BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 15 augustus 2017, 21:48:44

Titel: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 15 augustus 2017, 21:48:44
Na de Oersik en Sik van Erwin hoort er natuurlijk ook een Grote Sik in de verzameling. Al geruime tijd heb ik 2 kits van de Grote Sik in huis. Allebei voldoen ze niet echt aan mijn verwachtingen, dus ik heb eerst gekeken of een en ander te combineren is. Ik heb een etsplaat van Cees van der Vis (0-model wordt hier nog wel eens getoond door Frits) en een van de laatste kits van Dutzrail. Ik heb heel lang getwijfeld over de aanschaf destijds, omdat ik de klinknagels veel ye prominent vind in het etswerk. Zeker na de kits van Erwin met filigrane klinknagels en losse klinknagelstrips is dit een ander niveau van modelbouw. Uiteindelijk heb ik besloten de kit van Richard (Dutzrail) te bouwen vanuit de boiwdoos. Hij heeft er zoals gewoonlijk in zijn andere kits die later zijn uitgebracht weer een uitgebreide handleiding bij gedaan. Voor de liefhebbers de andere Dutzrail kits:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38462.msg592198.html#msg592198 , de NS 162

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60675.msg3221492156.html#msg3221492156 , de groentewagen

In het laatste draadje moet ik nog alle foto's vervangen. Daar is nog geen goede oplossing voor gevonden bij BNLS. Ik sta klaar om de foto's te vervangen, maar jullie moeten nog even wachten.

Maar goed de Grote Sik:

(https://farm5.staticflickr.com/4430/35610698174_9142418897_b.jpg) (https://flic.kr/p/WfN8UJ)IMG_7464 [800x600] (https://flic.kr/p/WfN8UJ) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Zoals gebruikelijk heeft Richard de kit zorgvuldig verpakt met veel onderdelen in verschillende genummerde zakjes. De huif is al voorgebogen en met 4 onderdelen heb je al gauw de basis van de Sik. De voetplaat, de huif, het machinistenhuis en de achterwand van het machinistenhuis passen allemaal met stripjes in sleufjes en dat zit snel in elkaar gesoldeerd:

(https://farm5.staticflickr.com/4367/36277386342_70cafe2475_b.jpg) (https://flic.kr/p/XgH65j)IMG_7512 [800x600] (https://flic.kr/p/XgH65j) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Ook zitten er al 2 moertjes gesoldeerd aan de voetplaat om later het chassis met de aandrijving aan vast te schroeven.

Vervolgens aan de slag met de onderdelen op de huif. Bij elk deurtje komt een handgreep van messing draad en in totaal komen er 4 handgrepen per kant in handrailhouders. In de kit zitten handrailhouders die ook door DJH worden gebruikt in hun kits, maar die vind ik te grof. Daarom heb ik alle handgrepen vervangen door exemplaren van Philotrain die los te bestellen zijn bij Phildie. Nog mooiere zijn te bestellen bij Weinert.

(https://farm5.staticflickr.com/4365/35610697704_27805f2d6b_b.jpg) (https://flic.kr/p/WfN8LC)IMG_7567 [800x600] (https://flic.kr/p/WfN8LC) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Hier zie je ook de grofheid van de klinknagels. Bovendien zijn er door dit op een etsdeel te maken ook compromissen gesloten, die niet aansluiten bij het origineel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de rij klinknagels boven de deurtjes op de huif dan zie je 2 horizontale lijnen met de rij klinknagels ertussen. Dat had gewoon een strip moeten zijn met klinknagels. Dat kan je in etswerk alleen maken door een losse klinknagelstrip toe te passen. Dit lijkt aardig, maar klopt dus niet. Als je verder doorbouwt geeft deze kit wel een prima indruk van de Grote Sik, maar het model heeft dus wat aanpassingen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Hans Reints op 15 augustus 2017, 22:20:33
Ik heb degrote Sik als kant en klaar model bij Richart gekocht. Doordat er maar een as aangedreven is, is de trekkracht miniem. Helaas staat het mechanisch muurvast,. Wat het probleem is weet ik niet, maar ik durf hem (nog) niet open te maken. Volg jou draadje om te zien hoe een en ander in elkaar steekt. :angel:
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Edsko Hekman op 15 augustus 2017, 22:43:25
Ik heb deze kit ook liggen, dus ik ga bij je afkijken. (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 16 augustus 2017, 11:59:33
De aandrijving is niet erg ingewikkeld, maar kan wel kritisch zijn op speling. Ik zal het later wel laten zien, maar als de aandrijving vast zit lijkt het me terug te voeren op de speling tussen de lagers en het chassis. Enige oplossing is denk ik het losmaken van een wiel van de as, het wormwiel losmaken en de as eruit halen en kijken waar het probleem zit.

