BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: damngrazy op 20 juli 2017, 22:31:42
-
Ik heb jarenlang veel plezier gehad met mijn gelijkstroombaan bij mijn vader thuis maar door ruimte gebrek ligt alles nu al 2 jaar stof te vangen in een kast. Echter heb ik sinds kort bij mijn moeder thuis een vrij grote baan tot mijn beschikking. Het enige probleem is dat dit een wisselstroombaan is. Dus vroeg ik mij af of het A. mogelijk is deze locs om te bouwen van DC naar AC en B. of het mogelijk is om de mogelijkheid te houden tussen beide voedingssystemen. Ik herinner mij namelijk ergens gelezen te hebben dat het mogelijk is om (weliswaar analoog) met een bepaalde decoder op AC en DC te rijden. Ik kijk uit naar jullie reacties.
Met vriendelijk groet,
Tim/Damngrazy
PS. Ik rijd beide banen analoog en wil dit voorlopig zo houden.
PPS. De ene baan heeft Fleischmann spoor en trafo de andere Märklin spoor (C,K&M) en een Märklin trafo
-
Hoi Tim,
Als je niet thuis bent in de verschillen tussen gelijk- en wisselstroom is het niet handig om te gaan proberen locs om te bouwen van gelijk- naar wisselstroom. Als het maar om twee locomotieven gaat kun je beter op zoek gaan naar een paar gebruikte NS locomotieven in wisselstroom die niet teveel kosten. De locs kunnen alleen op gelijkstroom OF wisselstroom. Dus aanpassen naar beide systemen is niet mogelijk.
Als je analoog blijft rijden kun je geen decoder gebruiken om op AC en DC te rijden. Er is dan geen signaal voor de decoder. Er zijn wel systemen die met gelijkstroom en wisselstroom decoders overweg kunnen, maar dan gaat het over digitaal rijden.
Het belangrijkste verschil is dat bij wisselstroom de linker- en rechterspoorstaaf met elkaar in verbinding staan en dat dit kortsluiting geeft als je gelijkstroom locomotieven op het spoor zou zetten.
M.v.g. Ruud B.
-
Die laatste zin snap ik niet.
Zet je een gelijkstroom loc op Marklin rails ontstaat er geen kortsluiting omdat de wielen geisoleerd op de as zitten. Alleen de loc zal niet rijden bij gebrek aan een sleepcontact.
Andersom wel; bij Marklin zijn de wielen van zowel de wagons als ook de locs niet geisoleerd en als deze op een gelijkstroom baan worden gezet ontstaat er kortsluiting.
De Marklin loc zal niet rijden omdat er bij een gelijkstroombaan geen puntcontacten zijn.
Waarschijnlijk is het in de tekst andersom bedoeld zoals ik het beschreven heb.
Grz,
Gerard Drost
-
Ja, ik had wisselstroom moeten schrijven. Het was al laat :)
Maar ik heb ondanks het foutje in elk geval mijn punt gemaakt toch ? Om een hoop moeilijkheden te voorkomen beter een paar wisselstroomlocs kopen. Als het om tientallen locs gaat snap ik het. Maar het zijn er twee. Dus waarom dan moeilijk doen.....
Groeten Ruud B.
-
Ik ben wel degelijk bewust van de verschillen tussen gelijke en wisselstroom; dat is de reden dat ik het gevoel heb dat het moet kunnen gezien het feit dat je als enige verschil een gelijkrichter heb (ik weet dat je ook een wisselrelais hebt maar toch) dus zijn er geen voorgebouwde gelijkrichters met relais, als ik die heb krijg ik het wel werkend ;) 8)
-
Het gaat niet om gelijk of wisselstroom, dat is op te lossen met een decoder die luistert naar beide bij analoog bedrijf.
Maar er is geen mogelijkheid om met een en dezelfde lok zowel op 2rail als ook op 3rail te rijden in de wetenschap dat je met 3rail zo'n middensleper onder een draaistel hebt.
Gr, Ben.
-
Ben, de enige uitzondering hierop zijn de locs van ESU.
Gr, Rob
-
Beste Ben zou je een voorbeeld kunnen geven van zo'n decoder. Ik snap heus wel dat ik niet direct kan wisselen of het zelfs aan elkaar leggen (jaren terug wel geprobeerd geeft mooi vuurwerk ;D) waar het mij om gaat is dat ik de loc als het moet met minale moeite op het een of het andere systeem kan gebruiken.
-
Een Esu LokPilot V4 decoder 54610 kun je zo in je lok prikken en rijdt op zowel AC en DC.
