Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:35:04
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:27
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Valéry
Vandaag om 19:39:55
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
  

Auteur Topic: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC  (gelezen 10176 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2017, 18:59:26 »
Dan kom je al gelijk in conflict met NEM310. Zelfde fout die ESU maakt.

Hallo

Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2017, 19:06:22 »
Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Waar zit dat conflict dan?

Citaat
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.
Op mijn volgens NEM zelfgebouwde wissels zal je met een speermaat van 14,2 mm niet ver komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2017, 19:41:05 »
Hoi

Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.

In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.

Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2017, 19:58:38 »
Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.

In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.
Nee hoor, dan gaat het net goed.

Citaat
Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)
Dat hoef ik niet te meten want dat weet ik al: niet één. Daarom verzet ik ze allemaal naar 14,5.

Dat de fabrikanten sjoemelen met de maten wil nog niet zeggen dat we daar genoegen mee moeten nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2017, 22:39:11 »
Hoi

Het zegt eerder dat de NEM310 het papier niet waard is waarop het geschreven staat.
Daarbij wordt deze "norm" ook nogal een aangepast.
Dat kan dus echt niet.

Als jij exact volgens NEM je rail aanlegt zou je ook met 14,2 tussenmaat moeten kunnen rijden.
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.

Bart

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2017, 23:13:10 »
Ben, de enige uitzondering hierop zijn de locs van ESU.

Gr, Rob

En OsKar en Mistral en...  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2017, 00:04:19 »
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2017, 12:00:18 »
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2017, 12:16:01 »
Hallo

Zet er een märklin mld/3 in als je er analoog mee wil rijden.
Een ESU wil door de analoge omschakelpuls nog wel een sneuvelen.
Zeker als je nog oude trafo's gebruikt.

De mld/3 kan analoog (dc en ac) en digitaal (MFX, dcc en motorola).

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2017, 12:16:25 »
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)

 ;D

Bart

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2017, 12:22:45 »
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)
Interweb  ???

Wat dacht je van de modelspoorwinkels  ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken  ;)

Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 12:33:28 door Remunj »
Gr.
Eric

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2017, 14:37:49 »
Citaat
Wat dacht je van de modelspoorwinkels  ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken  ;)

Ja bij nader inzien wel, maar ik wist het niet zeker ::)

Citaat
Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.

Ik probeerde mijn bericht een beetje luchtig te houden om niet als een schoolmeester te klinken. :police:

Ik ga kijken of ik morgen tijd heb; ik zal jullie op de hoogte houden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #27 Gepost op: 24 July 2017, 11:27:00 »
Gewoon twee locs nemen:
Eentje AC en AC houden voor het rijden op een AC baan.
Eentje DC en DC houden voor het rijden op een DC baan.
Niet moeilijk doen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2017, 13:18:05 »
Gewoon een bezetmelder met kortsluit-detectie (laten) bouwen. De baan staat normaal op 2 rail geschakeld. rijd er nu een 3 rail lok een baanvak in dan zal de bezetmelder kortsluiting detecteren, omdat de wielen bij 3 rail niet geïsoleerd zijn en binnen een paar milliseconden omschakelen naar 3 rail. Aswin Krol heeft daar een ontwerp voor gemaakt. Misschien nu ook op te lossen met een Arduino?

Succes met je project
Ride On

Rino

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6841
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2017, 14:37:46 »
Tuurlijk Rino.  ;D

Maar de ene baan staat bij zijn vader, de andere bij zijn moeder. ;)

Gr, Ben.