'n 35e, reed ik 3R wissel. Daar Roco toen (in verhouding toch) nogal wat Belgische maakte, maar met door hun geplaatste decoders. (En die kies ik liever zelf) en ze daarvoor 1 van de 2cardanasen weglieten (trekkracht). Maakte ik de overstap naar 2-rail=. Zoveel jaar later heb ik wel nog wat 3rail stuff die ik geleidelijk aan van de hand doe wanneer ik een 2rail versie in de plaats kan nemen. Stroomafname lijkt met 3rail zekerder, maar met de huidige "still allive / powerpack" kan je dit bij 2rail wat opvangen... . De tijd bij de grote "M" is wat te lang blijven stil staan... .
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: oudebiels op 27 september 2017, 08:34:29
blijft het een lawaaierige bedoening
Is dit geen schijnprobleem?
De meeste modelspoorders hebben toch al een leeftijdsgerelateerd gehoorverlies??
Gewoon de hulp achter de oren een tandje lager zetten..  ;D

oudebiels
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: rjr op 27 september 2017, 09:11:30
Niet als we willen dat de jeugd zich ook met deze hobby bezig gaat houden.
Afgelopen zaterdag op een kleine beurs gestaan, en dan is er toch wel interesse vanuit de jeugd.
Dat moet dan alleen binnen de hobbyisten en de markt serieus worden genomen.

En dat is nog wel eens een probleem, ook hier op de site wordt er snel een opmerking gemaakt dat we allemaal oude mannetjes zijn.
Nieuwe jonge mensen moeten we serieus nemen, ook als dat betekend dat we voor de 10de keer iets uit moeten leggen, voor hen is het voor de eerste keer.
En de markt moet met aantrekkelijke sets komen, goede prijs en handig verkrijgbaar. Net als kleine uitbreidingen voor de aankleding.

En ondanks dat ik mezelf niet meer tot de jeugd reken hoor ik die "lawaaierige bedoening" echt wel hoor ( maar heb mijn gehoor dan ook nooit blootgesteld aan die veel te harde muziek zoals velen wel doen/deden )

Groet,
Roelco
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Dirk op 27 september 2017, 09:43:33
Is dit geen schijnprobleem?
De meeste modelspoorders hebben toch al een leeftijdsgerelateerd gehoorverlies??
Gewoon de hulp achter de oren een tandje lager zetten..  ;D

oudebiels

Hey maat, ik ben niet doof, maar heb wel last van tinitus, Maar jij bent mss 3-railer? :)

Dirk
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: jerrytrein op 27 september 2017, 12:17:53
Niet als we willen dat de jeugd zich ook met deze hobby bezig gaat houden.
Afgelopen zaterdag op een kleine beurs gestaan, en dan is er toch wel interesse vanuit de jeugd.
Dat moet dan alleen binnen de hobbyisten en de markt serieus worden genomen.

En dat is nog wel eens een probleem, ook hier op de site wordt er snel een opmerking gemaakt dat we allemaal oude mannetjes zijn.
Nieuwe jonge mensen moeten we serieus nemen, ook als dat betekend dat we voor de 10de keer iets uit moeten leggen, voor hen is het voor de eerste keer.
En de markt moet met aantrekkelijke sets komen, goede prijs en handig verkrijgbaar. Net als kleine uitbreidingen voor de aankleding.


Groet,
Roelco

Misschien wordt het tijd dat de winkels zoals vroeger
 Hema
bart smit
blokker
en anderen zich wat meer gaan bezig houden met modelspoor
Ik denk dat daar een taak voor de fabrikant/importeur ligt
er komen steeds minder modelspoor winkels
Ik denk dat daar ook een stukje omzet en bekendheid in zit
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Floris Dilz op 27 september 2017, 12:44:35
gewoon trix express gaan, vlammen als een baas. (y)
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: prutser op 27 september 2017, 12:59:18
Ben je ook gelijk van de oerlelijke pukkels af. ;D

Een modelbaan moet er wel een beetje realistisch uitzien, en bij een Märklinbaan vind ik de rails er niet uitzien.
De rails vind ik het meest in het oog springende verschil tussen 2 en 3 rail.

Stephan.

Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: oudebiels op 28 september 2017, 07:41:51
tinitus, ... mss 3-railer?
Hey,
Tinnitus wel. geen 3-rail (Flm)...
Jammer, want van 3 rail is nog af te komen.... ;D
Persoonlijk vond ik het schurende geluid altijd hinderlijk (en de loc-bokkesprongen).
Gelukkig kozen mijn ouders indertijd voor Flm. en daarbij is het gebleven (ondanks de oxiderende messingrails).

Groet van oudebiels
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 03 oktober 2017, 22:48:15
Heb gehoord dat de bediening van de 3 spoor makkelijker werkt en dat de treinen ook robuuster zijn.
Is dat ook jullie ervaring?
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Rondje_HO op 03 oktober 2017, 23:22:04
Marklin, van oudsher hét 3-rail merk, maakt veel stevige locs en rijtuigen. Vaak van gegoten metaal waardoor ze steviger zijn dan bijvoorbeeld dezelfde loc van een ander merk. Soms zijn ze daardoor ook wel iets minder gedetailleerd. Maar, ze maken ook net zo goed hele gedetailleerde en kwetsbare locs voor de verzamelaar, het ligt een beetje aan het model. Vandaar dat Marklin ook wel eens voor kinderen wordt aanbevolen, omdat het wat steviger is. Neem bijvoorbeeld de nederlandse Br. 186 van de NS. Van Marklin is die steviger maar iets minder gedetailleerd dan die van Roco of ACME.

Overigens, Trix (2-rail) en Marklin zijn tegenwoordig dezelfde fabrikant, dus ook voor 2-rail kun je stevigere modellen kopen.


