Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Europa is wel klaar met de HSL  (gelezen 19996 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #105 Gepost op: 01 december 2017, 13:56:55 »
Het materieel op de RE13 is FLIRT. Die is zo meersysteem te maken en toegelaten in NL. Dus t stukkie naar Eindhoven kan er zo aangehangen worden.
dirkjan
alleen jammer dat dit een ander type is welke in NL geen toelating heeft, buiten dat is het nog maar de vraag of ze die kunnen en/of willen ombouwen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #106 Gepost op: 01 december 2017, 21:42:34 »
Een stukje meerspannings elektronica bouwen is lang zo ingewikkeld niet meer, daar gaat een milieu belastende diesel het echt niet van winnen uiteraard.

Niet noodzakelijk: door de komst van de 'Britse' Aziaten, de 801 Class met het IEP programma, is zelfs beslist om de elektrificatie van de hoofdlijn tussen Cardiff en Wales uiteindelijk niet uit te voeren en de kaart van deze Hybride Hst's te trekken.
Steeds meer Britse operatoren kiezen voor deze HST treinen,
(die voor een stuk door Hitachi in fabriek van het overgenomen Ansaldo Breda zal gemaakt worden).
http://www.walesonline.co.uk/business/business-news/new-faster-larger-trains-enter-13763886
http://www.bbc.com/news/uk-wales-politics-40665659

Vorige maand nog, beslistte Hull Trains (groep First) om deze treinen aan te schaffen voor de 'Open Access' diensten Hull - Duncaster - Londen (te Duncaster wordt de omschakeling Diesel-elektrisch voorzien) .
Ook Virgin trains bestelde reeds eerder deze treinen om naast de diensten Londen - Schotland ook voor de Hull diensten in te zetten. (En zat Virgin ook niet te azen op de HSL diensten in Nederland?)

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 01 december 2017, 21:51:58 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #107 Gepost op: 02 december 2017, 09:00:33 »
@Jan,

De snelheid waarmee de serie 800 over heel de UK in gebruik wordt genomen, bewijst het enorme succes. In principe kunnen dit soort treinen overal komen. Het wachten is gewoon op een continentale variant. En natuurlijk kun je vragen stellen over de gebruikte diesel generatoren. Maar stel je nu eens voor dat deze op termijn vervangen worden door brandstofcellen of accupakketten. Dat lijkt mij bij treinen vele malen eerder en makkelijker haalbaar dan bij vliegtuigen.

En als we het toch over vliegtuigen hebben, als we echt vinden dat vliegen drastisch ingeperkt moet worden om de klimaatdoelstellingen te halen, laat dan goedgekeurde treinen van álle maatschappijen vrijelijk over het Europese spoorwegnet rijden.

Gr, Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #108 Gepost op: 02 december 2017, 10:29:58 »
Maar stel je nu eens voor dat deze op termijn vervangen worden door brandstofcellen of accupakketten.
Dat gaat minstens 1 extra wagen kosten waar dan alleen maar accu's in zitten.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #109 Gepost op: 02 december 2017, 12:02:51 »
@Klaas,

Hoeft niet per se, die kunnen immers ook verdeeeld worden over alle wagens. Die wagens kunnen daarnaast ook voorzien worden van snelladers. In Eindhoven rijden nu bijna vijftig 100% elektrische stadsbussen. Dat werd ook gezien als volstrekt onmogelijk.
Mag dan zijn, maar nogmaals, ik acht de kans dat zoiets wel kan met treinen vele malen groter dan met vliegtuigen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #110 Gepost op: 02 december 2017, 12:23:42 »


Even googelen en dan vind ik dit:
https://www.ovmagazine.nl/2016/09/alstom-presenteert-eerste-waterstoftrein-1733/

Dus toch ... ?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 12:29:55 door Hans van de Burgt »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #111 Gepost op: 02 december 2017, 13:57:01 »
@Klaas,
 In Eindhoven rijden nu bijna vijftig 100% elektrische stadsbussen. Dat werd ook gezien als volstrekt onmogelijk.

Gr, Hans

In Arnhem rijden al bijna 70 jaar 100% elektrische stadsbussen...;-)

grtz rob

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #112 Gepost op: 02 december 2017, 14:00:41 »
 ;D 8)

En dat zonder dat ze om de haverklap moeten worden opgeladen en dus niet heel efficiënt inzetbaar zijn.

