Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door MOVisser
Vandaag om 23:26:50
Raadplaatje door Met een sik
Vandaag om 23:24:45
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 23:14:07
Oersik in schaal 1 door Ferry As
Vandaag om 23:06:03
Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor. door Met een sik
Vandaag om 22:59:18
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 22:53:11
Een NS 2000 voor de SGB! door Eric B
Vandaag om 22:49:01
Welk lettertype op seinnummerborden ? door Dirk J
Vandaag om 22:44:47
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
Vandaag om 22:24:09
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Remco_Nzo
Vandaag om 22:15:11
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 22:00:29
Van G20 naar CHOK. Gesloten goederenwagen in spoor 1 door becasse
Vandaag om 21:43:32
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door RutgerSHM
Vandaag om 21:42:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Geert Kraai
Vandaag om 21:24:04
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere) door RhB-Mikey
Vandaag om 21:07:16
Wie weet iets over deze trein? door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 20:48:14
Peco sl-90 polarisatie? door Dirk
Vandaag om 20:37:22
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:36:06
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
Vandaag om 20:16:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 19:37:36
Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren door Ben
Vandaag om 18:50:05
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 18:22:37
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door Sven
Vandaag om 18:01:02
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 17:39:03
  

Auteur Topic: Europa is wel klaar met de HSL  (gelezen 10246 keer)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3897
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #60 Gepost op: 10 oktober 2017, 20:55:11 »
Als je vliegtuigen wil beconcurreren lijkt mij dat het Maglev systeem haalbaarder is dan HSL treinen die niet echt sneller zullen kunnen gaan dan 350km/u.

Transrapid heeft nu al 450 km/U als dienstsnelheid.
Soepeler rijgedrag want het zweeft.

Een Europees netwerk zou een mooi alternatief zijn voor Europese vluchten.

Of het haalbaar en reëel is?

Ooit wellicht.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #61 Gepost op: 10 oktober 2017, 23:25:51 »
Veel te duur systeem. Neemt ook aardig wat ruimte in en dat is meteen het grootste nadeel. Zo'n maglev past nergens in de bestaande infra. De baan zelf is al ontzettend duur, laat staan dat je dan complete steden moet verbouwen om dat ding in het centrum te krijgen. Hou je hetzelfde principe aan als vliegvelden, dus buiten de stad aanleggen, heb je gelijk alweer het nadeel dat je tijdverlies hebt door het voor-natransport. Omdat het ding trager is dan het vliegtuig moet je de winst eigenlijk halen door van centrum naar centrum te kunnen. Maar dat is dus ontzettend duur om aan te leggen. Laat staan dat dat soort projecten door een gemeenteraad o.i.d. komt.

Ikzelf zie op korte termijn geen echte concurrent voor het vliegverkeer.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #62 Gepost op: 10 oktober 2017, 23:39:28 »
Hyperloop

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #63 Gepost op: 11 oktober 2017, 00:26:43 »
Citaat
Blaat eens niet zo'n berg onzin uit. NS betaalt geen boete aan zichzelf, het betaalt een boete aan de staat. Dat de staat dan minder dividend krijgt uitgekeerd is een logisch gevolg. Maar hou op met deze goedkope retoriek, NS is een NV waarvan alle aandelen in de handen van de staat zijn. Dat heeft helemaal niets met een staatsbedrijf te maken. Als je niet snapt hoe dit systeem precies werkt, zeg er dan ook niets over. Er zijn voldoende andere plekken waar je je druk kan maken over politieke aangelegenheden.


Vraag me af of jij er wel zoveel van snapt. Melanie Schultz heeft in 2011 390 miljoen euro op de concessie van de HSL afgeschreven (voor 95 procent in handen van NS) om een faillissement van HSA te voorkomen. Een particulier bedrijf was waarschijnlijk op de fles gegaan, dit is weggewerkt in de begroting van het ministerie. Ook al is NS officieel geen staatsbedrijf, de Staat blijft wel een buffer creëren om al te grote uitglijders op te vangen. De commissie die onderzoek deed naar de Fyra heeft zich ook uitgebreid bezig mogen houden met dit probleem van de twee petten.

