Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)  (gelezen 14168 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2017, 06:34:41 »
Van m'n 15e tot m'n 35e, reed ik 3R wissel. Daar Roco toen (in verhouding toch) nogal wat Belgische maakte, maar met door hun geplaatste decoders. (En die kies ik liever zelf) en ze daarvoor 1 van de 2cardanasen weglieten (trekkracht). Maakte ik de overstap naar 2-rail=. Zoveel jaar later heb ik wel nog wat 3rail stuff die ik geleidelijk aan van de hand doe wanneer ik een 2rail versie in de plaats kan nemen. Stroomafname lijkt met 3rail zekerder, maar met de huidige "still allive / powerpack" kan je dit bij 2rail wat opvangen... . De tijd bij de grote "M" is wat te lang blijven stil staan... .
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #31 Gepost op: 27 september 2017, 08:34:29 »
blijft het een lawaaierige bedoening
Is dit geen schijnprobleem?
De meeste modelspoorders hebben toch al een leeftijdsgerelateerd gehoorverlies??
Gewoon de hulp achter de oren een tandje lager zetten..  ;D

oudebiels

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #32 Gepost op: 27 september 2017, 09:11:30 »
Niet als we willen dat de jeugd zich ook met deze hobby bezig gaat houden.
Afgelopen zaterdag op een kleine beurs gestaan, en dan is er toch wel interesse vanuit de jeugd.
Dat moet dan alleen binnen de hobbyisten en de markt serieus worden genomen.

En dat is nog wel eens een probleem, ook hier op de site wordt er snel een opmerking gemaakt dat we allemaal oude mannetjes zijn.
Nieuwe jonge mensen moeten we serieus nemen, ook als dat betekend dat we voor de 10de keer iets uit moeten leggen, voor hen is het voor de eerste keer.
En de markt moet met aantrekkelijke sets komen, goede prijs en handig verkrijgbaar. Net als kleine uitbreidingen voor de aankleding.

En ondanks dat ik mezelf niet meer tot de jeugd reken hoor ik die "lawaaierige bedoening" echt wel hoor ( maar heb mijn gehoor dan ook nooit blootgesteld aan die veel te harde muziek zoals velen wel doen/deden )

Groet,
Roelco

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #33 Gepost op: 27 september 2017, 09:43:33 »
Is dit geen schijnprobleem?
De meeste modelspoorders hebben toch al een leeftijdsgerelateerd gehoorverlies??
Gewoon de hulp achter de oren een tandje lager zetten..  ;D

oudebiels

Hey maat, ik ben niet doof, maar heb wel last van tinitus, Maar jij bent mss 3-railer? :)

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #34 Gepost op: 27 september 2017, 12:17:53 »
Niet als we willen dat de jeugd zich ook met deze hobby bezig gaat houden.
Afgelopen zaterdag op een kleine beurs gestaan, en dan is er toch wel interesse vanuit de jeugd.
Dat moet dan alleen binnen de hobbyisten en de markt serieus worden genomen.

En dat is nog wel eens een probleem, ook hier op de site wordt er snel een opmerking gemaakt dat we allemaal oude mannetjes zijn.
Nieuwe jonge mensen moeten we serieus nemen, ook als dat betekend dat we voor de 10de keer iets uit moeten leggen, voor hen is het voor de eerste keer.
En de markt moet met aantrekkelijke sets komen, goede prijs en handig verkrijgbaar. Net als kleine uitbreidingen voor de aankleding.


Groet,
Roelco

Misschien wordt het tijd dat de winkels zoals vroeger
 Hema
bart smit
blokker
en anderen zich wat meer gaan bezig houden met modelspoor
Ik denk dat daar een taak voor de fabrikant/importeur ligt
er komen steeds minder modelspoor winkels
Ik denk dat daar ook een stukje omzet en bekendheid in zit

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #35 Gepost op: 27 september 2017, 12:44:35 »
gewoon trix express gaan, vlammen als een baas. (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #36 Gepost op: 27 september 2017, 12:59:18 »
Ben je ook gelijk van de oerlelijke pukkels af. ;D

Een modelbaan moet er wel een beetje realistisch uitzien, en bij een Märklinbaan vind ik de rails er niet uitzien.
De rails vind ik het meest in het oog springende verschil tussen 2 en 3 rail.