Het mooie van deze kit is dat de aandrijving met 2 schroeven vast zit in de kap en als je deze losmaakt de aandrijving er in zijn geheel uit komt.

Verder met de kap. De detaillering van de huif gaat verder met de traptreden op de kop, de handrail, het sluitseinijzer en de handgreep op de bovenkant. Daarna kun je de voorkant met de jalouzie voor de motorkoeling maken. Dat bestaat uit twee stukken messing etswerk die keurig in elkaar passen mits gevouwen volgens de handleiding en worden vervolgens in het front gesoldeerd. Dan past deze ook in de voetplaat en wordt de rand tussen huif en front van buitenaf dicht gezet. Voorzichtig met soldeer anders wordt het gauw teveel.

(https://farm5.staticflickr.com/4348/36277385692_dfd89580e3_b.jpg) (https://flic.kr/p/XgH5T7)IMG_7582 [800x600] (https://flic.kr/p/XgH5T7) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Vervolgens de schoorsteen met een geëtste messing bevestigingsring van binnenuit solderen. Past prima en zat bijna in een keer goed:

(https://farm5.staticflickr.com/4417/35610697304_56eab5841d_z.jpg) (https://flic.kr/p/WfN8DJ)IMG_7583 [800x600] (https://flic.kr/p/WfN8DJ) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Op de achterkant komen vervolgens de sluitseinijzers en een seinijzer in het midden. Gewoon plat op de wand solderen.

(https://farm5.staticflickr.com/4416/36277385412_c98e693f08_z.jpg) (https://flic.kr/p/XgH5Nh)IMG_7584 [800x600] (https://flic.kr/p/XgH5Nh) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr


mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Met een sik op 17 augustus 2017, 09:05:14
Ojee, mooi dat je hier aan begint Ivo, ik heb het laatste incomplete exemplaar nog bij Richard te pakken gekregen. Dus dit draadje ga ik met veel interesse volgen en mijn uitdaging ook maar ut de doos halen ;D
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 17 augustus 2017, 16:39:52
De kit is goed te doen. Het enige is dat er een aantal onderdelen zijn die alleen van buitenaf kunnen worden gesoldeerd en over het algemeen vind ik het dan geen beginnerskit meer.

Na het dak en een luik op de huif zijn de chassisbalken aan de beurt. Deze komen uiteindelijk onder tegen de voetplaat gesoldeerd te zitten, maar eerst breng je alle details aan. Aan beide kanten betreft het 2 etsdelen die haaks moeten worden omgezet. Dat vraagt wel om insnijden van de buignaad, want deze is alleen op stukjes geëtst. Dat moest wel, omdat er voor gekozen is de chassisdelen uit een etsdeel te maken met inetsen aan de detailzijde met als gevolg dat er geen ruimte meer is voor een volledige buignaad.

(https://farm5.staticflickr.com/4381/36277384922_4ee1ec169f_b.jpg) (https://flic.kr/p/XgH5DQ)IMG_7627 [800x600] (https://flic.kr/p/XgH5DQ) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Hier zijn de chassisdelen an gebogen en liggen de meeste onderdelen erbij. Het zijn hoeksteuntjes, trappen, veren, lagers en een stuk draad.

