Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Europa is wel klaar met de HSL  (gelezen 19854 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2017, 01:28:56 »
Nederland is wel klaar met de luchtvaart. Alle omliggende gemeenten van Rotterdam The Hague Airport zijn inmiddels tegen uitbreiding van vluchten en openingstijden omdat ze de overlast zat zijn en de uitbreiding vooral nodig is voor meer goedkope vluchten naar pretbestemmingen. Die leiden nauwelijks tot werkgelegenheid.

Wat een hoop niet onderbouwde onzin. Er is wel degelijk toename van werkgelegenheid. Herinner je tekort aan marechaussee nog, voor paspoortcontroles? Tekort aan Beveiligingsmedewerkers, enz?
Citaat

Ik ben benieuwd hoe dat met Schiphol en Lelystad afloopt. Ik denk dat Schiphol onderschat hoe groot de weerstand inmiddels is. Daar heeft de 5e baan ook niet aan geholpen omdat er in de laatste 20 jaar veel meer mensen overlast zijn gaan ervaren; in plaats van weinig mensen met heel sterke hinder, hebben nu veel mensen matige hinder.

Dus heeft het wel geholpen. De beleving van iemand met ‘matige’ hinder is heel anders dan van iemand met ‘veel hinder’. En als die 5e baan er niet was gekomen, waren er meer mensen met ‘veel hinder’ geweest. Bovendien is het niet ‘Schiphol die onderschat’, maar de regering!
Citaat
En als de plannen rond Lelystad doorgaan worden dat er nog veel meer (de hele Veluwe komt erbij) (ok, daar woont niemand, maar het is wel een hele nieuwe doelgroep om hinder over uit te storten)

Ten eerste, de plannen gaan door. Die stap zijn we allang voorbij, al een aantal jaren..
Ten tweede, de ‘hele Veluwe komt erbij’, weer onzin. De aan- en uitvliegroutes gaan over een beperkt gebied. Daar vliegen de vliegtuigen op een hoogte waarbij ze minder geluid maken dan een vrachtauto die door de straat rijdt. Of gaan we die nu ook verbieden?
En dat eens per uur, omdat die andere vlucht een hele andere route heeft genomen. Of omdat het vliegtuig veel sneller heeft mogen doorstijgen boven de genoemde 1800 meter/6000 voet.

‘Hinder’ hebben we allemaal, het is hoe je er mee omgaat. Of wil je treinen ook verbieden omdat je voor een spoorwegovergang moet wachten?

Zolang de meerderheid van Nederland nog steeds vakantievluchten in het algemeen goedkeurt, zullen we vliegtuigen hebben en vliegvelden. Alleen het duurder maken van vluchten zal het aantal passagiers minder laten stijgen.

Gr, Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2017, 05:43:44 »
Je lijkt de woordvoerder van Schiphol wel.  :)
Gezien de enorme aanslag op schaarse middelen (ruimte, kapitaal, uitstoot, zelfs arbeid) is het maar zeer de vraag of een luchthaven nu wel zo’n geweldige investering is. Hoe slim is het om uitgerekend in een zeer dicht bevolkt gebied zoveel transitoverkeer te faciliteren. Vliegen blijft, maar een discussie over wat wel en wat niet lijkt me zinniger dan blind groeien zoals Schiphol wil.

Die lage prijzen gaan overigens niet in het minst over de ruggen van de mensen die in de luchtvaart werken. Ook dat was het verhaal van die beveiligers, en van het grondpersoneel en van de bagageafhandeling, enz. Matige arbeidsvoorwaarden, extreme werkdruk, veel flexibele arbeid die onvoldoende wordt opgeleid. Als we dat nu eens tot prettiger proporties terugbrengen, moeten de prijzen omhoog en bereiken we tegelijk een wat verstandiger groei.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2017, 06:36:49 »
Uitstekende reactie van Henk.  We zijn klaar met de goedkope  luchtvaart. We zijn niet klaar met met de HSL; we zijn niet klaar met nachttrein 2.0.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2017, 07:55:07 »
We ??   Mag ik dat voor mijzelf bepalen ?