Over de mogelijke besturingssystemen van 3-rail weet ik echter niets  :)


Edit naar aanleiding van onderstaande reactie van Borotof:  even een plaatje van het voordeel van 3-rail bij het maken van ingewikkelde figuren. Bij 3-rail hoef je niet te letten op de + en de - in de rails dus dat geeft net iets meer mogelijkheden. Maar, bij 2-rail kun je ook heel veel kanten op natuurlijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem-2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem-2_2.jpg)

(plaatjes geleend uit de Encyclopedie en iets bewerkt)
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: borotof op 03 oktober 2017, 23:24:40
3 rail heeft het grote voordeel dat je geen problemen hebt met keerlussen, en de stroomvoorziening is wat betrouwbaarder. De locomotieven zijn grotendeels metaal, en in mijn beleving nog steeds degelijker dan de tweerailers. Het onverwoestbare dat ze vroeger hadden is echter met vergaande detaillering en modernere aandrijftechniek niet meer...
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 04 oktober 2017, 06:53:03
Hallo Ben,

Heb gehoord dat de bediening van de 3 spoor makkelijker werkt

Leg eens uit wat je met "makkelijkere" bediening bedoeld? Bij het bedienen van een draaiknop maakt het niet uit of het nu 2rail of 3rail is. En het bedienen van een telefoon-app ook niet. Dan ligt het puur aan het apparaat en je persoonlijke voorkeuren wat je zelf fijn en makkelijker vindt. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld minder fijn om mijn treintjes via de een app te besturen. Dan draai ik liever aan een knop. Bij de app (z21-app) moet ik kijken wat ik doe en bij de knop op de multimaus kan ik gewoon draaien zonder te kijken. Dus leg eens uit wat je bedoeld daar ben ik dan wel benieuwd naar. :)

en dat de treinen ook robuuster zijn.
Is dat ook jullie ervaring?

Goed, dat is iets uit het verre verleden toen Märklin veel materieel met metalen behuizing uitbracht en veel andere fabrikanten veelal met plastiek werkten. Nu tegenwoordig heeft Märklin ook het overgrote deel plastiek. Omdat ze meegaan in de wens van meer detaillering. Dan is het dus vooral de kleine en gedetailleerde onderdelen die aan zo'n lok of wagon zitten die het fragiel maken. Bij de hele oude meuk was dat allemaal wat minder gedetailleerd. Tegenwoordig moet het allemaal wat gedetailleerde en maakt het niet zoveel meer uit. Echt metaal kan je vinden in zelfbouw van messing of witmetaal. Sommige modellen bij fabrikanten zoals Esu en BraWa zijn ook van metaal het is een beetje lood om oud ijzer. :)

3 rail heeft het grote voordeel dat je geen problemen hebt met keerlussen,

Dat is tegenwoordig misschien het enige echte voordeel van 3rail. Al is dat heel goed op te lossen met een keerlusmodule. Die dingen zijn tegenwoordig zo goed en gemakkelijk dat het geen probleem meer is.

en de stroomvoorziening is wat betrouwbaarder.

Dat valt wel tegen. Rails schoonmaken moet bij alle twee de systemen. Onderhoud plegen aan loks moet ook bij alle twee de systemen. Ik zie vaak op fora voorbij komen dat 3railers aan het knutselen zijn met andere slepers, bijbuigen om goed over wissels te komen, tweede slepers monteren om betere stroomafname te hebben en slepers die ratelelen. Veel 3railers roepen dat je het kan zien bij beurzen dat veelal de banen stil staan of niet goed rijden. Tja, je ziet ook 90% 2rail-banen op beurzen en maar weinig 3rail banen en je weet niet hoe goed of slecht de baan en materieel onderhouden is / wordt :)

Groeten Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Bert Mengerink op 04 oktober 2017, 08:21:19
Tja, je ziet ook 90% 2rail-banen op beurzen en maar weinig 3rail banen en je weet niet hoe goed of slecht de baan en materieel onderhouden is / wordt :)
Hoi Ronald,

Ik zie ongeveer 50% 3-rail en 50% 2-rail op de verschillende beurzen. Met k-rails is het onderscheid qua zicht ook niet zo verschillend meer. De middenkontakten vallen nauwlijks op. Als je alleen slanke wissels gebruikt kun je met beide systemen op de baan rijden, dus zowel 2-rail als 3-rail op 1 baan. Daar is een speciaal printje voor ontworpen om dit te regelen. Als je met Dinamo gaat rijden heb je geen last van keerlussen.

Ik ben zelf net van 3-rail op 2-rail overgestapt, maar dat heeft te maken met de grootte, want alleen in H0 is er 3-rail. Ik rijd nu spoor 1.

Groet,
Bert
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Floris Dilz op 04 oktober 2017, 09:39:22
50/50 op beurzen? Dan ga je naar andere beurzen dan ik geloof ik...
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 04 oktober 2017, 09:47:54
Hoi Bert,

Ik zie ongeveer 50% 3-rail en 50% 2-rail op de verschillende beurzen.

De genoemde 50% zie ik zelf niet. Het ligt helemaal wat voor een banen door de modelbouwers aangeboden worden. Daar blijft een organisator afhankelijk van. :) Over de gehele breedte is het aanbod van 3rail-banen Beurs- / tentoonstellingsbanen een heel stuk kleiner dan 2rail-banen.

Met k-rails is het onderscheid qua zicht ook niet zo verschillend meer. De middenkontakten vallen nauwlijks op.

Dat klopt helemaal.

Als je alleen slanke wissels gebruikt kun je met beide systemen op de baan rijden, dus zowel 2-rail als 3-rail op 1 baan. Daar is een speciaal printje voor ontworpen om dit te regelen.

Dat zal zeker. Voor een beginner is daar niet uit te komen. Daar heb je behoorlijke technische kennis voor nodig. Daarbij loop je ook tegen bepaalde beperkingen en tekortkomingen aan. Ik zie dat vaker in de antwoorden: Uitgaan van de uitgebreidste technische mogelijkheden met alle toeters en bellen. Niet iedereen is een super techneut die graag aan de technische kant zit. Dus iemand gewoon eerst lekker laten ontdekken hoe het een en ander werkt.

