Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Rondje_HO
Vandaag om 22:12:24
ACME 2018 door Rondje_HO
Vandaag om 22:11:27
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Martin Welberg
Vandaag om 22:10:34
De soap die Fyra heet door timtrein
Vandaag om 22:06:14
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 21:54:59
MB-module: "Groeten uit Jottum" door MiHe
Vandaag om 21:52:41
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 21:43:13
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:40:07
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 21:37:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 21:37:32
ESU 2017 door RodeDuivel
Vandaag om 21:36:58
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 21:33:13
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
Vandaag om 20:58:18
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 20:48:41
Sprog, Decoderpro en Uhlenbrock (sound) decoders door EgbertB
Vandaag om 20:47:09
Aanbieding Artitec DE 1 in Houten: winkelier gezocht door ingenium
Vandaag om 20:40:38
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 20:23:47
TT-baan Heinenoord door Almar
Vandaag om 20:16:05
Update: baan in de tropen door MarcNL
Vandaag om 20:04:38
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door the railwarrior
Vandaag om 19:55:52
Heerwijk in H0 (Trambaan) door DE-II
Vandaag om 19:38:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 19:38:35
Have Fun door Markus
Vandaag om 19:36:57
Hema by Lima door NS1220
Vandaag om 19:16:14
Station Daarhuizen 2.0 door Juroen
Vandaag om 18:56:47
Rangeerstukje bas door bask185
Vandaag om 18:17:37
  

Auteur Topic: Europa is wel klaar met de HSL  (gelezen 11631 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #105 Gepost op: 01 december 2017, 13:56:55 »
Het materieel op de RE13 is FLIRT. Die is zo meersysteem te maken en toegelaten in NL. Dus t stukkie naar Eindhoven kan er zo aangehangen worden.
dirkjan
alleen jammer dat dit een ander type is welke in NL geen toelating heeft, buiten dat is het nog maar de vraag of ze die kunnen en/of willen ombouwen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #106 Gepost op: 01 december 2017, 21:42:34 »
Een stukje meerspannings elektronica bouwen is lang zo ingewikkeld niet meer, daar gaat een milieu belastende diesel het echt niet van winnen uiteraard.

Niet noodzakelijk: door de komst van de 'Britse' Aziaten, de 801 Class met het IEP programma, is zelfs beslist om de elektrificatie van de hoofdlijn tussen Cardiff en Wales uiteindelijk niet uit te voeren en de kaart van deze Hybride Hst's te trekken.
Steeds meer Britse operatoren kiezen voor deze HST treinen,
(die voor een stuk door Hitachi in fabriek van het overgenomen Ansaldo Breda zal gemaakt worden).
http://www.walesonline.co.uk/business/business-news/new-faster-larger-trains-enter-13763886
http://www.bbc.com/news/uk-wales-politics-40665659

Vorige maand nog, beslistte Hull Trains (groep First) om deze treinen aan te schaffen voor de 'Open Access' diensten Hull - Duncaster - Londen (te Duncaster wordt de omschakeling Diesel-elektrisch voorzien) .
Ook Virgin trains bestelde reeds eerder deze treinen om naast de diensten Londen - Schotland ook voor de Hull diensten in te zetten. (En zat Virgin ook niet te azen op de HSL diensten in Nederland?)

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 01 december 2017, 21:51:58 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3760
    • Medway Valley Line
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #107 Gepost op: 02 december 2017, 09:00:33 »
@Jan,

De snelheid waarmee de serie 800 over heel de UK in gebruik wordt genomen, bewijst het enorme succes. In principe kunnen dit soort treinen overal komen. Het wachten is gewoon op een continentale variant. En natuurlijk kun je vragen stellen over de gebruikte diesel generatoren. Maar stel je nu eens voor dat deze op termijn vervangen worden door brandstofcellen of accupakketten. Dat lijkt mij bij treinen vele malen eerder en makkelijker haalbaar dan bij vliegtuigen.

En als we het toch over vliegtuigen hebben, als we echt vinden dat vliegen drastisch ingeperkt moet worden om de klimaatdoelstellingen te halen, laat dan goedgekeurde treinen van álle maatschappijen vrijelijk over het Europese spoorwegnet rijden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16078
    • Pagina van klaas
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #108 Gepost op: 02 december 2017, 10:29:58 »
Maar stel je nu eens voor dat deze op termijn vervangen worden door brandstofcellen of accupakketten.
Dat gaat minstens 1 extra wagen kosten waar dan alleen maar accu's in zitten.
Op 20 en 21 oktober sta stond ik met "Without" op de tentoonstelling in Edegem. http://mtdtreinenclub.be/over/tentoonstelling/index.html

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3760
    • Medway Valley Line
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #109 Gepost op: 02 december 2017, 12:02:51 »
@Klaas,

Hoeft niet per se, die kunnen immers ook verdeeeld worden over alle wagens. Die wagens kunnen daarnaast ook voorzien worden van snelladers. In Eindhoven rijden nu bijna vijftig 100% elektrische stadsbussen. Dat werd ook gezien als volstrekt onmogelijk.
Mag dan zijn, maar nogmaals, ik acht de kans dat zoiets wel kan met treinen vele malen groter dan met vliegtuigen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3760
    • Medway Valley Line
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #110 Gepost op: 02 december 2017, 12:23:42 »


Even googelen en dan vind ik dit:
https://www.ovmagazine.nl/2016/09/alstom-presenteert-eerste-waterstoftrein-1733/

Dus toch ... ?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 12:29:55 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #111 Gepost op: 02 december 2017, 13:57:01 »
@Klaas,
 In Eindhoven rijden nu bijna vijftig 100% elektrische stadsbussen. Dat werd ook gezien als volstrekt onmogelijk.