Wat een onzin, zoiets heet marktwerking. Zolang er genoeg mensen zijn die goedkoop naar de zon willen zal dit blijven.
Doen we het niet in NL dan gaat het wel via Weeze in DL of Charleroi in Belgie.

Zoals Bert al aangaf, de enige manier om dit in te perken door het duurder maken maar met marktwerking zal dat niet lukken... Hooguit door duurdere brandstof.. Dan treft het iedereen en niet alleen in NL

Een nachttrein ? Ik heb dat 1x gedaan naar Munchen... Never nooit meer, wat een drama...

Het was duurder, veel oncomfortabeler en veel langer dan vliegen.

Nee, treintjes is iets uit een verleden, hooguit nog leuk om mee te spelen maar niet als vervoermiddel...  :angel:


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2017, 08:35:40 »
Ryanair en AirBerlin zijn aardig op weg...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:15:21 »
@Ferry,

Je bent wel erg somber. Het heeft met keuzes te maken. Zowel aan de kant van de regering, de vervoerder en de consument. Misschien is het goed eens naar de UK te kijken. Een land met problemen, om nog maar niet te spreken over het Brexit gedoe. Maar op spoors gebied laat het toch een paar opmerkelijke zaken zien.

Om de vervoers capaciteit in Kent op te voeren is men gebruik gaan maken van High Speed Javelin treinen. Deze treinen van Japanse makelei zijn geschikt voor 140mph. Sneller dus dan de ICNG van de NS. En deze rijdt op gewone trajecten. Ik heb niet de indruk dat deze treinen leeg zijn. Integendeel.



Een tweede opmerkelijk punt vormen de nieuwe slaaptreinen van en naar Schotland. Er worden in Spanje spiksplinternieuwe slaapwagons gemaakt voor de Caledonion Sleeper. Géén budget trein, maar een super-de-luxe hotel op wielen. Ook niet om leeg te rijden, maar omdat er behoefte aan is.





Hendrik-Jan heeft al eens een verslag geplaatst van een tochtje met deze trein. En dat nog in de oudere rijtuigen. Lijkt mij ook geweldig.

Gr, Hans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:46:09 »
Citaat
We zijn klaar met de goedkope  luchtvaart

Zie deze of soortgelijke zin vaker voorbij komen hier.
En zoals Ferry zegt, wie is "we"?

Ik ben totaal niet klaar met de goedkope luchtvaart en vind het wel best.
Daarnaast gaat het nog niet eens zo heel erg om het goedkope, maar vooral de snelheid.

Als voorbeeld pak ik even de vlucht van Eindhoven naar London.
30euro, retourtje!


Vlucht is 1 uur en 10 minuten, daar komt nog uurtje van te voren op het vliegveld zijn (kan korter, wat je zelf fijn vind) dat is dus een reistijd van 2uur.

Met de NS ben ik van Eindhoven naar London zo'n 5uur en 30 minuten onderweg een retourtje voor dezelfde datum als de Ryanair vlucht kost mij €197.


Vliegtuig, retour: 4uur voor 30euro
Trein, retour: 10+ uur voor 197euro


Dan ben ik toch een dief van mijn eigen portomonee als ik ervoor kies om met de trein te gaan?
Of mis ik ergens het punt?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:39:08 »
Het kan natuurlijk niet voor €30. Als jij het niet betaalt, dan betaalt iemand anders het, bijvoorbeeld het personeel dat onvoldoende kan worden beschermd door nationale wetgeving. Vraag maar aan het cabinepersoneel van Ryanair. Een Europese vlucht moet een paar honderd euro kosten en niet een paar tientjes.

Wat een onzin, zoiets heet marktwerking. Zolang er genoeg mensen zijn die goedkoop naar de zon willen zal dit blijven.
Doen we het niet in NL dan gaat het wel via Weeze in DL of Charleroi in Belgie.

Het heet marktwerking als er sprake is van een gelijk speelveld en dat is niet zo. Omdat ze internationaal opereren kunnen luchtvaartmaatschappijen zich aan regels onttrekken en overheden en luchthavens tegen elkaar uitspelen. Het effect wordt groter als een luchthaven als Schiphol helemaal geen grenzen stelt en niet wil selecteren. Dat moesten we maar eens gaan doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:52:00 »
AirBerlin is aardig op weg...
naar faillissement bedoel je?

