Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
Vandaag om 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
Vandaag om 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
Vandaag om 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
Vandaag om 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 22:48:21
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:41:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
Vandaag om 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
Vandaag om 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:21:37
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Robkop
Vandaag om 22:21:33
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Huup
Vandaag om 22:20:00
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:15:43
roco centrale 10761 door Reinier Z.
Vandaag om 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
Vandaag om 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
Vandaag om 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
Vandaag om 21:10:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
Vandaag om 21:03:59
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door Fritsprt
Vandaag om 21:01:50
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 20:56:50
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door AndrevdG
Vandaag om 20:55:55
Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld door EricZmS
Vandaag om 20:55:35
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 20:49:40
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 18456 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #105 Gepost op: 14 november 2018, 17:45:15 »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #106 Gepost op: 14 november 2018, 21:01:54 »
En dat terwijl ze de laatste tijd aan de Duitse zijde behoorlijk opgeruimd hebben en het spoor weer mooi zichtbaar hebben gemaakt.
Zag vanmiddag nog mannen aan het werk langs het Duitse deel van het  spoor.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #107 Gepost op: 14 november 2018, 21:03:28 »
Ja, zag het... zolang coryfee Conny Bieze op haar pluchen zeteltje bij Provinciale Staten blijft zitten zal er niets meer van komen, uiteindelijk is zij de grote dwarsligger in dit dossier. Volgend jaar dus zeker geen VVD stemmen. Ik zie wel kansen als Düsseldorf de portemonnee eenmaal heeft getrokken voor de spoorverdubbeling en elektrificatie Krefeld - Kleef. Gaan ze hier roepen dat het misschien toch niet zo duur is om de trein dan maar tot Nijmegen te laten rijden. Maar dan zijn we weer minstens 5 jaar verder.

Ondertussen wordt de verkeersinfrastructuur in de regio Arnhem-Nijmegen steeds slechter. De doortrekking van de A15 laat op zich wachten, in januari wordt de Duitse Maut voor vrachtwagens tot 60 procent verhoogd, zodat er hier nog meer over de dagelijks al bijna verstopte A73 gaan rijden om kosten uit te sparen. En die Oost-Europeanen betalen dus geen cent aan wegenbelasting, alleen sta ik wel achter ze in de file... Juist dan zou het ov een alternatief moeten zijn.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #108 Gepost op: 14 november 2018, 21:58:14 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #109 Gepost op: 15 november 2018, 09:26:28 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Klopt daar zijn ze ook druk mee bezig, maar daar hebben ze toch geen graafwagen die over het spoor rijdt voor nodig??
Ach, ik ben geen bouwkundige  ;D

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #110 Gepost op: 28 januari 2019, 23:21:36 »
Denk je dat dit dossier gesloten is, komt er toch weer een teken van leven: https://rn7.nl/nieuws/europese-commissie-spoorlijn-nijmegen-kleef-een-van-40-kansrijkste-in-eu. Achter de schermen zijn de Euregio en de FNV die een beter ov voor grenswerkers willen nog steeds actief. Voor mij tot op heden onbekend, maar zeker lovenswaardig.

Als de Europese Commissie Nijmegen-Kleef als een van meest kansrijke grensoverschrijdende spoorlijnen in de EU ziet moet er toch wel een kern van waarheid in zitten... en er blijkt ook nog eens subsidiepot voor te zijn. Misschien is dit een mogelijkheid om te ontsnappen aan links luchtfietsen in Nijmegen (dure tram waarbij de gehele infrastructuur opnieuw moet worden aangelegd, nu alweer een plan voor elektrische bussen over het tracé) en rechtse marktwerking in Arnhem (de provincie die het ov zoveel mogelijk zichzelf wil laten bedruipen en de hand op de knip houdt).

Beide kanten houden elkaar al lange tijd gegijzeld. Komt er een oplossing, dan hoeven de dwarse dorpswethouders in Berg en Dal niet meer als excuustruus te worden gebruikt om het project niet door te laten gaan. Nou, volgende aflevering in de soap...  ::)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #111 Gepost op: 29 januari 2019, 09:47:39 »
Natuurlijk is het dossier gewoon gesloten.
Wellicht wil Groesbeek (Berg en Dal) het heroverwegen als daar een tunnel komt van vier kilometer maar dan heb je ook nog de diverse torrentelclubs die daar iets bijzonders weten.
Het fietspad kwam er ook pas na veel moeite en kosten en we kennen ook de historie van de IJzeren Rijn door het Meinweggebied.
Kortom, er kan nog decennia gedroomd worden.

Als Berg en Daller (Hoog) zou het mij welkom zijn maar dat het een sprookje is is zeker.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
  • Oude meuk in h0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19497
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #114 Gepost op: 13 februari 2019, 21:24:42 »
Helaas is er een kans dat dit onzalige plan binnenkort snel wordt doorgedrukt zolang de VVD de scepter zwaait in de provincie. Het is niet zo dat een paar dorpswethouders zoveel macht hebben, het is de provincie Gelderland die wegkijkt omdat deze geen geld voor een beter ov wil uittrekken. Mogelijk spelen verborgen agenda's een grote rol. Een directe luchthavenshuttle naar Weeze vanuit Arnhem en Nijmegen zullen ze ook in Den Haag niet willen vanwege de Lelystad-lobby die daar de deur heeft platgelopen.

Pas als de VVD de Statenverkiezingen volgende maand zwaar verliest zal er een andere wind gaan waaien. Het ov in het grensgebied van heel Oost- en Zuid-Nederland is zwak, terwijl de vakbeweging juist grenswerk in Duitsland wil stimuleren, maar dan moeten mensen wel eerst een auto kopen. Ook het steeds minder geven van Duitse les op scholen -ik heb een Duitse werkgever- helpt niet en vind ik anno 2019 echt niet kunnen. Zo bouw je weer nieuwe barrières op.