Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 54124 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #135 Gepost op: 02 juli 2018, 16:49:19 »
Jongens bedankt voor het mee denken hoe ik het wil hebben maar wacht nu nog paar dagen de nieuwe baanplan/ontwerp komt er echt aan maar niet meer vandaag.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #136 Gepost op: 03 juli 2018, 00:18:13 »
Zo ik laat jullie niet meer wachten dit is het dan geworden.

Blauwe spoor komt van het schaduwstation gaat over in het roden spoor over het station daalt na het station in de helix (samen met de 2 sporen van het schaduw station) gaat over in een lus (groen), en de paarse spoor komt te voorschijn stijgt , over het station en sluit aan op de gele stations sporen en verdwijnt aan de andere kant naar het schaduwstation.

Hopelijk is het plaatje duidelijker dan de tekst.



mvg
Erik

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #137 Gepost op: 03 juli 2018, 08:56:57 »
Hoi Erik,

Ten eerste, ik vind dit plan zeker een verbetering!

Ten tweede, ik dacht dat je een keerlus situatie wilde vermijden, maar die zit er helaas toch in dacht ik (met mijn beperkte kennis van 2-rail   ;))

Zie onder:


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #138 Gepost op: 03 juli 2018, 09:03:28 »
Ok, dan was je toch iets anders van plan dan wat ik eerst dacht.

Je hebt nu een paar problemen:

1. De verbinding naar het schaduwstation (het gele en blauwe spoor) moet nu heel steil worden. Te steil lijkt me. Ik gok dat je 4-5% procent komt. In N gaat dat problemen geven voor je loks (in h0 trouwens ook).
Als je de groene lus 90 graden met de klok mee draait, kun je hem direct op het paars-rode spoor links aansluiten. Dat scheelt een lang ondergronds traject. Ook heb je dan meer ruimte voor het blauw-gele spoor om met max 3% naar het schaduwstation te dalen.

2.  Je hebt een wisselverbinding toegevoegd in het station (linksboven, tussen rood en paars). Hierdoor creëer je twee keerlussen en heb je dus 2 keerlusmodules nodig. Dat kan wel, maar ik begreep dat je ze juist wil voorkomen, oa vanwege de kosten. Verder vraag ik me af wat het nut is van die verbinding. Ten eerste kost het je 2 wissels en ten tweede weet ik niet hoe je hem wilt gebruiken. Vanaf het paarse spoor komend, steek je over naar rood om dan in het blauwe deel van het station aan te komen. Dus tegen de "normale" rijrichting in. Je hebt aan de rechterzijde geen wissels liggen dus kun je alleen links rijdend verder (maar dat legt het hele treinverkeer plat). Óf je laat de trein van richting veranderen in het station en rijdt dan naar links via het rode spoor verder. Dat laatste kan wel, maar is dat ook je bedoeling?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #139 Gepost op: 03 juli 2018, 09:06:49 »
Ik zie dat Jelmer me net voor was met reageren :)
@Jelmer, het zijn zelfs 2 keerlussen. Er was pas een soortgelijk draadje "Hulp aan huis". Daar had iemand ook problemen met een paar keerlussen. Ik zal het eens opzoeken.
Groet, Wim

Gevonden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
Klaas Zondervan heeft hier een duidelijke uitleg gegeven van het probleem.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #140 Gepost op: 03 juli 2018, 09:15:15 »
Klopt helemaal Wim!  ;D

Maar er moet nog even wat meer koffie in deze ochtend.  ;)

Bij een baanplan is het goed om even een schematische voorstelling te maken van het concept, dan zie je het gelijk..

zoiets dus:


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #141 Gepost op: 03 juli 2018, 09:27:33 »
Erik,

Dit is een leuk ontwerp, met uitdagingen. De keerlussen ga ik niet noemen, dat is al gedaan.
Ik heb je bericht van morgen tijdens het ontbijt gelezen en onderweg in de file even doorgekouwd.
Weer even de problemen in SCARM gezet zodat ze beter visual zijn:

Dit keer ben ik uitgegaan van Fleischmann standaard rails, daar Peco code 55 flex-rail deze straal niet meer wil maken (ook in het echt niet).
Je ziet dat je idee erg krap is. Ik heb alle maten op een minimum gezet en dan kom je met de verlenging van 222mm precies op 3%

Zie het rood gemarkeerde getal.
Voor de zekerheid: straal paars en blauw is 225,6mm (R2) en straal rood en geel is 192mm (R1).
Slaap er maar een nacht over of je er mee door wil gaan.

