Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: NS 413 Grote Sik van Dutzrail  (gelezen 8671 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Gepost op: 15 augustus 2017, 21:48:44 »
Na de Oersik en Sik van Erwin hoort er natuurlijk ook een Grote Sik in de verzameling. Al geruime tijd heb ik 2 kits van de Grote Sik in huis. Allebei voldoen ze niet echt aan mijn verwachtingen, dus ik heb eerst gekeken of een en ander te combineren is. Ik heb een etsplaat van Cees van der Vis (0-model wordt hier nog wel eens getoond door Frits) en een van de laatste kits van Dutzrail. Ik heb heel lang getwijfeld over de aanschaf destijds, omdat ik de klinknagels veel ye prominent vind in het etswerk. Zeker na de kits van Erwin met filigrane klinknagels en losse klinknagelstrips is dit een ander niveau van modelbouw. Uiteindelijk heb ik besloten de kit van Richard (Dutzrail) te bouwen vanuit de boiwdoos. Hij heeft er zoals gewoonlijk in zijn andere kits die later zijn uitgebracht weer een uitgebreide handleiding bij gedaan. Voor de liefhebbers de andere Dutzrail kits:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38462.msg592198.html#msg592198 , de NS 162

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60675.msg3221492156.html#msg3221492156 , de groentewagen

In het laatste draadje moet ik nog alle foto's vervangen. Daar is nog geen goede oplossing voor gevonden bij BNLS. Ik sta klaar om de foto's te vervangen, maar jullie moeten nog even wachten.

Maar goed de Grote Sik:

IMG_7464 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Zoals gebruikelijk heeft Richard de kit zorgvuldig verpakt met veel onderdelen in verschillende genummerde zakjes. De huif is al voorgebogen en met 4 onderdelen heb je al gauw de basis van de Sik. De voetplaat, de huif, het machinistenhuis en de achterwand van het machinistenhuis passen allemaal met stripjes in sleufjes en dat zit snel in elkaar gesoldeerd:

IMG_7512 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Ook zitten er al 2 moertjes gesoldeerd aan de voetplaat om later het chassis met de aandrijving aan vast te schroeven.

Vervolgens aan de slag met de onderdelen op de huif. Bij elk deurtje komt een handgreep van messing draad en in totaal komen er 4 handgrepen per kant in handrailhouders. In de kit zitten handrailhouders die ook door DJH worden gebruikt in hun kits, maar die vind ik te grof. Daarom heb ik alle handgrepen vervangen door exemplaren van Philotrain die los te bestellen zijn bij Phildie. Nog mooiere zijn te bestellen bij Weinert.

IMG_7567 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Hier zie je ook de grofheid van de klinknagels. Bovendien zijn er door dit op een etsdeel te maken ook compromissen gesloten, die niet aansluiten bij het origineel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de rij klinknagels boven de deurtjes op de huif dan zie je 2 horizontale lijnen met de rij klinknagels ertussen. Dat had gewoon een strip moeten zijn met klinknagels. Dat kan je in etswerk alleen maken door een losse klinknagelstrip toe te passen. Dit lijkt aardig, maar klopt dus niet. Als je verder doorbouwt geeft deze kit wel een prima indruk van de Grote Sik, maar het model heeft dus wat aanpassingen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:20:33 »
Ik heb degrote Sik als kant en klaar model bij Richart gekocht. Doordat er maar een as aangedreven is, is de trekkracht miniem. Helaas staat het mechanisch muurvast,. Wat het probleem is weet ik niet, maar ik durf hem (nog) niet open te maken. Volg jou draadje om te zien hoe een en ander in elkaar steekt. :angel:
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2017, 22:22:40 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:43:25 »
Ik heb deze kit ook liggen, dus ik ga bij je afkijken. (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2017, 11:59:33 »
De aandrijving is niet erg ingewikkeld, maar kan wel kritisch zijn op speling. Ik zal het later wel laten zien, maar als de aandrijving vast zit lijkt het me terug te voeren op de speling tussen de lagers en het chassis. Enige oplossing is denk ik het losmaken van een wiel van de as, het wormwiel losmaken en de as eruit halen en kijken waar het probleem zit.

Het mooie van deze kit is dat de aandrijving met 2 schroeven vast zit in de kap en als je deze losmaakt de aandrijving er in zijn geheel uit komt.

