Google+
Doel:€250.00
Donaties:€66.80

Per saldo:€-183.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 21:12:27
Plaatsen van DB seinen door Remco vM
Vandaag om 21:10:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Harryku
Vandaag om 21:10:01
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Remco vM
Vandaag om 21:09:03
Brawa 43916 door NS1220
Vandaag om 21:08:52
HK draaischijf: ervaringen? door Voske
Vandaag om 21:08:37
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 21:05:36
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 20:57:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ric
Vandaag om 20:50:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
Vandaag om 20:46:13
Puttense treinkelder door phdirk
Vandaag om 19:34:37
Baan in Los Angeles door phdirk
Vandaag om 19:24:27
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door Met een sik
Vandaag om 18:57:43
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door MDK193
Vandaag om 18:32:43
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 18:30:29
Baanbouw: De frisse start. door vladik
Vandaag om 18:17:57
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 17:34:36
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 17:05:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 16:59:51
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 16:42:53
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 16:32:54
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door matthijs-spoor3
Vandaag om 16:29:21
Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 15:59:51
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 26310 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4479
  • Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #180 Gepost op: 14 maart 2018, 00:44:00 »
Frits, die kap op de huif intrigeert me.
Is het nou de uitlaat of een luchtfilter?
Ik zie op oersikfoto`s veel uitlaten vlak voor de cabinewand omhoog richting dak gaan.
Maar zie ook dat er best e.a veranderd is in de loop van de jaren.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #181 Gepost op: 14 maart 2018, 00:55:07 »
Oersik018 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #182 Gepost op: 14 maart 2018, 11:57:59 »
Nu het locje nog op wieltjes zetten..

Tussen de langsliggers van het binnenframe heb ik 2 stukjes profiel 2x6 gesoldeerd.
IMG_4704b by Nulpunt0, on Flickr

De assen komen in twee staven 4x8 mm messing en die twee staven komen op een bodemplaat van 0,5 mm.
De twee staven zijn  eerst op elkaar gesoldeerd zodat de asgaten exact gelijk zijn. Iedere asmaat kan je natuurlijk boren, dus de keuze is vrij. Ik had nog een stel volwielen van 19 mm die ik nu maar als proefexemplaren gebruik. T.z.t. komen er Slaters spaakwielen in

IMG_4706 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4705 by Nulpunt0, on Flickr

Met twee boutje M1,4 vastzetten.
IMG_4707 by Nulpunt0, on Flickr

Er kunnen nog altijd aan aanpassing voor eventuele ongelijke voetjes op de rails worden aangebracht. Net zoals AMZ dat bij de aandrijvingen voor de NS400 , Grote Sik, voor me heeft gedaan.. Voorlopig staat de Oersik op zijn voetjes.

Motorophanging ( en nog 3 buffers) volgt.

IMG_4708 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4709 by Nulpunt0, on Flickr

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #183 Gepost op: 14 maart 2018, 12:21:24 »
Ha Frits,

Dat ziet er solide maar vrij compensatieloos uit. Met Powerpack is het althans geen probleem.

Is er überhaupt een hoek waar je kan zien dat er spaakwielen onder zitten? Lijkt mij praktisch onzichtbaar...
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #184 Gepost op: 14 maart 2018, 12:47:00 »
Bedoeling is te laten zien dat je iedere soort aandrijving eenvoudig met twee boutjes kan plaatsen.
Een vergelijkbare constructie zoals de eerder behandelde aandrijving, inclusief stroomafnemers, van AMZ past er dus zo onder.
En ja, daar zit ook een kantelmechanisme in.
De keus is aan de individuele modelbouwert.

Overigens, tussen en naast die twee balken passen prachtig blokken lood. En dat allemaal dankzij die bodemplaat.


amz aandrijvin afmeting definitief 002 by Nulpunt0, on Flickr



En als ik het model in mijn hand heb...dan zie ik de spaken echt wel.

Zoiets als in een zekere TV-commercial......niet omdat het moet, maar omdat het kan...of omgekeerd? Wat maakt het uit.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 20:53:56 door Edsko Hekman »

guest7822

  • Gast
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #185 Gepost op: 14 maart 2018, 14:05:24 »
Alleen jammer dat AMZ in 2016 gestopt is. De man maakte mooie dingen maar liep volgens mij al tegen de 80 (!). Uiteraard zijn vergelijkbare oplossingen te maken ;)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 2530
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #186 Gepost op: 14 maart 2018, 14:41:06 »
Ik hoorde laatst dat een jonger persoon een doorstart ging maken met het AMZ assortiment. Wie weet er meer?
When in Paris, do as the romans do....

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #187 Gepost op: 14 maart 2018, 15:50:03 »
Klopt! Matthias Hummel gaat er mee verder. In het SNM Forum kun je er meer over lezen.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #188 Gepost op: 14 maart 2018, 17:14:38 »
Ja, klopt. Heb de man even gesproken, op een beurs afgelopen jaar...
Is zeker interessant, ook voor het spoor 1 model.. (y) (y)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #189 Gepost op: 14 maart 2018, 18:06:15 »
Ok, dan verder met het grote angstaanjagende verhaal...afvering, compensatie en de motor....

Uit het frame kan je stukjes wegsnijden zoals ik gedaan heb (geel omlijnd). Goede er voor zorgen dat je de kanten waar de as tegen duwt NIET verder weg vijlt. Er komt dus alleen verticale speling.
IMG_4710 by Nulpunt0, on Flickr

In het midden een passend T-profiel als kantelpunt.
IMG_4711 by Nulpunt0, on Flickr

en dan staat de aandrijfunit (in wording) altijd op vier pootjes.
Dan kunnen er ook nog eens veertjes onder.

Maar verder met de beschrijving van dit onderdeel voor mijn model wil ik eigenlijk niet gaan want iedere bouwer zal het anders aanpakken. Doel van dit draadje was het schrijven van een handleiding bij het bouwen van de etsplaat en dat houd op bij de "bodemplaat".

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #190 Gepost op: 14 maart 2018, 18:21:38 »
...en dat waardeer ik bijzonder Frits! Dank voor jouw uitvoerig gedocumenteerde en succesvolle pad naar een oersik in 0!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #191 Gepost op: 14 maart 2018, 19:30:58 »
Nou, nog een keertje dan....de vering.

Stukje verenstaal 0,4 mm lengte 10 cm. Vouw zoals op de foto. Hoe meer naar de 90 graden, hoe slapper de veerwerking. Dus...instelbaar naar wens.
Mijn instelling is circa 100 graden, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de soort verenstaal.
IMG_4712 by Nulpunt0, on Flickr

Het stukje verenstaal blijft helemaal los tussen as en frame.
Steek hem in het frame achter de twee schroeven en onder de wielen door.
IMG_4713 by Nulpunt0, on Flickr

Zet de bodemplaat weer vast en voilá...een gecompenseerde as met vering.
IMG_4714 by Nulpunt0, on Flickr

uitstekende stukjes verenstaal kan je vanzelfsprekend afknippen.

Wat moet ik aanschaffen voor deze constructie:
-2 assen
-1 motor
-2 tandwielen
Wat gaat dat kosten ?...................vul maar in.

Het is allemaal niet zo moeilijk en low-budget is dit model dus echt te maken.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 19:36:49 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #192 Gepost op: 14 maart 2018, 19:36:54 »
Wat betreft een aandrijving voor de spoor 0 oersik
Matthias Hummel gaat het bedrijfje van AMZ Munz voortzetten en staat dit jaar in Giessen. (Hal 3 stand 52)
Zie ook http://forum.spurnull-magazin.de/spur-null-markt-entwicklungen-trends/amz-munz-weiterf-hrung-des-betrieb-15341/

Wellicht dat Matthias een solide aandrijving kan leveren voor de Oersik,
Volgens mij heeft Frits indertijd voor de grote Sik ook de aandrijving bij AMZ Munz laten bouwen?
Lijkt me de moeite waard om dit na te vragen zeker als het om grotere aantallen gaat!
@Edwin, hoeveel etsplaten zijn er verkocht van de spoor 0 versie?

Groeten Rolf

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #193 Gepost op: 14 maart 2018, 19:48:52 »
Rolf,

Aantal etsplaten gaat nu naar een kleine 30 stuks.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen een aandrijving wilt hebben...

Rolf, als jij naar Giessen gaat, zou jij het na kunnen vragen, of hij het kan/wilt, en wat de kosten gaan zijn??
Ik kan zelf deze keer (waarschijnlijk) niet naar de beurs..

Moog zal er ook wel staan, die wilde ook al een aandrijving maken, die heeft zelfs een etsplaat gekocht.. dus is ook in zijn eigen belang..

succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #194 Gepost op: 15 maart 2018, 10:34:38 »
Edwin,

Het is nog niet zeker of ik naar Giessen ga maar mocht dit het geval zijn dan zal ik zeker bij Matthias langsgaan en informeren naar de mogelijkheden.
Mochten er andere (toekomstige)  Oersik bouwers naar Giessen gaan en interesse hebben in een aandrijving dan lijkt het mij goed dat ze dit ook zelf kenbaar maken bij Matthias Hummel  (Hal 3 stand 52)

Groeten Rolf