Als je met Dinamo gaat rijden heb je geen last van keerlussen.

Klopt helemaal. Alleen weer: Is het niet iets te veel en te uitgebreid voor een beginner die nog nooit wat met de modelspoorhobby heeft gedaan? En nauwelijks weet wat "digitaal" is? Wil je iemand meteen aan de PC-besturing hebben? Meteen uitgebreid beginnen met alle digitale mogelijkheden van PC sturing e.d. is niet echt handig. Wel een uitdaging. De kans dat de baan na jaren nog niet volledig werkt is zeer groot.

Groet Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: borotof op 04 oktober 2017, 09:56:15

Goed, dat is iets uit het verre verleden toen Märklin veel materieel met metalen behuizing uitbracht en veel andere fabrikanten veelal met plastiek werkten. Nu tegenwoordig heeft Märklin ook het overgrote deel plastiek.

Marklin loks zijn grotendeels metaal, meer zelfs dan vroeger, hooguit de tierlantijntjes niet.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 04 oktober 2017, 10:05:36

Denk dat dat tegenvalt :) Ik heb een paar Trix loks (modellen na de overname door Märklin), deze zijn zowel door Märklin als Märklin-model als Trix-model uitgebracht. Die kappen zijn toch echt van "plastiek" en niet van metaal. Ik heb niet het idee dat Märklin speciaal voor Trix een andere mal laat maken ;) Dat weegt niet op tegen de extreme kosten van een aparte mal. En de tierlantijntjes maken het fragiel :) Dus niet meer zo robuust ;D Wat ik al aangaf: Er zijn meer fabrikanten die metalen kappen gebruiken dan alleen Märklin. En ja, de technieken zijn verbeterd.

Groet Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: jerrytrein op 04 oktober 2017, 11:51:55
Denk dat vroeger treintjes speelgoed waren
tegenwoordig kleine copieen van echte locs en wagens
En speelgoed moest gewoon stevig zijn
tegenwoordig krijg je bijna fluwelen handschoenen meegeleverd om vooral geen vettige vlekken te zien na aanraken
Dus dat robuuste is ingeleverd voor detailering
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: borotof op 04 oktober 2017, 13:33:15
Denk dat dat tegenvalt :) Ik heb een paar Trix loks (modellen na de overname door Märklin), deze zijn zowel door Märklin als Märklin-model als Trix-model uitgebracht. Die kappen zijn toch echt van "plastiek" en niet van metaal. Ik heb niet het idee dat Märklin speciaal voor Trix een andere mal laat maken ;) Dat weegt niet op tegen de extreme kosten van een aparte mal. En de tierlantijntjes maken het fragiel :) Dus niet meer zo robuust ;D Wat ik al aangaf: Er zijn meer fabrikanten die metalen kappen gebruiken dan alleen Märklin. En ja, de technieken zijn verbeterd.

Groet Ronald.

Welke modellen heb je het over ? De nieuwe ontwerpen zijn allemaal* metaal.

* vziw
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 04 oktober 2017, 15:10:07
Märklin gebruikt echt wel veel vaker metalen kappen dan de meeste andere merken. Persoonlijk zie ik nut en noodzaak niet zo, maar dat is een andere discussie.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Biesje op 05 oktober 2017, 00:56:24
Fleischmann gebruikte vroeger ook metalen kappen. Ook Hag en zelfs de Rocky Rail 6400 heeft een metalen kap. Natuurlijk voelt dit degelijker aan. Maar waar hebben we de treinen nu voor? Ik zelf wil graag een mooi gedetailleerde trein in 1:87 die super mooi rijdt en het liefst voor weinig geld. Ik heb geen behoefte aan een trein die je door een muur kan gooien. Natuurlijk is het zuur als er een buffer breekt of je pantograaf aan je mouw blijft haken, maar dat fiks ik dan weer en dat is ook deel van de hobby. Daarnaast heeft het materiaal van de trein niet veel te maken met het railsysteem. Zoals al eerder aangegeven kan je met andere merken ook op het drie rail systeem rijden en maakte Märklin vroeger Hamo modellen voor gelijkstroom en nu dus Trix. Dus wil je aleen met metalen kappen rondrijden dan ben je niet alleen aangewezen op 3-rail.

Het 'keerlus probleem' is in mijn ogen het enige echte voordeel van het 3 rail systeem. Dat kinderen met een berg rails tot hun beschikking de meest gekke railplannen maken is dan gewoon mogelijk. Maar verder vind ik het alleen van belang als je gewoon je treintafel onder de rails wilt verstoppen of echt wil driehoeken. En als je dat echt wilt zijn er oplossingen voor.

Bij gewone rechte rails en bogen/bochten zie ik de puko's ook niet erg prominent. Maar bij wissels vind ik het echt een nadeel. De puko's 'groeien' tot net boven de railstaaf om de sleper over de rails te krijgen zonder kortsluiting. Daarnaast vind ik de wissels gewoon niet mooi van Märklin. Maar dat is persoonlijk en niet rationeel.

De betrouwbaarheid wat contact betreft is ook niet een overweldigend verschil. Als ik een zooi treinen test (leuk werk (y) ) van verschillende merken door elkaar, dan is het grappig om te zien dat juist oude Lima treinen (zonder de gebruinde wielen) vrij vlot bij hun positieven komen en na een drupje olie als een raket rijden, terwijl de duurdere merken (zowel Märklin als Fleischmann) soms eerst een volledige onderhoudsbeurt nodig hebben. Nu test ik het wel op een test ovaal die goed schoongehouden wordt met een railgum. Op de gemiddelde baan die niet om de 10 minuten gepoetst wordt zal een Lima vaker stilstaan omdat er per railstaaf meestal maar twee wielen stroom afnemen. Bij merken met kunststof buffers breken deze vrij vaak af als ze in een bak gekwakt worden.

