Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:43:02
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 12:39:14
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 54036 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #195 Gepost op: 10 januari 2019, 20:15:25 »
Hoi.
Wat ik in gedachge heb , hmm zal het proberen uit te leggen.
Ik zie graag een mooie baan waar veel afwisseling gebeurd en daarmee bedoel ik.
Reizigers treinen die door een mooi stukje landschap rijden en in een doorgaande station met toch meerdere sporen dan 2 sporen, een kleine goederen overslag( ik weet niet of ik de juiste benaming hiervoor zeg).

Maar wat betreft met mijn dochter ze is pas 6 en welk kind vind het leuk om op knopjes te drukken.
En daarmee wil ik haar hier in mee betrekken zodat zij op een knopje druk en in het station vertrekt de trein.

Voor de veiligheid en ook deels voor mij zelf neemt koploper de rest van de baan over alleen het stations deel niet, als dit allemaal gaat natuurlijk.

Ik zit volop te denken om mijn vorige baanplan en die van Koen op een of andere manier samen te voegen want de baanplan van hem ziet er gewoon mooi uit.

Gr.
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #196 Gepost op: 10 januari 2019, 21:30:03 »
Hallo Erik,
Duidelijk!  :)
Als je op zoek bent naar afwisseling zou ik zeker voor een doorgangsstation gaan. Daar rijden gewoon meer treinen dan in een kopstation.
Een meersporig station met een goederendeel moet zeker passen. Een paradebaan met een stukje landschap ook nog wel, al zal dit laatste niet heel groot worden. Daar heb je te weinig ruimte voor. Maar er is zeker wel een mooi baanplan te vinden/verzinnen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #197 Gepost op: 10 januari 2019, 22:02:11 »
Hoi allemaal.

Ik heb even wat vlug in elkaar geschetst dit is ongeveer wat ik in gedachte heb zal een kleine uit leg geven.

Je komt rechts uit het schaduwstation (gestippelde lijn) via de buitenste gestippelde spoor zo het station in dan vervolgens rijd hij onder de stad/dorp en vlak erna kan hij 2 kanten op .

Hij kan de lus pakken en zo weer zijn route volgen of hij kiest voor om naar een mini rangeer plek te rijden.
Als hij voor de rangeer plek kiest en hij wil terug naar het schaduwstation dat kan omdat er een overloop wissel in zit (denk zelf dat dit een keerlus is) en zo naar het station en vanuit het station naar het schaduwstation.


Ik weet niet 100% of het allemaal gaat passen want de oppervlak van de baan is redelijk op schaal maar de rest namelijk niet.

Mvg
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #198 Gepost op: 11 januari 2019, 12:46:16 »
Hoi Erik,
Ik zie geen baanplan in je bericht... ???
Zonder schetsje is het nogal lastig om te volgen wat je in gedachten hebt...

Dan nog een andere vraag; wat beviel je niet aan het plan dat ik eerder had geschetst (in juni 2018)?



Dit plan lijkt namelijk volledig aan je wensen te voldoen, maar blijkbaar toch niet. Kun je aangeven waar de schoen knelt? We kunnen hier wel 100 baanplannen ontwerpen, maar zonder goed te weten wat jij wel en (nog belangrijker) niet wilt, is dat niet zo zinnig.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #199 Gepost op: 11 januari 2019, 15:02:26 »
Mijn excuus het is nog al laat geworden en inderdaad ik was nog iets vergeten bij te voegen dus bij deze.



Mvg
Erik

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #200 Gepost op: 11 januari 2019, 16:07:56 »
hoi erik
leuk plan
maar ik denk dat de hoogte verschillen een probleem kunnen zijn
ook opstelsporen met een helling kunnen lastig zijn
Als je wil rangeren zit je al gauw op de hoofdbaan denk ik
Inderdaad heb je door die wissel een keerlus .
groet
kees

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #201 Gepost op: 14 januari 2019, 10:37:59 »
Hoi Erik,

Je plan is duidelijk. Je wensen ook. Je vraag om zonder keerlus te ontwerpen gaat wel lukken, maar dan blijf je een gekunsteld baanplan krijgen. De twee wissels op je rangeer terrein zul je wat naar achter moeten schuiven, zodat je daar een omloopspoor kunt maken. Hieerdoor kan de wisselverbinding bij het begin van je opstelsporen vervallen en ben je je keerlus kwijt. Tevens is het nu mogelijk om te rangeren zonder op de hoofdbaan te komen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #202 Gepost op: 14 januari 2019, 10:51:42 »
Op dit moment heb je 2 keerlusmodules nodig vanwege de overloopwissels bij de bovenste keerlus (hoogste niveau).

