Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 53670 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #165 Gepost op: 13 juli 2018, 10:05:58 »
Citaat van: Erik
Reken maar dat dat voldoen lengte voor is ...
Bij 3 niveau's en een verticale afstand van 6 cm tussen de bovenkanten van de sporen krijg je dan minimaal  3 x 6 = 18 cm hoogteverschil. Bij max 3% helling (voor het stijgende spoor) heb je dan 6 m rijlengte nodig, dat zie ik nog niet in jouw plan.

Op het plaatje van gvandersel (reactie #133) ligt het rood/paarse spoor onder het hoofdstation, dus op een niveau lager, hetzelfde als de gele lus. Dan is het hoogteverschil 12 cm en dan heb je aan 4 m rijlengte genoeg.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 10:18:30 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #166 Gepost op: 13 juli 2018, 13:19:17 »
Reken maar dat dat voldoen lengte voor is en zo niet dan verzin ik wel een oplossing om extra rij lengte te krijgen.
Ik kan dat snel doorrekenen Erik. Dat gaat niet lukken....
Als je rood/paarse spoor vanuit het station (niveau 0) eerst omhoog gaat naar niveau +1 (=60 mm boven het station) dan moet je aan de rechterzijde van je baan afdalen tot beneden je station, dus minimaal 60 mm lager. Daarna verder richting schaduwstation, maar dat lukt wel.
Het probleem is de afdaling van +1 naar -1. Dat is 120 mm hoogteverschil. Ik schat dat je rechts misschien 1.5 meter lengte hebt, dus dat is een helling van 120/1500=8%. Veel en veel te steil dus. Je kunt wel vol bravour zeggen dat je dan wel een oplossing voor extra lengte zult vinden, maar dat geloof ik persoonlijk niet. Waar ga je die extra ruimte vinden? Of heb je opeens een grotere ruimte voor je modelbaan beschikbaar?

Maar eerst een andere vraag: waarom eerst omhoog over je station heen en pas dan helemaal naar beneden richting schaduwstation? Waarom niet direct afdalen? Ik heb eerder (op 27 juni) al een schetsje laten zien wat heel sterk op je laatste plan lijkt. Zie hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74814.msg3221881906#msg3221881906

Het verschil is dat ik de keerlus onder het station (oranje in mijn schets) niet tot de achterwand laat lopen, maar ruimte over laat voor het rood/paarse spoor. Als jij je lus ook iets opschuift, dan gaat het wel lukken.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2018, 07:27:10 door Wim Hesselink. Reden: Sgreifvautje »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #167 Gepost op: 13 juli 2018, 13:44:13 »
Je kan het plan inzichtelijk maken door er op kleiner formaat een soort maquette van te bouwen.

Print het plan uit, b.v. in schaal 1:10. Print de delen apart, dus het schaduwstation, het rood-paarse spoordeel, het station en de gele lus. Op karton plakken en uitknippen . Dan kan je lekker gaan puzzelen waarbij je zelfs delen van niveau kan wisselen. Dan zie je gauw genoeg of je met de hellingen uitkomt.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #168 Gepost op: 13 juli 2018, 14:17:58 »
Was gisteren niet zo lekker dus hier volgt de nieuwe sittuatie van mijn idee van mijn laatste tekening.

We vertrekken op het linker spoor uit het schaduwstation(paars spoor) hij gaat omhoog via een helix halver wege de helix recht door bocht naar links en komt onder het hoofd station te voorschuin , en gaat zo het hoofdstation in(gele spoor) dan vetrekt de trein rechts en duikt de lus in via de helix ( de 2schaduw sporen liggen niet in de weg) en uit de lus zo weer naar het hoofd station en zo naar het schaduwstation.

Mvg
Erik

Ps in het hoofd station komen later nog wat rangeer sporen en andere dingen .
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 21:38:12 door Erik »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #169 Gepost op: 13 juli 2018, 21:35:14 »
Ok, dus het rood/ paarse spoor ligt onder het zichtbare station. Prima.
Maar de 2 gele schaduwsporen in de lus liggen dan wel in de weg.  ::)
Tip: zet overal eens de hoogte in cm naast het spoor. Dan zie je vanzelf waar je in de knoop komt.
Groet, Wim 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #170 Gepost op: 28 augustus 2018, 22:06:18 »
Is er nog voortgang Erik? Of heb je het opgegeven? Ik hoop het niet.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #171 Gepost op: 29 augustus 2018, 06:17:08 »
Jaja er zit zeker nog voortgang in maar het gaat traag vooruit , door de weeks werken en in het weekend te weinig tijd .

Waar ben ik nu mee bezig , om onder de baan kabel goten te plaatsen om alles netjes weg te werken in alles in koploper te zetten zodat de treinen hun eigen dienst hebben  met heel veel vertragingen zoals in het echt ook is ;D

Gr.
Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #172 Gepost op: 29 augustus 2018, 06:42:41 »
Je had van de bouw ook wel wat foto's mogen plaatsen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #173 Gepost op: 29 augustus 2018, 07:51:32 »
Die staan zeker op deze forum in de topic wat zijn we aan het bouwen 2e pagina zoek daar naar Nieuwe start in N spoor en je ziet de eerste foto's.

Gr
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #174 Gepost op: 29 augustus 2018, 08:03:09 »
Ik kon niet zo snel de link hier plaatsen.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #175 Gepost op: 29 augustus 2018, 09:24:48 »
Bedankt, al gevonden. Als N rijder wel geinterresseert in collega's

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N Heindam Cs
« Reactie #176 Gepost op: 06 januari 2019, 20:39:51 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag dit deel van de baan veranderen maar ik weet nog niet goed hoe en wat , maar 1 ding is wel belangrijk het moet aansluiten op de helix om naar het schaduwstation te gaan.

Want ik ben nu op het punt om verder te bouwen naar het stations gedeelte , het is maar een idee of dit deel te veranderen naar een iets realistischer treinen verloop .
Of ik dan genoeg rails en wissels voor heb dat zoek ik tegelijk wel uit als het zover is.
 


Alvast bedankt voor mee te denken en te laten zien.
Groetjes
Erik

Oja de naam van de stad/dorp gaat Heindam centraal heten.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 20:46:27 door Erik »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #177 Gepost op: 08 januari 2019, 22:51:19 »
Hoi, Eric

Het voorgaande plan mag gerust in de prullenbak.

Vond het sporenplan  achteraf ook niet zo.

Misschien heb je er nu meer over nagedacht.

Goed idee om de beschikbare ruimte eens goed na te meten waar het moet komen te staan.

Dan kunnen we hier een nieuw plan bedenken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #178 Gepost op: 09 januari 2019, 08:43:28 »
Hoi,

Dit plan nog eens bekeken.

Ik heb een Messengerchat met Eric.
De ruimte is hetzelfde gebleven.

Ook opnieuw weer begonnen met tekenen maar ik kom weer op dezelfde ideeën.

Met 1,90 x 1,50 blijft het met de wens dubbelsporig rondrijden (rijbaan) in schaal N toch ook aan de krappe kant.

Misschien iemand nog een helder idee?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #179 Gepost op: 09 januari 2019, 09:16:31 »
Mischien wens aanpassen /
ik zou zelf enkelspoor rijden en die gele lus boven het station weglaten .
in het schaduwstation een lus maken.
groet kees