Ik dacht zelf dat ik vrij rationeel de voordelen en nadelen heb weergegeven, net als dat ik vroeger net zo makkelijk een Mac of een Windows PC verkocht en klanten mij waardeerden om mijn uitleg in deze kwestie. Ook daar zijn er torenhoge vooroordelen over en weer. Ik zie de hele discussie als de zoveelste merkstrijd: BMW of Mercedes, Windows of Mac, Colgate of Prodent, McDonalds of Burger King. Rationeel kan je altijd wat verschillen ontdekken (ik heb alleen de moeite niet genomen bij de tandpasta...) maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat rationele verschillen minder belangrijk zijn dan het gevoel wat je krijgt. En uiteindelijk gaat het hier natuurlijk om: je gaat deze hobby doen omdat je het leuk vind. Ga je het allemaal logisch bekijken dan heb je puntoren, groen bloed en een bloempot kapsel en boeit onze hobby je niet.

(http://s.quickmeme.com/img/28/2864f1fe984585c71da63ca24dd0508e92b2ab847d4f0ea82c682e767e02c044.jpg)
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: HansKarel op 05 oktober 2017, 09:01:05
Mooie uiteenzetting, "Biesje", en ik kan me er ook grotendeels in vinden.
Maar keerlussen zijn in de huidige tijd voor 2-rail toch echt geen probleem meer, het is alleen wat ingewikkeld als je er nooit mee hebt gewerkt.
Ik heb afgelopen weekend nog een tijd naar een 3-rail demo baan staan kijken: die pukkels in het midden van de rails vallen inderdaad wel mee,
maar toen ik de locs door de bochten zag gaan vond ik het geen gezicht.
Als je goed keek zag je dat e.e.a. nogal schokkerig verliep.
Dat die oude Lima koffiemolens gelijk lopen, ja dat klopt.
Ik heb hier ook een 35 jaar oude loc van het type die ik gebruikte toen ik een jaar of 10 was.
Maar je moet m niet zien rijden met een moderne Roco ernaast, v.w.b. de rij-eigenschappen.
Ik heb 2 moderne Trix 189's. Ze rijden prima, met metalen huis, maar maken wel meer bijgeluiden bij het rijden t.o.v. de moderne Roco's.
Als ze koud zijn meer knarsen wat over gaat als ze een kwartier hebben gereden.
Maar ja, als ik dan naar de tandwielen kijk: alles metaal en mechanisch zeer degelijk.
Dat mijn moderne Roco's met kunstof tandwielen veel zachter voortbewegen snap ik direct.
Al met al zie ik geen voordelen van 3-rail.
Met een railgum en een beetje ATF heb ik met moderne 2-rail locs geen problemen.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2017, 10:41:35
Daarnaast vind ik de wissels gewoon niet mooi van Märklin. Maar dat is persoonlijk en niet rationeel.
Zelfs dat kan je rationeel bekijken. Als je modelspoorwissels vergelijkt, dan lijken die van Märklin het minst op het grote voorbeeld.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 05 oktober 2017, 18:59:42
Hallo Ben,

Leg eens uit wat je met "makkelijkere" bediening bedoeld? Bij het bedienen van een draaiknop maakt het niet uit of het nu 2rail of 3rail is. En het bedienen van een telefoon-app ook niet. Dan ligt het puur aan het apparaat en je persoonlijke voorkeuren wat je zelf fijn en makkelijker vindt. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld minder fijn om mijn treintjes via de een app te besturen. Dan draai ik liever aan een knop. Bij de app (z21-app) moet ik kijken wat ik doe en bij de knop op de multimaus kan ik gewoon draaien zonder te kijken. Dus leg eens uit wat je bedoeld daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik was afgelopen zaterdag bij een modelbaanvereniging en daar kreeg ik te horen van zowel 2 als3 spoor rijders dar de multimaus minder makkelijk werkt dan bv. de ms3 van Marklin.

Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2017, 19:32:42
Is even wennen. Bij het bericht waaruit je wil citeren klik je op Citaat.
Dan krijg je een bericht wat tussen [ quote ] en [ /quote ] staat.
Daarin laat je alleen het stuk staan waar je op wil reageren, de rest sloop je er uit.
Na [ /quote ] typ je dan je reactie.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Biesje op 05 oktober 2017, 23:44:46
Multimaus werkt prima bij mij. Enige lastige met de standaard multimaus is dat deze geen CVs kan uitlezen maar daar zijn geloof ik foefjes voor. Ik heb zelf de Multimaus Pro omdat ik draadloos wilde en toen geld genoeg had om het ding in de aanbieding te kopen :P . Voor uitlezen gebruik ik een ESU Lokprogrammer, daar vrijwel al mijn decoders van ESU zijn. Maar dit heeft weinig met het rail systeem te maken :) Het is niet verboden om een MS3 op een twee rail baan te gebruiken, het apparaat kan volgens mij zowel Motorola als DCC gebruiken dus als jij dit ding makkelijker vind dan kan je het op beide rial systemen gebruiken (y)

Mvg,

Robert.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: laurent op 06 oktober 2017, 00:52:18
Ach, Multimaus... MS3. Beide spreken DCC. Daarbij spreekt de MS3 ook Motorola en MFX. Voor de beginner is de MS3 vaak wat gebruiksvriendelijker door het meer grafisch opgezette menu. Naampje links, naampje rechts, symbooltje hier en daar en iedereen snapt wat ie doet. Bij CV's programmeren moet je daarbij wat meer weten wat je doet, al schijnt dat ook weer te kunnen met de MS3 . En daar zit meteen ook weer een beperking, als je iets meereisender wordt, kan het heel goed zijn dat je MS3 weer te beperkt en te simplistisch is. Lood om oudijzer.

