Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Europa is wel klaar met de HSL  (gelezen 19856 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #45 Gepost op: 10 oktober 2017, 12:25:45 »
Daarnaast zijn diverse bestemming met het vliegtuig, zelfs met een of twee overstappen, binnen één dag te bereiken, terwijl je daar met de trein twee tot drie dagen over doet.
En als je een overstap mist, gaat er in veel gevallen binnen enkele uren wel een volgende vlucht, terwijl je met de trein dan 24 uur mag wachten op de volgende trein die maar één keer per dag rijdt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #46 Gepost op: 10 oktober 2017, 12:41:20 »
Ik zou nog niet eens gratis met het vliegtuig gaan. Afschaffen die milieuvervuiler! 
Je weet dat scheepvaart een hele grote vervuiler is?  8)  Met name vanwege het gebruik van hele vuile stookolie.
Prijzen van vliegtickets vind ik echt onvoorstelbaar laag. Hoe kan het vraag ik mij dan af. Reizen per vliegtuig is eigenlijk het overslaan van reizen en vooral jezelf verplaatsen. Je stapt in een aluminium koker en een paar uur later stap je in een andere wereld de buis weer uit. Als je reist zie het landschap, het weer, de taal en de mensen veranderen. De romantiek van het reizen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #47 Gepost op: 10 oktober 2017, 12:50:18 »
Daarnaast zijn diverse bestemming met het vliegtuig, zelfs met een of twee overstappen, binnen één dag te bereiken, terwijl je daar met de trein twee tot drie dagen over doet.
En als je een overstap mist, gaat er in veel gevallen binnen enkele uren wel een volgende vlucht, terwijl je met de trein dan 24 uur mag wachten op de volgende trein die maar één keer per dag rijdt.

Probeer maar eens binnen 24 uur van hier een plaats aan de westkust of de midwest van de US te bereiken. Inderdaad er gaat geen trein van hier, maar vliegen is een groot drama en een absolute minachting voor het individu.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #48 Gepost op: 10 oktober 2017, 12:52:37 »
Alle argumenten zijn wel zo'n beetje voorbij gekomen, wil alleen nog ff melden dat spoorkaartjes kopen juist in Engeland geen onverdeeld genoegen is, tenzij je weken van te voren kan plannen. En dan nog, twee jaar geleden was  de reis Cardiff - London met de bus 40% goedkoper dan de trein, tegen een extra reistijd van slechts 45 minuten....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #49 Gepost op: 10 oktober 2017, 13:13:25 »
Waarop ik bovenstaande baseer.? Zelf vlieg ik al vanaf mijn 15 jaar. Mijn eerste vlucht was in 1963 van Amsterdam naar Mena El Almanie in de PG. Ik weet dus waar ik over praat.
Van de week nog mee gemaakt; Moesten om 03.00 uur in de nacht opstaan om de 8 uur vlucht van de KLM naar Denver met een overstap in Detroit te halen. De vlucht vertrok ruim een half uur te laat wat zonder opgaaf van redenen door het klapvee geaccepteerd werd. Moet je eens bij de trein proberen. Het land is te klein. Na acht uur en veertig minuten opgevouwen gezeten te hebben, nog eens de ellende van de heel traag werkende immigrations en costums  te ondergaan. De immigrations officers dachten de tijd te hebben daar de aansluitende vlucht naar Denver pas over 5 uur en 20 minuten is. Na de immigration en costums overleeft te hebben werden de vermoeide reizigers doodleuk meegedeeld dat de vlucht naar Denver overvol was en een deel van de passagiers met de volgende vlucht pas mee konden. Helaas ging deze vlucht uren later en had Seattle als eindbestemming. Hier moest dan, met de nodige wachttijd, overgestapt worden op de aansluitende vlucht naar Denver. Voor dat je uiteindelijk op de plaats van bestemming ben ben je anderhalve dag onderweg en als mens compleet gebroken!!! Maar daar hebben de dames en heren managers van de Airlines geen boodschap aan. Als er een spoorverbinding bestond tussen hier en daar dan had deze zeker mijn voorkeur.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #50 Gepost op: 10 oktober 2017, 13:18:33 »
De trein kan er ook wat van. Op de schermen in de stationshal wordt doodleuk een trein aankondigd. Zo'n vijf minuten voor vertrektijd geven de schermen aan dat de trein gaat vertrekken. En een minuut na de vertrektijd verdwijnt de hele aankondiging van de schermen. Al die tijd is er geen enkele trein gezien geweest en wordt er niets omgeroepen. De volgende gaat 24 uur later, en ook dan weer hetzelfde riedeltje. Slechts één keer vertrok er daadwerkelijk een trein.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #51 Gepost op: 10 oktober 2017, 13:28:16 »
@Ferry,