Na een uurtje solderen zit het meeste er op een kant al op:

(https://farm5.staticflickr.com/4431/36277383422_d0411e8ae8_b.jpg) (https://flic.kr/p/XgH5cY)IMG_7632 [800x600] (https://flic.kr/p/XgH5cY) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Na nog een uurtje kunnen de chassisplaten dan onder de voetplaat worden gesoldeerd:

(https://farm5.staticflickr.com/4392/36419989812_8ff53369f8_b.jpg) (https://flic.kr/p/XuiY7Q)IMG_7652 [800x600] (https://flic.kr/p/XuiY7Q) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

De chassisdelen moeten net iets terugvallend worden gesoldeerd om een mooie rand van de voetplaat te krijgen. De neiging zal zijn deze precies evenwijdig aan de voetplaat te solderen, maar dat klopt net niet. Het is later wel makkelijker voor de buffers. Het is maar een miniscuul randje van enkele tienden millimeters, maar het maakt dat het geheel beter overkomt.


mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 18 augustus 2017, 21:30:27
Nu kunnen de bufferbalken worden voorzien van de bufferbevestigingsplaten en de rangeerbeugels. Daarna wordt het geheel voor en achter onder de voetplaat gesoldeerd.

Dan wordt het tijd voor het chassis. Het bestaat uit een dikker etsdeel met de chassiszijkanten, welke aan een middenstuk zit wat vervolgens twe keer haaks wordt omgezet. Voor en achter wordt het gecompleteerd met een etsdeeltje waarmee het geheel tzt aan de kap wordt geschroefd. Het heeft een vaste as en een geveerde as. Voor de vaste as worden er twee lagers in het chassis gesoldeerd. Het geheel past net niet dus de gaten moeten iets worden opgeruimd. Daarna is het nog even zoeken tot een as goed door de lagers valt en wrijvingsloos kan draaien.

(https://farm5.staticflickr.com/4422/36593066335_bc7694e682_b.jpg) (https://flic.kr/p/XKB2JP)IMG_7664 [800x600] (https://flic.kr/p/XKB2JP) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr
 

Hier zie je het chassis al gesoldeerd en al. Ervoor liggen de onderdelen voor de vering van de tweede as. Het zijn geleidestukken voor vierkante aslagers. Bovenop elk vierkant aslager komt een etsdeel gesoldeerd te zitten waardoorheen een veerstalen draadje komt. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat deze vierkante lagers zonder wrijving naar boven en beneden kunnen schuiven:

(https://farm5.staticflickr.com/4338/35783722703_7fa17c570c_b.jpg) (https://flic.kr/p/Ww5W5g)IMG_7666 [800x600] (https://flic.kr/p/Ww5W5g) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Hieronder zitten de lagergeleiders al in het chassis gesoldeerd. Nu komt het tandwielhuis aan de beurt:

(https://farm5.staticflickr.com/4351/36251542660_726b1ddfc4_b.jpg) (https://flic.kr/p/XeqCDA)IMG_7671 [800x600] (https://flic.kr/p/XeqCDA) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

De as met het wormwiel komt in het tandwielhuis en steekt van binnenuit door de vaste aslagers. Nu moeten de 4 lagers precies in één lijn komen te liggen. Bovendien bleek er geen speling voor het wormwiel tussen de lagers en geen speling voor het chassisdeel tussen de vaste lagers in het chassis. Overal heb ik een en ander bijgevijld, want zonder speling komt dit onherroepelijk vast te zitten.

Hier zit een en ander in elkaar met de motor gemonteerd:

(https://farm5.staticflickr.com/4416/35812955474_acc74b80ec_b.jpg) (https://flic.kr/p/WyEKXy)IMG_7674 [800x600] (https://flic.kr/p/WyEKXy) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

En in de kap:

(https://farm5.staticflickr.com/4389/36647639085_4bbd281f6e_b.jpg) (https://flic.kr/p/XQqJji)IMG_7675 [800x600] (https://flic.kr/p/XQqJji) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: ronald1956 op 18 augustus 2017, 21:41:39

 Bovendien bleek er geen speling voor het wormwiel tussen de lagers en geen speling voor het chassisdeel tussen de vaste lagers in het chassis. Overal heb ik een en ander bijgevijld, want zonder speling komt dit onherroepelijk vast te zitten.


Zou dat misschien het probleem bij  Sobat Kras zijn ?