Stephan.


oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #37 Gepost op: 28 september 2017, 07:41:51 »
tinitus, ... mss 3-railer?
Hey,
Tinnitus wel. geen 3-rail (Flm)...
Jammer, want van 3 rail is nog af te komen.... ;D
Persoonlijk vond ik het schurende geluid altijd hinderlijk (en de loc-bokkesprongen).
Gelukkig kozen mijn ouders indertijd voor Flm. en daarbij is het gebleven (ondanks de oxiderende messingrails).

Groet van oudebiels

Ben71

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #38 Gepost op: 03 oktober 2017, 22:48:15 »
Heb gehoord dat de bediening van de 3 spoor makkelijker werkt en dat de treinen ook robuuster zijn.
Is dat ook jullie ervaring?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #39 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:22:04 »
Marklin, van oudsher hét 3-rail merk, maakt veel stevige locs en rijtuigen. Vaak van gegoten metaal waardoor ze steviger zijn dan bijvoorbeeld dezelfde loc van een ander merk. Soms zijn ze daardoor ook wel iets minder gedetailleerd. Maar, ze maken ook net zo goed hele gedetailleerde en kwetsbare locs voor de verzamelaar, het ligt een beetje aan het model. Vandaar dat Marklin ook wel eens voor kinderen wordt aanbevolen, omdat het wat steviger is. Neem bijvoorbeeld de nederlandse Br. 186 van de NS. Van Marklin is die steviger maar iets minder gedetailleerd dan die van Roco of ACME.

Overigens, Trix (2-rail) en Marklin zijn tegenwoordig dezelfde fabrikant, dus ook voor 2-rail kun je stevigere modellen kopen.


Over de mogelijke besturingssystemen van 3-rail weet ik echter niets  :)


Edit naar aanleiding van onderstaande reactie van Borotof:  even een plaatje van het voordeel van 3-rail bij het maken van ingewikkelde figuren. Bij 3-rail hoef je niet te letten op de + en de - in de rails dus dat geeft net iets meer mogelijkheden. Maar, bij 2-rail kun je ook heel veel kanten op natuurlijk.





(plaatjes geleend uit de Encyclopedie en iets bewerkt)
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 23:37:21 door Rondje_HO »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #40 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:24:40 »
3 rail heeft het grote voordeel dat je geen problemen hebt met keerlussen, en de stroomvoorziening is wat betrouwbaarder. De locomotieven zijn grotendeels metaal, en in mijn beleving nog steeds degelijker dan de tweerailers. Het onverwoestbare dat ze vroeger hadden is echter met vergaande detaillering en modernere aandrijftechniek niet meer...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #41 Gepost op: 04 oktober 2017, 06:53:03 »
Hallo Ben,

Heb gehoord dat de bediening van de 3 spoor makkelijker werkt

Leg eens uit wat je met "makkelijkere" bediening bedoeld? Bij het bedienen van een draaiknop maakt het niet uit of het nu 2rail of 3rail is. En het bedienen van een telefoon-app ook niet. Dan ligt het puur aan het apparaat en je persoonlijke voorkeuren wat je zelf fijn en makkelijker vindt. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld minder fijn om mijn treintjes via de een app te besturen. Dan draai ik liever aan een knop. Bij de app (z21-app) moet ik kijken wat ik doe en bij de knop op de multimaus kan ik gewoon draaien zonder te kijken. Dus leg eens uit wat je bedoeld daar ben ik dan wel benieuwd naar. :)

en dat de treinen ook robuuster zijn.
Is dat ook jullie ervaring?

Goed, dat is iets uit het verre verleden toen Märklin veel materieel met metalen behuizing uitbracht en veel andere fabrikanten veelal met plastiek werkten. Nu tegenwoordig heeft Märklin ook het overgrote deel plastiek. Omdat ze meegaan in de wens van meer detaillering. Dan is het dus vooral de kleine en gedetailleerde onderdelen die aan zo'n lok of wagon zitten die het fragiel maken. Bij de hele oude meuk was dat allemaal wat minder gedetailleerd. Tegenwoordig moet het allemaal wat gedetailleerde en maakt het niet zoveel meer uit. Echt metaal kan je vinden in zelfbouw van messing of witmetaal. Sommige modellen bij fabrikanten zoals Esu en BraWa zijn ook van metaal het is een beetje lood om oud ijzer. :)

3 rail heeft het grote voordeel dat je geen problemen hebt met keerlussen,

Dat is tegenwoordig misschien het enige echte voordeel van 3rail. Al is dat heel goed op te lossen met een keerlusmodule. Die dingen zijn tegenwoordig zo goed en gemakkelijk dat het geen probleem meer is.

en de stroomvoorziening is wat betrouwbaarder.

