Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sikje 225
door
DH1-3104
Vandaag
om 13:45:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Martin Welberg
Vandaag
om 13:30:21
DCM motor van Märklin demonteren.
door
saskia
Vandaag
om 13:23:43
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
R1954
Vandaag
om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 12:45:02
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:38:40
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:53:55
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC (gelezen 9692 keer)
damngrazy
Offline
Berichten: 176
Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Gepost op:
20 July 2017, 22:31:42 »
Ik heb jarenlang veel plezier gehad met mijn gelijkstroombaan bij mijn vader thuis maar door ruimte gebrek ligt alles nu al 2 jaar stof te vangen in een kast. Echter heb ik sinds kort bij mijn moeder thuis een vrij grote baan tot mijn beschikking. Het enige probleem is dat dit een wisselstroombaan is. Dus vroeg ik mij af of het A. mogelijk is deze locs om te bouwen van DC naar AC en B. of het mogelijk is om de mogelijkheid te houden tussen beide voedingssystemen. Ik herinner mij namelijk ergens gelezen te hebben dat het mogelijk is om (weliswaar analoog) met een bepaalde decoder op AC en DC te rijden. Ik kijk uit naar jullie reacties.
Met vriendelijk groet,
Tim/Damngrazy
PS. Ik rijd beide banen analoog en wil dit voorlopig zo houden.
PPS. De ene baan heeft Fleischmann spoor en trafo de andere Märklin spoor (C,K&M) en een Märklin trafo
«
Laatst bewerkt op: 21 July 2017, 16:01:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Forever Rocofan
Online
Berichten: 2484
Re: Roco NS 1118 (Roco 62582) enRoco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #1 Gepost op:
21 July 2017, 01:17:53 »
Hoi Tim,
Als je niet thuis bent in de verschillen tussen gelijk- en wisselstroom is het niet handig om te gaan proberen locs om te bouwen van gelijk- naar wisselstroom. Als het maar om twee locomotieven gaat kun je beter op zoek gaan naar een paar gebruikte NS locomotieven in wisselstroom die niet teveel kosten. De locs kunnen alleen op gelijkstroom OF wisselstroom. Dus aanpassen naar beide systemen is niet mogelijk.
Als je analoog blijft rijden kun je geen decoder gebruiken om op AC en DC te rijden. Er is dan geen signaal voor de decoder. Er zijn wel systemen die met gelijkstroom en wisselstroom decoders overweg kunnen, maar dan gaat het over digitaal rijden.
Het belangrijkste verschil is dat bij wisselstroom de linker- en rechterspoorstaaf met elkaar in verbinding staan en dat dit kortsluiting geeft als je gelijkstroom locomotieven op het spoor zou zetten.
M.v.g. Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Gérard Drost
Offline
Berichten: 431
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Roco NS 1118 (Roco 62582) enRoco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #2 Gepost op:
21 July 2017, 02:05:25 »
Die laatste zin snap ik niet.
Zet je een gelijkstroom loc op Marklin rails ontstaat er geen kortsluiting omdat de wielen geisoleerd op de as zitten. Alleen de loc zal niet rijden bij gebrek aan een sleepcontact.
Andersom wel; bij Marklin zijn de wielen van zowel de wagons als ook de locs niet geisoleerd en als deze op een gelijkstroom baan worden gezet ontstaat er kortsluiting.
De Marklin loc zal niet rijden omdat er bij een gelijkstroombaan geen puntcontacten zijn.
Waarschijnlijk is het in de tekst andersom bedoeld zoals ik het beschreven heb.
Grz,
Gerard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
Forever Rocofan
Online
Berichten: 2484
Re: Roco NS 1118 (Roco 62582) enRoco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #3 Gepost op:
21 July 2017, 08:38:32 »
Ja, ik had wisselstroom moeten schrijven. Het was al laat
Maar ik heb ondanks het foutje in elk geval mijn punt gemaakt toch ? Om een hoop moeilijkheden te voorkomen beter een paar wisselstroomlocs kopen. Als het om tientallen locs gaat snap ik het. Maar het zijn er twee. Dus waarom dan moeilijk doen.....
