Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Efteling spoorweg gaat elektrisch door henk
Vandaag om 13:31:27
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:26:16
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Hans Reints
Vandaag om 13:15:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 54068 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #180 Gepost op: 09 januari 2019, 09:42:50 »
Het thema is Nederlands.

@Kees
Ik snap wat je bedoeld, echter dit plan is als 1 niveau getekend.
Was nog niet aan meerdere lagen toegekomen.
Tenminste voor zover was dat al duidelijk bij Eric.

Geel is al een niveau onder tussen station (zicht) en schaduwstation, als ik het goed heb, paars.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #181 Gepost op: 09 januari 2019, 18:39:46 »
Het is maar een idee voor een nieuw plan.

De trein vertrekt uit het schaduwstation komt binnen in het station op een enkel spoor daar komen paar aftakingen voor opstel sporen en 1spoor gaat door naar een container overslag of iets dergelijks.

Aan de andere kant van het station vertrekt de trein ook via enkel spoor naar het schaduwstation maar ook hier komen paar opstelsporen .

En de hele baan wordt bediend met roco multimuis expressnetli en koploper en de baan wordt in 2 richtingen gereden en in het station blijven de treinen netjes wachten tot alles veilig is om te vetrekken.

Maar ik moet het nog wel in scram uit werken maar wat ik al zei het is maar een idee.

Gr.
Erik

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #182 Gepost op: 09 januari 2019, 18:52:19 »
hoi koen
ik heb zelf de ervaring dat mn eerste baanplan heel ambitieus was en in de praktijk ik liever minder rails heb dan meer .
Het baanplan met zn niveau verschillen vraagt veel ruimte denk ik zelfs in N spoor
ik las dat er nog meer sporen bij het station moeten .
zichtbare niveau station /emplacement /goederen en stad dan zit je al aardig vol denk ik
sporen van en naar  ander niveau vraagt ook ruimte uiteraard .
om ze een beetje netjes te laten verdwijnen is een leuke uitdaging
Nederlands thema,mischien een flyover ,hoogspoor zoals in rotterdam
ik lees net de reactie van ERIK
geeft meer mogelijkheden en ruimte
groet kees





Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #183 Gepost op: 09 januari 2019, 18:58:05 »
Voor verwarring te voorkomen de baanplan die hier nu staat gaat de prullenbak in er volgt snel een nieuwe.

Erik

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #184 Gepost op: 09 januari 2019, 19:14:21 »
Heb zelf geen ervaring in N maar plannen maken en meedenken vind ik leuk om te doen.

Of het dan haalbaar is, is een tweede.

Maar ben benieuwd waar we uitkomen.

Er is nu meer duidelijkheid over Eric's wensen dan kan er beter op ingespeeld worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #185 Gepost op: 10 januari 2019, 09:00:20 »
Hoi,

Nieuw plan, nieuwe kansen.
Eric geeft aan dat een kind ook wat moet kunnen spelen aan de baan.
(niet onbelangrijk)

Materieel:
- ICE.
- 1200 (met intercityruituigen???)
- 1200 of wat voor loc ook met containertrein.

Nog nodig:
- rangeerdiesel.(6400 of 2200 of beide  ;D)
- extra E-loc 1100 bv of 1600.



Een klein kopstation aan een willekeurige kust.

Ik begrijp dat Eric zijn treinenloop wil automatiseren.
Hier kan een ICE binnenlopen en weer opweg.
Eric heeft aangegeven rechte perrons te willen.

De containertrein kan binnenlopen en loskoppelen, geldt ook voor intercity, en weer terug schaduwstation in.

De containertrein kan opnieuw te voorschijnkomen met een dieselloc en het Container Terminal oprijden.
Er is ook nog wel plek voor een stukje industrie, loods, fabriek.

De Helix ligt nu onder een licht  heuvelig duinlandschap.
De weg daar loopt langs hotels en een beginnend stukje strand.

Het station ligt op 1+ dwz een niveau hoger om de fictieve zee te weren, dus denk aan hoge damwanden/muren aan het kanaal.
De niveau's in algemeen liggen nu station 1+, CT 0, Schaduwstation -1.
Het kanaal wordt afgesloten met een dam of sluis tegen de zee.