NB: quote enigszins aangepast.
Jeroen

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2017, 11:00:49 »
Zie deze of soortgelijke zin vaker voorbij komen hier.
En zoals Ferry zegt, wie is "we"?

Ik ben totaal niet klaar met de goedkope luchtvaart en vind het wel best.
Daarnaast gaat het nog niet eens zo heel erg om het goedkope, maar vooral de snelheid.

Als voorbeeld pak ik even de vlucht van Eindhoven naar London.
30euro, retourtje!


Vlucht is 1 uur en 10 minuten, daar komt nog uurtje van te voren op het vliegveld zijn (kan korter, wat je zelf fijn vind) dat is dus een reistijd van 2uur.

Met de NS ben ik van Eindhoven naar London zo'n 5uur en 30 minuten onderweg een retourtje voor dezelfde datum als de Ryanair vlucht kost mij €197.


Als je via Stansted naar London reist, moet je dit er ook nog bijtellen: http://ojp.nationalrail.co.uk/service/timesandfares/SSD/London/311017/1000/dep/071117/0400/dep
of
https://www.getyourguide.nl/londen-l57/bus-transfer-van-stansted-airport-naar-londen-centrum-t51268/?cmp=ga&partner_id=CD951&gclid=EAIaIQobChMI0eTwn9jl1gIVxm4bCh09cQGjEAAYASAAEgJsWvD_BwE
En met de fiets lijkt het me toch wat ver van Stansted tot London... .

Bij ons was de Ryanair dienst Brugge/Oostende - Stansted sneller weg dan dat ie gekomen was...

Gr, Jan
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 11:02:41 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2017, 11:08:44 »
Ik zou nog niet eens gratis met het vliegtuig gaan. Afschaffen die milieuvervuiler! Je wilt dan wel geen dief zijn van je portemonnee, maar je bent uiteindelijk wel een dief van een schoon milieu. Lekker met de trein en boot naar Nederland. Duurt dan wel iets langer, maar reizen begint pas om 17 uur 's middags en om 8 uur 's morgens ben ik in Hoek van Holland. Nog genoeg dag over om dingen te doen.

Ik zag ook al wat van die nieuwe snelle treinen vlak voor Paddington staan. Waren bij onbekend. Great Western gaat ze dus ook hebben. Die hebben sinds kort ook 8 delige elektrische treinen richting Oxford. Werd ook wel tijd ook, want de twee en drie delige diesels zitten altijd stamp en stamp vol. Om het maar niet te hebben over de constante vertraging en uitval. in de 5 delige intercity vanaf Slough naar London is het trouwens ook altijd staan, op welk tijdstip je dan ook maar gaat. Maar daar wordt hier duidelijk wel wat aan gedaan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2017, 11:41:26 »
Ten tweede, de ‘hele Veluwe komt erbij’, weer onzin. De aan- en uitvliegroutes gaan over een beperkt gebied. Daar vliegen de vliegtuigen op een hoogte waarbij ze minder geluid maken dan een vrachtauto die door de straat rijdt. Of gaan we die nu ook verbieden?
En dat eens per uur, omdat die andere vlucht een hele andere route heeft genomen. Of omdat het vliegtuig veel sneller heeft mogen doorstijgen boven de genoemde 1800 meter/6000 voet.
De hele Veluwe is tot nu toe nog één van de gebieden die betrekkelijk snel te bereiken zijn vanuit de randstad en relatief rustig zijn. Afgelopen weken heb ik in Nederland vakantie gehouden en het viel mij op hoeveel plaatsen last hebben van laag overvliegende vliegtuigen. Is het niet omdat er in NL een vliegveld in de buurt lag, dan wel omdat er een vliegveld net over de grens was.
Echte rust is in NL nauwelijks meer te vinden en dat gaat zich uiteindelijk terugbetalen. Dat kan zich uiten in overgevoeligheid voor geluid, tot overspannenheid. Omdat je gewoon nergens meer tot rust kan komen.
Dus die relatieve rust die nu nog heerst op de Veluwe heeft ook een economische functie, voor mensen die even de herrie willen ontvluchten en op adem willen komen.