Maar denk dat voor de langere afstand Waterstof een betere optie is dan een voertuig volstouwen met accu's.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #113 Gepost op: 02 december 2017, 14:07:52 »
@Jan, Hans,
Zonder aan de techniek afbreuk te willen doen; in Noord Engeland wordt dit toch als een second choice/verkapte bezuiniging gezien, omdat het er tot voor kort op leek dat de regering niet wilde investeren in elektrificatie van de lijnen in het Noorden

Gr Gerard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #114 Gepost op: 02 december 2017, 14:42:21 »
Welk Noorden?
Het noorden ten Zuiden van Schotland?  ;D

Als het aan de Scottish National Party lag, werd zelfs in het Echte Noorden de hele boel geëlectrificeerd.
Zoals vaker bij de SNP is vooralsnog niet duidelijk hoe dat betaald moet worden.
Wel is men in Schotland inmiddels zo hard bezig met de verduurzaming van de energiehuishouding dat groene electriciteit straks een belangrijk exportproduct kan gaan worden voor de Schotten. Water en Wind genoeg daar!
Met de kleine bevolking is er ook ruimte zat om windmolens en stuwmeren een plek te geven. En met name die windmolens zie je ook in de hooglanden op steeds meer plekken als paddestoelen uit de grond schieten.

Misschien moet Rutte met zijn vriendjes eens gaan kijken hoe die Schotten dat doen. Groen ondernemen.
http://www.independent.co.uk/environment/scotland-wind-turbines-more-electricity-country-needs-four-days-renewable-energy-power-national-grid-a7517066.html
Dus toch niet zo'n gek idee van de SNP. Tenslotte waait de wind tax free voor iedereen. Wie weet, wordt het nog wat met electrische treinen in het Echte Noorden...

cheers
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 14:47:18 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #115 Gepost op: 02 december 2017, 15:56:41 »
En laat nu de door de instroom van 800/801 Class net de vrijgekomen, maar ingekorte en "opnieuw gerenoveerde" HST's voor Abellio ScotRail ingezet gaan worden op de Edinburgh-Aberdeen route:
4 of 5 Mk3s rijtuigen, ingesloten door 2 diesels 43 class (bouwjaar 1976)
Echter nu worden de 'slam doors' wel vervangen door 'sliding doors'. Gedaan met deuren 'geklets'.
https://www.youtube.com/watch?v=soUP00W_jVY

Deze zomer met de Virgin "Northern Lights" (Londen <> Aberdeen via de EMCL en Edingburgh) wel gemerkt dat deze lijn voorbij Edingburgh niet aan 200km/u bereden wordt.
De "Northern Lights" van Virgin Trains gaat wel gereden worden door de nieuwe Hybride stellen.

Maar de aanzet is toch al gegeven. Abellio ScotRail kocht recent nieuwe elektrische treinstellen bij dezelfde bouwer Hitachi, hoofdzakelijk om ingezet te worden op de Edingburgh - Glasgow route:
https://www.youtube.com/watch?v=aRqMM5DmKeI

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 16:06:06 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #116 Gepost op: 02 december 2017, 17:30:05 »
Vooral die laatste nieuwe Hitachi trein is nou niet echt een schoonheids winnaar  :o
Waarom die rare overgangs tunnel bovenop die neus ?
T is geen porem.
Maar hopelijk werkt het dan verder wel zoals het hoort  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #117 Gepost op: 05 augustus 2018, 09:59:02 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #118 Gepost op: 05 augustus 2018, 12:35:27 »
Ik snap alleen niet waarom men die titel kiest voor dat artikel.
In Frankrijk rijd men toch al lang met hsl treinen op hsl lijnen door t ganse land  ???
Waarom loopt italie dan vooruit,t enigste verschil wat ik zie is dat men daar concurrentie heeft zelfs op hsl diensten.
(dat zal je in frankrijk denk ik niet gauw zien gebeuren)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #119 Gepost op: 05 augustus 2018, 14:55:38 »
Vermoedelijk de onderlinge concurrentie en de concurrentie met het vliegtuig?