Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
20 en 21 april MobExpo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:14:31
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:12:46
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:18
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Station Roodeschool
door
Sven
Vandaag
om 08:56:02
Al mijn goede ideeën...
door
henk
Vandaag
om 08:38:22
Aachenau West
door
mass am see
Vandaag
om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
MOVisser
Vandaag
om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 07:37:56
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan spoor N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: Eerste baanplan spoor N (gelezen 54124 keer)
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #135 Gepost op:
02 juli 2018, 16:49:19 »
Jongens bedankt voor het mee denken hoe ik het wil hebben maar wacht nu nog paar dagen de nieuwe baanplan/ontwerp komt er echt aan maar niet meer vandaag.
Gelogd
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #136 Gepost op:
03 juli 2018, 00:18:13 »
Zo ik laat jullie niet meer wachten dit is het dan geworden.
Blauwe spoor komt van het schaduwstation gaat over in het roden spoor over het station daalt na het station in de helix (samen met de 2 sporen van het schaduw station) gaat over in een lus (groen), en de paarse spoor komt te voorschijn stijgt , over het station en sluit aan op de gele stations sporen en verdwijnt aan de andere kant naar het schaduwstation.
Hopelijk is het plaatje duidelijker dan de tekst.
mvg
Erik
Gelogd
Jelmer
Offline
Berichten: 3863
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #137 Gepost op:
03 juli 2018, 08:56:57 »
Hoi Erik,
Ten eerste, ik vind dit plan zeker een verbetering!
Ten tweede, ik dacht dat je een keerlus situatie wilde vermijden, maar die zit er helaas toch in dacht ik (met mijn beperkte kennis van 2-rail
)
Zie onder:
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #138 Gepost op:
03 juli 2018, 09:03:28 »
Ok, dan was je toch iets anders van plan dan wat ik eerst dacht.
Je hebt nu een paar problemen:
1. De verbinding naar het schaduwstation (het gele en blauwe spoor) moet nu heel steil worden. Te steil lijkt me. Ik gok dat je 4-5% procent komt. In N gaat dat problemen geven voor je loks (in h0 trouwens ook).
Als je de groene lus 90 graden met de klok mee draait, kun je hem direct op het paars-rode spoor links aansluiten. Dat scheelt een lang ondergronds traject. Ook heb je dan meer ruimte voor het blauw-gele spoor om met max 3% naar het schaduwstation te dalen.
2. Je hebt een wisselverbinding toegevoegd in het station (linksboven, tussen rood en paars). Hierdoor creëer je twee keerlussen en heb je dus 2 keerlusmodules nodig. Dat kan wel, maar ik begreep dat je ze juist wil voorkomen, oa vanwege de kosten. Verder vraag ik me af wat het nut is van die verbinding. Ten eerste kost het je 2 wissels en ten tweede weet ik niet hoe je hem wilt gebruiken. Vanaf het paarse spoor komend, steek je over naar rood om dan in het blauwe deel van het station aan te komen. Dus tegen de "normale" rijrichting in. Je hebt aan de rechterzijde geen wissels liggen dus kun je alleen links rijdend verder (maar dat legt het hele treinverkeer plat). Óf je laat de trein van richting veranderen in het station en rijdt dan naar links via het rode spoor verder. Dat laatste kan wel, maar is dat ook je bedoeling?
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #139 Gepost op:
03 juli 2018, 09:06:49 »
Ik zie dat Jelmer me net voor was met reageren
@Jelmer, het zijn zelfs 2 keerlussen. Er was pas een soortgelijk draadje "Hulp aan huis". Daar had iemand ook problemen met een paar keerlussen. Ik zal het eens opzoeken.
Groet, Wim
Gevonden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
Klaas Zondervan heeft hier een duidelijke uitleg gegeven van het probleem.
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Jelmer
Offline
Berichten: 3863
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #140 Gepost op:
03 juli 2018, 09:15:15 »
Klopt helemaal Wim!
Maar er moet nog even wat meer koffie in deze ochtend.
Bij een baanplan is het goed om even een schematische voorstelling te maken van het concept, dan zie je het gelijk..
zoiets dus:
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #141 Gepost op:
03 juli 2018, 09:27:33 »
Erik,
Dit is een leuk ontwerp, met uitdagingen. De keerlussen ga ik niet noemen, dat is al gedaan.
Ik heb je bericht van morgen tijdens het ontbijt gelezen en onderweg in de file even doorgekouwd.
Weer even de problemen in SCARM gezet zodat ze beter visual zijn:
Dit keer ben ik uitgegaan van Fleischmann standaard rails, daar Peco code 55 flex-rail deze straal niet meer wil maken (ook in het echt niet).