Gaat lekker Ivo .
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 18 augustus 2017, 22:00:00
Zou heel goed kunnen. Wat ook kan is dat de olie of het vet gewoon hard is geworden. Het enige lastige is dat om hier achter te komen je ook de wielen van de assen moet halen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 19 augustus 2017, 15:08:23
Belangrijk punt bij de bouw van het chassis ben ik nog vergeten te melden. Als je het bouwt zoals in de bouwbeschrijving staat komt (althans bij mij) het chassis 1mm te laag in de kap of anders gezegd zitten de bufferbalk en buffers 1mm te hoog. De oplossing is om de nokjes aan de voor en achterkant die aan het centrale etsdeel zitten aan de bovenkant een stukje af te vijlen net zo lang tot de hoogte je bevalt. Dan kijk je ook weer recht door de 2 ovale gaten heen in het chassis en de kap. Ik heb er lang naar zitten kijken en me afgevraagd of ik iets fout heb gedaan, maar ik kan het niet vinden. Tenzij je voor de 2 bevestigingsdelen de vouwnaad aan de andere kant moet laten zitten. Het zou kunnen, maar is een beetje tegen het principe dat de vouwnaad bij een 90 graden hoek altijd aan de binnenkant zit en bij een 180 graden hoek aan de buitenkant.

Voor de duidelijkheid: het gaat om de 2 delen aan de koppen van het chassis

(https://farm5.staticflickr.com/4422/36593066335_bc7694e682_b.jpg) (https://flic.kr/p/XKB2JP)IMG_7664 [800x600] (https://flic.kr/p/XKB2JP) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Ook mistte ik bij bestudering van het model en foto's van het origineel de bediening van de jalouzie op de kop. Dit bestaat net als bij de gewone Sik uit een aantal lamellen die net als bij luxaflex open en dicht kunnen worden gezet. Gezien in de rijrichting zit die bediening rechts. Bij de gewone Sik met jalouzie zit de bediening links. In mijn Werps Sik heb ik een rolluik toegepast en jawel op de etsplaat daarvan vond ik nog de bediening van de jalouzie. Echter de maten wijken af, dus dat onderdeel was niet toepasbaar. Uiteindelijk heb ik zelf maar iets gemaakt met messing draad, waarbij per lamel er een schuin stukje draad op is gesoldeerd. Dus nu heeft mijn model ook een bediening van de jalouzie:

(https://farm5.staticflickr.com/4362/35812955784_3b997c7944_b.jpg) (https://flic.kr/p/WyEL3U)IMG_7668 [800x600] (https://flic.kr/p/WyEL3U) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Zonder bediening

(https://farm5.staticflickr.com/4386/36251542640_f0ff6bd1ac_b.jpg) (https://flic.kr/p/XeqCDf)IMG_7670 [800x600] (https://flic.kr/p/XeqCDf) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Met bediening

(https://farm5.staticflickr.com/4419/35838601863_17c8698d4f_b.jpg) (https://flic.kr/p/WAWcJF)IMG_7669 [800x600] (https://flic.kr/p/WAWcJF) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Lamel bediening beter zichtbaar vanaf de andere kant.

Daarna is het soldeerwerk klaar en kan het geheel naar de spuitcabine. Eerst een nacht in de soda, dan naar de straalcabine:

(https://farm5.staticflickr.com/4411/36478617952_ab55f27e3b_b.jpg) (https://flic.kr/p/XzusdQ)IMG_7678 [800x600] (https://flic.kr/p/XzusdQ) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

En met de Blatter GZG, die ook spuitgereed is:

(https://farm5.staticflickr.com/4399/36509661891_9284299fa9_b.jpg) (https://flic.kr/p/XCeyva)IMG_7677 [800x600] (https://flic.kr/p/XCeyva) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Inmiddels heeft de Sik al rood, zandgeel en groen gehad en nu als laatste moet het zwart met de bekende biezen worden gemaakt.


mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Met een sik op 20 augustus 2017, 08:56:49
Je maakt het weer erg mooi Ivo en in een bouwtempo waarbij je Karst naar de kroon stijgt. ;D
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 20 augustus 2017, 12:23:19
Tsja, zomervakantie. Ik ben met deze Sik vorige week maandag begonnen en inmiddels staat het geheel al in de lak. Nu alleen het zwart nog.

