Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann lok 65014 rij probleem door klusser
Vandaag om 08:18:39
Nestor, 107 NRS, SS 13 door gtw6016
Vandaag om 06:55:43
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:35:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
Vandaag om 02:12:27
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:58:33
Van Swarzach naar Swarzburg door SBBcargo
Vandaag om 00:01:30
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door NS1220
23 april 2018, 23:42:56
Marklin loc's rijden niet digitaal, andere merken wel door laurent
23 april 2018, 23:38:25
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
23 april 2018, 23:32:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Cottage Railways
23 april 2018, 23:18:49
Koploper ongekoppeld hoofdvormsein geeft alleen Hp2 door Geert_1
23 april 2018, 23:16:23
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
23 april 2018, 23:04:41
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
23 april 2018, 22:34:30
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 april 2018, 22:31:40
Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen. door borotof
23 april 2018, 22:29:46
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
23 april 2018, 22:14:41
Bouw Baan d'Angstel van tBrandsma door tbrandsma
23 april 2018, 21:50:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Edsko Hekman
23 april 2018, 21:29:08
Raadplaatje door Illya Vaes
23 april 2018, 21:17:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
23 april 2018, 20:47:34
  

Auteur Topic: Europa is wel klaar met de HSL  (gelezen 10133 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2705
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #105 Gepost op: 01 december 2017, 13:56:55 »
Het materieel op de RE13 is FLIRT. Die is zo meersysteem te maken en toegelaten in NL. Dus t stukkie naar Eindhoven kan er zo aangehangen worden.
dirkjan
alleen jammer dat dit een ander type is welke in NL geen toelating heeft, buiten dat is het nog maar de vraag of ze die kunnen en/of willen ombouwen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #106 Gepost op: 01 december 2017, 21:42:34 »
Een stukje meerspannings elektronica bouwen is lang zo ingewikkeld niet meer, daar gaat een milieu belastende diesel het echt niet van winnen uiteraard.

Niet noodzakelijk: door de komst van de 'Britse' Aziaten, de 801 Class met het IEP programma, is zelfs beslist om de elektrificatie van de hoofdlijn tussen Cardiff en Wales uiteindelijk niet uit te voeren en de kaart van deze Hybride Hst's te trekken.
Steeds meer Britse operatoren kiezen voor deze HST treinen,
(die voor een stuk door Hitachi in fabriek van het overgenomen Ansaldo Breda zal gemaakt worden).
http://www.walesonline.co.uk/business/business-news/new-faster-larger-trains-enter-13763886
http://www.bbc.com/news/uk-wales-politics-40665659

Vorige maand nog, beslistte Hull Trains (groep First) om deze treinen aan te schaffen voor de 'Open Access' diensten Hull - Duncaster - Londen (te Duncaster wordt de omschakeling Diesel-elektrisch voorzien) .
Ook Virgin trains bestelde reeds eerder deze treinen om naast de diensten Londen - Schotland ook voor de Hull diensten in te zetten. (En zat Virgin ook niet te azen op de HSL diensten in Nederland?)

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 01 december 2017, 21:51:58 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #107 Gepost op: 02 december 2017, 09:00:33 »
@Jan,

De snelheid waarmee de serie 800 over heel de UK in gebruik wordt genomen, bewijst het enorme succes. In principe kunnen dit soort treinen overal komen. Het wachten is gewoon op een continentale variant. En natuurlijk kun je vragen stellen over de gebruikte diesel generatoren. Maar stel je nu eens voor dat deze op termijn vervangen worden door brandstofcellen of accupakketten. Dat lijkt mij bij treinen vele malen eerder en makkelijker haalbaar dan bij vliegtuigen.

En als we het toch over vliegtuigen hebben, als we echt vinden dat vliegen drastisch ingeperkt moet worden om de klimaatdoelstellingen te halen, laat dan goedgekeurde treinen van álle maatschappijen vrijelijk over het Europese spoorwegnet rijden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15221
    • Pagina van klaas
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #108 Gepost op: 02 december 2017, 10:29:58 »
Maar stel je nu eens voor dat deze op termijn vervangen worden door brandstofcellen of accupakketten.
Dat gaat minstens 1 extra wagen kosten waar dan alleen maar accu's in zitten.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #109 Gepost op: 02 december 2017, 12:02:51 »
@Klaas,

