Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:11:20
Puttense treinkelder door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:55:42
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 01:17:35
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Hoontje
Vandaag om 00:55:12
Treinen in Polen door Zalwiryn
Vandaag om 00:29:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 00:05:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
21 augustus 2018, 23:48:21
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Ivo tB
21 augustus 2018, 22:34:23
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
21 augustus 2018, 22:32:53
Midsommar på Högskogen door nighttrain1
21 augustus 2018, 22:32:14
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
21 augustus 2018, 22:25:10
Experimenten met scenery door meino
21 augustus 2018, 22:22:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
21 augustus 2018, 22:18:39
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Simone88
21 augustus 2018, 22:17:19
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
21 augustus 2018, 22:16:58
19 Toen door NS8714
21 augustus 2018, 21:44:20
Westlandbaan door Tulpendaal
21 augustus 2018, 21:41:58
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
21 augustus 2018, 21:36:52
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
21 augustus 2018, 21:36:01
Projekt 083-338 door 44
21 augustus 2018, 21:23:08
ProRail: het spoor begint vol te raken door mDDM
21 augustus 2018, 21:10:25
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 28464 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #60 Gepost op: 13 februari 2018, 12:30:50 »
Rail, over anderhalve week in Houten
Hal 1, stand 39, "Nulpunt en 1795"

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #61 Gepost op: 24 februari 2018, 20:39:28 »
Rail 2018....tijd om mijn Oersik te bouwen én een bouwverslag te doen die als handleiding gebruikt kan gaan worden. Ook voor het Spoor 1 model.

Ook al ben ik bij de ontwikkeling van de etsplaat betrokken, ik heb er heel bewust niet diepgaand naar gekeken. Dus ook voor mij een ontdekkingsreis.
Naast me staat in ieder geval het gebouwde exemplaar van Edwin, dus ik kan wel wat afkijken. Maar volgorde en tips...nog niks.

Aan de slag.
Handig lijkt de ingekleurde print. Die geeft zeker enig inzicht in wat er op de etsplaat zit en waar het onderdeel moet komen.
1.IMG_4144 by Nulpunt0, on Flickr

Als eerste begonnen (toch een tip van Edwin) me de bufferbalken en de verstevigingshoeken.
IMG_4126 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4127 by Nulpunt0, on Flickr

De hoeken eerst ombuigen en dan pas klinknagels printen. Doe je het andersom, dan loop je de kans dat je met de tang de klinknagels weer wegdrukt.
IMG_4128 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4129 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4131 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4133 by Nulpunt0, on Flickr

En dat dus voor zowel voor- als achterzijde.

Dan de zijkanten van het frame
PAS OP. Aan één van de frameplaten zit een klein onderdeel dat alleen aan het frame vast zit en niet aan de fret. Goed opbergen !
IMG_4126b by Nulpunt0, on Flickr


IMG_4134 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4137 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4141 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4142 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4145 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2018, 20:43:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #62 Gepost op: 25 februari 2018, 22:12:10 »
Vandaag op Rail niet verder gekomen dan 4 keer een hoeksteun.
 
IMG_4147 by Nulpunt0, on Flickr

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #63 Gepost op: 25 februari 2018, 22:20:24 »
Hoi Frits,

Teveel afleiding of te weinig interesse? Hopelijk dat eerste!

Wel heel duidelijk zo dat fotoverslag.... Mijn handen jeuken!
Ga na volgende week ook beginnen :-)

Vriendelijke groet,

René

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #64 Gepost op: 25 februari 2018, 22:53:06 »
Droge keel van het beppen met vele bekenden. Volgend jaar geen Nulpunt workshop (?), maar Old Guys Café (met wat modellen op tafel natuurlijk).
Maar het leverde wel veel belangstelling voor de Oersik in 0 en 1, dus dat is ook weer leuk.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
  • Bnlx treinendokter.
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #65 Gepost op: 26 februari 2018, 01:19:42 »
Zie hier 'El Magnifico' zelf.



Zo jammer dat aan het eind van de dag de modellen in de oven verdwijnen voor de volgende keer (dan wel goed ....)

Jan-Peter
(Zo blij dat de tegen foto mislukt is, ik ben niet fotogeniek ...)
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #66 Gepost op: 26 februari 2018, 09:24:30 »
Toch wel een beetje fotogeniek....

IMG_4148 by Nulpunt0, on Flickr

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1205
  • Modelrailroading is fun
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #67 Gepost op: 26 februari 2018, 13:48:03 »
Dit zou ook Karst Drenth kunnen zijn ;D

Nog bedankt voor de service
Ted

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #68 Gepost op: 27 februari 2018, 11:49:39 »
BEZINT EER GE BEGINT.....wijze woorden.

Gisteravond was ik begonnen met de treeplank en toen die half zat dacht ik....moet over. Positionering en maatvoering leken eenvoudig, maar dat was het dus niet. Kortom...het hele werkstuk (nou ja) in de oven. Uithuilen en opnieuw beginnen.
Probleem zat in de afstand tussen de frameplaten en het gegeven dat ik de treeplank niet wilde buigen, maar dat ik scherpe hoeken wilde en daartoe de treeplank moest verzagen.

Constructief gezien zou het handig geweest zijn als de treeplanken als één groot etsdeel aan elkaar hadden gezeten (met buigen dus) en ook gelijk een binnenbekleding van de bufferbalk hadden gevormd. Zo had je positionering en frameconstructie in één klap goed. Maar ja, zo is de etsplaat niet gebouwd. Het is de methode Petau waarbij ieder onderdeel apart is getekend en je er dus meer werk mee hebt (en wat wil de modelbouwer ?)

Ik ben opnieuw begonnen en heb gekozen om aan beide zijden, aan de binnenkant van de bufferbalk, een afstandsplaatje van 39,0 mm te solderen tegen het horizontale gedeelte. Daar tegenaan komen de frameplaten.
Een L-vormig plaatje dat tevens tegen het verticale deel van de bufferbalk kan, is nog beter. Staan de frameplaten gelijk haaks.

Op de foto zie je de twee treeplanken uit de etsplaat. Ik heb ze dus middendoor geknipt en uit de fretrand een aanvullend stukje gesneden.

0.IMG_4150 by Nulpunt0, on Flickr

Dan komt de positionering.
Op de foto heb ik met de rode lijn aangegeven waar de handel moet komen (links Philo, midden 1795, recht FritsT). Daar zit dus iets niet lekker. Vandaar ook het knippen.

1.IMG_4177b by Nulpunt0, on Flickr

Positionering model 1795. Hou als richtlijn de asgaten aan.
IMG_4185 by Nulpunt0, on Flickr

Door het "frameplaatje" heb ik ook geen overlap meer op de treeplanken aan de binnenkant te solderen. Dus (helaas) koud tegen elkaar. Maar achteraf gezien...is gelukt.


Dit kon dus niet en is losgemaakt.
3..IMG_4179 by Nulpunt0, on Flickr

Frameplaatje 39,0 mm zie je nauwelijks.
5.IMG_4182 by Nulpunt0, on Flickr

Treeplank koud tegen het frameplaatje.
6.IMG_4181 by Nulpunt0, on Flickr

7a.IMG_4184 by Nulpunt0, on Flickr

7..IMG_4172 by Nulpunt0, on Flickr

8.IMG_4173 by Nulpunt0, on Flickr

9.IMG_4174 by Nulpunt0, on Flickr

10.IMG_4183 by Nulpunt0, on Flickr

En dan het horizontale , nieuw uit de fret, geknipte plaatje.
IMG_4187 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4186 by Nulpunt0, on Flickr


« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 13:36:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #69 Gepost op: 27 februari 2018, 12:06:31 »
Staat het frame nog haaks ?
Zo niet......ga terug naar AF en verdien geen 200 Gulden.

IMG_4188 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 12:10:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #70 Gepost op: 27 februari 2018, 13:33:45 »
Dit is nog geen Spoor 1, maar lijkt er wel op.

IMG_4189 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #71 Gepost op: 27 februari 2018, 13:57:38 »
Nu niet vergeten dat randje bij de rode pijl weg te vijlen, want anders heeft het wiel daar straks echt last van en...je komt er straks waarschijnlijk moeilijker bij.
Maar je (ik) hebt wel een mooie scherpe hoek aan de zichtkant.

IMG_4197 by Nulpunt0, on Flickr

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #72 Gepost op: 27 februari 2018, 14:44:44 »
Goed bezig Frits, je gaat weer als een speer  ;D
Gr Rolf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #73 Gepost op: 27 februari 2018, 17:27:45 »
Op de etsplaat zitten nog twee lange stukken die op de tekening bruin zijn gekleurd. Dat zijn de inwendige langsdragers en liggen vertikaal tegen de treeplank.
Je moet tien keer kijken wat de lijnen betekenen, maar daar kan ik snel een antwoordt op geven...Vouwlijnen. Ga er maar aan staan om over die lengte een smalle strook om te buigen. Hr.1795 heeft het voor elkaar gekregen, maar ik denk..doei en maak het me makkelijk. U-profiel 5x2 en een strip 0,5x2 en je bent er ook.

IMG_4198 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4201 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4204 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4205 by Nulpunt0, on Flickr

Zichtzijde:
IMG_4206 by Nulpunt0, on Flickr

Als ik vergelijk met het model 1795, zitten er bij de bufferbalk dwarsstangen en die komen in conflict met het U-gedeelte van de langsdrager. Bij 1:1 zal daar wel een gat zitten, maar ik kies voor wat rigoreuzers...de zaag er in.

IMG_4209 by Nulpunt0, on Flickr

Vierkant stukje van 7x4 mm weg gezaagd.
IMG_4210 by Nulpunt0, on Flickr

En dan krijg je dit:
IMG_4212 by Nulpunt0, on Flickr

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #74 Gepost op: 27 februari 2018, 18:01:42 »
Er zijn meerdere wegen naar Rome, met profielen is het strakker, klopt helemaal.

En de voetplaat klopt, heb ik ook losgeknipt (V1), stond ook op m'n blog, zo scherp vouwen kan niet. .....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/