Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: NS 413 Grote Sik van Dutzrail  (gelezen 9972 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2017, 21:03:05 »
Heel mooi geworden! Dat afplakken is af en toe net een suprise-ei. Je weet nooit wat voor verrassing je krijgt  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2017, 22:29:24 »
Ik ben er stil van.................
Groet,

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2017, 22:58:12 »
Gewoon vakwerk  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2017, 00:56:37 »
Ja dat dacht ik ook, vak wat een werk...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2017, 19:44:58 »
Bedankt voor jullie complimenten.  :) Maar het is nog niet af. ;)

Ik ben wat aan het experimenteren met foto's. Met mijn camera en mijn nieuwe flitser. De instellingen kloppen nog niet altijd en soms wordt er geflitst met een enorme belichtingstijd. Onderstaan een foto zoals Karst ze vaak maakt: op een groene snijmat. Alleen is mijn snijmat vooral in gebruik om Tamiya tape in stukjes te snijden en dat laat wel eens resten achter ;)

IMG_7693 [800x600] by Ivo tB, on Flickr

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2017, 15:38:13 »
Nog wat detailwerk gedaan aan de kap: bufferbalken afgemaakt (op de buffers na) spuitwerk hier en daar aangevuld, geheel in de matlak gezet, ramen gemonteerd, binnenkant lantaarns chroom geschilderd en de rand in koper geschilderd en de nummerplaten erop geplakt.









Nu aan de slag met het afmaken van het chassis, de kap overal vullen met lood en dan zou het klaar moeten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2017, 15:47:21 »
Prachtig , maar dat wist je al  (y) (y) (y) (y) (y) (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #22 Gepost op: 27 August 2017, 18:50:26 »
wil je m wat laten trekken dan moet je m heel nadrukkelijk alleen aan de aangedreven kant ballast geven. Echt gewichtsverdeling 75/25 zegmaar... Tenminste das mijn ervaring met 1-as-aandrijvingen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #23 Gepost op: 27 August 2017, 21:14:28 »
tis een schatje Ivo (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #24 Gepost op: 29 August 2017, 09:11:37 »
Volgende stap is het chassis afmaken. De aandrijving heeft er al in gezeten, dus dat is niets nieuws. Nu moet de niet aangedreven achteras er nog in die verend is opgehangen. Er is mij terecht aangeraden de vering te vervangen door een steun midden boven de as, zodat er compensatie ontstaat ipv vering. Als het lokje regelmatig gaat ontsporen doe ik dat alsnog. Ik heb eerst ervoor gezorgd dat de aslagers goed kunnen bewegen in het chassis. Daarvoor moest er nog behoorlijk worden gevijld. Nu lijkt een en ander het goed te doen. De wielen pasten slecht op de as, maar eenmaal erop zitten er 2 behoorlijk los. Nu staat de 413 voor het eerst op de wielen:



Het blijkt dat de railruimers aan de lange kant zijn, want die rusten nu op de rails ipv de wielen. Een beetje bijbuigen gaat dat wel verhelpen, maar niet teveel naar binnen, want dan past het chassis er vanaf de onderkant niet meer in. Dat is ook het probleem van de zandleidingen. Die zitten aan de kap en als je die goed buigt dan krijg je het chassis er nooit meer in.

De loopas heeft behoorlijk wat zijdelingse speling en ik heb zo snel geen ringen gevonden in de kit. Met deze speling zal er keurig steeds kortsluiting zijn met de kap:



Inmiddels heb ik wat Romford ringen gevonden met een totale dikte van 1mm en is de speling voldoende beperkt.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #25 Gepost op: 29 August 2017, 18:23:02 »
mooie loc geworden!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #26 Gepost op: 29 August 2017, 23:22:54 »
Ben redelijk tevreden met het lokje.  :)  Ik zal ze binnenkort naast de andere Sikken zetten in een line up.

Vanavond verder met de aandrijving. Er is ook een printje meegeleverd om een NEM interface op te zetten. Dat printje heeft aan de onderkant ook rechtstreeks verbinding met de stroomafnemers. Het aantal draadjes blijft beperkt tot 2 voor de motoraansluitingen.

Eens kijken of het chassis het doet:

https://youtu.be/Yrp9saJMgAo

Daarna aan de slag met de gewichten. Er wordt een set zelfklevende gewichtjes in de kit meegeleverd, maar voorin achter de jalouzie heb ik een aantal stukken daklood zo precies mogelijk op maat gemaakt. Ook heb ik een paar gewichten tegen het dak achter geplakt. Het wordt een beetje puzzelen waar de decoder nog tussen past, maar de lok krijgt zo wel een aardig gewicht.

Rijden met kap is natuurlijk leuk. De koppelingen ontbreken nog dus echte trekkracht is nog niet zichtbaar.

https://youtu.be/-WR39VystmI

Er moet nu nog één buffer op, meer gewicht, de decoder plaatsen en LED's in de frontlantaarns en het is klaar. Ik zou alleen nog een fluitje willen installeren, maar ik kan zo snel geen klein printje vinden.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 23:25:40 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #27 Gepost op: 30 August 2017, 10:54:11 »
hm, lood onder het dak? daar zou ik juist de decoder plakken, dan wat lood achterin de accubak achter de cabine zodat de achteras niet ontspoort en verder al het gewicht voorin houden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #28 Gepost op: 30 August 2017, 13:27:12 »
Je hebt gelijk. De accubak ligt al vol met lood en er kon gewoon veel lood al voorin vóór de voorste as. Om te voorkomen dat er geen druk meer op de achterwielen staat en het op elke oneffenheid ontspoort heb ik toch nog wat gewicht achterin gestopt. Onder het dak was het makkelijkst, maar achter de deuren kan ook nog. Het wordt nu even puzzelen wat er nog boven de schuinliggende motor onder de huif past.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS 413 Grote Sik van Dutzrail
« Reactie #29 Gepost op: 31 August 2017, 19:26:37 »
Decoder erin geprobeerd. Het loopt er goed op, maar de NEM stekker zit net omgekeerd en dat is onhandig. Volgens mij kan ik dit straffeloos 180 graden omkeren zolang ik de middelste 4 aansluitingen voor lichten en functies niet gebruik. Ook eens even de familie erbij gehaald:





Messing/nieuwzilver familie, Werps Oersik en Sik en Dutzrail Grote Sik


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*