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 00:43:10 door ReneN »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1002
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #64 Gepost op: 11 oktober 2017, 01:59:34 »
Als je vliegtuigen wil beconcurreren lijkt mij dat het Maglev systeem haalbaarder is dan HSL treinen die niet echt sneller zullen kunnen gaan dan 350km/u.

Transrapid heeft nu al 450 km/U als dienstsnelheid.
Soepeler rijgedrag want het zweeft.

Een Europees netwerk zou een mooi alternatief zijn voor Europese vluchten.

Of het haalbaar en reëel is?

Ooit wellicht.

Voor de relatieve korte afstanden tussen de agglomeraties in de 'lage landen', lijkt het me dat snelheden tot 200km/u meer zinvoller zijn dan hogere snelheden:
Er is een kleinere hoeveelheid energie nodig voor de relatieve korte tijdswinsten dan bij hogere snelheden.

Enkel Frankrijk; Duitsland; Italië; Spanje en het VK lijken me geschikt voor hogere snelheden tot 300-350 km/u.

In het VK zijn er al van in 1976 125 HST Dieselstellen die aan 200km/u de Intercity diensten verzekeren.
Een aantal van die stellen krijgen momenteel opnieuw een nieuwe revisie, want Abellion Scotrail (is dit niet een NS dochter?) gaat die nog komende jaren inzetten. Die stellen komen vrij door de instroom van de nieuwe Aziatische, deels hybride treinstellen van Great Western Railways en Virgin Eastcoast
https://www.youtube.com/watch?v=soUP00W_jVY

Tijdens de '80's is er de elektrische 225 HST gekomen.
En met de milleniumwissel en kort nadien zijn er nog HST  bijgekomen. O.a. de Italiaanse elektrische 'Pendolino' Hst's voor Sir Branson (Fiat/Alstom) die momenteel een revisie krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=usHD1shuOFs
En te Brugge werden de Virgin 'Voyager'; East Midland 'Meridean'; Hull Trains 'Pioneers' gebouwd
https://www.youtube.com/watch?v=HrCcyvOcmzw

Door de gunstige resultaten met de 'Javalin' Hst's tussen Kent & Londen (= rijden tss de €stars door);
Mochten de Aziaten van Hitachi dus de nieuwe (Hybride)Hst's gaan ontwikkelen.
En raad eens wie Ansaldo Breda overnam? Een deel van de nieuwe Hst's van het IEP programma zal in deze Italiaanse vestiging gemaakt worden.
https://www.youtube.com/watch?v=9iyZEtqEC7U

Ondertussen mogen Stadler en CAF samen aan de slag voor TransPennine om TD treinen, geschikt voor 200km/u  te gaan bouwen: http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transpennine-express-coach-production-begins.html

En in België rijden dan weer op weekdagen 2 IC treinen per uur aan 200km/u. doortussen de Thaly's'en en ICE's op de HSL tussen Leuven en Luik.

En in Frankrijk gaat men al klagen dat de snellere TGV's onderweg te veel stoppen.
Veel kans dus dat 200km/u de norm gaat worden voor de IC verbindingen op de middellange spoorverbindingen.

Gr,
Jan(tje)

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 02:05:42 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #65 Gepost op: 11 oktober 2017, 06:48:17 »


Vraag me af of jij er wel zoveel van snapt. Melanie Schultz heeft in 2011 390 miljoen euro op de concessie van de HSL afgeschreven (voor 95 procent in handen van NS) om een faillissement van HSA te voorkomen. Een particulier bedrijf was waarschijnlijk op de fles gegaan, dit is weggewerkt in de begroting van het ministerie. Ook al is NS officieel geen staatsbedrijf, de Staat blijft wel een buffer creëren om al te grote uitglijders op te vangen. De commissie die onderzoek deed naar de Fyra heeft zich ook uitgebreid bezig mogen houden met dit probleem van de twee petten.
Wat is daarin precies het verschil met de banken die overeind zijn gehouden?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 | C Rails | Multiprotokol | D | A | CH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17163
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #66 Gepost op: 11 oktober 2017, 07:12:02 »
Die zijn weer afgestoten.
Overigens heeft de Minister van Financiën eerder iets van een miljard onttrokken aan de reserves van ‘niet staatsbedrijf’ NS.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #67 Gepost op: 11 oktober 2017, 08:32:12 »
In principe kan de overheid ieder bedrijf van een faillissement redden. Als het maatschappelijk belang hierom vraagt, wat dus ook bij banken is gebeurt. ABN is inmiddels gedeeltelijk verkocht, SNS is nog van de staat. Zou HSA failliet zijn gegaan, reed er helemaal niets meer over de hsl. Dat Schultz de HSL bij het hoofdrailnet heeft gevoegd en dat de staat over de looptijd een miljard euro aan inkomsten misloopt had de staat bij ieder ander bedrijf ook kunnen doen. Sterker nog, zo hielp de provincie Limburg Veolia in 2009 ook met extra geld...

De 1 miljard euro die jij bedoelt Henk is denk ik de 1,4 miljard superdividend die betaald werd uit de opbrengst van de verkoop van Telfort.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2491
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #68 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:03:29 »
Telfort werd in 2000 al verkocht, het uitkeren van het superdividend van 1,4 miljard was in 2009  ;)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #69 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:05:00 »
@ Jantje: dit soort diesels?
https://www.youtube.com/watch?v=E9OmyRtXFeQ

 ;D


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #70 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:22:15 »
Loopt-ie op kolen?  ;)

Leen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17163
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #71 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:50:27 »
De 1 miljard euro die jij bedoelt Henk is denk ik de 1,4 miljard superdividend die betaald werd uit de opbrengst van de verkoop van Telfort.

Ik bedoel dat de enige aandeelhouder naar believen geld aan het 'niet staatsbedrijf' kan onttrekken. En dat de enige aandeelhouder kan bepalen dat een directeur moet verdwijnen of dat activiteiten moeten worden afgestoten, zoals recent is gebeurd.
Ik lees hier vaker de terechtwijzing dat NS helemaal geen staatsbedrijf is, maar een NV met de staat als enige aandeelhouder. Helemaal waar, maar er wordt nooit bij verteld wat dat dan eigenlijk betekent. Het betekent niet meer dan dat de enige aandeelhouder helemaal zelf mag bepalen in hoeverre men zich met de bedrijfsvoering bemoeit, van bijna directe aansturing tot zijn gang laten gaan. Het zegt dus bijzonder weinig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #72 Gepost op: 11 oktober 2017, 11:42:27 »
@ Thom: daarom zei ik ook "denk ik"  ;D https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/nieuws/2009/11/25/nederlandse-staat-ontvangt-1-4-miljard-euro-van-ns Hier het rijksstukje erover. Het getal had ik in ieder geval goed, de koppeling aan Telfort niet  :P