Je bent wel erg somber. Het heeft met keuzes te maken. Zowel aan de kant van de regering, de vervoerder en de consument. Misschien is het goed eens naar de UK te kijken. Een land met problemen, om nog maar niet te spreken over het Brexit gedoe. Maar op spoors gebied laat het toch een paar opmerkelijke zaken zien.

Om de vervoers capaciteit in Kent op te voeren is men gebruik gaan maken van High Speed Javelin treinen. Deze treinen van Japanse makelei zijn geschikt voor 140mph. Sneller dus dan de ICNG van de NS. En deze rijdt op gewone trajecten. Ik heb niet de indruk dat deze treinen leeg zijn. Integendeel.
Qua spoorwegen was het 150 jaar geleden leuk om naar Groot Britannie te kijken, maar nu echt niet meer. Hun net is zwaar verouderd evenals veel materieel. Er waren veel ongelukken (gelukkig niet opgelost), er zijn veel vertragingen en onvrede onder het personeel (zie de chaos bij Southern), en kaartjes zijn ongelooflijk duur, vooral die boor die High Speed services van Southeastern naar Kent. Die class 395 gaar 225km/u, dat is dus een ongelooflijke 25km/u sneller dan ICNG (200km/u). Uiteraard worden er wel investeringen gedaan, maar het overgrote deel van de Britse spoorwegen is verouderd en de kaartjes zijn ongelooflijk duur. Het product van 20 jaar privatisering.

Een tweede opmerkelijk punt vormen de nieuwe slaaptreinen van en naar Schotland. Er worden in Spanje spiksplinternieuwe slaapwagons gemaakt voor de Caledonion Sleeper. Géén budget trein, maar een super-de-luxe hotel op wielen. Ook niet om leeg te rijden, maar omdat er behoefte aan is.

Hendrik-Jan heeft al eens een verslag geplaatst van een tochtje met deze trein. En dat nog in de oudere rijtuigen. Lijkt mij ook geweldig.
Het is inderdaad verbazingwekkend hoe goed de Caledonian Sleeper het doet. Het is luxe en relatief goedkoop. Ik denk echter dat het de uitzondering is die de regel bevestigd. CityNightLine heeft ook geprobeerd luxere treinen in te zetten en zich te richten op zakenreizigers (net als bij de Caledonian Sleeper), maar CNL heeft toch echt gefaald. Waarom het bij de Caledonian Sleeper wel werkt en nergens anders weet ik niet. Wellicht is het de simpele dienstregeling van twee hele treinen die pas 's-ochtends vroeg in Schotland gesplitst hoeven te worden? Het helpt natuurlijk ook dat Londen en Schotland precies op de juiste afstand van elkaar liggen (~8 uur treinen).

ReneN

  • Gast
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #52 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:33:34 »
Citaat
Voor dat je uiteindelijk op de plaats van bestemming ben ben je anderhalve dag onderweg en als mens compleet gebroken!!! Maar daar hebben de dames en heren managers van de Airlines geen boodschap aan. Als er een spoorverbinding bestond tussen hier en daar dan had deze zeker mijn voorkeur.

Dat was vorige week bij de DB niet veel anders, hoor. Als gevolg van de storm die in Noord-Duitsland woedde hebben mensen ook hele dagen op de grote stations of in stilstaande treinen doorgebracht. De IC vanuit Amsterdam naar Berlijn reed helemaal niet. Reden voor mij om straks maar een kaartje voor de Flixbus te nemen.

