Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Fadsen voor achter de Piko 2200? door Rick
Vandaag om 13:14:51
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 13:12:35
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 13:10:38
Raadplaatje door tijgernootje
Vandaag om 13:06:28
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 13:06:27
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 13:05:17
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:59:09
Het ontstaan van Trammenlandt door Sven
Vandaag om 12:57:53
Eifelgeschiedenis door jerrytrein
Vandaag om 12:55:37
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 12:51:36
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door Gerke
Vandaag om 12:50:04
Baan in Los Angeles door tijgernootje
Vandaag om 12:42:47
De laatste wagens. door Gerke
Vandaag om 12:11:52
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
Vandaag om 11:50:38
Gützold 2019 door ex-DR V100
Vandaag om 11:34:26
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Wijktrein
Vandaag om 11:29:33
V2bn sncf in NL door Dijkhuizen
Vandaag om 11:27:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:17:17
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 11:14:24
Berghuizer papierfabriek door Marc tramt
Vandaag om 10:07:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:01:31
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 09:52:23
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:23:22
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door spoorzeven
Vandaag om 08:09:21
Aansluiten booster bij 2-rail door mtr
Vandaag om 08:03:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 07:43:52
Stopsectie Conrad werkt niet door HennySavenije
Vandaag om 02:40:45
Piko GTW treinstel voorzien van extra lichtfuncties door arnaudns
Vandaag om 00:29:53
Update: baan in de tropen door 72sonett
Vandaag om 00:25:03
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 10885 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Eerste baanplan spoor N
« Gepost op: 03 augustus 2017, 12:14:13 »
Hoi.

Het is eindelijk gelukt om een baanplan te maken voor een kleine ruimte ben benieuwd wat jullie ervan vinden .

Kleine uitleg.

DE 2 achterste sporen komen iets omhoog dat wordt een parade stukje.
De binnenste sporen naar het rangeer gedeelte wordt in 2 richtingen gereden .
Tijdperk wordt van alles door elkaar.

De baan wordt digitaal gestuurd met Roco Multimuis.

Mvg
Erik

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2017, 12:33:03 »
Eenvoud zelve, dus goed start plan waar toch een beetje spel in zit.

Voorstellen tot aanpassing:
Een tweede overloopwissel is nodig om van het buitenspoor naar het binnenspoor te geraken als rechts rijdt (klokmee op het buitenspoor)
Ik zou de bochten van het paradespoor aan de linkerkant in 1 vloeiende bocht leggen in plaats van die knik. Rechts is dat iets moeilijker omdat je dan veel plaats gaat verliezen.
Ook de bocht naar het rangeerdeel in 1 vloeiende bocht en deze iets laten doorlopen zodat je rangeerterrein loskomt van het paradespoor. Je kan daar dan een stukje gras tussen voorzien zodat je dijklichaam beter tot zijn recht komt. Nu plakt je rangeerstation tegen het verhoogde deel aan en heb je geen dijklichaam.
Ook zou ik dat naderingspoor iets naar beneden leggen, Daardoor vergroot je het niveauverschil tussen je paradespoor en rangeerveld optisch. Geeft je bovendien de mogelijkheid om je rangeerterrein voor vrachtverkeer toegankelijk te maken via een onderdoorgang aan de rechter of linkerkant.
Een evetueel stationsgebouw zou ik sowieso in de linkerbenedenhoek situeren. Daar kan je ook het begin van een klein stadje maken met het obligate café "de statie" of dergelijke.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2018 - Hangar 27, Edegem (B) op 20 & 21 Oktober 2018

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2017, 12:42:35 »
Frank bedankt voor je snelle antwoord over dat rangeer gedeelte dat tegen de parade sporen ligt daar heb je gelijk in.

Over de bochten moet ik eens rustig bekijken hoe ik dit het beste kan oplossen in wintrack.

Het station wou ik aan de binnenkant plaatsen maar links buiten is ook een optie nu kijken wat voor station ik er bij wil hebben.

Mvg
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2017, 13:32:40 »
Na een kleine aanpassing is versie 2 van mijn nieuwe avontuur in spoor N.



Erik


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2017, 14:15:19 »
Maak die bocht naar je rangeersporen eens wat langer. Dan komt je rangeerbundel in een hoek liggen tov het parade spoor.
Krijg je daar ook wat ruimte om een beetje rust te brengen of wat industrie in te planten.
Bovendien haal je dan ook het strakke uit je plan, want alles blijft nog streng parallel liggen.
Als de rangeerbundel ook iets verder draait, heb je misschien zelfs de mogelijkheid een kleine kronkel in je paradespoor te leggen. Je kan de bocht rechtsboven ook wat meer naar boven schuiven dan zodat je globale plan ietsmeer naar een trapezium neigt.
Gewoon alles doen om een iets meer vloeiend verloop te krijgen ipv een bundel parallele sporen. Je baan is niet breed genoeg om dat weg te stoppen.

