Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rc auto's in H0 door NS1220
Vandaag om 15:55:26
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Martin Hornis
Vandaag om 15:45:33
's-Heer Heinkenspolder door Marijn
Vandaag om 15:39:17
NL baan: Frotterdam in h0 door HeRo
Vandaag om 15:36:49
Märklin Mobile Station 60657, herkent geen Delta locs, wel digitale locs. door bellejt
Vandaag om 15:34:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:13:47
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:10:08
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door MOVisser
Vandaag om 15:08:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 15:06:43
Bröckenbahn door dimo1_dimo1
Vandaag om 15:05:31
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 14:29:36
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door Pauldg
Vandaag om 14:28:57
Bouw NS 2200 in spoor-0 door JaJo
Vandaag om 14:20:20
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Remunj
Vandaag om 14:17:00
Westlandbaan door 44
Vandaag om 14:05:18
Diorama in een aquarium door Hendrik Jan
Vandaag om 13:50:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 13:02:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 12:22:52
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Jeroen Water
Vandaag om 12:19:44
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door VAM65
Vandaag om 12:13:01
Edits booster print door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:06:28
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Erik
Vandaag om 11:40:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:36:34
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Noud
Vandaag om 11:04:44
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Marijn
Vandaag om 10:42:56
Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door tuurtje
Vandaag om 09:32:02
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Zoedelaar
Vandaag om 09:06:39
Modelbahn Knittelfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 02:37:21
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 01:24:32
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 15549 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #105 Gepost op: 14 november 2018, 17:45:15 »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #106 Gepost op: 14 november 2018, 21:01:54 »
En dat terwijl ze de laatste tijd aan de Duitse zijde behoorlijk opgeruimd hebben en het spoor weer mooi zichtbaar hebben gemaakt.
Zag vanmiddag nog mannen aan het werk langs het Duitse deel van het  spoor.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #107 Gepost op: 14 november 2018, 21:03:28 »
Ja, zag het... zolang coryfee Conny Bieze op haar pluchen zeteltje bij Provinciale Staten blijft zitten zal er niets meer van komen, uiteindelijk is zij de grote dwarsligger in dit dossier. Volgend jaar dus zeker geen VVD stemmen. Ik zie wel kansen als Düsseldorf de portemonnee eenmaal heeft getrokken voor de spoorverdubbeling en elektrificatie Krefeld - Kleef. Gaan ze hier roepen dat het misschien toch niet zo duur is om de trein dan maar tot Nijmegen te laten rijden. Maar dan zijn we weer minstens 5 jaar verder.

Ondertussen wordt de verkeersinfrastructuur in de regio Arnhem-Nijmegen steeds slechter. De doortrekking van de A15 laat op zich wachten, in januari wordt de Duitse Maut voor vrachtwagens tot 60 procent verhoogd, zodat er hier nog meer over de dagelijks al bijna verstopte A73 gaan rijden om kosten uit te sparen. En die Oost-Europeanen betalen dus geen cent aan wegenbelasting, alleen sta ik wel achter ze in de file... Juist dan zou het ov een alternatief moeten zijn.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #108 Gepost op: 14 november 2018, 21:58:14 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #109 Gepost op: 15 november 2018, 09:26:28 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Klopt daar zijn ze ook druk mee bezig, maar daar hebben ze toch geen graafwagen die over het spoor rijdt voor nodig??
Ach, ik ben geen bouwkundige  ;D

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #110 Gepost op: 28 januari 2019, 23:21:36 »
Denk je dat dit dossier gesloten is, komt er toch weer een teken van leven: https://rn7.nl/nieuws/europese-commissie-spoorlijn-nijmegen-kleef-een-van-40-kansrijkste-in-eu. Achter de schermen zijn de Euregio en de FNV die een beter ov voor grenswerkers willen nog steeds actief. Voor mij tot op heden onbekend, maar zeker lovenswaardig.

Als de Europese Commissie Nijmegen-Kleef als een van meest kansrijke grensoverschrijdende spoorlijnen in de EU ziet moet er toch wel een kern van waarheid in zitten... en er blijkt ook nog eens subsidiepot voor te zijn. Misschien is dit een mogelijkheid om te ontsnappen aan links luchtfietsen in Nijmegen (dure tram waarbij de gehele infrastructuur opnieuw moet worden aangelegd, nu alweer een plan voor elektrische bussen over het tracé) en rechtse marktwerking in Arnhem (de provincie die het ov zoveel mogelijk zichzelf wil laten bedruipen en de hand op de knip houdt).

Beide kanten houden elkaar al lange tijd gegijzeld. Komt er een oplossing, dan hoeven de dwarse dorpswethouders in Berg en Dal niet meer als excuustruus te worden gebruikt om het project niet door te laten gaan. Nou, volgende aflevering in de soap...  ::)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #111 Gepost op: 29 januari 2019, 09:47:39 »
Natuurlijk is het dossier gewoon gesloten.
Wellicht wil Groesbeek (Berg en Dal) het heroverwegen als daar een tunnel komt van vier kilometer maar dan heb je ook nog de diverse torrentelclubs die daar iets bijzonders weten.
Het fietspad kwam er ook pas na veel moeite en kosten en we kennen ook de historie van de IJzeren Rijn door het Meinweggebied.
Kortom, er kan nog decennia gedroomd worden.

Als Berg en Daller (Hoog) zou het mij welkom zijn maar dat het een sprookje is is zeker.
Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • Oude meuk in h0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18293
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #114 Gepost op: 13 februari 2019, 21:24:42 »
Helaas is er een kans dat dit onzalige plan binnenkort snel wordt doorgedrukt zolang de VVD de scepter zwaait in de provincie. Het is niet zo dat een paar dorpswethouders zoveel macht hebben, het is de provincie Gelderland die wegkijkt omdat deze geen geld voor een beter ov wil uittrekken. Mogelijk spelen verborgen agenda's een grote rol. Een directe luchthavenshuttle naar Weeze vanuit Arnhem en Nijmegen zullen ze ook in Den Haag niet willen vanwege de Lelystad-lobby die daar de deur heeft platgelopen.

Pas als de VVD de Statenverkiezingen volgende maand zwaar verliest zal er een andere wind gaan waaien. Het ov in het grensgebied van heel Oost- en Zuid-Nederland is zwak, terwijl de vakbeweging juist grenswerk in Duitsland wil stimuleren, maar dan moeten mensen wel eerst een auto kopen. Ook het steeds minder geven van Duitse les op scholen -ik heb een Duitse werkgever- helpt niet en vind ik anno 2019 echt niet kunnen. Zo bouw je weer nieuwe barrières op.