Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: NS 413 Grote Sik van Dutzrail  (gelezen 8712 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2017, 21:03:05 »
Heel mooi geworden! Dat afplakken is af en toe net een suprise-ei. Je weet nooit wat voor verrassing je krijgt  ;)
Boomshanka!

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:29:24 »
Ik ben er stil van.................
Groet,

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:58:12 »
Gewoon vakwerk  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2017, 00:56:37 »
Ja dat dacht ik ook, vak wat een werk...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:44:58 »
Bedankt voor jullie complimenten.  :) Maar het is nog niet af. ;)

Ik ben wat aan het experimenteren met foto's. Met mijn camera en mijn nieuwe flitser. De instellingen kloppen nog niet altijd en soms wordt er geflitst met een enorme belichtingstijd. Onderstaan een foto zoals Karst ze vaak maakt: op een groene snijmat. Alleen is mijn snijmat vooral in gebruik om Tamiya tape in stukjes te snijden en dat laat wel eens resten achter ;)

IMG_7693 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2017, 15:38:13 »
Nog wat detailwerk gedaan aan de kap: bufferbalken afgemaakt (op de buffers na) spuitwerk hier en daar aangevuld, geheel in de matlak gezet, ramen gemonteerd, binnenkant lantaarns chroom geschilderd en de rand in koper geschilderd en de nummerplaten erop geplakt.









Nu aan de slag met het afmaken van het chassis, de kap overal vullen met lood en dan zou het klaar moeten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2017, 15:47:21 »
Prachtig , maar dat wist je al  (y) (y) (y) (y) (y) (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2017, 18:50:26 »
wil je m wat laten trekken dan moet je m heel nadrukkelijk alleen aan de aangedreven kant ballast geven. Echt gewichtsverdeling 75/25 zegmaar... Tenminste das mijn ervaring met 1-as-aandrijvingen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2017, 21:14:28 »
tis een schatje Ivo (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2017, 09:11:37 »
Volgende stap is het chassis afmaken. De aandrijving heeft er al in gezeten, dus dat is niets nieuws. Nu moet de niet aangedreven achteras er nog in die verend is opgehangen. Er is mij terecht aangeraden de vering te vervangen door een steun midden boven de as, zodat er compensatie ontstaat ipv vering. Als het lokje regelmatig gaat ontsporen doe ik dat alsnog. Ik heb eerst ervoor gezorgd dat de aslagers goed kunnen bewegen in het chassis. Daarvoor moest er nog behoorlijk worden gevijld. Nu lijkt een en ander het goed te doen. De wielen pasten slecht op de as, maar eenmaal erop zitten er 2 behoorlijk los. Nu staat de 413 voor het eerst op de wielen:



Het blijkt dat de railruimers aan de lange kant zijn, want die rusten nu op de rails ipv de wielen. Een beetje bijbuigen gaat dat wel verhelpen, maar niet teveel naar binnen, want dan past het chassis er vanaf de onderkant niet meer in. Dat is ook het probleem van de zandleidingen. Die zitten aan de kap en als je die goed buigt dan krijg je het chassis er nooit meer in.

De loopas heeft behoorlijk wat zijdelingse speling en ik heb zo snel geen ringen gevonden in de kit. Met deze speling zal er keurig steeds kortsluiting zijn met de kap:



Inmiddels heb ik wat Romford ringen gevonden met een totale dikte van 1mm en is de speling voldoende beperkt.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2017, 18:23:02 »
mooie loc geworden!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2017, 23:22:54 »
Ben redelijk tevreden met het lokje.  :)  Ik zal ze binnenkort naast de andere Sikken zetten in een line up.

Vanavond verder met de aandrijving. Er is ook een printje meegeleverd om een NEM interface op te zetten. Dat printje heeft aan de onderkant ook rechtstreeks verbinding met de stroomafnemers. Het aantal draadjes blijft beperkt tot 2 voor de motoraansluitingen.

Eens kijken of het chassis het doet:

https://youtu.be/Yrp9saJMgAo

Daarna aan de slag met de gewichten. Er wordt een set zelfklevende gewichtjes in de kit meegeleverd, maar voorin achter de jalouzie heb ik een aantal stukken daklood zo precies mogelijk op maat gemaakt. Ook heb ik een paar gewichten tegen het dak achter geplakt. Het wordt een beetje puzzelen waar de decoder nog tussen past, maar de lok krijgt zo wel een aardig gewicht.

Rijden met kap is natuurlijk leuk. De koppelingen ontbreken nog dus echte trekkracht is nog niet zichtbaar.

https://youtu.be/-WR39VystmI

Er moet nu nog één buffer op, meer gewicht, de decoder plaatsen en LED's in de frontlantaarns en het is klaar. Ik zou alleen nog een fluitje willen installeren, maar ik kan zo snel geen klein printje vinden.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 23:25:40 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2017, 10:54:11 »
hm, lood onder het dak? daar zou ik juist de decoder plakken, dan wat lood achterin de accubak achter de cabine zodat de achteras niet ontspoort en verder al het gewicht voorin houden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2017, 13:27:12 »
Je hebt gelijk. De accubak ligt al vol met lood en er kon gewoon veel lood al voorin vóór de voorste as. Om te voorkomen dat er geen druk meer op de achterwielen staat en het op elke oneffenheid ontspoort heb ik toch nog wat gewicht achterin gestopt. Onder het dak was het makkelijkst, maar achter de deuren kan ook nog. Het wordt nu even puzzelen wat er nog boven de schuinliggende motor onder de huif past.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2017, 19:26:37 »
Decoder erin geprobeerd. Het loopt er goed op, maar de NEM stekker zit net omgekeerd en dat is onhandig. Volgens mij kan ik dit straffeloos 180 graden omkeren zolang ik de middelste 4 aansluitingen voor lichten en functies niet gebruik. Ook eens even de familie erbij gehaald:





Messing/nieuwzilver familie, Werps Oersik en Sik en Dutzrail Grote Sik


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*