Gr, Hans

In Arnhem rijden al bijna 70 jaar 100% elektrische stadsbussen...;-)

grtz rob

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Online Online
  • Berichten: 3987
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #112 Gepost op: 02 december 2017, 14:00:41 »
 ;D 8)

En dat zonder dat ze om de haverklap moeten worden opgeladen en dus niet heel efficiënt inzetbaar zijn.

Maar denk dat voor de langere afstand Waterstof een betere optie is dan een voertuig volstouwen met accu's.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #113 Gepost op: 02 december 2017, 14:07:52 »
@Jan, Hans,
Zonder aan de techniek afbreuk te willen doen; in Noord Engeland wordt dit toch als een second choice/verkapte bezuiniging gezien, omdat het er tot voor kort op leek dat de regering niet wilde investeren in elektrificatie van de lijnen in het Noorden

Gr Gerard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5007
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #114 Gepost op: 02 december 2017, 14:42:21 »
Welk Noorden?
Het noorden ten Zuiden van Schotland?  ;D

Als het aan de Scottish National Party lag, werd zelfs in het Echte Noorden de hele boel geëlectrificeerd.
Zoals vaker bij de SNP is vooralsnog niet duidelijk hoe dat betaald moet worden.
Wel is men in Schotland inmiddels zo hard bezig met de verduurzaming van de energiehuishouding dat groene electriciteit straks een belangrijk exportproduct kan gaan worden voor de Schotten. Water en Wind genoeg daar!
Met de kleine bevolking is er ook ruimte zat om windmolens en stuwmeren een plek te geven. En met name die windmolens zie je ook in de hooglanden op steeds meer plekken als paddestoelen uit de grond schieten.

Misschien moet Rutte met zijn vriendjes eens gaan kijken hoe die Schotten dat doen. Groen ondernemen.
http://www.independent.co.uk/environment/scotland-wind-turbines-more-electricity-country-needs-four-days-renewable-energy-power-national-grid-a7517066.html
Dus toch niet zo'n gek idee van de SNP. Tenslotte waait de wind tax free voor iedereen. Wie weet, wordt het nog wat met electrische treinen in het Echte Noorden...

cheers
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 14:47:18 door Hendrik Jan »
Ja, nee, precies!

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #115 Gepost op: 02 december 2017, 15:56:41 »
En laat nu de door de instroom van 800/801 Class net de vrijgekomen, maar ingekorte en "opnieuw gerenoveerde" HST's voor Abellio ScotRail ingezet gaan worden op de Edinburgh-Aberdeen route:
4 of 5 Mk3s rijtuigen, ingesloten door 2 diesels 43 class (bouwjaar 1976)
Echter nu worden de 'slam doors' wel vervangen door 'sliding doors'. Gedaan met deuren 'geklets'.
https://www.youtube.com/watch?v=soUP00W_jVY

Deze zomer met de Virgin "Northern Lights" (Londen <> Aberdeen via de EMCL en Edingburgh) wel gemerkt dat deze lijn voorbij Edingburgh niet aan 200km/u bereden wordt.
De "Northern Lights" van Virgin Trains gaat wel gereden worden door de nieuwe Hybride stellen.

Maar de aanzet is toch al gegeven. Abellio ScotRail kocht recent nieuwe elektrische treinstellen bij dezelfde bouwer Hitachi, hoofdzakelijk om ingezet te worden op de Edingburgh - Glasgow route:
https://www.youtube.com/watch?v=aRqMM5DmKeI

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 16:06:06 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #116 Gepost op: 02 december 2017, 17:30:05 »
Vooral die laatste nieuwe Hitachi trein is nou niet echt een schoonheids winnaar  :o
Waarom die rare overgangs tunnel bovenop die neus ?
T is geen porem.
Maar hopelijk werkt het dan verder wel zoals het hoort  ::)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #117 Gepost op: 05 augustus 2018, 09:59:02 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #118 Gepost op: 05 augustus 2018, 12:35:27 »
Ik snap alleen niet waarom men die titel kiest voor dat artikel.
In Frankrijk rijd men toch al lang met hsl treinen op hsl lijnen door t ganse land  ???
Waarom loopt italie dan vooruit,t enigste verschil wat ik zie is dat men daar concurrentie heeft zelfs op hsl diensten.
(dat zal je in frankrijk denk ik niet gauw zien gebeuren)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
Re: Europa is wel klaar met de HSL
« Reactie #119 Gepost op: 05 augustus 2018, 14:55:38 »
Vermoedelijk de onderlinge concurrentie en de concurrentie met het vliegtuig?