Bij het station is ruimte voor een aanzet van een stukje kleine stad of dorp, wat je wilt.

Dit alles tegen een mooie achterwand.

Het duinlandschap kun je net als heuvels met een laagje gips maken en in zandkleuren schilderen en bestrooien en gras schieten of matjes gebruiken.
Met een vliegdennenbos.
Camoufleert de helix mooi weg naar de betonnen keerwand met tunnelingang naar schaduwdeel.

De helix staat al op zijn plek dus het schaduwstation nog een beetje aanpassen, dat wordt in feite een geprogrammeerde keerlus.



Totzover, Koen.

 

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 09:09:29 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #186 Gepost op: 10 januari 2019, 09:10:01 »
mooi koen
rustig ,ruim,logisch en genoeg leuke scenery mogelijkheden
groet kees

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #187 Gepost op: 10 januari 2019, 09:18:44 »
Plan ziet er inderdaad lekker rustig uit. Persoonlijk zou ik nog 2 overlopen toevoegen.
De eerste vlak voor de brug, van binnen naar buiten. en de tweede net voor het inrijwissel van de haven. Ook hier van binnen naar buiten, waardoor je nooit de trein over hetzelfde spoor terug hoeft te laten rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #188 Gepost op: 10 januari 2019, 10:07:43 »
Nu weet ik niet precies de geometrie van Peco55 in N.

Weet niet welke kruiswissel je aan elkaar kan koppelen met gewone wissels.
Ook weet ik niet de lengte die nodig is voor een E of Dieselloc in N schaal.
Bij het station zou je voor de intercity een ontkoppelspoor moeten inbouwen, die dan digitaal programmeerbaar is.

Het schaduwstation moet nog aangepast op de helix als keerlus die ook geautomatiseerd wordt.

Optie is een soort recreatieplas op linkerdeel waardoor je de CT kan omdraaien naar de andere kant.
Maar dat vind ik minder mooi.

De overloop van Gerard zou thv de CT toegang kunnen.

De S - factor rules   ;D, Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 10:10:17 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #189 Gepost op: 10 januari 2019, 10:20:58 »
De dam /sluis kan toegang zijn tot het gebied onder de keermuren van het station
loodsjes etc mischien vissersbootje wat aangemeert is
smalspoor rails als scenery
Ipv containerterminal  vrachtboot koelschip geeft meer variatie
groet kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #190 Gepost op: 10 januari 2019, 10:25:32 »
Goedemorgen allemaal,

Ok, ik begrijp dat de wensen zijn veranderd. Dat kan natuurlijk, niks mis mee.
Maar wat zijn ze nu dan? Voorheen was het met name rijden en misschien een beetje rangeren, maar dat laatste was niet zo belangrijk. Nu opeens toch wel? Waarom deze plotselinge verandering? Het is namelijk een groot verschil.
Wat was er nu eigenlijk mis met het vorige plan? Dat lees ik eigenlijk nergens. (de messengerchat kunnen we hier niet lezen... ;) )

Ik lees nu dat een kind ook met de baan moet kunnen spelen. Hoe oud is dat kind dan? Een peuter/kleuter speelt heel anders dan een 8 of 10 jarige. Het vorige plan (doorgangsstation aan een dubbele lijn) is veel eenvoudiger voor jonge kinderen. Nu moet je rangeren met elke trein. Treinstellen moeten in het kopstation van richting veranderen. Bij een getrokken trein moet de lok ook omlopen. Kinderen (met name jongere) willen vaak juist rijden. En niet rangeren met loks die moeten omlopen.

Dan geef je aan dat de treinenloop geautomatiseerd moet worden. Bij een kopstation is dat veel lastiger. Zeker als je een lok moet laten omlopen in je kopstation (bv 1200 met IC rijtuigen). Uit de vorige berichten uit dit lange draadje kreeg ik niet het idee dat je veel ervaring met automatiseren hebt...

Verder: in dit hele draadje ging het voor een groot deel over het voorkomen van een keerlus module. Met dit kopstation heb je die toch weer nodig... Is het nu geen probleem meer?