En ik weet niet wat jij verstaat onder minimale moeite maar als je met de 3rail lok op 2rail gaat rijden moet je de sleper demonteren, bedrading omsolderen en de maat tussen de wielen aanpassen. En voorts weer andersom als je weer gaat 3railen. ;)
-
Technische gezien is het wel mogelijk een lok te maken die zowel op wisselstroom als gelijkstroom kan rijden alleen moeten daar voor aanpassingen worden gemaakt die wel wat kennis vereisen ;)
-
Nou Mark, laat maar horen zou ik zeggen. (y)
-
Hallo
Ik had vroeger een trix Re460 die zonder problemen op 2 of 3 rail digitaal en analoog kon rijden.
Wielmaat op 14,2 mm en een lokpilot erin. De bovenleidingsschakelaar zorgde voor de omschakeling 2-3 rail van de stroomafname via de wielen.
Je moest naar keuze dan wel even het slepertje aanbrengen of verwijderen (schroefje). 8)
Bart
-
Er zijn veel decoders die zowel het Marklin Motorola protocol verstaan als het DCC protocol van Lenz. Alleen dan moet je digitaal gaan. Anderszijds is er ook een systeem dat zonder ombouw van locs (gelijkstroom) een digitale baan aanbiedt genaamd Dynamo. Maar ik weet niet of dat Marklin compatible is. Bij Railclub Utrecht rijden we met zowel DCC als Marklin Motorola. Dus het kan absoluut. Zaak is wel dat dan alles digitaal moet zijn. Hans Q heeft hiervoor een speciale centrale print ontwikkeld op basis van de DCC/Motorola centrale van Robert Evers. Zie ook Robert Evers modelspoorpagina.
-
Wielmaat op 14,2 mm ....
Dan kom je al gelijk in conflict met NEM310. Zelfde fout die ESU maakt.
-
@Zuylen,
Wat jij schrijft is geen oplossing. Tim wil analoog blijven rijden en de locs op wisselstroom en gelijkstroom baan kunnen rijden met dezelfde locs. Bij jullie op de club waarschijnlijk één systeem met kunststof rails en geen twee verschillende banen zoals Tim wil....
Groeten Ruud B.
-
Dan kom je al gelijk in conflict met NEM310. Zelfde fout die ESU maakt.
Hallo
Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.
Bart
-
Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Waar zit dat conflict dan?
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.
Op mijn volgens NEM zelfgebouwde wissels zal je met een speermaat van 14,2 mm niet ver komen.
-
Hoi
Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.
In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.
Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)
Bart
-
Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.
In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.
Nee hoor, dan gaat het net goed.
Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)
Dat hoef ik niet te meten want dat weet ik al: niet één. Daarom verzet ik ze allemaal naar 14,5.
Dat de fabrikanten sjoemelen met de maten wil nog niet zeggen dat we daar genoegen mee moeten nemen.
-
Hoi
Het zegt eerder dat de NEM310 het papier niet waard is waarop het geschreven staat.
Daarbij wordt deze "norm" ook nogal een aangepast.
Dat kan dus echt niet.
Als jij exact volgens NEM je rail aanlegt zou je ook met 14,2 tussenmaat moeten kunnen rijden.
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.
Bart
-
Ben, de enige uitzondering hierop zijn de locs van ESU.
Gr, Rob
En OsKar en Mistral en... ;)
-
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)
-
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)
-
Hallo
Zet er een märklin mld/3 in als je er analoog mee wil rijden.
Een ESU wil door de analoge omschakelpuls nog wel een sneuvelen.
Zeker als je nog oude trafo's gebruikt.
De mld/3 kan analoog (dc en ac) en digitaal (MFX, dcc en motorola).
Bart
-
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)
;D
Bart
-
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)
Interweb ???
Wat dacht je van de modelspoorwinkels ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken ;)
Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.
-
Wat dacht je van de modelspoorwinkels ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken ;)
Ja bij nader inzien wel, maar ik wist het niet zeker ::)
Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.
Ik probeerde mijn bericht een beetje luchtig te houden om niet als een schoolmeester te klinken. :police:
Ik ga kijken of ik morgen tijd heb; ik zal jullie op de hoogte houden.
-
Gewoon twee locs nemen:
Eentje AC en AC houden voor het rijden op een AC baan.
Eentje DC en DC houden voor het rijden op een DC baan.
Niet moeilijk doen.
-
Gewoon een bezetmelder met kortsluit-detectie (laten) bouwen. De baan staat normaal op 2 rail geschakeld. rijd er nu een 3 rail lok een baanvak in dan zal de bezetmelder kortsluiting detecteren, omdat de wielen bij 3 rail niet geïsoleerd zijn en binnen een paar milliseconden omschakelen naar 3 rail. Aswin Krol (http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php) heeft daar een ontwerp voor gemaakt. Misschien nu ook op te lossen met een Arduino?