Daarnaast: de 3 kopsporen zijn alleen te gebruiken door treinstellen. Doordat een omloopmogelijkheid mist, sluit de lok zich op. Er valt dan dus niet veel te rangeren.

Het zichtbare station krijgt nu erg korte sporen.

De helling tussen doorgangsstation en opstelsporen/keerlus op het bovenste niveau wordt erg steil.

Persoonlijk zou ik een paar rangeersporen aan het doorgangsstation toevoegen. Zie ook eerder geposte schetsen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #203 Gepost op: 14 januari 2019, 11:44:56 »
Dat zie ik maar op dit moment werk ik samen met Koen aan een nieuwe baanplan die volgt zo snel mogelijk.

Mvg
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #204 Gepost op: 14 januari 2019, 14:14:47 »
Ok, maar dat weten wij niet  :)
Wim - benieuwd naar het nieuwe plan
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #205 Gepost op: 14 januari 2019, 14:28:55 »
Dat snap ik maar ik vind het leuk om jullie in spanning te houden om met een mooie baan te voorschijn te komen.

Maar ik zal een kleine tip geven , industrie en stad/dorp worden samen gebouwd.

Erik

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #206 Gepost op: 14 januari 2019, 16:27:39 »
ben benieuwd
misschien HET BAANPLAN
groet kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #207 Gepost op: 14 januari 2019, 20:59:38 »
HET baanplan? Dat bestaat niet Kees ;)

Niet wanhopen Erik!  ;D Bedenk dat perfectie niet bestaat ;) Het kan altijd beter, maar op een gegeven moment vind je het gewoon acceptabel en begin je met bouwen. De grootste vijand van "goed" is "beter"...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8514
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #208 Gepost op: 14 januari 2019, 22:10:47 »
O,

Het wordt filosofisch hier.

Eerst beetje apegapen en dan post ik zo wat.

Om alvast een beetje in te leven.
Wat Erik zoal bezig houdt:

- tijdperk IV / V,  en vooral V.
- sterk geïnspireerd op Antwerpen.
   Dus we kunnen spreken van NL/B rijden. Of een beetje
    internationaal.

Dan komt het:

- stedelijk.
- industrieel.
- misschien met een landelijk stukje.

Voorlopig geen zelfbouw, digitaal.

Straks een eerste deel plan op basis van zijn eigen schets.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #209 Gepost op: 15 januari 2019, 08:53:50 »
...O, Het wordt filosofisch hier...
Dat was het al Koen!  ;D

Maar filosofisch of niet, er zit zeker een kern van waarheid in. Ik weet niet of je bekend bent met de amerikaanse modelbouwer Lance Mindheim. Hij ontwerpt/bouwt modelbanen en houdt ook een blog op zijn website bij.

In de volgende blog beschrijft hij een situatie waarin ik mijzelf ook sterk herken:
https://shelflayouts.com/2018/01/fear-of-mistakes/
Doordat je bang bent fouten te maken (bv niet het optimale/beste ontwerp voor je baan te hebben), blijf je steken op het startpunt en bouw je dus helemaal niets. De tijd gaat echter verder of je nu wel of niet iets bouwt.
Zijn belangrijkste les: doe gewoon iets, probeer iets. Al doende leer je en ontwikkel je. Mocht je eerste baan niet perfect zijn (en dat zal hij zeer waarschijnlijk niet zijn), dan is dat niet erg. Het is deel van het leer- en ontwikkelproces. De volgende baan zal zeker beter zijn.

Zelf heb ik ook de neiging om te lang tegen een probleem aan te blijven hikken en allerlei theoretische oplossingen te verzinnen. Maar vaak kun je beter even kort nadenken en dan gewoon beginnen. Lukt het niet direct, dan begin je opnieuw. Vaak is dat veel en veel sneller en effectiever.

Groet, Wim

PS op de site van Mindheim staan meerdere interessante blogs over diverse modelbouw onderwerpen. Soms erg amerikaans qua thema maar vaak toch wel algemeen bruikbaar.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256