Dan het nieuwe baanplan:
Persoonlijk vind ik het een leuk plan, zeker omdat er ook is nagedacht over het landschap. Maar....  ik vraag me af of het aansluit bij de wensen. Als je graag met treinen rijdt, is dit plan misschien minder geschikt, omdat je altijd in het kopstation van richting moet veranderen. Een half uurtje lekker rijden "zonder gedoe" is er niet bij.
Verder nog wat andere puntjes:
- er is geen omloopmogelijkheid voor de lok van een getrokken trein (1200 met IC rijtuigen)
-  hoe kom je vanuit de containerterminal weer terug de baan op? er missen overloopwissels
- bij een kopstation heb je minder goederenverkeer: alle goederenwagens in de trein moeten nl een bestemming in dit station hebben (anders worden ze er niet naar toe gereden). In dit station zie ik alleen de containerterminal. Misschien nog een paar extra aansluitingen? Een fabriek en een expediteur of zo.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #191 Gepost op: 10 januari 2019, 10:55:07 »
Er zijn natuurlijk verbeterpunten, Wim.

Ik weet ook niet 100% of het wat thema betreft wenselijk is.

Wel is duidelijk dat er niet perse gerangeerd hoeft te worden op de CT na.
Of die in N voldoet weet ik niet.
Uiteraard nog wel mogelijkheden voor korte spoortjes voor andere aansluitingen.

Het kopstation is voor de Ice bedacht die hij al heeft.

De hele boel wordt geautomatiseerd dus daar kan die keerlus met schaduwsporen wel makkelijk bij.

Ik spreek dan nu voor Eric, zijn pc heeft verbindinglroblemen.
Dus hij komt wel weer terug hier.

Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 11:37:58 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #192 Gepost op: 10 januari 2019, 12:25:22 »
...Wel is duidelijk dat er niet perse gerangeerd hoeft te worden op de CT na.
Of die in N voldoet weet ik niet.
Uiteraard nog wel mogelijkheden voor korte spoortjes voor andere aansluitingen...
Ok, maar als rangeren dan een bijzaak is, zou ik zeker voor een doorgangsstation gaan, precies zoals in het oude baanplan. Dan kun je rijden zoveel je wilt, en rangeren als je daar zin in hebt. Het 1 sluit het ander niet uit.
 
Het kopstation is voor de Ice bedacht die hij al heeft.
Dat vind ik vreemd. Waarom zou je voor de ICE perse een kopstation nodig hebben? Sterker nog, zo'n klein eindstation wordt normaal helemaal niet door een ICE aangedaan. De ICE uit Keulen rijdt tot Amsterdam, niet tot Zandvoort. Ik zou juist voor een (relatief) klein doorgangsstation gaan. Daar past de ICE altijd, in ieder geval als doorgaande trein (bv in Ede-Wageningen). Eventueel kun je hem ook nog laten stoppen als je dat leuk vindt.

De hele boel wordt geautomatiseerd dus daar kan die keerlus met schaduwsporen wel makkelijk bij.
De keerlus met schaduwstation wel, maar het bovengrondse deel juist niet. Ik zou dan zeker terug gaan naar het oorspronkelijke plan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74814.msg3221881906#msg3221881906
Hier heb je aan beide zijden een lus (maar geen electrische keerlus!) wat het veel eenvoudiger maakt om de treinenloop te automatiseren.

Door dit ontwerp wat aan te passen, oa door (Nederlandse) landschapselementen toe te voegen, past dit denk ik veel beter bij de wensen. De containerterminal bv kan hier ook wel in worden gepast.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #193 Gepost op: 10 januari 2019, 12:28:55 »
Koen heeft zeker zijn best gedaan maar het is nog net niet helemaal wat ik in gedachte heb sorry  , maar ik ga zeker met deze basis verder tekenen en bedenken net zolang tot het naar mijn zin is.

Gr.
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #194 Gepost op: 10 januari 2019, 15:09:27 »
Hallo Erik,
Kun je ons dan laten weten wat je wel in gedachten hebt? ;)
Qua wensen bedoel ik dan. Dus rijden of rangeren, enz.
En wat beviel je niet aan het vorige plan?
Groetjes, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256