Kan je die overloop links ook niet in een stel boogwissels leggen?

Als je je plan goed vind, moet je voor jezelf ook ens overwegen hoever je wil gaan met het aanpassen van die overloopwissels om je paradesporen dichter bij elkaar te leggen dan de fabrieksafstand.
Ook bij je stationssporen moet je een beetje rekening houden met de perronbreedtes die je wil (moet) inbouwen.

Succes verder.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2018 - Hangar 27, Edegem (B) op 20 & 21 Oktober 2018

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2017, 14:28:14 »
Maak je station 3 sporig, en leg de twee opstelsporen niet parallel, maar haal de bocht eruit. Denk vanuit jezelf. Hoe zou je een wagon op de sporen willen bereiken? Je middelste spoor is nu onbereikbaar als er wagens op de buitenste sporen staan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2017, 18:54:07 »
Ik was wat aan mij aan het bedenken als ik nu links boven een aftaking maak naar rechts wat al een beetje naar beneden gaat om dan vervolgens onder de sporen aan de rechter kant te dalen naar een lager nivo waar dan eventueel een kleine schaduwstation komt.

Heb geen idee hoeveel cm tussen 2 nivos moeten komen om toxh erbij te kunnen in dien nodig.

Wat betreft het rangeer gedeelte daar ben ik nog niet uit wat ik daar mee wil doen.

Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2017, 10:27:47 »
Yes ik krijg een extra stuk bij van 110 cm x 60 cm kan dus nu een mooie L baan maken :D

Ik heb in wintrack al iets kunnen maken het is een voorlopige enkel spoor traject bij de helix wil ik nog iets maken bv een industrie terrein en het spoor daar voor wordt dan links boven afgetakt.

Maar dat is nog niet helemaal zeker moet eerst goed alles bekijken of het wel lukt ivm de eventuele helling die richting de helix gaat en onder het zichtbare deel komt nog een schaduwstation maar die moet nog eerst getekend worden.

Groetjes Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2017, 13:01:17 »
Afstand tussen de sporen (vertikaal) is minimaal 5cm. Ik zou voor de helix de maximale ruimte benutten. Dit geeft minder steile hellingen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2017, 13:22:15 »
Het is ook maar een idee de definitieve plan moet nog netjes gemaakt worden .
 Ik dacht dat de minimale afstand iets van 3cm in schaal N was of is dat alleen op rechte stukken en in de bogen 5 cm zoals je net zei.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2017, 13:31:13 »
Ik schreef vertikaal. Nee voor de vertikale afstand gelden de volgende afstanden:
Beginnen aan de bovenkant van de onderligende spoor (BS, getallen uit de normen voor zover van toepassing).
Ruimte voor de trein 37mm (norm).
Ruimte voor draaghout verdieping erboven > 5mm.
Railhoogte 3mm.
Dus de minimum maat 45mm. Ik hou altijd een paar mm extra voor wat ruimte voor de vingers en kom zo op 50mm (5cm).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2017, 12:01:14 »
zoveelste N baanplan en dacht dat in H0 moeilijk was om een leuke baanplan te bedenken maar in N valt het ook knap tegen ;D

Vandaag weer terug naar de tekentafel gegaan en dit kwam er te voorschijn.

Het is een dubbel kopstation 1 voor de personen vervoer en de andere voor de goederen daar komt iets maar wat dat weet ik nog niet.

De 2 sporen (oranje en blauw) daar komt een brug zodat het over de grijze sporen gaan de helix onder aan die gaan naar een schaduwstation wat nog getekend moet worden en ook het links (blauw) hoe dat verder gemaakt moet worden dat moet ik nog bedenken.

Ben weer benieuwd wat jullie hiervan vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:59:31 »
Het plan is leuk, maar de opstelsporen (blauw) zijn wat kort. Denk ook eens aan je hellingen. Je hebt in N minimaal 166 ccm nodig om over een spoor heen te komen. Je hebt dan een helling van 3% (5cm tussen de beide sporen).
Waar gaat dat wissel naar toe?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:59:05 »
Die wissel is ergens al aangesloten maar dat veroorzaakt een keerlus dus daar ben ik nog over aan het nadenken hoe ik dat ga oplossen over de hellingen maak ik mij niet zo druk in maar ik hou er inderdaad rekening mee , bedankt voor je feedback Gerard

Groetjes Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:26:41 »
Ben weer bezig geweest in wintrack voor een nieuw station plan te bedenken , er moeten hier en daar nog paar wissels komen voor een loc om te lopen ( hoe het ook wordt gezegd) .

De wissels rechts gaan naar de helix toe maar die moet nog getekend worden.

Ik zou graag jullie menig willen weten .

Groetjes Erik