Hoeft niet per se, die kunnen immers ook verdeeeld worden over alle wagens. Die wagens kunnen daarnaast ook voorzien worden van snelladers. In Eindhoven rijden nu bijna vijftig 100% elektrische stadsbussen. Dat werd ook gezien als volstrekt onmogelijk.
Mag dan zijn, maar nogmaals, ik acht de kans dat zoiets wel kan met treinen vele malen groter dan met vliegtuigen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3518
    • Medway Valley Line
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #110 Gepost op: 02 december 2017, 12:23:42 »


Even googelen en dan vind ik dit:
https://www.ovmagazine.nl/2016/09/alstom-presenteert-eerste-waterstoftrein-1733/

Dus toch ... ?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 12:29:55 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #111 Gepost op: 02 december 2017, 13:57:01 »
@Klaas,
 In Eindhoven rijden nu bijna vijftig 100% elektrische stadsbussen. Dat werd ook gezien als volstrekt onmogelijk.

Gr, Hans

In Arnhem rijden al bijna 70 jaar 100% elektrische stadsbussen...;-)

grtz rob

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3885
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #112 Gepost op: 02 december 2017, 14:00:41 »
 ;D 8)

En dat zonder dat ze om de haverklap moeten worden opgeladen en dus niet heel efficiënt inzetbaar zijn.

Maar denk dat voor de langere afstand Waterstof een betere optie is dan een voertuig volstouwen met accu's.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #113 Gepost op: 02 december 2017, 14:07:52 »
@Jan, Hans,
Zonder aan de techniek afbreuk te willen doen; in Noord Engeland wordt dit toch als een second choice/verkapte bezuiniging gezien, omdat het er tot voor kort op leek dat de regering niet wilde investeren in elektrificatie van de lijnen in het Noorden

Gr Gerard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4745
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #114 Gepost op: 02 december 2017, 14:42:21 »
Welk Noorden?
Het noorden ten Zuiden van Schotland?  ;D

Als het aan de Scottish National Party lag, werd zelfs in het Echte Noorden de hele boel geëlectrificeerd.
Zoals vaker bij de SNP is vooralsnog niet duidelijk hoe dat betaald moet worden.
Wel is men in Schotland inmiddels zo hard bezig met de verduurzaming van de energiehuishouding dat groene electriciteit straks een belangrijk exportproduct kan gaan worden voor de Schotten. Water en Wind genoeg daar!
Met de kleine bevolking is er ook ruimte zat om windmolens en stuwmeren een plek te geven. En met name die windmolens zie je ook in de hooglanden op steeds meer plekken als paddestoelen uit de grond schieten.

Misschien moet Rutte met zijn vriendjes eens gaan kijken hoe die Schotten dat doen. Groen ondernemen.
http://www.independent.co.uk/environment/scotland-wind-turbines-more-electricity-country-needs-four-days-renewable-energy-power-national-grid-a7517066.html
Dus toch niet zo'n gek idee van de SNP. Tenslotte waait de wind tax free voor iedereen. Wie weet, wordt het nog wat met electrische treinen in het Echte Noorden...

cheers
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 14:47:18 door Hendrik Jan »
He's not the president,
he's a very naughty boy.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #115 Gepost op: 02 december 2017, 15:56:41 »
En laat nu de door de instroom van 800/801 Class net de vrijgekomen, maar ingekorte en "opnieuw gerenoveerde" HST's voor Abellio ScotRail ingezet gaan worden op de Edinburgh-Aberdeen route:
4 of 5 Mk3s rijtuigen, ingesloten door 2 diesels 43 class (bouwjaar 1976)
Echter nu worden de 'slam doors' wel vervangen door 'sliding doors'. Gedaan met deuren 'geklets'.
https://www.youtube.com/watch?v=soUP00W_jVY

Deze zomer met de Virgin "Northern Lights" (Londen <> Aberdeen via de EMCL en Edingburgh) wel gemerkt dat deze lijn voorbij Edingburgh niet aan 200km/u bereden wordt.
De "Northern Lights" van Virgin Trains gaat wel gereden worden door de nieuwe Hybride stellen.

Maar de aanzet is toch al gegeven. Abellio ScotRail kocht recent nieuwe elektrische treinstellen bij dezelfde bouwer Hitachi, hoofdzakelijk om ingezet te worden op de Edingburgh - Glasgow route:
https://www.youtube.com/watch?v=aRqMM5DmKeI

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 16:06:06 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7725
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #116 Gepost op: 02 december 2017, 17:30:05 »
Vooral die laatste nieuwe Hitachi trein is nou niet echt een schoonheids winnaar  :o
Waarom die rare overgangs tunnel bovenop die neus ?
T is geen porem.
Maar hopelijk werkt het dan verder wel zoals het hoort  ::)