Dat valt wel tegen. Rails schoonmaken moet bij alle twee de systemen. Onderhoud plegen aan loks moet ook bij alle twee de systemen. Ik zie vaak op fora voorbij komen dat 3railers aan het knutselen zijn met andere slepers, bijbuigen om goed over wissels te komen, tweede slepers monteren om betere stroomafname te hebben en slepers die ratelelen. Veel 3railers roepen dat je het kan zien bij beurzen dat veelal de banen stil staan of niet goed rijden. Tja, je ziet ook 90% 2rail-banen op beurzen en maar weinig 3rail banen en je weet niet hoe goed of slecht de baan en materieel onderhouden is / wordt :)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 07:00:12 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #42 Gepost op: 04 oktober 2017, 08:21:19 »
Tja, je ziet ook 90% 2rail-banen op beurzen en maar weinig 3rail banen en je weet niet hoe goed of slecht de baan en materieel onderhouden is / wordt :)
Hoi Ronald,

Ik zie ongeveer 50% 3-rail en 50% 2-rail op de verschillende beurzen. Met k-rails is het onderscheid qua zicht ook niet zo verschillend meer. De middenkontakten vallen nauwlijks op. Als je alleen slanke wissels gebruikt kun je met beide systemen op de baan rijden, dus zowel 2-rail als 3-rail op 1 baan. Daar is een speciaal printje voor ontworpen om dit te regelen. Als je met Dinamo gaat rijden heb je geen last van keerlussen.

Ik ben zelf net van 3-rail op 2-rail overgestapt, maar dat heeft te maken met de grootte, want alleen in H0 is er 3-rail. Ik rijd nu spoor 1.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #43 Gepost op: 04 oktober 2017, 09:39:22 »
50/50 op beurzen? Dan ga je naar andere beurzen dan ik geloof ik...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #44 Gepost op: 04 oktober 2017, 09:47:54 »
Hoi Bert,

Ik zie ongeveer 50% 3-rail en 50% 2-rail op de verschillende beurzen.

De genoemde 50% zie ik zelf niet. Het ligt helemaal wat voor een banen door de modelbouwers aangeboden worden. Daar blijft een organisator afhankelijk van. :) Over de gehele breedte is het aanbod van 3rail-banen Beurs- / tentoonstellingsbanen een heel stuk kleiner dan 2rail-banen.

Met k-rails is het onderscheid qua zicht ook niet zo verschillend meer. De middenkontakten vallen nauwlijks op.

Dat klopt helemaal.

Als je alleen slanke wissels gebruikt kun je met beide systemen op de baan rijden, dus zowel 2-rail als 3-rail op 1 baan. Daar is een speciaal printje voor ontworpen om dit te regelen.

Dat zal zeker. Voor een beginner is daar niet uit te komen. Daar heb je behoorlijke technische kennis voor nodig. Daarbij loop je ook tegen bepaalde beperkingen en tekortkomingen aan. Ik zie dat vaker in de antwoorden: Uitgaan van de uitgebreidste technische mogelijkheden met alle toeters en bellen. Niet iedereen is een super techneut die graag aan de technische kant zit. Dus iemand gewoon eerst lekker laten ontdekken hoe het een en ander werkt.

Als je met Dinamo gaat rijden heb je geen last van keerlussen.

Klopt helemaal. Alleen weer: Is het niet iets te veel en te uitgebreid voor een beginner die nog nooit wat met de modelspoorhobby heeft gedaan? En nauwelijks weet wat "digitaal" is? Wil je iemand meteen aan de PC-besturing hebben? Meteen uitgebreid beginnen met alle digitale mogelijkheden van PC sturing e.d. is niet echt handig. Wel een uitdaging. De kans dat de baan na jaren nog niet volledig werkt is zeer groot.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 09:58:13 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!