Verder met de kap. De detaillering van de huif gaat verder met de traptreden op de kop, de handrail, het sluitseinijzer en de handgreep op de bovenkant. Daarna kun je de voorkant met de jalouzie voor de motorkoeling maken. Dat bestaat uit twee stukken messing etswerk die keurig in elkaar passen mits gevouwen volgens de handleiding en worden vervolgens in het front gesoldeerd. Dan past deze ook in de voetplaat en wordt de rand tussen huif en front van buitenaf dicht gezet. Voorzichtig met soldeer anders wordt het gauw teveel.

IMG_7582 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Vervolgens de schoorsteen met een geëtste messing bevestigingsring van binnenuit solderen. Past prima en zat bijna in een keer goed:

IMG_7583 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Op de achterkant komen vervolgens de sluitseinijzers en een seinijzer in het midden. Gewoon plat op de wand solderen.

IMG_7584 [800x600] by Ivo tB, on Flickr


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2017, 09:05:14 »
Ojee, mooi dat je hier aan begint Ivo, ik heb het laatste incomplete exemplaar nog bij Richard te pakken gekregen. Dus dit draadje ga ik met veel interesse volgen en mijn uitdaging ook maar ut de doos halen ;D
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2017, 16:39:52 »
De kit is goed te doen. Het enige is dat er een aantal onderdelen zijn die alleen van buitenaf kunnen worden gesoldeerd en over het algemeen vind ik het dan geen beginnerskit meer.

Na het dak en een luik op de huif zijn de chassisbalken aan de beurt. Deze komen uiteindelijk onder tegen de voetplaat gesoldeerd te zitten, maar eerst breng je alle details aan. Aan beide kanten betreft het 2 etsdelen die haaks moeten worden omgezet. Dat vraagt wel om insnijden van de buignaad, want deze is alleen op stukjes geëtst. Dat moest wel, omdat er voor gekozen is de chassisdelen uit een etsdeel te maken met inetsen aan de detailzijde met als gevolg dat er geen ruimte meer is voor een volledige buignaad.

IMG_7627 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Hier zijn de chassisdelen an gebogen en liggen de meeste onderdelen erbij. Het zijn hoeksteuntjes, trappen, veren, lagers en een stuk draad.

Na een uurtje solderen zit het meeste er op een kant al op:

IMG_7632 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Na nog een uurtje kunnen de chassisplaten dan onder de voetplaat worden gesoldeerd:

IMG_7652 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

De chassisdelen moeten net iets terugvallend worden gesoldeerd om een mooie rand van de voetplaat te krijgen. De neiging zal zijn deze precies evenwijdig aan de voetplaat te solderen, maar dat klopt net niet. Het is later wel makkelijker voor de buffers. Het is maar een miniscuul randje van enkele tienden millimeters, maar het maakt dat het geheel beter overkomt.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:30:27 »
Nu kunnen de bufferbalken worden voorzien van de bufferbevestigingsplaten en de rangeerbeugels. Daarna wordt het geheel voor en achter onder de voetplaat gesoldeerd.

Dan wordt het tijd voor het chassis. Het bestaat uit een dikker etsdeel met de chassiszijkanten, welke aan een middenstuk zit wat vervolgens twe keer haaks wordt omgezet. Voor en achter wordt het gecompleteerd met een etsdeeltje waarmee het geheel tzt aan de kap wordt geschroefd. Het heeft een vaste as en een geveerde as. Voor de vaste as worden er twee lagers in het chassis gesoldeerd. Het geheel past net niet dus de gaten moeten iets worden opgeruimd. Daarna is het nog even zoeken tot een as goed door de lagers valt en wrijvingsloos kan draaien.

IMG_7664 [800x600] by Ivo tB, on Flickr
 

Hier zie je het chassis al gesoldeerd en al. Ervoor liggen de onderdelen voor de vering van de tweede as. Het zijn geleidestukken voor vierkante aslagers. Bovenop elk vierkant aslager komt een etsdeel gesoldeerd te zitten waardoorheen een veerstalen draadje komt. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat deze vierkante lagers zonder wrijving naar boven en beneden kunnen schuiven:

IMG_7666 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Hieronder zitten de lagergeleiders al in het chassis gesoldeerd. Nu komt het tandwielhuis aan de beurt:

IMG_7671 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

De as met het wormwiel komt in het tandwielhuis en steekt van binnenuit door de vaste aslagers. Nu moeten de 4 lagers precies in één lijn komen te liggen. Bovendien bleek er geen speling voor het wormwiel tussen de lagers en geen speling voor het chassisdeel tussen de vaste lagers in het chassis. Overal heb ik een en ander bijgevijld, want zonder speling komt dit onherroepelijk vast te zitten.