Bovendien is het een kit die makkelijk doorbouwt.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 21 augustus 2017, 19:32:51
Na eerst de wash primer, het rood voor de bufferbalken en het zandgeel voor de handrails begint het afplakfeest. Eerst alle handrails afplakken en de bufferbalken en dan het geheel in lokgroen. Daarna het grote afplakwerk. Net als bij de gewone Sik zijn er bij de Grote Sik overal zwarte biezen. Met restje afplakbochtjes van Gerco aan de slag. Na meer dan 2 uur afplakken was dit het tussenresultaat:

(https://farm5.staticflickr.com/4355/36716633985_70eb3de15b_b.jpg) (https://flic.kr/p/XWwm6x)IMG_7680 [800x600] (https://flic.kr/p/XWwm6x) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Vervolgens een laag zwart over het model en daarna alle tape er weer afpulken zonder de lak te beschadigen:

(https://farm5.staticflickr.com/4369/36716633875_2ae49a41e3_b.jpg) (https://flic.kr/p/XWwm4D)IMG_7684 [800x600] (https://flic.kr/p/XWwm4D) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4343/36716633645_629fa6c1ca_b.jpg) (https://flic.kr/p/XWwkZF)IMG_7685 [800x600] (https://flic.kr/p/XWwkZF) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

Nu moet er nog wat worden fijngeslepen. De bufferbalken kon ik niet goed afplakken. Daarom nu eerst maar alles zwart en dan de zwarte delen afplakken en de balken weer rood. En ik ontdekte nog een echte fout: vergeten een stukje af te plakken. Het houd je van de straat zullen we maar zeggen  :)

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: ronald1956 op 21 augustus 2017, 19:45:05
Mooi geworden  (y)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Edsko Hekman op 21 augustus 2017, 20:21:14
Wauw!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Pauldg op 21 augustus 2017, 21:03:05
Heel mooi geworden! Dat afplakken is af en toe net een suprise-ei. Je weet nooit wat voor verrassing je krijgt  ;)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Met een sik op 21 augustus 2017, 22:29:24
Ik ben er stil van.................
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: AB 7216 op 21 augustus 2017, 22:58:12
Gewoon vakwerk  (y)

Groeten Arjen
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: ingenium op 22 augustus 2017, 00:56:37
Ja dat dacht ik ook, vak wat een werk...  ;D
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 22 augustus 2017, 19:44:58
Bedankt voor jullie complimenten.  :) Maar het is nog niet af. ;)

Ik ben wat aan het experimenteren met foto's. Met mijn camera en mijn nieuwe flitser. De instellingen kloppen nog niet altijd en soms wordt er geflitst met een enorme belichtingstijd. Onderstaan een foto zoals Karst ze vaak maakt: op een groene snijmat. Alleen is mijn snijmat vooral in gebruik om Tamiya tape in stukjes te snijden en dat laat wel eens resten achter ;)

(https://farm5.staticflickr.com/4374/36739514145_89ebc89f9e_b.jpg) (https://flic.kr/p/XYxBz4)IMG_7693 [800x600] (https://flic.kr/p/XYxBz4) by Ivo tB (https://www.flickr.com/photos/152180902@N04/), on Flickr

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 27 augustus 2017, 15:38:13
Nog wat detailwerk gedaan aan de kap: bufferbalken afgemaakt (op de buffers na) spuitwerk hier en daar aangevuld, geheel in de matlak gezet, ramen gemonteerd, binnenkant lantaarns chroom geschilderd en de rand in koper geschilderd en de nummerplaten erop geplakt.

(https://farm5.staticflickr.com/4347/36670321082_ab3c4fa947_b.jpg) (https://flic.kr/p/XSqYTd)

(https://farm5.staticflickr.com/4367/36670321272_57dde262d7_b.jpg) (https://flic.kr/p/XSqYWu)

(https://farm5.staticflickr.com/4373/36670321442_0860d00050_b.jpg) (https://flic.kr/p/XSqYZq)

(https://farm5.staticflickr.com/4389/36670320792_655550d8bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/XSqYNd)

Nu aan de slag met het afmaken van het chassis, de kap overal vullen met lood en dan zou het klaar moeten zijn.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: ronald1956 op 27 augustus 2017, 15:47:21
Prachtig , maar dat wist je al  (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Floris Dilz op 27 augustus 2017, 18:50:26
wil je m wat laten trekken dan moet je m heel nadrukkelijk alleen aan de aangedreven kant ballast geven. Echt gewichtsverdeling 75/25 zegmaar... Tenminste das mijn ervaring met 1-as-aandrijvingen.
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: roadster36 op 27 augustus 2017, 21:14:28
tis een schatje Ivo (y)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 29 augustus 2017, 09:11:37
Volgende stap is het chassis afmaken. De aandrijving heeft er al in gezeten, dus dat is niets nieuws. Nu moet de niet aangedreven achteras er nog in die verend is opgehangen. Er is mij terecht aangeraden de vering te vervangen door een steun midden boven de as, zodat er compensatie ontstaat ipv vering. Als het lokje regelmatig gaat ontsporen doe ik dat alsnog. Ik heb eerst ervoor gezorgd dat de aslagers goed kunnen bewegen in het chassis. Daarvoor moest er nog behoorlijk worden gevijld. Nu lijkt een en ander het goed te doen. De wielen pasten slecht op de as, maar eenmaal erop zitten er 2 behoorlijk los. Nu staat de 413 voor het eerst op de wielen:

(https://farm5.staticflickr.com/4423/36716030782_8e61596132_b.jpg) (https://flic.kr/p/XWtfMu)

Het blijkt dat de railruimers aan de lange kant zijn, want die rusten nu op de rails ipv de wielen. Een beetje bijbuigen gaat dat wel verhelpen, maar niet teveel naar binnen, want dan past het chassis er vanaf de onderkant niet meer in. Dat is ook het probleem van de zandleidingen. Die zitten aan de kap en als je die goed buigt dan krijg je het chassis er nooit meer in.

De loopas heeft behoorlijk wat zijdelingse speling en ik heb zo snel geen ringen gevonden in de kit. Met deze speling zal er keurig steeds kortsluiting zijn met de kap:

(https://farm5.staticflickr.com/4368/36078540123_b5f95809b2_b.jpg) (https://flic.kr/p/WY8X2e)

Inmiddels heb ik wat Romford ringen gevonden met een totale dikte van 1mm en is de speling voldoende beperkt.


mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: e_p op 29 augustus 2017, 18:23:02
mooie loc geworden!
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 29 augustus 2017, 23:22:54
Ben redelijk tevreden met het lokje.  :)  Ik zal ze binnenkort naast de andere Sikken zetten in een line up.

Vanavond verder met de aandrijving. Er is ook een printje meegeleverd om een NEM interface op te zetten. Dat printje heeft aan de onderkant ook rechtstreeks verbinding met de stroomafnemers. Het aantal draadjes blijft beperkt tot 2 voor de motoraansluitingen.

Eens kijken of het chassis het doet:

https://youtu.be/Yrp9saJMgAo

Daarna aan de slag met de gewichten. Er wordt een set zelfklevende gewichtjes in de kit meegeleverd, maar voorin achter de jalouzie heb ik een aantal stukken daklood zo precies mogelijk op maat gemaakt. Ook heb ik een paar gewichten tegen het dak achter geplakt. Het wordt een beetje puzzelen waar de decoder nog tussen past, maar de lok krijgt zo wel een aardig gewicht.

Rijden met kap is natuurlijk leuk. De koppelingen ontbreken nog dus echte trekkracht is nog niet zichtbaar.

https://youtu.be/-WR39VystmI

Er moet nu nog één buffer op, meer gewicht, de decoder plaatsen en LED's in de frontlantaarns en het is klaar. Ik zou alleen nog een fluitje willen installeren, maar ik kan zo snel geen klein printje vinden.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Floris Dilz op 30 augustus 2017, 10:54:11
hm, lood onder het dak? daar zou ik juist de decoder plakken, dan wat lood achterin de accubak achter de cabine zodat de achteras niet ontspoort en verder al het gewicht voorin houden.
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 30 augustus 2017, 13:27:12
Je hebt gelijk. De accubak ligt al vol met lood en er kon gewoon veel lood al voorin vóór de voorste as. Om te voorkomen dat er geen druk meer op de achterwielen staat en het op elke oneffenheid ontspoort heb ik toch nog wat gewicht achterin gestopt. Onder het dak was het makkelijkst, maar achter de deuren kan ook nog. Het wordt nu even puzzelen wat er nog boven de schuinliggende motor onder de huif past.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 31 augustus 2017, 19:26:37
Decoder erin geprobeerd. Het loopt er goed op, maar de NEM stekker zit net omgekeerd en dat is onhandig. Volgens mij kan ik dit straffeloos 180 graden omkeren zolang ik de middelste 4 aansluitingen voor lichten en functies niet gebruik. Ook eens even de familie erbij gehaald:

