Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
Vandaag
om 18:58:24
Br 38 Piko Superen.
door
Vroeger
Vandaag
om 18:46:10
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 18:20:20
betreft de YD7001
door
Ben
Vandaag
om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder
door
bellejt
Vandaag
om 17:43:37
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 17:20:07
S88n bus splitsen
door
Eric v C
Vandaag
om 17:16:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:43:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
Albert de Heer
Vandaag
om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 14:44:58
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's"
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:49:21
Piko 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:17:14
Roco Plan T
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004
door
Dave.......
Vandaag
om 09:20:11
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling
door
Overet
Vandaag
om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
07 July 2025, 23:43:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan (gelezen 36068 keer)
ReneN
Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #75 Gepost op:
17 June 2018, 00:02:52 »
Het is maar net hoe de wind staat... In Groningen heeft de provincie wel veel energie gestoken in het behoud van de lijn richting Leer - Oldenburg nu er een nieuwe brug over de Eems gebouwd moet worden, maar hier moesten bestuurders toch al veel meer aan de bak gezien de hoge werkloosheid en verzakkingen door de gaswinning.
Gelderland kan zich de nodige arrogantie permitteren, en die vier miljard is voorlopig veiliggesteld nu Den Haag de begroting meer op orde heeft, dus de gretige handjes van de geldwolven op de ministeries blijven de provincie voorlopig bespaard. Pas met het wegstemmen van de VVD volgend jaar kan er een ander, pro-actief ov-beleid van de grond komen, maar dan is nog is de voortgang twijfelachtig. Bestuurders zitten er van onze belastingcenten en dan is het extra zuur dat ze ook worden doorbetaald wanneer ze elkaar jarenlang dwarszitten en weinig presteren behalve een plank vol onderzoeken van bevriende adviesbureautjes.
Gelogd
Arjen52
Offline
Berichten: 2309
Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #76 Gepost op:
17 June 2018, 09:05:39 »
Blijkbaar zijn er ook VVD-ers die positiever denken over de reactivering:
https://rn7.nl/nieuws/vvd-wil-nieuw-regionaal-onderzoek-spoorlijn-nijmegen-kleve
. Het lijkt er dus op dat het beeld genuanceerder is.
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #77 Gepost op:
17 June 2018, 09:16:36 »
Er kan nog heel veel speculaas gebakken worden hier maar dorp Groesbeek ligt om (best wel) begrijpelijke redenen dwars en zal dit NOOIT veranderen.
Misschien alleen als het een klein trammetje zou worden en nooit iets meer. Daar zit niemand infrastructureel op te wachten.
Waar ze misschien ooit mee zouden kunnen instemmen als de lijn ruim om het dorp gelegd zou worden maar dan liggen de milieuclubs er ingemetseld dwars voor.
Ze liggen nu al piekeren over de invloed die de lijn op de Bruuk zou kunnen hebben. Hoe buitenissig is dat trouwens. Spoorlijnen beschermen de natuur (als er tenminste geen hekken langs staan).
Kortom veel clubs van Zeloten met de koppen tegen elkaar is goed voor nog decennia speculeren.
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Piet R Buren
Offline
Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #78 Gepost op:
17 June 2018, 12:46:50 »
wat een land is dit. in talloze steden en dorpen gaan er hoofdspoorlijnen dwars door de kern, en in Groesbeek willen ze niet eens een diesellijntje dat er nota bene al meer dan honderd jaar ligt reactiveren. Een snelle verbinding naar de hoge school en universiteit zou perfect zijn voor studenten uit Groesbeek, en ook uit Duitsland. Ze zouden zich naar mijn mening vereerd mogen voelen dat er nog steeds over gepraat wordt en ik zou er druk achter zetten, wat een gemiste kans...
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12196
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #79 Gepost op:
22 June 2018, 17:47:46 »
Een tunnel onder groesbeek door kost dan ook weer meer,en daardoor zal de prijskaart voor heropening wel weer te groot worden.
Tegenwerking alom,al is t niet door een redelijk kleine gemeente,dan wel door milieu freaks die dingen zien die er (nog) niet zijn.
Je kan maar specialist zijn in een naald zoeken in een berg met naalden
Beter zou t zijn als t dan toch doorgang "moet" vinden om de kleinste weerstand (groesbeek in dit geval) aan de zijlijn te parkeren,en de bestaande lijn op te knappen.
