Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Piko 2025 door Loki
Vandaag om 11:24:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 10:36:46
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:33:28
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 09:46:18
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
  

Auteur Topic: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC  (gelezen 10131 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2017, 18:59:26 »
Dan kom je al gelijk in conflict met NEM310. Zelfde fout die ESU maakt.

Hallo

Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2017, 19:06:22 »
Aangezien NEM310 al met zich zelf in conflict komt boeit het niet.
Waar zit dat conflict dan?

Citaat
Het rijdt op vrijwel elk railsysteem zonder problemen.
Op mijn volgens NEM zelfgebouwde wissels zal je met een speermaat van 14,2 mm niet ver komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2017, 19:41:05 »
Hoi

Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.

In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.

Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2017, 19:58:38 »
Het conflict zit erin dat de maat vleugelrail, puntstuk volgens NEM110 hetzelfde mag zijn dan de maat K uit NEM310.

In een bocht loopt een flens dus tegen het puntstuk aan.
Nee hoor, dan gaat het net goed.

Citaat
Bovendien zou ik je eens aanbevelen om een aantal fleischmann en piko wielstellen te vermeten.
Mag jij mij vertellen hoeveel er een tussenmaat van minimaal 14.4mm hebben. 8)
Dat hoef ik niet te meten want dat weet ik al: niet één. Daarom verzet ik ze allemaal naar 14,5.

Dat de fabrikanten sjoemelen met de maten wil nog niet zeggen dat we daar genoegen mee moeten nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2017, 22:39:11 »
Hoi

Het zegt eerder dat de NEM310 het papier niet waard is waarop het geschreven staat.
Daarbij wordt deze "norm" ook nogal een aangepast.
Dat kan dus echt niet.

Als jij exact volgens NEM je rail aanlegt zou je ook met 14,2 tussenmaat moeten kunnen rijden.
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.

Bart

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2017, 23:13:10 »
Ben, de enige uitzondering hierop zijn de locs van ESU.

Gr, Rob

En OsKar en Mistral en...  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2017, 00:04:19 »
Het feit dat dit bij jou blijkbaar niet kan zegt mij dat je of niet volgens de norm werkt, of dat er iets aan deze norm niet klopt.
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2017, 12:00:18 »
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2017, 12:16:01 »
Hallo

Zet er een märklin mld/3 in als je er analoog mee wil rijden.
Een ESU wil door de analoge omschakelpuls nog wel een sneuvelen.
Zeker als je nog oude trafo's gebruikt.

De mld/3 kan analoog (dc en ac) en digitaal (MFX, dcc en motorola).

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2017, 12:16:25 »
Beide veronderstellingen zijn onjuist. 8)

 ;D

Bart

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2017, 12:22:45 »
Weer even ontopic;) waar kan ik zo'n esu 54610 bestellen op interweb. En bedankt voor de hulp allen (y)
Interweb  ???

Wat dacht je van de modelspoorwinkels  ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken  ;)

Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 12:33:28 door Remunj »
Gr.
Eric

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2017, 14:37:49 »
Citaat
Wat dacht je van de modelspoorwinkels  ::) :angel:
Had je volgens mij ook wel zelf kunnen bedenken  ;)

Ja bij nader inzien wel, maar ik wist het niet zeker ::)

Citaat
Maar als je al niet weet waar je een decoder kunt bestellen is het dan wel zo'n slim idee om locs om te gaan bouwen. Zeker met de termen die jij gebruikt klinkt het niet echt of je weet waar je mee bezig bent.

Ik probeerde mijn bericht een beetje luchtig te houden om niet als een schoolmeester te klinken. :police:

Ik ga kijken of ik morgen tijd heb; ik zal jullie op de hoogte houden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #27 Gepost op: 24 July 2017, 11:27:00 »
Gewoon twee locs nemen:
Eentje AC en AC houden voor het rijden op een AC baan.
Eentje DC en DC houden voor het rijden op een DC baan.
Niet moeilijk doen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2017, 13:18:05 »
Gewoon een bezetmelder met kortsluit-detectie (laten) bouwen. De baan staat normaal op 2 rail geschakeld. rijd er nu een 3 rail lok een baanvak in dan zal de bezetmelder kortsluiting detecteren, omdat de wielen bij 3 rail niet geïsoleerd zijn en binnen een paar milliseconden omschakelen naar 3 rail. Aswin Krol heeft daar een ontwerp voor gemaakt. Misschien nu ook op te lossen met een Arduino?

Succes met je project
Ride On

Rino

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6835
Re: Roco NS 1118 (62582) en Roco NS 1800 van DC naar AC
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2017, 14:37:46 »
Tuurlijk Rino.  ;D

Maar de ene baan staat bij zijn vader, de andere bij zijn moeder. ;)

Gr, Ben.