Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 99181 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2018, 18:16:59 »
Mooi werk weer en wat een tempo! Heeft Moog nog iets laten weten over de aandrijving?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2018, 18:36:44 »
Nee.
Maar...Michiel zegt dat we ons geen zorgen hoeven maken voor de Spoor 1 versie (dus ook spoor 0)

Je kan dus gewoon beginnen met bouwen.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2018, 23:00:48 »
En dan nu naar de bovenbouw....(groen op de tekening)

Ik ben eerst met de achterzijde van het machinistenhuis begonnen.

IMG_4214 by Nulpunt0, on Flickr

en de kastdeurtjes.
IMG_4220 by Nulpunt0, on Flickr

Het wijst zich eigenlijk vanzelf dat je de kastjes en achterzijde machinistenhuis moet vouwen en dat het kastgedeelte tussen de zijwanden komt. Maar bij montage zal je zien dat er een klein maatfoutje in de etsplaat zit. De breedte van de kastjes is gelijk aan de buitenmaat. Even de vijl er goed langs en op maat maken.

IMG_4234 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4235 by Nulpunt0, on Flickr

En ook de diepte is niet helemaal correct. Kastjes steken uit. Buig de achterwand 2-3 x en hij breekt vanzelf af. Bij de montage niet valt alles weer zo op zijn plek.

IMG_4237 by Nulpunt0, on Flickr

Hr.1795 had kennelijk even behoefte aan een bakje koffie want de positiegaatjes voor de handrails zitten aan de verkeerde kant van de zijwand.
Ik heb gaatjes geboord (0,8mm) op 9 en 20 mm vanaf de bovenkant en 1 mm vanaf de zijkant.
Die gaatjes moet je dus wel boren voordat je de zijwanden aan de achterzijde vastzet.

IMG_4231 by Nulpunt0, on Flickr

Suggestie: Slaters 7952 (knobs, short):
IMG_4239 by Nulpunt0, on Flickr

en met een staaldraad 0,4 ziet het er goed uit.
IMG_4243 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 February 2018, 23:03:49 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2018, 23:11:14 »
Nog een detail.

Deurklinken en scharnieren op de kastdeurtjes.
Deurklinken zijn van 0,4 mm draad en de scharnieren 0,7 mm.

Of de deurklinken kloppen weet ik niet want het kan ook goed zijn dat er trekknoppen hebben gezeten.

IMG_4228 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #79 Gepost op: 28 February 2018, 11:46:46 »
Bovenop de kastjes zie je op de tekening een zwengel. Later is die dus verwijderd.

Oersik001 by Nulpunt0, on Flickr

Oersik012 by Nulpunt0, on Flickr

In de etsplaat zit een onderdeel hiervoor. Helaas zijn de vouwnaden niet geëtst. Een stukje staf 3x3 bewerken is makkelijker.

IMG_4245 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4249 by Nulpunt0, on Flickr


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #80 Gepost op: 28 February 2018, 12:06:49 »
leuk ding die zwengel, waar was ie voor?  en toch knoppen op de kastjes?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #81 Gepost op: 28 February 2018, 12:09:11 »
Die knopjes komen inderdaad van deze foto.
Zwengel...ik heb er (nog) geen idee van. Van de tekeningen die ik bekijk word ik niet wijzer. Wie?
« Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 12:14:36 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #82 Gepost op: 28 February 2018, 14:02:26 »
De constructie van de huif is eenvoudig. Schuin van de twee horizontale naden de randen 45 graden af, want ze zitten na het vouwen wel heel krap tegen elkaar en het plaatwerk kan gaan wijken.
Bij het omzetten de voorzijde ingeklemd houden  anders bollen de randen (om het gaas) op.
Uiteindelijk past alles prima, maar het kost iets meer werk dan je zou verwachten.

IMG_4276 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4277 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4278 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #83 Gepost op: 28 February 2018, 15:06:14 »
Als je vele Oersikken 1:1 bekijkt, dan zie je idem zoveel variaties op het rooster aan de voorkant. Alles kan. Wat in model niet kan, is geëtst gaas. Dat is te vlak, maar verder..gaten, lamellen, gaas...kan allemaal.
Ik had nog een stukje fijnmazig gaas, dus......ook leuk

IMG_4280 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #84 Gepost op: 28 February 2018, 16:58:49 »
Het gatenrooster (dit moet dus NIET aan de voorzijde) was bij mijn etsplaat niet goed geëtst. Dat betekenden tig maal met boortje 0,4 doorboren. Veel in aantal, maar het viel eignenijk best wel mee.

Het etsdeel van voorzijde machinstenhuis zit vast aan de twee zijvleugeltjes. Even omzetten dus.

IMG_4283 by Nulpunt0, on Flickr

Dat omzetten gaat heel makkelijk maar.........kijk eens naar de maatvoering. In mijn geval is er een verschil van  bijna 1 mm.

IMG_4286 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4285 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb de zijvleugeltjes afgebroken en vervangen door L-profiel 1x2 OP de voorwand te plaatsen.
IMG_4288 by Nulpunt0, on Flickr

In de vleugeltjes ook weer op 9 en 20 mm 0,8 mm gaten geboord voor de handrails.
Dan alles voorsolderen en fixeren en de vlam er over.

IMG_4289 by Nulpunt0, on Flickr

Na een kleine poetsbeurt zie je dit..

IMG_4292 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 18:43:39 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #85 Gepost op: 28 February 2018, 18:00:38 »
Die knopjes komen inderdaad van deze foto.
Zwengel...ik heb er (nog) geen idee van. Van de tekeningen die ik bekijk word ik niet wijzer. Wie?

De zwengel was voor de "handaanzet inrichting", deze is in 1938 vervallen.

De kastjes hebben kleine knopjes, en kleine grendels die ook op de sikken voorkomen.
maar omdat een foto meer zegt als woorden;

Oersik 137 jaren terug in Blerick.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7600
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #86 Gepost op: 28 February 2018, 18:07:15 »
Maar natuurlijk: de handaanzetinrichting. Hopeloos verouderd in 1938. De halfautomatische epibreerinrichting heeft het gelukkig nog 20 jaar daarna volgehouden...

Gekkigheid; wat is een handaanzetinrichting?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #87 Gepost op: 28 February 2018, 18:12:21 »
Nou eigenlijk iets heel simpels, het is de zwengel om de motor te starten als de accu het laat afweten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11467
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #88 Gepost op: 28 February 2018, 18:45:15 »
@Paul....nu al spijt?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7600
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #89 Gepost op: 28 February 2018, 18:59:56 »
Met wat ik nog af moet maken krijg ik pas spijt zo rond 2051.  :laugh:

Neemt niet weg dat ik elk zelfbouwdraadje met veel genoegen lees en dit is zeker geen uitzondering!

@Arjen: aha, de zwengel. Helder  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!