Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 03:40:34
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
Vandaag om 03:17:21
Vroeger in Breedorp door barry1972
Vandaag om 01:30:27
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 01:01:35
Douane formaliteiten Engeland door Martin Welberg
Vandaag om 00:55:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:39:01
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door aukevanwieren
Vandaag om 00:11:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:01:27
Stukje Zweden 350 bij 55 door Edsko Hekman
28 januari 2023, 23:51:52
Welke bijwagen ? door Willem1951
28 januari 2023, 23:40:16
Hoekstenen door Reinout van Rees
28 januari 2023, 23:37:21
De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel. door Marijn
28 januari 2023, 23:02:26
Vraag over aansluitingen stroom/rails. door borotof
28 januari 2023, 22:57:28
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Reinout van Rees
28 januari 2023, 22:52:40
Probleem met booster-scheidings-module (BSM) van Rosoft door Patrick Smout
28 januari 2023, 22:40:08
Raadplaatje door Rody v. G.
28 januari 2023, 22:37:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 januari 2023, 22:22:44
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Eric B
28 januari 2023, 22:17:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
28 januari 2023, 21:49:04
VERPLAATST: Tenderdraaistel Rivarossi br10 H0 door ex44
28 januari 2023, 21:44:49
US dieselmaterieel H0 door ArjanB
28 januari 2023, 21:39:24
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
28 januari 2023, 21:37:43
Viessmann/Kibri/Vollmer door Marcel112
28 januari 2023, 21:29:06
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
28 januari 2023, 21:29:00
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
28 januari 2023, 21:28:54
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
28 januari 2023, 21:15:57
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door Eric B
28 januari 2023, 21:12:49
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
28 januari 2023, 21:06:29
Noch 2023 G t/m Z schalen door roco
28 januari 2023, 20:51:16
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 28318 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #105 Gepost op: 14 november 2018, 17:45:15 »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #106 Gepost op: 14 november 2018, 21:01:54 »
En dat terwijl ze de laatste tijd aan de Duitse zijde behoorlijk opgeruimd hebben en het spoor weer mooi zichtbaar hebben gemaakt.
Zag vanmiddag nog mannen aan het werk langs het Duitse deel van het  spoor.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #107 Gepost op: 14 november 2018, 21:03:28 »
Ja, zag het... zolang coryfee Conny Bieze op haar pluchen zeteltje bij Provinciale Staten blijft zitten zal er niets meer van komen, uiteindelijk is zij de grote dwarsligger in dit dossier. Volgend jaar dus zeker geen VVD stemmen. Ik zie wel kansen als Düsseldorf de portemonnee eenmaal heeft getrokken voor de spoorverdubbeling en elektrificatie Krefeld - Kleef. Gaan ze hier roepen dat het misschien toch niet zo duur is om de trein dan maar tot Nijmegen te laten rijden. Maar dan zijn we weer minstens 5 jaar verder.

Ondertussen wordt de verkeersinfrastructuur in de regio Arnhem-Nijmegen steeds slechter. De doortrekking van de A15 laat op zich wachten, in januari wordt de Duitse Maut voor vrachtwagens tot 60 procent verhoogd, zodat er hier nog meer over de dagelijks al bijna verstopte A73 gaan rijden om kosten uit te sparen. En die Oost-Europeanen betalen dus geen cent aan wegenbelasting, alleen sta ik wel achter ze in de file... Juist dan zou het ov een alternatief moeten zijn.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #108 Gepost op: 14 november 2018, 21:58:14 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #109 Gepost op: 15 november 2018, 09:26:28 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Klopt daar zijn ze ook druk mee bezig, maar daar hebben ze toch geen graafwagen die over het spoor rijdt voor nodig??
Ach, ik ben geen bouwkundige  ;D

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #110 Gepost op: 28 januari 2019, 23:21:36 »
Denk je dat dit dossier gesloten is, komt er toch weer een teken van leven: https://rn7.nl/nieuws/europese-commissie-spoorlijn-nijmegen-kleef-een-van-40-kansrijkste-in-eu. Achter de schermen zijn de Euregio en de FNV die een beter ov voor grenswerkers willen nog steeds actief. Voor mij tot op heden onbekend, maar zeker lovenswaardig.