Over schoonmaken: Als tapijtrijder rijd ik natuurlijk geen tig weken per jaar. Daar heb ik de tijd niet voor. 1 tot 2x per jaar maak ik rails schoon met een droge doek. Verder doe ik eigenlijk niets. Geen ATF o.i.d. en al helemaal niet slijpen. Soms merk je wat vuiligheid op de middenleider, die lijkt bij C rails wat roestgevoeliger te zijn dan bij K rails. Bij rails die iets langer heeft gelegen kan het wel eens roest op de puko's ontstaan en is een rondje polijstpapier nodig.

Zelfs dat kan je rationeel bekijken. Als je modelspoorwissels vergelijkt, dan lijken die van Märklin het minst op het grote voorbeeld.
Maar er is eigenlijk geen enkel normaal modelspoorwissel dat een beetje lijkt. Allemaal te scherp, te grote hart op hart afstand en andere vreemde constructies erin, bijvoorbeeld nietjes, gepolariseerde spoorstaven, puko's, soms allebei, name it.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 06 oktober 2017, 08:46:51
Hoi,

Ik was afgelopen zaterdag bij een modelbaanvereniging en daar kreeg ik te horen van zowel 2 als3 spoor rijders dar de multimaus minder makkelijk werkt dan bv. de ms3 van Marklin.

Dat is dan een duidelijk verhaal. Heb je ook mogen testrijden met een MS3 en een Multimaus? Of waren het alleen de verhalen? ;) En heb je zelf een voorkeur nu? Voor je 2rail / 3rail verhaal maakt het niets uit. Je kan de MS3 als de Multimaus gewoon bij beide systemen gebruiken :)

Multimaus werkt prima bij mij. Enige lastige met de standaard multimaus is dat deze geen CVs kan uitlezen maar daar zijn geloof ik foefjes voor.

Aangesloten op een andere centrale (zoals een Roco z21 of een Lenz) dan de standaard versterker van Roco dan leest iedere Multimaus CV-waardes. Goed dat is een bijzaak ;)

Groeten Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 06 oktober 2017, 08:49:57
Maar er is eigenlijk geen enkel normaal modelspoorwissel dat een beetje lijkt. Allemaal te scherp, te grote hart op hart afstand en andere vreemde constructies erin, bijvoorbeeld nietjes, gepolariseerde spoorstaven, puko's, soms allebei, name it.

Nah, een Märklinwissel is functioneel een wissel, maar doet verder niet eens moeite om op het grote voorbeeld te lijken. Dat is bij de wissels van Rocoline, Tillig en Weinert (in oplopende graad van realisme) echt wel anders.

En de bediening van centrales is heel persoonlijk. De Multimaus is meer rechtoe rechtaan en mij bevalt dat wel. Ik neem niet eens de moeite om de lokbibliotheek te gebruiken, gewoon direct adres kiezen. Anderen zullen de hulpmiddeltjes van het Mobile Station meer bevallen. Overigens zijn beide centrales bedoeld als instapper en is Roco daarvoor inmiddels overgestapt naar de witte z21 gecombineerd met de Maus als handregelaar.

Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: HansKarel op 06 oktober 2017, 09:06:25
Citaat
Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Ik rijd een uur of 3 per week en dan moet ik toch echt eens in de 2 maanden wel poetsen met railgum. Hier en daar zie je duidelijk dat de rails (Piko A) wat zwarte aanslag krijgen. Waarschijnlijk van de antislipbandjes.
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Is dat bij jouw ook het geval, Henk? En geeft dat dan geen problemen met slippen bij optrekken?

Verder gebruik ik hier de z21 naar volle tevredenheid. CV's aanpassen met de software van de Esu programmer en vervolgens met de z21 software erin fietsen en klaar.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2017, 09:12:52
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Ik vervang assen of wielen met ASB door exemplaren zonder. Indien mogelijk, want het is niet bij elk merk eenvoudig om vervangende assen te kopen.
Problemen met slippen geeft dat niet, zolang je de baan vlak houdt. Met hellingen zou het problemen kunnen geven, maar die heb ik niet.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 06 oktober 2017, 09:43:13
Ik heb al s eerder gelezen dat iemand de standaard assen met ASB verving door exemplaren zonder.
Is dat bij jouw ook het geval, Henk? En geeft dat dan geen problemen met slippen bij optrekken?

Ja en nee, zie verder Klaas.

Klaas en ik zijn gestaalde leden van de anti-asb maffia.  ;D
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 06 oktober 2017, 17:52:06
Dus als ik het goed begrijp kan ik met de ms3 van Marklin gewoon 2 spoor rijden?
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 06 oktober 2017, 18:06:27
@Ben: Ja. Märklin heeft ook het merk Trix. Trix is het 2-rail merk van Märklin. Onder de naam Trix heb je ook een Mobile Station II of III (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/TRIX_Mobile_Station_II), afkorting: MS2 / MS3. Het zijn dezelfde apparaten alleen een ander kleurtje. Tussen de 2 en 3 zit ook geen verschil. Dat is ook alleen het kleurtje. Meer informatie is te vinden in de Encyclopedie: Mobile Station II of III (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/TRIX_Mobile_Station_II),  Roco Multimaus (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Roco_Multimaus) en  Roco z21 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Roco/Fleischmann_z21)

Maar heb je nu alle twee de apparaten in de handen gehad? ;) :)