Citaat
Qua spoorwegen was het 150 jaar geleden leuk om naar Groot Britannie te kijken, maar nu echt niet meer. Hun net is zwaar verouderd evenals veel materieel.

De Britten zijn bezig met een inhaalslag en de hoofdlijnen worden in redelijk tempo geëlektrificeerd, het gaat ook om grote afstanden. Feit blijft wel dat er in het verleden verkeerde keuzes zijn gemaakt, waar de macht van de vakbonden en de goedkope kolen zeker een rol hebben gespeeld. Ook de neiging om alles zelf te willen uitvinden - heeft NS ook een handje van - leidde tot jarenlange achterstand en veel onbetrouwbare diesellocs à la serie 2600.

NS zet zichzelf met de 100 kilometer HSL die we rijk zijn nog elke dag te kakken. Helaas blijft het gewoon een staatsbedrijf met het Rijk als enige aandeelhouder, dus blunders worden weggepoetst met "boetes" die toch weer van de belastingbetaler komen. Nog altijd wordt niet toegegeven dat het bedrijf niet in staat is dit project technisch en organisatorisch rond te krijgen omdat Den Haag geen prestigeverlies wil lijden.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 15:40:40 door ReneN »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #53 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:49:04 »
NS is nooit een staatsbedrijf geweest. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:51:37 »
Dat was vorige week bij de DB niet veel anders, hoor. Als gevolg van de storm die in Noord-Duitsland woedde hebben mensen ook hele dagen op de grote stations of in stilstaande treinen doorgebracht. De IC vanuit Amsterdam naar Berlijn reed helemaal niet. Reden voor mij om straks maar een kaartje voor de Flixbus te nemen.

Ja, op de snelwegen was met die storm niks mis, daar gebeurt nooit wat.  :-X
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ReneN

  • Gast
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2017, 16:05:00 »
Citaat
Ja, op de snelwegen was met die storm niks mis, daar gebeurt nooit wat.

Ook bussen staan in files maar kunnen als het meezit nog een andere route nemen. Kun je met de trein wel vergeten.

...en toevallig komt er vandaag in het nieuws dat het nieuwe kabinet vliegen duurder wil maken. Het lijkt wel alsof er marktwerking aan ten grondslag ligt, maar volgens mij is verkeersbeleid in werkelijkheid veel irrationeler, soms zelfs regelrecht gestoord gedrag. Is natuurlijk een raar voorstel als je net bezig bent Lelystad te vergroten. Waarschijnlijk wordt erop gegokt dat mensen in de Randstad toch wel die paar tientjes extra betalen en geen zin hebben in een lange aanlooproute, die zelfs bewust onaantrekkelijk wordt gehouden.

Zo woon ik niet ver van Weeze, waar nota bene de spoorlijn Kleef - Düsseldorf pal langs loopt. Een van de redenen om het traject Nijmegen - Kleef niet te heractiveren, zo vermoed ik, om de stroom Nederlanders uit de regio af te remmen die anders met een directe treinverbinding vanaf Arnhem / Nijmegen naar vliegveld Weeze zouden kunnen reizen. Cynisch is het wel. Zo weet ik dat grensgemeenten hier bewust NIET met de Duitsers willen samenwerken omdat de prijs voor bouwgrond daar voor bedrijven vele malen lager ligt dan in het (te) dichtbevolkte Nederland. Grenzen wegnemen is goed, maar stiekem blijft het toch wel de bedoeling dat je aan deze kant je geld uitgeeft.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 16:10:15 door ReneN »

ReneN

  • Gast
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2017, 16:26:29 »
Citaat
NS is nooit een staatsbedrijf geweest.

Dat is nu slinkse politiek: je "zet het bedrijf op afstand" dus bent niet politiek verantwoordelijk. Jeroen Dijsselbloem is echter wel de enige aandeelhouder.
Pas als het heel erg uit de hand loopt zoals bij de HSL onderneem je actie en laat je het bedrijf een boete aan zichzelf betalen - de Staat der Nederlanden.
Dit zal onder het nieuwe kabinet "list & bedrog III" ehhh "vertrouwen" ;D geen spat veranderen.