(https://farm5.staticflickr.com/4398/36942519605_e89116d713_b.jpg) (https://flic.kr/p/Yhu52c)

(https://farm5.staticflickr.com/4375/36802984061_499fe2ba7e_b.jpg) (https://flic.kr/p/Y59UXX)

Messing/nieuwzilver familie, Werps Oersik en Sik en Dutzrail Grote Sik


mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: ingenium op 31 augustus 2017, 20:59:59
Nou nog een fatsoenlijke Hippel.  :P

Leuke line-up hoor!
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 31 augustus 2017, 21:11:50
Ja! Een Hippel in messing  (y)

Overigens gaat de serie diesels in zelfbouw door:

de NS 160-165 van Dutzrail
de NS 450 is er van Kleinspoor op een fout Hippel onderstel
de NS 2000 van Wim Mesu
de NS 2400 van Philotrain

Er zijn er nog wel een paar die misschien eens in messing komen, maar de Hippel staat hoog op het verlanglijstje, net als een correcte 450. Misschien iets voor Erwin. Die heeft tenslotte ook bij de WSM gereden.

mvg,
Ivo

Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Met een sik op 01 september 2017, 10:03:22
Ivo, dank voor je bouwverslag, ik heb er van genoten  (y)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: WimM op 01 september 2017, 16:57:12
Ik sluit me bij Gerard aan. Mooi en snel gedaan Ivo.

Ten overvloede kan misschien ook nog vermeld worden, dat als je een aandrijving op beide assen van de Grote Sik wil, je ook nog kan wenden tot SB Modellbau.com. Ze kunnen een kant en klare aandrijving met Faulhabermotor, beide assen aangedreven, leveren voor de NS400.
Alleen is dan de open doorkijk door het frame van de Grote Sik versperd.

Ik zie dat ik ook nog wordt genoemd als leverancier van de NS2000.
Maar ze zijn bijna op.
Ik heb zegge en schrijven nog één bouwset van de NS2000 in de vorm van de NS600.
Daar is ook nog wel een 2000 van te bouwen. Maar dan is het over en uit (na 10 jaar).

Verder mag ik me zelf misschien ook nog aanprijzen als mogelijke leverancier van de NS100, de Oersik.
In bouwset vorm als gebouwd, voor matige prijzen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0052_3068x2040_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0052_3068x2040_1.jpg)

Hartelijk dank. Wim Mesu

Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 06 september 2017, 00:43:13
De Grote Sik is nog niet af. De elektronica en de schroefkoppelingen moeten er nog aan. Ik kan zo snel geen SB aandrijving vinden, maar ik vermoed dat ik dan het chassis ook moet aanpassen. Ik laat het voorlopig zo.

Eerst moet er nog verlichting in de lantaarns. Bij LEDbaron op ebay heb ik 2 jaar geleden een aardige partij micro LED's gekocht met lakdraadjes er aan vast gesoldeerd. Ik zou ook niet weten hoe ik dat zelf moest doen.

In de lantaarns had ik via de onderkant al een gaatje geboord en eveneens in de bufferbalken en de chassisplaten. Dus dat is met een vergrootglas die draadjes door de gaatjes wurmen.

Eerste stap is de draadjes door de lantaarns:

(https://farm5.staticflickr.com/4415/36882166932_c5015e828d_b.jpg) (https://flic.kr/p/Yc9KgS)

Je ziet rechts nog onscherp het LEDje in de lucht zweven aan de draadjes.