Zolang de meerderheid van Nederland nog steeds vakantievluchten in het algemeen goedkeurt, zullen we vliegtuigen hebben en vliegvelden. Alleen het duurder maken van vluchten zal het aantal passagiers minder laten stijgen.
En daarin zit een deel van de crux. In plaats van eens na te denken over wat de gevolgen kunnen zijn voor onszelf en de mensen om ons heen, denken we als mens alleen aan de korte termijn ("ik wil nu ergens goedkoop en snel heen kunnen"). Misschien dat wij als mens daar eens over na kunnen denken en eens leren om na te denken over de gevolgen die dit kan hebben voor onszelf, maar ook voor anderen. Daarnaast doe je door dit gedrag ook jouw eigen kinderen tekort. Jouw leefgemak zal effecten hebben (lawaai, vervuiling, vol bezette infrastructuur) op hun toekomst. En dat allemaal omdat jij op dit moment goedkoop en snel ergens wil zijn.

Groet,
Michel

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2017, 11:51:51 »
Als je via Stansted naar London reist, moet je dit er ook nog bijtellen: http://ojp.nationalrail.co.uk/service/timesandfares/SSD/London/311017/1000/dep/071117/0400/dep
of
https://www.getyourguide.nl/londen-l57/bus-transfer-van-stansted-airport-naar-londen-centrum-t51268/?cmp=ga&partner_id=CD951&gclid=EAIaIQobChMI0eTwn9jl1gIVxm4bCh09cQGjEAAYASAAEgJsWvD_BwE
En met de fiets lijkt het me toch wat ver van Stansted tot London... .

Bij ons was de Ryanair dienst Brugge/Oostende - Stansted sneller weg dan dat ie gekomen was...

Gr, Jan

Los van de terecht genoemde extra kosten ben je ook extra tijd kwijt met overstappen. Als je uit het vliegtuig stapt kun je niet direct in de trein of bus die vervolgens dan ook direct vertrekt.

Afweging zou wat mij betreft voornamelijk het reiscomfort zijn. De bus uit jouw link lijkt me vreselijk. Verder: Hoewel het er wat donker is lijkt een ritje door de Tunnel me ook wel wat.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #43 Gepost op: 10 oktober 2017, 11:55:23 »
De hele Veluwe is tot nu toe nog één van de gebieden die betrekkelijk snel te bereiken zijn vanuit de randstad en relatief rustig zijn. Afgelopen weken heb ik in Nederland vakantie gehouden en het viel mij op hoeveel plaatsen last hebben van laag overvliegende vliegtuigen. Is het niet omdat er in NL een vliegveld in de buurt lag, dan wel omdat er een vliegveld net over de grens was.
Echte rust is in NL nauwelijks meer te vinden en dat gaat zich uiteindelijk terugbetalen. Dat kan zich uiten in overgevoeligheid voor geluid, tot overspannenheid. Omdat je gewoon nergens meer tot rust kan komen.
Dus die relatieve rust die nu nog heerst op de Veluwe heeft ook een economische functie, voor mensen die even de herrie willen ontvluchten en op adem willen komen.

Wie tijd heeft raad ik zeker aan deze aflevering te bekijken, met name in het laatste gedeelte een stuk over Lelystad icm de gevolgen voor de Veluwe.

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/vliegveld-nederland
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2017, 12:20:10 »
Ik zou nog niet eens gratis met het vliegtuig gaan. Afschaffen die milieuvervuiler! Je wilt dan wel geen dief zijn van je portemonnee, maar je bent uiteindelijk wel een dief van een schoon milieu. Lekker met de trein en boot naar Nederland. Duurt dan wel iets langer, maar reizen begint pas om 17 uur 's middags en om 8 uur 's morgens ben ik in Hoek van Holland. Nog genoeg dag over om dingen te doen.
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Als je iets verder wil dan dat je neus lang ben je wel aangewezen op het vliegtuig. Niet dat het mijn favoriete vervoermiddel is, verre van dat, maar soms gaat het niet anders en heb je geen keus.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 12:30:19 door Bert van Gelder. Reden: Quote gefixt »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.