Groeten Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 06 oktober 2017, 21:59:36
Nee helaas niet, mocht nergens aankomen.
Maar wil nog wel bij Wentink in Arnhem gaan uitproberen en ook bij Bentink in Apeldoorn.
Dan kan ik hopelijk echt uitproberen hoe het werkelijk is.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: laurent op 06 oktober 2017, 23:25:27
@Ben: Ja. Märklin heeft ook het merk Trix. Trix is het 2-rail merk van Märklin. Onder de naam Trix heb je ook een Mobile Station II of III (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/TRIX_Mobile_Station_II), afkorting: MS2 / MS3. Het zijn dezelfde apparaten alleen een ander kleurtje. Tussen de 2 en 3 zit ook geen verschil. Dat is ook alleen het kleurtje.
Niet helemaal... Er wil nog wel eens een verschil in prijs in zitten.
Nah, een Märklinwissel is functioneel een wissel, maar doet verder niet eens moeite om op het grote voorbeeld te lijken. Dat is bij de wissels van Rocoline, Tillig en Weinert (in oplopende graad van realisme) echt wel anders.
De laatste twee ben ik absoluut met je eens, de Rocoline absoluut niet. Dat vind ik net zo min geïnspireerd op het grote voorbeeld als de Märklins. Maargoed, ze voldoen, de meeste mensen zijn er blij mee, weinigen hebben ruimte voor een fatsoenlijke Weinert of Tillig (of Peco) wisselstraat.

Citaat
Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.
Mooi. Naar mijn idee ook een behoorlijk overbodige bezigheid, zeker wanneer je met een gummi in de weer gaat. Dan moet je eerst eens naar de echte oorzaak gaan zoeken.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 07 oktober 2017, 05:25:02
Wat betreft de wissels had ik het ook over oplopend realisme Laurent. Maar ik zie nog wel een flink verschil tussen Märklin rails en Rocoline hoor. Een Märklin ‘slank’ wissel heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. Het verschil in uiterlijk met de slankere wissels van Rocoline is groot.

Het belangrijkste verschil tussen drierail en tweerail is naar mijn mening dat je bij drierail vrijwel aan het grove railmateriaal van Märklin vast zit en dat je bij tweerail wat hebt te kiezen. Ook meer of minder slanke wissels is bij iedere baanomvang een keuze. Ik plaats liever wat minder wissels die er veel beter uit zien.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 07 oktober 2017, 08:12:40
Niet helemaal... Er wil nog wel eens een verschil in prijs in zitten.

Dat klopt. Dat doet Märklin goed. Oude wijn in nieuwe kruiken.  :)

Nee helaas niet, mocht nergens aankomen.

Dat is inderdaad wel jammer. Als je twee verschillende in de hand hebt en even mee hebt kunnen spelen dan krijg je er meer gevoel bij.

Groeten Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: laurent op 07 oktober 2017, 14:05:52
Wat betreft de wissels had ik het ook over oplopend realisme Laurent. Maar ik zie nog wel een flink verschil tussen Märklin rails en Rocoline hoor. Een Märklin ‘slank’ wissel heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. Het verschil in uiterlijk met de slankere wissels van Rocoline is groot.
Heel groot. Echter, de oorzaak daarvan weten we waarschijnlijk ook allemaal: Märklin blijft vast houden aan haar standpunten: Met alle materieel over alle banen kunnen rijden (vandaar die rare "nieuwe" lengtemaat van 28,weetikveel cm voor wagons). Zo ook met wissels: Die moeten gesneden kunnen worden. Hetgeen overigens ook nog altijd veelvuldig gebeurt, ook bij grotere evenementen zoals Tischbahning (http://www.tischbahning.de) (waar ik afgelopen weekend als deelnemer heen was). Märklingebruikers laten polariseren gaat echt een omslag binnen het gehele concern Märklin vragen. Overigens is een WalterWeichen daar al mee begonnen, de slanke Engelsmannen van hem zijn noodgedwongen gepolariseerd.

Bij de Rocoline wissels, als ik er een 42533/39 bij pak, valt mij meerdere dingen op. Lengte redelijk gelijk aan die van een Märklin slanke wissel (die zijn 236mm, deze is 230mm), de hoek en radius zijn wat krapper (15 graden bij 873 mm radius tegen 12,1 graden bij 1114mm) en de 539 heeft geen standaard polarisering. Het slanke wissel 42581, daar kan ik niet heel veel van zeggen, die ziet er gewoon goed uit. Okee, goed, uitgezonderd dan die rubber bedding. Op dat gebied vind ik de C rail bedding wat beter getroffen met de donkerdere ballast. Terwijl ik de Profi Gleis van Fleischmann wel weer redelijk netjes vond.

Citaat
Het belangrijkste verschil tussen drierail en tweerail is naar mijn mening dat je bij drierail vrijwel aan het grove railmateriaal van Märklin vast zit en dat je bij tweerail wat hebt te kiezen. Ook meer of minder slanke wissels is bij iedere baanomvang een keuze. Ik plaats liever wat minder wissels die er veel beter uit zien.
Ik denk dat je bij alle rails met bedding vast blijft zitten aan grovere geometrie. Immers wordt dat ook vaker aan kinderen gegeven of door teppichbahner gebruikt. Maar ook het productieproces vraagt meer, door de gebruiker laten aanpassen is moeilijker dan als je alleen 2 railstaafjes en eventueel een elektrische verbinding hebt. Märklin biedt immers voor haar K rail ook gewoon setjes aan waarmee je een afgezaagd deel weer kan voorzien van verbindingsdelen. Bij C Rails behoorlijk moeilijk.

Overigens is C rails ook niet ontworpen om er de zaag in te vinden. Vervloekt door velen, blijkt de geometrie verdraaide goed uitgedacht te zijn (alleen nog niet compleet, maar mede door het goed uitgedacht zijn is dat soms redelijk lastig). Alleen, daar moet je je in verdiepen. Je moet het opbouwen benaderen vanuit 360 mm rasters en parallelle vlakken, in plaats van beginnen met uitleggen en aan het einde e.e.a. opvullen. En dat is een andere manier van denken. Bij het Tischbahnen komen we met lengtes niet altijd mooi uit. Allemaal exact strak beginnen is redelijk lastig. Toch is er nog niet een keer de noodzaak geweest om ergens de zaag in te zetten. Goed, soms moet je gewoon de laatste meter opnieuw uitleggen om over de grote lengte net even anders uit te komen, maar oefening baart kunst.