Vervolgens door de bufferbalk:

(https://farm5.staticflickr.com/4356/36882166882_543b42665e_b.jpg) (https://flic.kr/p/Yc9Kg1)

En daarna achter de trapjes naar binnen. De aandrijving is vrij smal. Daardoor kunnen de draadjes langs de zijkant onder de huif worden vastgezet en met een weerstand verbonden worden met de decoder:

(https://farm5.staticflickr.com/4358/36882166822_c9488397b3_b.jpg) (https://flic.kr/p/Yc9KeY)


mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: ingenium op 06 september 2017, 00:56:02
Ja da's echt feest he, met die kleredingen klooien...  (y)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Met een sik op 06 september 2017, 09:13:22
Hé Ivo, ik denk dat Richard bij het ontwerpen van deze kit niet aan het handwerk voor (naald en) draad heeft gedacht, je maakt het weer mooi af  (y)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: guest7823 op 06 september 2017, 09:17:13
Ik zou ook niet weten hoe ik dat zelf moest doen.

Beetje vreemde tekst van iemand die in een 2100 het binnenliggende drijfwerk nabouwt ........  :-\ :-\
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 06 september 2017, 09:44:34
Heren, het zijn de kleine dingen die het doen. Zoals de bediening van de jalouzie  :)

Alleen die zin met de vergelijking met de 2100 maakt dat ik ga nadenken of dat toch kan. Maar dit is behoorlijk kleiner dan een binnenliggende aandrijving. Toegegeven, de smeerleidingen en de reductiekleppen/ventielen komen meer in de buurt. Ik denk dat je een paar gereedschapjes moet maken en dan kan je wel die draadjes solderen vermoed ik. Het is vooral het goed kunnen vasthouden van het LEDje. Pincet en tang zal veel verlies geven door of te hard knijpen of via een mooie boog door het tapijtmonster te worden verzwolgen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Gert Arkema op 06 september 2017, 09:45:41
Die ledjes zijn formaat zandkorrel, formaat vuildeel-onder-je vingernagel. Om daar draadjes aan te solderen is nano-werk, 2100-drijfwerk is dan een milli-klus  ;) . Als je dat kunt laten doen lijkt me dat geen straf...
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Edsko Hekman op 06 september 2017, 09:52:05
Voor dat geld moet je het ook niet zelf wíllen doen lijkt mij.

Overigens heb ik deze dus ook nog liggen en ik zie alweer leuke toevoegingen hier. Waarmee de lat wel weer hoger komt te liggen. Eerst maar eens een simpel ML kitje zien te scoren. ;)
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 06 september 2017, 09:54:11
Ik ga het ook niet doen, maar het is wel aardig te bedenken hoe het zou kunnen. Dit soort zandkorrels met draadjes bestellen is eenvoudiger.  Dat lukt met een binnenliggend drijfwerk niet ;) Solderen met SMD componenten lukt nog wel, maar die worden ook steeds kleiner.

mvg,
Ivo

P.S., wat is een simpel ML kitje of zit de L te dicht naast de K?
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Floris Dilz op 06 september 2017, 10:01:24
Ik lijm kleine ledjes altijd gewoon op tafel met secondelijm. Draadjes eraan bakken, ledje los steken met een scalpel, sinds ik t zo doe bijna geen ledjes meer verspeeld en tis een stuk minder irritant stresswerk
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Gert Arkema op 06 september 2017, 10:37:19
 (y)

*** gaat andere tafel aanschaffen ****
Titel: Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
Bericht door: Ivo tB op 09 september 2017, 23:11:53
Na het nodige gepruts en twee 33k SMD weerstandjes op een stukje gaatjes print gezet heb ik dat aan een decoder gehangen. Een goede plek kon ik niet vinden en er zijn nog steeds draadjes zichtbaar in het machinistenhuis. Ik heb de decoder tegen de achterwand gezet, daar zit hij nergens in de weg. Vervolgens de zaak getest, maar de lok wilde niet lekker lopen. Er ontstond toch ergens sluiting in de aandrijving. Een dag laten liggen en weer uit elkaar halen wil wel eens helpen. Ik heb uiteindelijk de chassisplaten een heel klein beetje uit elkaar gebogen en toen reed het goed. Nu moet ik de LED's nog met gele lak behandelen, een glasplaatje in de lantaarns zetten, kijken of ik nog meer gewicht aan de voorkant kwijt kan en de koppelingen monteren en het ding is af.

Filmpje:

https://youtu.be/sDr1ZVRXwVs

mvg,
Ivo

Het waggelt nog een beetje. Dat komt omdat ik zelden wielen wobbelvrij op een as gedrukt krijg. Misschien toch nog maar eens een hulpgereedschap daarvoor maken.