Ik zou nog niet eens gratis met het vliegtuig gaan. Afschaffen die milieuvervuiler!
Daarnaast zijn diverse bestemming met het vliegtuig, zelfs met een of twee overstappen, binnen één dag te bereiken, terwijl je daar met de trein twee tot drie dagen over doet.En als je een overstap mist, gaat er in veel gevallen binnen enkele uren wel een volgende vlucht, terwijl je met de trein dan 24 uur mag wachten op de volgende trein die maar één keer per dag rijdt.
@Ferry,Je bent wel erg somber. Het heeft met keuzes te maken. Zowel aan de kant van de regering, de vervoerder en de consument. Misschien is het goed eens naar de UK te kijken. Een land met problemen, om nog maar niet te spreken over het Brexit gedoe. Maar op spoors gebied laat het toch een paar opmerkelijke zaken zien.Om de vervoers capaciteit in Kent op te voeren is men gebruik gaan maken van High Speed Javelin treinen. Deze treinen van Japanse makelei zijn geschikt voor 140mph. Sneller dus dan de ICNG van de NS. En deze rijdt op gewone trajecten. Ik heb niet de indruk dat deze treinen leeg zijn. Integendeel.
Een tweede opmerkelijk punt vormen de nieuwe slaaptreinen van en naar Schotland. Er worden in Spanje spiksplinternieuwe slaapwagons gemaakt voor de Caledonion Sleeper. Géén budget trein, maar een super-de-luxe hotel op wielen. Ook niet om leeg te rijden, maar omdat er behoefte aan is.Hendrik-Jan heeft al eens een verslag geplaatst van een tochtje met deze trein. En dat nog in de oudere rijtuigen. Lijkt mij ook geweldig.
Voor dat je uiteindelijk op de plaats van bestemming ben ben je anderhalve dag onderweg en als mens compleet gebroken!!! Maar daar hebben de dames en heren managers van de Airlines geen boodschap aan. Als er een spoorverbinding bestond tussen hier en daar dan had deze zeker mijn voorkeur.
Qua spoorwegen was het 150 jaar geleden leuk om naar Groot Britannie te kijken, maar nu echt niet meer. Hun net is zwaar verouderd evenals veel materieel.
Dat was vorige week bij de DB niet veel anders, hoor. Als gevolg van de storm die in Noord-Duitsland woedde hebben mensen ook hele dagen op de grote stations of in stilstaande treinen doorgebracht. De IC vanuit Amsterdam naar Berlijn reed helemaal niet. Reden voor mij om straks maar een kaartje voor de Flixbus te nemen.
Ja, op de snelwegen was met die storm niks mis, daar gebeurt nooit wat.
NS is nooit een staatsbedrijf geweest.
De Britten zijn bezig met een inhaalslag en de hoofdlijnen worden in redelijk tempo geëlektrificeerd, het gaat ook om grote afstanden. Feit blijft wel dat er in het verleden verkeerde keuzes zijn gemaakt, waar de macht van de vakbonden en de goedkope kolen zeker een rol hebben gespeeld. Ook de neiging om alles zelf te willen uitvinden - heeft NS ook een handje van - leidde tot jarenlange achterstand en veel onbetrouwbare diesellocs à la serie 2600.
In de jaren 80-90 vaak naar Zurich voor mijn werk met de IC Rembrandt. Mooie verbinding prachtige trein zonder overstap, mooie route langs de Rijn. reisduur 9 uur 10 minuten.Nu moet je met de IC + die een stukje 300Km/h rijdt, 2 of soms 3x overstappen, reisduur 8 uur 9 minuten. Dus de winst is slechts 1 uur. + de irratie van het overstappen.
Dat is nu slinkse politiek: je "zet het bedrijf op afstand" dus bent niet politiek verantwoordelijk. Jeroen Dijsselbloem is echter wel de enige aandeelhouder.Pas als het heel erg uit de hand loopt zoals bij de HSL onderneem je actie en laat je het bedrijf een boete aan zichzelf betalen - de Staat der Nederlanden. Dit zal onder het nieuwe kabinet "list & bedrog III" ehhh "vertrouwen" geen spat veranderen.