Groeten Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
damngrazy
Offline
Berichten: 176
Re: Roco NS 1118 (Roco 62582) enRoco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #4 Gepost op:
21 July 2017, 15:56:47 »
Ik ben wel degelijk bewust van de verschillen tussen gelijke en wisselstroom; dat is de reden dat ik het gevoel heb dat het moet kunnen gezien het feit dat je als enige verschil een gelijkrichter heb (ik weet dat je ook een wisselrelais hebt maar toch) dus zijn er geen voorgebouwde gelijkrichters met relais, als ik die heb krijg ik het wel werkend
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6683
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #5 Gepost op:
21 July 2017, 16:10:01 »
Het gaat niet om gelijk of wisselstroom, dat is op te lossen met een decoder die luistert naar beide bij analoog bedrijf.
Maar er is geen mogelijkheid om met een en dezelfde lok zowel op 2rail als ook op 3rail te rijden in de wetenschap dat je met 3rail zo'n middensleper onder een draaistel hebt.
Gr, Ben.
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1548
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #6 Gepost op:
21 July 2017, 16:13:49 »
Ben, de enige uitzondering hierop zijn de locs van ESU.
Gr, Rob
Gelogd
damngrazy
Offline
Berichten: 176
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #7 Gepost op:
21 July 2017, 17:09:53 »
Beste Ben zou je een voorbeeld kunnen geven van zo'n decoder. Ik snap heus wel dat ik niet direct kan wisselen of het zelfs aan elkaar leggen (jaren terug wel geprobeerd geeft mooi vuurwerk
) waar het mij om gaat is dat ik de loc als het moet met minale moeite op het een of het andere systeem kan gebruiken.
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6683
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #8 Gepost op:
21 July 2017, 18:13:20 »
Een Esu LokPilot V4 decoder 54610 kun je zo in je lok prikken en rijdt op zowel AC en DC.
En ik weet niet wat jij verstaat onder minimale moeite maar als je met de 3rail lok op 2rail gaat rijden moet je de sleper demonteren, bedrading omsolderen en de maat tussen de wielen aanpassen. En voorts weer andersom als je weer gaat 3railen.
Gelogd
hmmglaser
Offline
Berichten: 388
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #9 Gepost op:
21 July 2017, 19:34:19 »
Technische gezien is het wel mogelijk een lok te maken die zowel op wisselstroom als gelijkstroom kan rijden alleen moeten daar voor aanpassingen worden gemaakt die wel wat kennis vereisen
Gelogd
Mvg Mark
Ben
Offline
Berichten: 6683
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #10 Gepost op:
21 July 2017, 19:45:12 »
Nou Mark, laat maar horen zou ik zeggen.
Gelogd
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1740
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #11 Gepost op:
21 July 2017, 23:34:22 »
Hallo
Ik had vroeger een trix Re460 die zonder problemen op 2 of 3 rail digitaal en analoog kon rijden.
Wielmaat op 14,2 mm en een lokpilot erin. De bovenleidingsschakelaar zorgde voor de omschakeling 2-3 rail van de stroomafname via de wielen.
Je moest naar keuze dan wel even het slepertje aanbrengen of verwijderen (schroefje).
Bart
«
Laatst bewerkt op: 21 July 2017, 23:39:45 door Bahn-AG
»
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #12 Gepost op:
22 July 2017, 13:57:29 »
Er zijn veel decoders die zowel het Marklin Motorola protocol verstaan als het DCC protocol van Lenz. Alleen dan moet je digitaal gaan. Anderszijds is er ook een systeem dat zonder ombouw van locs (gelijkstroom) een digitale baan aanbiedt genaamd Dynamo. Maar ik weet niet of dat Marklin compatible is. Bij Railclub Utrecht rijden we met zowel DCC als Marklin Motorola. Dus het kan absoluut. Zaak is wel dat dan alles digitaal moet zijn. Hans Q heeft hiervoor een speciale centrale print ontwikkeld op basis van de DCC/Motorola centrale van Robert Evers. Zie ook Robert Evers modelspoorpagina.
«
Laatst bewerkt op: 22 July 2017, 14:00:39 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #13 Gepost op:
22 July 2017, 14:23:39 »
Citaat van: Bahn-AG op 21 July 2017, 23:34:22
Wielmaat op 14,2 mm ....
Dan kom je al gelijk in conflict met NEM310. Zelfde fout die ESU maakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Forever Rocofan
Online
Berichten: 2484
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
«
Reactie #14 Gepost op:
22 July 2017, 18:30:32 »
@Zuylen,
Wat jij schrijft is geen oplossing. Tim wil analoog blijven rijden en de locs op wisselstroom en gelijkstroom baan kunnen rijden met dezelfde locs. Bij jullie op de club waarschijnlijk één systeem met kunststof rails en geen twee verschillende banen zoals Tim wil....
Groeten Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC