Goed, dat is iets uit het verre verleden toen Märklin veel materieel met metalen behuizing uitbracht en veel andere fabrikanten veelal met plastiek werkten. Nu tegenwoordig heeft Märklin ook het overgrote deel plastiek.
Denk dat dat tegenvalt Ik heb een paar Trix loks (modellen na de overname door Märklin), deze zijn zowel door Märklin als Märklin-model als Trix-model uitgebracht. Die kappen zijn toch echt van "plastiek" en niet van metaal. Ik heb niet het idee dat Märklin speciaal voor Trix een andere mal laat maken Dat weegt niet op tegen de extreme kosten van een aparte mal. En de tierlantijntjes maken het fragiel Dus niet meer zo robuust Wat ik al aangaf: Er zijn meer fabrikanten die metalen kappen gebruiken dan alleen Märklin. En ja, de technieken zijn verbeterd.Groet Ronald.
Daarnaast vind ik de wissels gewoon niet mooi van Märklin. Maar dat is persoonlijk en niet rationeel.
Hallo Ben,Leg eens uit wat je met "makkelijkere" bediening bedoeld? Bij het bedienen van een draaiknop maakt het niet uit of het nu 2rail of 3rail is. En het bedienen van een telefoon-app ook niet. Dan ligt het puur aan het apparaat en je persoonlijke voorkeuren wat je zelf fijn en makkelijker vindt. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld minder fijn om mijn treintjes via de een app te besturen. Dan draai ik liever aan een knop. Bij de app (z21-app) moet ik kijken wat ik doe en bij de knop op de multimaus kan ik gewoon draaien zonder te kijken. Dus leg eens uit wat je bedoeld daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Zelfs dat kan je rationeel bekijken. Als je modelspoorwissels vergelijkt, dan lijken die van Märklin het minst op het grote voorbeeld.
Ik was afgelopen zaterdag bij een modelbaanvereniging en daar kreeg ik te horen van zowel 2 als3 spoor rijders dar de multimaus minder makkelijk werkt dan bv. de ms3 van Marklin.
Multimaus werkt prima bij mij. Enige lastige met de standaard multimaus is dat deze geen CVs kan uitlezen maar daar zijn geloof ik foefjes voor.
Maar er is eigenlijk geen enkel normaal modelspoorwissel dat een beetje lijkt. Allemaal te scherp, te grote hart op hart afstand en andere vreemde constructies erin, bijvoorbeeld nietjes, gepolariseerde spoorstaven, puko's, soms allebei, name it.
Poetsen doe ik op mijn tweerailbaan ook nooit. Zo nu en dan met een droge doek wat schaarse zwarte plakjes verwijderen, meer is er niet te doen.