Succes met je project
-
Tuurlijk Rino. ;D
Maar de ene baan staat bij zijn vader, de andere bij zijn moeder. ;)
Gr, Ben.
-
Ik denk zomaar dat een kortsluitdetector tussen die twee ook zijn nut kan bewijzen. ;)
Steyn
-
Ik vind het maar niks, dat mixen van systemen. Voor iemand die bedreven is in de elektrotechniek kan het een uitdaging zijn om het voor elkaar te krijgen. Maar als je er weinig van kent, dan niet aan beginnen. Dus, of je bouwt alles om naar één systeem, of je houdt twee systemen, maar dan apart van elkaar.
-
Maar de ene baan staat bij zijn vader, de andere bij zijn moeder.
De baan bij mijn vader staat niet meer (komt misschien ooit weer als ik het huis uit ga) dus vandaar de ombouw
Gewoon twee locs nemen:
Eentje AC en AC houden voor het rijden op een AC baan.
Eentje DC en DC houden voor het rijden op een DC baan.
Niet moeilijk doen.
Dat is leuk als je een geldboom hebt, maar als student heb je die zeker niet :P.Bovendien heb ik nu locs staan die stof aan het vangen zijn :'(
Dat even gezegd hebbende, ik heb vandaag de decoders besteld en die komen waarschijnlijk donderdag binnen.
-
Dus vroeg ik mij af of het A. mogelijk is deze locs om te bouwen van DC naar AC en B. of het mogelijk is om de mogelijkheid te houden tussen beide voedingssystemen.
(http://i66.tinypic.com/5lv4g9.jpg)
Gewoon zo! ;D (y)
Groet,
Frits
-
Jij hebt mijn dag gemaakt ;D ;D. En het is wel ongeveer het idee :angel:
-
Dat even gezegd hebbende, ik heb vandaag de decoders besteld en die komen waarschijnlijk donderdag binnen.
Ja en dan heb je een decoder.
Wat wil je daar mee gaan doen?
Een analoge loc voorzien van een decoder om vervolgens analoog te blijven rijden. Apart. Een DC loc veranderd er echt niet spontaan van in een AC loc.
Jij hebt mijn dag gemaakt ;D ;D. En het is wel ongeveer het idee :angel:
Je begrijpt dat Frits dat als geintje geplaatst heeft ::)
-
Je begrijpt dat Frits dat als geintje geplaatst heeft
Ja, mijn reactie was ook een geintje ;)
Een analoge loc voorzien van een decoder om vervolgens analoog te blijven rijden
Wat niet is kan nog komen, ik kijk graag een beetje vooruit
Een DC loc veranderd er echt niet spontaan van in een AC loc.
Dat begrijp ik ook wel, maar de overige onderdelen hoef ik niet te bestellen
-
Tim,
Misschien moet je eens contact opnemen met deze club:
http://www.digimrc.nl/algemene-info
Die hebben volgens mij een oplossing voor wat jij wilt. Zelf heb ik er weinig verstand van (bovendien ben ik N-rijder, dus 2-rail), maar er lopen daar razend knappe jongens rond.
In hun algemene info op hun site schrijven zij:
"De grote insteek van DigiMRC is, dat naast Hybride rijden, het ook mogelijk is om op een soort rails zowel 2 als 3 rail te rijden. We gebruiken daarvoor Marklin K-Rails. Daarop kan naast alle Marklin ook Fleischmann, Roco enz. (2-rail) zowel analoog als digitaal worden gereden.
Het sprookje dat Marklin wil volhouden, dat voor Marklin analoog en digitaal niet door elkaar kunnen worden gebruikt, wordt door de gebruikte techniek van DigiMRC naar het rijk der fabelen verwezen. Sterker onze testbaan met 'oude' M-rails is geschikt om met alle oude, nieuwe, analoge en digitale Marklin locs te berijden. Hybride! D.w.z. Digitaal en analoog samen, tegelijkertijd! Op deze manier vormt onze vereniging een unieke uitdaging voor iedereen. Het voordeel is dat men zijn oude analoge locs toch nog kan blijven gebruiken, zonder kostbare, moeilijke en soms beschadigende ombouw." (Bron: DigiMRC site)
Ze zitten weliswaar in Den Haag, maar je kunt er altijd een telefoontje aan wagen........... :P
Ben
-
Hallo
Veel blabla.
Gewoon een baan die in verschillende blokken is opgedeeld zodat loks vrij kunnen rijden.
Één 3rail wagentje achter een 2rail lok, en het staat stil :-X
Bart
-
Wat niet is kan nog komen, ik kijk graag een beetje vooruit
Dus je zet er nu decoders in omdat je in de toekomst misschien ooit wel eens digitaal wilt gaan rijden?
Dan ben je er alleen met een decoder nog niet.
Je zult dan minimaal nog een centrale moeten kopen en afhankelijk van hoever je wilt gaan in de automatisering ook terugmelders, wisseldecoders etc.
Eerder klaag je als student dat je geen geldboom hebt maar koop je wel zinloze decoders die je niet nodig hebt. Tsja ::) ::)
Dat begrijp ik ook wel, maar de overige onderdelen hoef ik niet te bestellen
Die decoders ook niet.
-
Even uit nieuwsgierigheid, Damngrazy: ben jij niet toevallig het jongere broertje of een neefje van Sölbëringen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46417.0.html)?
Je manier van doen (nodeloos een decoder aanschaffen, die je niet eens zult kunnen testen wegens het ontbreken van een centrale) doet me aan hem denken.
Steyn
-
De decoder is nodig om de gelijkspanningsmotor te laten werken op wisselspanning en de rijrichting te kunnen schakelen. ;)
Gr, Ben.
-
Maar dan nog kan niet getest worden of de digitale functies werken. Of zou jij een Mercedes GLS kopen vanwege het handige leeslampje in het interieur omdat je 's avonds een boek wilt lezen, terwijl je geen rijbewijs en/of geld voor benzine hebt? :angel:
Steyn
-
Onzin Steyn. De lokkies hebben helemaal geen digitale functies, alleen witte seinen en die doen het gewoon. En nogmaals: in een 3rail AC lok heb je iets nodig om de rijrichting te schakelen. Hele volksstammen 3railers rijden analoog op een decoder omdat 3rail loks nu eenmaal nooit zonder geleverd worden om genoemde reden.
Gr, Ben.
-
Even uit nieuwsgierigheid, Damngrazy: ben jij niet toevallig het jongere broertje of een neefje van Sölbëringen?
Ik zou niet weten wie dat is....
(nodeloos een decoder aanschaffen,
De decoder is nodig om de gelijkspanningsmotor te laten werken op wisselspanning en de rijrichting te kunnen schakelen.
Lijkt me niet heel nodeloos
-
Volgens mij is een sleper eronder hangen het grootste probleem.
Een kant( de wielen met de rode draad zou ik doen) aan de sleper solderen en misschien de wielen links en rechts met elkaar verbinden, decoder erin en analoog rijden op die c-rails. Die dingen zijn toch digitaal voor bereid?
en geen oude blauwe trafo gebruiken
-
Ze zijn inderdaad digitaal voorbereid, de sleper eronder gaat bij de 1800 nog wel lukken; maar bij de 1100 wordt dat een grotere uitdaging.
Ik heb zelf zo'n witte trafo dus dat zit wel goed.
-
Ik heb inmiddels beide locs omgebouwd en alles rijdt naar behoren, iedereen die iets heeft bijgedragen aan dit project hartleijk dank, als ik in de gelegenheid ben zal ik nog wat beeld materiaal verschaffen.
-
Dit vind ik nou fijn, een geslaagde ombouw.
want er werden wat problemen erbij gehaald...
-
Ughe Ughe Ughe
Hallo allen,
Ik schop dit draadje maar eens onder de flinke laag stof vandaan. Na 3 jaar alleen een märklin baan tot mijn beschikking gehad te hebben (de aanleiding van dit draadje) heb ik inmiddels ook weer ruimte voor mijn fleischmann baan. Aangezien de aangeschafte decoders geschikt zijn voor zowel wissel als gelijkstroom heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de 1842 geschikt gemaakt voor gebruik op beide banen, in feite een multicourante model loc dus.
Dit hield in dat:
- sleper demontabel moest worden (zat eerst gelijmd)
- Schakelaar inbouwen om te kiezen tussen stroom van sleper (fase) en wielen (nul) en wielen ene kant (+) en wielen andere kant (-)
Dat eerste heb ik gerealiseerd met behulp van een plastic plaatje en een klein schroefje (zie eerste foto). Het tweede punt met behulp van een simpel schakelaartje (te vinden in allerhande apparaten) wat ik nog had liggen. Deze paste precies tussen het stalen chassis van de loc (zie tweede foto). Mochten er verder nog vragen zijn hoor ik dit graag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sleperconstructie-1842.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sleperconstructie-1842.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakelaar-1842.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakelaar-1842.jpeg)
Groetjes, Tim/damngrazy