Over grove geometrie tot slot nog 1 punt: Is het wel eens opgevallen dat Roco's R2 krapper is dan dat de Märklin R1 is? Het scheelt 2 mm, maar toch, Roco hanteert 358mm en Märklin hanteert 360mm radius. Over Roco gesproken: Het heeft mij nog immer verbaasd dat Roco, als leverancier van vele 3rail modellen, zich nog nooit heeft gewaagd aan een railprogramma met 3e rail, gebaseerd op het eigen al bestaande programma (zoals Märklin dat wel met Trix C rails doet).

Ik wilde eigenlijk nog zeggen dat je bij Märklin dat gezeik met draadjes voor polarisatie (van hartstukken, wissels, keerlussen, kruisingen) niet hebt. Maar het is niet geheel waar. Ik bouw inmiddels dusdanige lengtes op, dat ik op het punt van slecht werkende wisselaandrijvingen ben gekomen. Niet vanwege slechte aandrijving, maar omdat de verliezen in de rails inmiddels te groot zijn geworden. Ik ben dus ook bezig met modulaire ringleiding op basis van connectoren (dezelfde als bij Tisch Bahning) en 2,5mm² tweelingkabel. ;D ;D
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 07 oktober 2017, 14:25:21
Rails met bedding is een verhaal apart. Daar heeft Roco tegenwoordig Geoline voor met heel andere pretenties. Rocoline met bedding was eigenlijk uit productie genomen, maar voor de liefhebber werd in Neurenberg nog een run aangekondigd. Rocoline is tegenwoordig in beginsel zonder bedding. Ik heb weleens de slanke wissels van k-rail en Rocoline op de foto gezet.  :) Bedenk dat Rocoline ook alweer 35 jaar oud is. Niet slecht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5214.jpg)

Zelf heb ik een schaduwstation vol Rocoline met 15 graden wissels, lekker makkelijk. De vier wisseltjes in het zichtbare deel komen nog van Günther Weller.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: laurent op 07 oktober 2017, 14:49:57
De huidige K rails komen ook alweer uit 1980... En de eerste serie met holle railstaven uit de 60er jaren. Maargoed, ook in jouw foto zie je weer terug wat de principes van Märklin zijn. Materieel van nu moet nog steeds over een baan die is opgebouwd in de jaren 60 kunnen rijden. Tsja. Ik ben ergens wel van mening dat er een keer een scheiding in moet komen. Als je nog steeds met rails met doorgetrokken middelleider rijdt, heb je dan wel zoveel behoefte aan modern materieel? Digitaal is M rails, naar mijn mening, al geen feest. Te storingsgevoelig.

Vandaar ook mijn opmerking over het feit dat Roco o.i.d. nooit met een serie rails met puko's is gekomen. De verstokte Märklinist krijg je er echt niet mee om, maar de normale 3railer heeft waarschijnlijk wél interesse in nog slanker railmateriaal. Nu zijn wij in Nederland natuurlijk krap bemeten, maar onze buurlanden, zeker Duitsland, zijn grotere modelbanen echt geen uitzondering. En rails zonder bedding is relatief makkelijk te koppelen, de juiste railassen zijn altijd wel te vinden.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Floris Dilz op 07 oktober 2017, 15:12:25
volgens mij zijn slanke drierailwissels technisch vrij taai. Als de sleper in een heel slappe hoek over de spoorstaaf moet kruisen en je een flinke geul vrij moet laten voor dikke flenzen krijg je een te lang stuk waar je geen puntcontacten kwijt kan en raakt de sleper de spoorstaaf. Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, maar dat maakt de zaak natuurlijk weer ingewikkelder en je kunt wissels niet meer openrijden.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2017, 15:32:53
Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, ...
Märklin heeft dat bij C-rail veel simpeler opgelost. Spoorstaven die door de sleper worden gekruist zijn van plastic. De meeste 3-railers hebben dat niet eens in de gaten.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben op 07 oktober 2017, 17:59:46
Sommige Marklin C-railers isoleren of polariseren hun wisseltjes dus geloof ik niet dat de spoorstaven van plastic zijn.

https://wiki.3rail.nl/index.php/Isoleren_/_Polariseren_van_C-rail_wisseltongen

Gr, Ben.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: laurent op 07 oktober 2017, 18:03:58
Neehoor Klaas. Alleen de Engelse wissels en de driewegwissels hebben kunststof railstaven erin zitten. De normale korte en lange wissels hebben gewoon een metalen rail. Wat floris ook zegt over de sleper optillen, dat merk je goed terug als je op C rails met oude blikken donderbussen met sleper van 2 cm rijdt. Dan heb je om de haverklap kortsluiting in je wisselstraat. ;)
volgens mij zijn slanke drierailwissels technisch vrij taai. Als de sleper in een heel slappe hoek over de spoorstaaf moet kruisen en je een flinke geul vrij moet laten voor dikke flenzen krijg je een te lang stuk waar je geen puntcontacten kwijt kan en raakt de sleper de spoorstaaf. Kun je oplossen door een stuk spoorstaaf met de puntcontacten mee te polen, maar dat maakt de zaak natuurlijk weer ingewikkelder en je kunt wissels niet meer openrijden.
En daar heb je precies het probleem ;)
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 oktober 2017, 18:28:49
2 en 3 rail zijn ook heel goed te combineren als je zoals een vriend van mij en ikzelf in een grijs verleden K rails van Märklin gebruikt. Naar keuze sluit je een gelijkstroom of een wisselstroom trafo aan op de middengeleider en de min of 0 pool op beide railstaven. Klein nadeel is dan wel dat de gelijkstroomlocs van een sleper moeten worden voorzien en even een draadje moet omleggen maar in de meeste gevallen is dat zo gepiept. Zo kun je in principe met alle systemen rijden en van het probleem van te snel vuil worden van rails bij 2 rail is dan ook geen sprake meer omdat nu beide railstaven voor de min worden gebruikt. Op mijn eerste modelbaan na uitbreiding toen ik ongeveer 15 jaar was lagen zowel Jouef, Fleischmann en Märklin M en K rails. Het ex 2 railmateriaal had ik voorzien van een middengeleider door tussen de dwarsliggers een kopspijkertje te slaan en die te verbinden met een metalen draad. De kopspijkertjes werkten als Puko. Nu konden die mooie V200 en andere Märklin treinen van de buurjongen ook op mijn baan rondscheuren, dan even van trafo wisselen en kon er weer 3 rail gelijkstroom (Roco, Piko, Lima en Flm treinstellen en loks) worden gereden, de Märklin wagens konden gewoon op de baan blijven.