Het zegt ruim voldoende over de inrichting van een bedrijf. Als zijnde staatsbedrijf voer je diensten/voorzieningen o.i.d. uit met als doel een politiek of maatschappelijk belang te vervullen die de markt niet kan/doet waarbij winst maken niet een vereiste hoeft te zijn. In de constructie zoals nu spelen de financiën wél een grote rol. Dat zet de verhoudingen nogal anders ten opzichte van een 100% staatsbedrijf. Ik reageerde op de bewering dat NS een boete aan zichzelf betaalde en dat is in het geheel niet het geval. Correcter zou de stelling zijn dat de overheid degene is die zijn eigen opgelegde boete betaald. Het idee dat de staat "een buffer" creëert om uitglijders van de NS op te vangen is onzin. Als Arriva de concessie had gehad, en aan kon tonen dat ze failliet zouden gaan bij gelijkende concessie-eisen had de overheid exact hetzelfde gedaan, concessievoorwaarden aangepast en het verlies aan gederfde inkomsten weggeschreven op het ministerie van financiën. Omdat ze simpelweg niet kunnen zeggen, laat maar failliet gaan want dan wordt de HSL niet meer gebruikt... Plus dat je dan een nog groter verlies hebt want dan heb je helemaal geen inkomsten meer. Dat is een groter probleem dan een concessie aanpassen...
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 12:19:46 door AlfaArjen »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #73 Gepost op: 11 oktober 2017, 13:28:33 »
Arjan, het probleem is dat je het eigenlijk met me eens bent maar je eigen antwoord niet begrijpt omdat je alles naar de letter opneemt. Inderdaad gaat het ten koste van het dividend als NS een boete wegens wanprestatie wordt opgelegd. Voor het niet op tijd rijden is hier meermaals mee gedreigd maar opgelegd worden ze vrijwel nooit of zijn ze relatief laag omdat Dijsselbloem hiermee in eigen vlees snijdt. Het blijft vestzak-broekzak en een actie voor de bühne. Dezelfde perverse redenering is bij de HSL maar al te graag gebruikt omdat van beide kanten werd geredeneerd dat verliezen toch wel werden afgedekt.

Dat Arriva ook gered zou zijn als particulier investeerder geloof ik niet omdat er ook de mogelijkheid bestaat om de gehele concessie in te trekken. Dat hier geen gebruik van is gemaakt komt doordat de Staat zelf maximale winst wilde maken op de HSL door een absurd bod van NS te accepteren. NS wilde geen concurrentie op het hoofdlijnennet en kon dit besluit nemen door "het beleid op afstand" dankzij de liberaliseringswaan onder het kabinet Kok. Ex-topman Jan Timmer van Philips heeft in het onderzoek aangegeven dat hiermee een onmogelijke constructie is geschapen die tot op de dag van vandaag alleen maar verliezers heeft opgeleverd. Geen van beiden kan nu echter meer terug.

Een echt openbare aanbesteding is wel toegepast bij het veilen van de UMTS-frequenties. Omdat KPN toen wel geprivatiseerd was hebben wij als klanten nog jaren telefoonbelasting aan dit bedrijf en de andere telecombedrijven mogen betalen voor gebruik van het mobiel netwerk omdat het aan de Staat betaalde geld (alleen al bij KPN 1,3 miljard) moest worden terugverdiend, maar dit wordt in Den Haag natuurlijk nooit zo geformuleerd. Bij de HSL blijft het een monopoliepositie in de vorm van een Siamese tweeling waarbij de een de ander niet kan laten vallen. 
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 16:17:39 door ReneN »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17163
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #74 Gepost op: 11 oktober 2017, 13:29:49 »
NS is decennia beschouwd als een nutsbedrijf dat best wat mocht kosten. De NV structuur is indertijd gekozen, omdat op die manier HSM en SS het gemakkelijkst onder controle konden worden gebracht. Pas vrij recent heeft de overheid de afstand vergroot. Dat was een bewuste keuze van de aandeelhouder, maar het was dus heel lang anders geweest. De aanschaf van nieuwe series treinen was onderwerp van parlementaire behandeling.
Omgekeerd zijn er overheidsbedrijven geweest die best een nutsfunctie hadden (GEB, Postgiro) maar waarvan het wel degelijk ook de bedoeling was dat ze flinke winsten draaiden, omdat daarmee andere delen van de overheidsbegrotingen werden gestut.

Het zegt echt bijzonder weinig. Een bedrijf met de overheid als enige aandeelhouder functioneert zoals die aandeelhouder het belieft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.