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2017, 16:56:22 »
In de jaren 80-90 vaak naar Zurich voor mijn werk met de IC Rembrandt. Mooie verbinding prachtige trein zonder overstap, mooie route langs de Rijn. reisduur   9 uur 10 minuten.
Nu moet je met de IC + die een stukje 300Km/h rijdt, 2 of soms 3x overstappen, reisduur 8 uur 9 minuten. Dus de winst is slechts 1 uur. + de irratie van het overstappen.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2017, 17:34:00 »
De Britten zijn bezig met een inhaalslag en de hoofdlijnen worden in redelijk tempo geëlektrificeerd, het gaat ook om grote afstanden. Feit blijft wel dat er in het verleden verkeerde keuzes zijn gemaakt, waar de macht van de vakbonden en de goedkope kolen zeker een rol hebben gespeeld. Ook de neiging om alles zelf te willen uitvinden - heeft NS ook een handje van - leidde tot jarenlange achterstand en veel onbetrouwbare diesellocs à la serie 2600.
Precies wat ik bedoelde, de Britten doen nu wat overal in Europa 50 jaar geleden al gedaan is: de hoofdverbindingen electrificeren. Ik zeg niet dat ze naar ons moeten kijken, want wij hebben een veel kleiner spoornet, effectief een uit de kluiten gewassen forensennetwerk, maar wij hoeven zeker geen voorbeeld aan de Britten te nemen.

In de jaren 80-90 vaak naar Zurich voor mijn werk met de IC Rembrandt. Mooie verbinding prachtige trein zonder overstap, mooie route langs de Rijn. reisduur   9 uur 10 minuten.
Nu moet je met de IC + die een stukje 300Km/h rijdt, 2 of soms 3x overstappen, reisduur 8 uur 9 minuten. Dus de winst is slechts 1 uur. + de irratie van het overstappen.
Nou nou, ik neem aan dat die IC ook maar 1x per dag ging. Momenteel is er ook gewoon een direct ICE treinpaar Amsterdam-Basel, vanwaar je in 1 overstap in elke grote Zwitserse stad of verder kan komen.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #59 Gepost op: 10 oktober 2017, 20:21:18 »
Dat is nu slinkse politiek: je "zet het bedrijf op afstand" dus bent niet politiek verantwoordelijk. Jeroen Dijsselbloem is echter wel de enige aandeelhouder.
Pas als het heel erg uit de hand loopt zoals bij de HSL onderneem je actie en laat je het bedrijf een boete aan zichzelf betalen - de Staat der Nederlanden.
Dit zal onder het nieuwe kabinet "list & bedrog III" ehhh "vertrouwen" ;D geen spat veranderen.

Blaat eens niet zo'n berg onzin uit. NS betaalt geen boete aan zichzelf, het betaalt een boete aan de staat. Dat de staat dan minder dividend krijgt uitgekeerd is een logisch gevolg. Maar hou op met deze goedkope retoriek, NS is een NV waarvan alle aandelen in de handen van de staat zijn. Dat heeft helemaal niets met een staatsbedrijf te maken. Als je niet snapt hoe dit systeem precies werkt, zeg er dan ook niets over. Er zijn voldoende andere plekken waar je je druk kan maken over politieke aangelegenheden  ;)

On topic: reistechnisch gezien is vliegen voor mij persoonlijk de betere keus. Wel maak ik vaak in Italië gebruik van het hogesnelheidsnetwerk, omdat het daar redelijk goed betaalbaar is en best wel wat relaxter dan low-budget vliegen. We hebben een maal een treinreis gemaakt, hartstikke leuk voor een vakantie maar voor het zakelijk verkeer waar tijd geld is, is dat absoluut niet handig. Ik begrijp best de bezwaren tegen de nadelige milieu-effecten van vliegen, maar we leven helaas met een economisch systeem waarin het milieu het onderspit delft. Als men niet bereid is om na te denken over een andere economische inrichting, zal de reiziger/zakenmens altijd sneller en goedkoper op zijn bestemming willen zijn. En op reistijd kan de trein dan niet concurreren als je over langere afstanden gaat kijken...
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 20:27:10 door AlfaArjen »