Je ziet dat je idee erg krap is. Ik heb alle maten op een minimum gezet en dan kom je met de verlenging van 222mm precies op 3%
Zie het rood gemarkeerde getal.
Voor de zekerheid: straal paars en blauw is 225,6mm (R2) en straal rood en geel is 192mm (R1).
Slaap er maar een nacht over of je er mee door wil gaan.
Groet,
Gerard van der Sel.
Straal
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8529
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #142 Gepost op:
03 juli 2018, 11:27:38 »
Mooi bedacht, maar volgens mij heeft Eric al een partij Peco rails.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #143 Gepost op:
03 juli 2018, 11:49:41 »
Als je zo veel ruimte hebt, zou ik geen R1 nemen. En ook geen R2 als het te vermijden is.
@Gerard: wat voor maten heb je voor de grondplaat genomen? Ze lijken me duidelijk anders dan wat Erik post.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #144 Gepost op:
03 juli 2018, 12:13:08 »
Zucht.... komt het ooit eens goed dat alles klopt?
Wat betreft met die overloop wissel die moest er nog uit dat was ik nog vergeten probleem opgelost.
De maten zijn .
Lange achterste stuk 190cm
Rechter stuk 150cm
Korte rechterstuk 80 cm waar de helix is
Korte naar boven 70cm
Dan linker stuk 63cm
Korte dwars stuk 80cm
en van punt van 80 cm dwars naar het stuk van 70 cm.
Hopelijk zijn de maten nu duidelijker
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #145 Gepost op:
03 juli 2018, 12:46:19 »
Citaat van: Erik op 03 juli 2018, 12:13:08
Zucht.... komt het ooit eens goed dat alles klopt?
Niet wanhopen Erik!
Bedenk dat perfectie niet bestaat
Het kan altijd beter, maar op een gegeven moment vind je het gewoon acceptabel en begin je met bouwen. De grootste vijand van "goed" is "beter".
Dat gezegd hebbende, de ontwerpfase is een belangrijke fase. Die mag dan ook best wat tijd kosten. Nu kun je nog veel fouten corrigeren zonder veel moeite. Stel dat je direct was begonnen met het bouwen van de baan, dan zou misschien blijken dat bepaalde hellingen te steil worden. Dan zit er niets anders op dan afbreken en opnieuw beginnen. In dat geval kun je beter nu een paar weken extra puzzelen aan het ontwerp, zodat je later niet in de problemen komt.
Hieronder een schetsje van wat ik bedoelde. Er valt nog wel wat te optimaliseren, maar dat laat ik aan jou over. Zo kan bv de groene lus nog wat verder naar rechts.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #146 Gepost op:
03 juli 2018, 13:01:03 »
Wim je hebt gelijk. Mijn maten klopten niet. Ik had ergens 20 cm te weinig. Ik heb ze er nu maar bijgeschreven.
De weggevallen maat is 80cm. Nu past alles lekker en kan je je plan rustig realiseren. Het worden alleen 4 lagen, waarover de trein gaat bewegen. De bovenste laag zal op 17,5 cm te vinden zijn.
De helix beslaat straks 3,5 winding met een tussenruimte van 5 cm (dit is ivm de bereikbaarheid het minimum)
Stralen zijn weer paars en blauw 275mm / rood en geel 235mm
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #147 Gepost op:
03 juli 2018, 18:22:07 »
De helix wordt hier heel simpel gemaakt, ik pak een groot vierkant stuk 80 bij 80 cm daar zaag ik een vierkant stuk uit , en er worden gaten geboord voor draad stangen m8 lekker stevig want de platen hout hebben een dikte van 12 mm.
Heb mij beetje vergist in de hout dikte in het begin daar kwam ik later er achter
Erik
«
Laatst bewerkt op: 03 juli 2018, 20:22:42 door Erik
»
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #148 Gepost op:
03 juli 2018, 19:45:55 »
Erik,
Dat gaat niet. Je hebt amper ruimte voor de draai. Houtdikte is maximaal 6mm. De diverse plateaus mag je met 12mm maken. De afstand tussen de sporen (vertikaal) is maar 50 mm. Een trein zonder bovenleiding heeft 37mm nodig. Daar komt de rail en de dwarsligger (3mm) bij. Nog 3mm voor geluidsdemping en ik heb totaal 49mm. Dus als je echt 12mm wil moeten we nog 6mm vinden.
Groet,
Gerard.vd.Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
«
Reactie #149 Gepost op:
03 juli 2018, 20:25:04 »
Sorry jongens ben nu eenmaal een eigenwijze Hollander ( zo noemen ze mij hier soms in België )
lol , maar ik wil het toch proberen zoniet andere oplossing bedenken.
Erik
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan spoor N