Weerstand van de "zeikerds" verdwijnt vaak als men ziet dat er meer geld binnen komt door een bepaald iets dat handel en toeristen meebrengt
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
henk
Offline
Berichten: 22472
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #80 Gepost op:
22 June 2018, 18:11:12 »
Eigenlijk is mijn beeld van deze kwestie juist dat een kleine minderheid voortdurend over heropening praat, terwijl de meeste bewoners daar geen behoefte aan hebben en de vermeende voordelen ook niet erg overtuigend zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Piet R Buren
Offline
Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #81 Gepost op:
22 June 2018, 18:17:05 »
de voordelen zijn naar mijn mening wel overtuigend, Henk. Alleen al de enorme dienst die je er studenten mee bewijst zou al reden mogen zijn om er serieus naar te kijken. een 6-tal treinen (per uur) van Heyendaal naar centraal n v.v. zou al een verlichting van de druk op de bussen naar de universiteit betekenen en een deel van de spitsdruk op lijn 10 verminderen. Verder ben ik van mening dat het spoor nog te vaak ophoudt aan de grens, in een eu met open grenzen eigenlijk niet uit te leggen. Ik zie het absoluut gebeuren dat deze verbinding er succesvol wordt, als je die zou heropenen.
«
Laatst bewerkt op: 22 June 2018, 18:28:15 door matthijs-spoor3
»
Gelogd
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #82 Gepost op:
22 June 2018, 20:44:29 »
Studenten leveren nagenoeg niets op. Die reizen met een OV kaart waar voor de vervoerders geen fatsoenlijke vergoeding tegen over staat.
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Thom
Offline
Berichten: 4049
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #83 Gepost op:
23 June 2018, 00:31:23 »
Tsja, buslijn 11 in Utrecht rijdt met niet anders dan Studenten een 10' frequentie zeg ik uit het hoofd, dat levert dan al helemaal geen stuiver op en toch rijdt die buslijn wel...
OV in dit soort verbindingen is sowieso nooit winstgevend, dus of dat nou zo'n sterk argument is weet ik niet.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22472
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #84 Gepost op:
23 June 2018, 09:42:25 »
De buslijnen 11 en 12 hebben in de spits een soort continudienst (formeel elke 2,5 minuut een bus) waarbij duizenden mensen per uur worden vervoerd. Het is dan ook de verbinding tussen één van de belangrijkste stations van Nederland en een gebied waar 50.000 mensen studeren en nog enkele tienduizenden mensen werken.
Om hoeveel studenten zou het hier gaan? In heel de gemeente Berg & Dal wonen net 18.000 mensen, waarvan de meeste niet in Nijmegen studeren.
En dat treintjes bij de grens ophouden is heel goed verklaarbaar. Alle praat over grensoverschrijdende regio’s ten spijt, zijn grensoverschrijdende lijntjes zelden een groot succes.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #85 Gepost op:
23 June 2018, 10:02:58 »
Ja, ja het is me ook al opgevallen dat er erg veel studenten en docenten in Groesbeek wonen.
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Piet R Buren
Offline
Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #86 Gepost op:
23 June 2018, 11:19:01 »
hoeveel studenten er in Groesbeek wonen, weet ik niet. Maar over de grens wonen er ook. Ik begrijp dat studenten weinig opleveren, maar ik mag hopen dat dat bij besluitvorming niet al te veel mee speelt.
Verder denk ik dat de reizigers echt wel komen, het zou naar mijn mening een hele nuttige verbinding zijn.
«
Laatst bewerkt op: 23 June 2018, 11:53:17 door matthijs-spoor3
»
Gelogd
Piet R Buren
Offline
Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #87 Gepost op:
23 June 2018, 11:27:45 »
Henk, volgens Wikipedia wonen er in Groesbeek al meer dan 18.000 mensen, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Verder noem ik studenten als voorbeeld, dat begrijpen jullie ook wel. Er zullen best mensen in allerlei andere plaatsen werken, die je met de trein goed zou kunnen bereiken
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22472
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #88 Gepost op:
23 June 2018, 11:39:27 »
“Naar mijn idee”, “Volgens mij”.
Bus 12 rijdt in de spits dubbelgeleed formeel iedere vier of vijf minuten. In werkelijkheid stoppen ze op CS, wachten tot ze volgepropt zijn en scheuren dan weg. De vergelijking tussen Groesbeek en Utrecht slaat nergens op.
Voor zover ik weet is er de afgelopen decennia met enige regelmaat aangedrongen op heropening van het spoor naar Kleef. Alleen bleek telkens dat niemand de reizigersaantallen die zoiets zouden rechtvaardigen, aannemelijk kon maken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Piet R Buren
Offline
Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
«
Reactie #89 Gepost op:
23 June 2018, 11:52:30 »
Excuus, Utrecht... Ik dacht dat dit draadje over Nijmegen ging. Ik weet niet waarom je mij qouteert, nergens voor nodig, komt een beetje kleinerend over, henk. Ik vergelijk ook niet met Utrecht, ik begrijp ook niet waarom die vergelijking van belang is.
Uitslagen van onderzoeken, zeker op dit soort gebied zijn niet echt betrouwbaar, je kunt simpelweg niet excact voorspellen wat er gaat gebeuren.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan