Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blat voor oude stoomloc 04112A door Ronald69
Vandaag om 16:10:03
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 15:54:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 15:42:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:36:25
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
TRAX3D - kan geen account aanmaken door Pauldg
Vandaag om 11:42:27
Märklin 2025 door Railpassie
Vandaag om 11:36:35
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 63310 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #105 Gepost op: 22 June 2018, 23:42:22 »
Ik heb de berichten nog even de laatste berichten gelezen over die beruchte keerlus, als ik het goed heb begrepen is het de rode spoor van het station naar het schaduwstation de keerlus.

Hoe kan ik dit anders oplossen zonder zo keerlus module te gebruiken maar toch de treinen naar het schaduwstation te laten rijden.

Mvg
Erik

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #106 Gepost op: 23 June 2018, 00:26:16 »
Zo is de keerlus weg;



Je vindt het blijkbaar geen probleem om de verkeerde kant op te rijden, dan zou je er nog 2 wissels bij kunnen maken (in rose) zodat je ook weer terug van de binnen- naar de buitenbaan kan.

« Laatst bewerkt op: 23 June 2018, 10:14:27 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #107 Gepost op: 23 June 2018, 08:38:52 »
@Erik, waarom wil je per se die keerlus vermijden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #108 Gepost op: 23 June 2018, 10:27:16 »
Lijkt mij gewoon ingewikkeld om die er tussen te zetten en ik snap het eerlijk gezegd ook niet hoe je zo keerlus moet aansluiten vandaar.

Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #109 Gepost op: 23 June 2018, 10:38:17 »
Zo ingewikkeld is dat niet. Gewoon precies doen wat in de handleiding staat. En als je daar niet uit komt praten we je wel bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #110 Gepost op: 23 June 2018, 11:05:36 »
Oke nu weet ik het even niet meer als ik kies voor het gedeelte met de keerlus , welke keerlus module kan ik dan het beste gebruiken , de besturing is met de multimuis samen met expressnetli en koploper.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #111 Gepost op: 23 June 2018, 11:13:41 »
« Laatst bewerkt op: 23 June 2018, 11:32:01 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #112 Gepost op: 23 June 2018, 11:20:31 »
Je kan elke keerlusmodule gebruiken die in de handel is. Het maakt niet uit welk besturingssysteem je gebruikt, alle keerlusmodules werken op alle digitale spoorbanen.
Er zijn 2 soorten:
-de modules die werken op basis van kortsluiting. Die polen de keersectie snel om als er bij het in- of uitrijden van de keersectie kortsluiting ontstaat.
-de modules die werken op basis van detectie, die schakelen de keersectie al om voordat de kortsluiting ontstaat. Een voorbeeld daarvan is de eXtreme keerlus van rosoft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #113 Gepost op: 23 June 2018, 12:27:13 »
Dus daar zit het probleem in het schaduw station is de inrij spoor apart maar wordt later de uit rij spoor , en dit alles veroorzaakt de keerlus.

Ik had toen alles zovaak gecontrolleerd dat ik er zeker van was dat er geen keerlus in was maar dus toch.

Zit nu te kijken hoe ik die kerlus in het schaduw station eruit kan halen want ik vind zo module toch prijzig( wat ook normaal is )
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #114 Gepost op: 23 June 2018, 12:33:38 »
Ik zie twee mogelijkheden om een keerlus te vermijden:
-of je volgt het voorstel van 72sonett in bericht #106
-of je vervangt de lus in het kopstation door een bundel kopsporen waardoor elke trein achteruit terug moet keren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #115 Gepost op: 23 June 2018, 12:46:22 »
Ik ga voor het voorstel van 72sonet bericht .

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #116 Gepost op: 23 June 2018, 13:47:23 »
Ik snap de baan niet... als je netjes links en rechts rijdt, op de gele sporen, dan kom je nooit het schaduwstation meer in. Maar je moet wel steeds de buitenste sporen kruisen, en die kunnen wel vanuit het ss een rondje rijden, en weer terug het ss in. Er is ook geen mogelijkheid (tenzij je achteruit rijd) om van de buitenste baan goed (!) op de binnenste te komen en andersom.

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken... en goed kijken hoe je wilt rijden. Ik neem aan (maar kan het mis hebben) dat je ss de hele baan moet bedienen en niet alleen de buitenste ring. Of je moet de buitenste ring automatisch laten rijden en binnenste met de hand ofzo?

Een keerlus is absoluut geen probleem. Het enige waar je aan moet denken is dat de lus lang genoeg is om een hele trein op te zetten, maar dat zit wel goed zo te zien.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2018, 13:49:05 door jowi »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #117 Gepost op: 23 June 2018, 15:46:02 »
Citaat van: Erik
... ik vind zo module toch prijzig
Tja... je kunt het ompolen binnen de keerlus ook zelf doen met een dubbelpolig schakelaartje van nog geen euro, maar dan moet je wel zelf nadenken i.p.v. dat door een computer te laten doen. :)

Je hebt in principe een dubbelsporige baan, niets anders dan een dubbel ovaal waarvan één deel over het andere gevouwen is. Ik zou op ieder spoor dan ook steeds in één richting rondjes willen rijden. Er is vast wel iets te bedenken waarmee je met een grote lus van het ene spoor op het andere kan komen (en van het andere terug op het ene) zonder achteruit of 'verkeerdom' te rijden, met bovendien een enkelsporige 'af-' en 'oprit' naar en van een schaduwstation.

Maar het is jouw plannetje, als jij het zo mooi vindt, moet je het gewoon zo bouwen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #118 Gepost op: 23 June 2018, 15:59:51 »
Alles kan nog veranderen ik moet nu nog eerst het schaduw station maken en dan pas de rest.

Maar misschien krijgt het schaduw station ook nog een face lift tijdens het bouwen zodat de op en afrit een eigen opstel sporen krijgen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #119 Gepost op: 26 June 2018, 23:15:07 »
Ik bekijk de laatste voorstel  72sonet, ik moet idd in het station even achteruit rijden  maar dat vind ik persoonlijk niet erg .

Maar ik heb iets anders bedacht als ik nu de roze wissels in het station weg haal en ik zet 2wissels tussen de groene en oranje spoor wordt dit dan een kortsluiting ?
Want dan kan ik namelijk op bepaalde stukken 2 richtingen rijden .

Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 26 June 2018, 23:33:47 door Erik »