Groet,

Gerard van der Sel.

Straal
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #142 Gepost op: 03 juli 2018, 11:27:38 »
Mooi bedacht, maar volgens mij heeft Eric al een partij Peco rails.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #143 Gepost op: 03 juli 2018, 11:49:41 »
Als je zo veel ruimte hebt, zou ik geen R1 nemen. En ook geen R2 als het te vermijden is.
@Gerard: wat voor maten heb je voor de grondplaat genomen? Ze lijken me duidelijk anders dan wat Erik post.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #144 Gepost op: 03 juli 2018, 12:13:08 »
Zucht.... komt het ooit eens goed dat alles klopt?
 
Wat betreft met die overloop wissel die moest er nog uit dat was ik nog vergeten probleem opgelost.

De maten zijn .
 Lange achterste stuk 190cm
Rechter stuk 150cm
Korte rechterstuk 80 cm waar de helix is
Korte naar boven 70cm
Dan linker stuk 63cm
Korte dwars stuk 80cm
en van punt van 80 cm dwars naar het stuk van 70 cm.

Hopelijk zijn de maten nu duidelijker

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #145 Gepost op: 03 juli 2018, 12:46:19 »
Zucht.... komt het ooit eens goed dat alles klopt?
Niet wanhopen Erik!  ;D Bedenk dat perfectie niet bestaat ;) Het kan altijd beter, maar op een gegeven moment vind je het gewoon acceptabel en begin je met bouwen. De grootste vijand van "goed" is "beter".
Dat gezegd hebbende, de ontwerpfase is een belangrijke fase. Die mag dan ook best wat tijd kosten. Nu kun je nog veel fouten corrigeren zonder veel moeite. Stel dat je direct was begonnen met het bouwen van de baan, dan zou misschien blijken dat bepaalde hellingen te steil worden. Dan zit er niets anders op dan afbreken en opnieuw beginnen. In dat geval kun je beter nu een paar weken extra puzzelen aan het ontwerp, zodat je later niet in de problemen komt.

Hieronder een schetsje van wat ik bedoelde. Er valt nog wel wat te optimaliseren, maar dat laat ik aan jou over. Zo kan bv de groene lus nog wat verder naar rechts.

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #146 Gepost op: 03 juli 2018, 13:01:03 »
Wim je hebt gelijk. Mijn maten klopten niet. Ik had ergens 20 cm te weinig. Ik heb ze er nu maar bijgeschreven.

De weggevallen maat is 80cm. Nu past alles lekker en kan je je plan rustig realiseren. Het worden alleen 4 lagen, waarover de trein gaat bewegen. De bovenste laag zal op 17,5 cm te vinden zijn.

De helix beslaat straks 3,5 winding met een tussenruimte van 5 cm (dit is ivm de bereikbaarheid het minimum)
Stralen zijn weer paars en blauw 275mm / rood en geel 235mm

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #147 Gepost op: 03 juli 2018, 18:22:07 »
De helix wordt hier heel simpel gemaakt, ik pak een groot vierkant stuk 80 bij 80 cm daar zaag ik een vierkant stuk uit , en er worden gaten geboord voor draad stangen m8 lekker stevig want de platen hout hebben een dikte van 12 mm.

Heb mij beetje vergist in de hout dikte in het begin daar kwam ik later er achter ;D ::)

Erik
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2018, 20:22:42 door Erik »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #148 Gepost op: 03 juli 2018, 19:45:55 »
Erik,

Dat gaat niet. Je hebt amper ruimte voor de draai. Houtdikte is maximaal 6mm. De diverse plateaus mag je met 12mm maken. De afstand tussen de sporen (vertikaal) is maar 50 mm. Een trein zonder bovenleiding heeft 37mm nodig. Daar komt de rail en de dwarsligger (3mm) bij. Nog 3mm voor geluidsdemping en ik heb totaal 49mm. Dus als je echt 12mm wil moeten we nog 6mm vinden.

Groet,

Gerard.vd.Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #149 Gepost op: 03 juli 2018, 20:25:04 »
Sorry jongens ben nu eenmaal een eigenwijze Hollander ( zo noemen ze mij hier soms in België )  ;D lol , maar ik wil het toch proberen zoniet andere oplossing bedenken.

Erik