Zolang er gebruik gemaakt word van geïsoleerde wissels (Märklin K hogesnelheidswissel of de C rail wissel (?)) is het niet noodzakelijk om bij gelijkstroombedrijf de middengeleider te gebruiken, dus hoeft er niets veranderd te worden aan de 2 rail gelijkstroomlocs, dan echter moeten de Märklin wagens bij een systeemwissel op een volledig geïsoleerd stuk spoor worden weggezet of van de baan af, tenzij de Märklin assen vervangen zijn door geïsoleerde Hamo assen. Bij deze oplossing is het gebruik van M rails niet mogelijk daar de spoorstaven elektrisch niet geïsoleerd zijn.

Volgens mij werd dit systeem wel door meerdere modelspoorders toegepast. Sinds decennia rijd ik echter alleen 2 rail omdat er bij mij geen behoefte meer is om Märklin materieel te gebruiken. Op 2 rail gebied is inmiddels alles uitgebracht waar vroeger Märklin modellen in de catalogus had staan die niemand anders had.

Groeten, Richard

Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 05 november 2017, 22:37:07
Ben afgelopen vrijdag naar Eurospoor geweest en weet nu dat ik 2 spoor wil gaan rijden.
Zoals ik het nu zie wordt het plan IV,V en dan Nederlands want dat vind ik toch het mooist.
Ik heb daar hele mooie NS treinen van Artitec gezien maar had nog niet eerder van Artitec gehoord. Maar ff gegoogled en ziet er allemaal mooi uit.
Nog ff paar vraagjes, bestaan en boeken met spoorplannen?
Is er evt gratis software om een treinplan te maken.
En welk programma is goed en is makkelijk?

Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Juroen op 05 november 2017, 23:13:43
Op één van de pagina's van de encyclopedie staan een aantal ontwerpprogramma's genoemd.

Zie
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Ontwerpprogramma%27s

Zelf heb ik baantjes getekend in Anyrail en SCARM, Beide bieden (volgens mij!) de mogelijkheid om met een gratis licentie banen te tekenen tot een maximaal aantal componenten/lagen etc. (dus begrensd). Er zijn er dus meer. Ondertussen heb ik een betaalde licentie van SCARM.


Groet, Juroen
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Te 2/2 op 27 november 2017, 10:10:11
Ben afgelopen vrijdag naar Eurospoor geweest en weet nu dat ik 2 spoor wil gaan rijden.
Zo is mijn keus ooit ook tot stand gekomen.
Je ziet kwaliteit en dat overtuigt je van een bepaalde keuze.

Ik ben benieuwd naar je eerste baanplannen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,6.0.html).
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Meppelspoor op 27 november 2017, 14:01:26
Ik ben ook naar Eurospoor geweest, maar kwam net zo vertwijfeld weer terug, de enige keuze die ik wel had gemaakt is dat het nooit n-spoor word. Ik heb besloten een tijdelijk baan te bouwen van Fleischmann profi.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2017, 15:15:42
Wat maakte dat je zo vertwijfeld was?
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Meppelspoor op 27 november 2017, 16:02:36
Koploper, voor mijn thema heb je een koploper nodig, die zijn voor 2-rail nergens te krijgen, maar uiteindelijk maar tijdelijk voor 2-rail alleen te gaan, maar misschien ga ik in de toekomst combineren, maar hangt helemaal van de thema af.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2017, 16:56:14
De Trix Koploper zie je hier en daar nog wel eens tweedehands aangeboden.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ronaldk op 27 november 2017, 17:55:17
Koploper, voor mijn thema heb je een koploper nodig, die zijn voor 2-rail nergens te krijgen,

Om nu te zeggen deze zijn er niet.... Gewoon tweedehands kijken :) Wat is daar mis mee? Wat Klaas al aangeeft: Trix heeft een koploper uitgebracht.  Maar de Trix-koploper is hetzelfde als de Märklin-versie. Daar zit geen verschil in.  De bekende lima's zijn ook nog volop te krijgen. Goed mogelijk niet in de 'kwaliteit' die je wil hebben.

Groeten Ronald.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: henk op 27 november 2017, 18:18:07
Trix Koplopers zijn schaars en navenant prijzig. Je kan nog bijna beter een drierailversie kopen, de sleper verwijderen, de wielen wisselen en wat draadjes omsolderen. Want meer verschil is er inderdaad niet.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Rick op 28 november 2017, 07:09:40
In N duiken Koplopers dan wel redelijk vaak tweedehands op én ze zijn wel op schaal.  8)
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Ben71 op 30 november 2017, 18:57:06
Ik heb SCARM en wintrack 13.0 gedownload, maar weet nog niet hoe ik met deze programma's moet werken.
door omstandigheden ben ik er ook nog niet aan toe gekomen om te "spelen"met deze programma's maar in 2018 gaat het zeker gebeuren.
Titel: Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
Bericht door: Rondje_HO op 30 november 2017, 20:26:53
Geen haast  :)  Modelspoor is sowieso een hele "langdurige" hobby  ;D