Hier zit een en ander in elkaar met de motor gemonteerd:

IMG_7674 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

En in de kap:

IMG_7675 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:41:39 »

 Bovendien bleek er geen speling voor het wormwiel tussen de lagers en geen speling voor het chassisdeel tussen de vaste lagers in het chassis. Overal heb ik een en ander bijgevijld, want zonder speling komt dit onherroepelijk vast te zitten.


Zou dat misschien het probleem bij  Sobat Kras zijn ?

Gaat lekker Ivo .

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:00:00 »
Zou heel goed kunnen. Wat ook kan is dat de olie of het vet gewoon hard is geworden. Het enige lastige is dat om hier achter te komen je ook de wielen van de assen moet halen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:08:23 »
Belangrijk punt bij de bouw van het chassis ben ik nog vergeten te melden. Als je het bouwt zoals in de bouwbeschrijving staat komt (althans bij mij) het chassis 1mm te laag in de kap of anders gezegd zitten de bufferbalk en buffers 1mm te hoog. De oplossing is om de nokjes aan de voor en achterkant die aan het centrale etsdeel zitten aan de bovenkant een stukje af te vijlen net zo lang tot de hoogte je bevalt. Dan kijk je ook weer recht door de 2 ovale gaten heen in het chassis en de kap. Ik heb er lang naar zitten kijken en me afgevraagd of ik iets fout heb gedaan, maar ik kan het niet vinden. Tenzij je voor de 2 bevestigingsdelen de vouwnaad aan de andere kant moet laten zitten. Het zou kunnen, maar is een beetje tegen het principe dat de vouwnaad bij een 90 graden hoek altijd aan de binnenkant zit en bij een 180 graden hoek aan de buitenkant.

Voor de duidelijkheid: het gaat om de 2 delen aan de koppen van het chassis

IMG_7664 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Ook mistte ik bij bestudering van het model en foto's van het origineel de bediening van de jalouzie op de kop. Dit bestaat net als bij de gewone Sik uit een aantal lamellen die net als bij luxaflex open en dicht kunnen worden gezet. Gezien in de rijrichting zit die bediening rechts. Bij de gewone Sik met jalouzie zit de bediening links. In mijn Werps Sik heb ik een rolluik toegepast en jawel op de etsplaat daarvan vond ik nog de bediening van de jalouzie. Echter de maten wijken af, dus dat onderdeel was niet toepasbaar. Uiteindelijk heb ik zelf maar iets gemaakt met messing draad, waarbij per lamel er een schuin stukje draad op is gesoldeerd. Dus nu heeft mijn model ook een bediening van de jalouzie:

IMG_7668 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Zonder bediening

IMG_7670 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Met bediening

IMG_7669 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Lamel bediening beter zichtbaar vanaf de andere kant.

Daarna is het soldeerwerk klaar en kan het geheel naar de spuitcabine. Eerst een nacht in de soda, dan naar de straalcabine:

IMG_7678 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

En met de Blatter GZG, die ook spuitgereed is:

IMG_7677 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Inmiddels heeft de Sik al rood, zandgeel en groen gehad en nu als laatste moet het zwart met de bekende biezen worden gemaakt.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2017, 08:56:49 »
Je maakt het weer erg mooi Ivo en in een bouwtempo waarbij je Karst naar de kroon stijgt. ;D
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2017, 12:23:19 »
Tsja, zomervakantie. Ik ben met deze Sik vorige week maandag begonnen en inmiddels staat het geheel al in de lak. Nu alleen het zwart nog.

Bovendien is het een kit die makkelijk doorbouwt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:32:51 »
Na eerst de wash primer, het rood voor de bufferbalken en het zandgeel voor de handrails begint het afplakfeest. Eerst alle handrails afplakken en de bufferbalken en dan het geheel in lokgroen. Daarna het grote afplakwerk. Net als bij de gewone Sik zijn er bij de Grote Sik overal zwarte biezen. Met restje afplakbochtjes van Gerco aan de slag. Na meer dan 2 uur afplakken was dit het tussenresultaat:

IMG_7680 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Vervolgens een laag zwart over het model en daarna alle tape er weer afpulken zonder de lak te beschadigen:

IMG_7684 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

IMG_7685 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

Nu moet er nog wat worden fijngeslepen. De bufferbalken kon ik niet goed afplakken. Daarom nu eerst maar alles zwart en dan de zwarte delen afplakken en de balken weer rood. En ik ontdekte nog een echte fout: vergeten een stukje af te plakken. Het houd je van de straat zullen we maar zeggen  :)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 20:59:44 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:45:05 »
Mooi geworden  (y)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:21:14 »
Wauw!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk