Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 20:30:15
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 20:29:27
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 20:27:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 19:23:08
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 18:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 18:38:53
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
  

Auteur Topic: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC  (gelezen 10329 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2017, 18:59:26 »
Dan kom je al gelijk in conflict met NEM310. Zelfde fout die ESU maakt.

Hallo

Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2017, 19:06:22 »
Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Waar zit dat conflict dan?

Citaat
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.
Op mijn volgens NEM zelfgebouwde wissels zal je met een speermaat van 14,2 mm niet ver komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2017, 19:41:05 »
Hoi

Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.

In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.

Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2017, 19:58:38 »
Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.

In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.
Nee hoor, dan gaat het net goed.

Citaat
Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)
Dat hoef ik niet te meten want dat weet ik al: niet één. Daarom verzet ik ze allemaal naar 14,5.

Dat de fabrikanten sjoemelen met de maten wil nog niet zeggen dat we daar genoegen mee moeten nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2017, 22:39:11 »
Hoi

Het zegt eerder dat de NEM310 het papier niet waard is waarop het geschreven staat.
Daarbij wordt deze "norm" ook nogal een aangepast.
Dat kan dus echt niet.

Als jij exact volgens NEM je rail aanlegt zou je ook met 14,2 tussenmaat moeten kunnen rijden.
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.

Bart

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2017, 23:13:10 »
Ben, de enige uitzondering hierop zijn de locs van ESU.

Gr, Rob

En OsKar en Mistral en...  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2017, 00:04:19 »
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2017, 12:00:18 »
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2017, 12:16:01 »
Hallo

Zet er een märklin mld/3 in als je er analoog mee wil rijden.
Een ESU wil door de analoge omschakelpuls nog wel een sneuvelen.
Zeker als je nog oude trafo's gebruikt.

De mld/3 kan analoog (dc en ac) en digitaal (MFX, dcc en motorola).

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2017, 12:16:25 »
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)

 ;D

Bart

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2017, 12:22:45 »
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)
Interweb  ???

Wat dacht je van de modelspoorwinkels  ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken  ;)

Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 12:33:28 door Remunj »
Gr.
Eric

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2017, 14:37:49 »
Citaat
Wat dacht je van de modelspoorwinkels  ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken  ;)

Ja bij nader inzien wel, maar ik wist het niet zeker ::)

Citaat
Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.

Ik probeerde mijn bericht een beetje luchtig te houden om niet als een schoolmeester te klinken. :police:

Ik ga kijken of ik morgen tijd heb; ik zal jullie op de hoogte houden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2525
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #27 Gepost op: 24 July 2017, 11:27:00 »
Gewoon twee locs nemen:
Eentje AC en AC houden voor het rijden op een AC baan.
Eentje DC en DC houden voor het rijden op een DC baan.
Niet moeilijk doen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2017, 13:18:05 »
Gewoon een bezetmelder met kortsluit-detectie (laten) bouwen. De baan staat normaal op 2 rail geschakeld. rijd er nu een 3 rail lok een baanvak in dan zal de bezetmelder kortsluiting detecteren, omdat de wielen bij 3 rail niet geïsoleerd zijn en binnen een paar milliseconden omschakelen naar 3 rail. Aswin Krol heeft daar een ontwerp voor gemaakt. Misschien nu ook op te lossen met een Arduino?

Succes met je project
Ride On

Rino

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6975
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2017, 14:37:46 »
Tuurlijk Rino.  ;D

Maar de ene baan staat bij zijn vader, de andere bij zijn moeder. ;)

Gr, Ben.