Als de Europese Commissie Nijmegen-Kleef als een van meest kansrijke grensoverschrijdende spoorlijnen in de EU ziet moet er toch wel een kern van waarheid in zitten... en er blijkt ook nog eens subsidiepot voor te zijn. Misschien is dit een mogelijkheid om te ontsnappen aan links luchtfietsen in Nijmegen (dure tram waarbij de gehele infrastructuur opnieuw moet worden aangelegd, nu alweer een plan voor elektrische bussen over het tracé) en rechtse marktwerking in Arnhem (de provincie die het ov zoveel mogelijk zichzelf wil laten bedruipen en de hand op de knip houdt).

Beide kanten houden elkaar al lange tijd gegijzeld. Komt er een oplossing, dan hoeven de dwarse dorpswethouders in Berg en Dal niet meer als excuustruus te worden gebruikt om het project niet door te laten gaan. Nou, volgende aflevering in de soap...  ::)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #111 Gepost op: 29 januari 2019, 09:47:39 »
Natuurlijk is het dossier gewoon gesloten.
Wellicht wil Groesbeek (Berg en Dal) het heroverwegen als daar een tunnel komt van vier kilometer maar dan heb je ook nog de diverse torrentelclubs die daar iets bijzonders weten.
Het fietspad kwam er ook pas na veel moeite en kosten en we kennen ook de historie van de IJzeren Rijn door het Meinweggebied.
Kortom, er kan nog decennia gedroomd worden.

Als Berg en Daller (Hoog) zou het mij welkom zijn maar dat het een sprookje is is zeker.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • Oude meuk in h0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20884
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #114 Gepost op: 13 februari 2019, 21:24:42 »
Helaas is er een kans dat dit onzalige plan binnenkort snel wordt doorgedrukt zolang de VVD de scepter zwaait in de provincie. Het is niet zo dat een paar dorpswethouders zoveel macht hebben, het is de provincie Gelderland die wegkijkt omdat deze geen geld voor een beter ov wil uittrekken. Mogelijk spelen verborgen agenda's een grote rol. Een directe luchthavenshuttle naar Weeze vanuit Arnhem en Nijmegen zullen ze ook in Den Haag niet willen vanwege de Lelystad-lobby die daar de deur heeft platgelopen.

Pas als de VVD de Statenverkiezingen volgende maand zwaar verliest zal er een andere wind gaan waaien. Het ov in het grensgebied van heel Oost- en Zuid-Nederland is zwak, terwijl de vakbeweging juist grenswerk in Duitsland wil stimuleren, maar dan moeten mensen wel eerst een auto kopen. Ook het steeds minder geven van Duitse les op scholen -ik heb een Duitse werkgever- helpt niet en vind ik anno 2019 echt niet kunnen. Zo bouw je weer nieuwe barrières op.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • Oude meuk in h0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 6971
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #116 Gepost op: 13 december 2021, 21:15:48 »
De Kreis Kleve heeft (volgens dat artikel) de spoorlijn ingebracht voor het Bedarfsplan, een document met voorstellen voor herbouw/nieuwbouw van spoorinfrastructuur voor de komende jaren. Dat zegt nog niets over de prio binnen dat lijstje.
Logisch dat ze het gedaan hebben, want er lijkt in Duitsland een aardige berg geld vanuit Berlijn beschikbaar te zijn voor regionale infrastructuur. Dus als iemand anders er graag voor wil betalen... Sowieso heb ik de indruk dat men aan de Duitse kant van de grens enthousiaster zijn over deze spoorlijn dan in Nederland.

Het artikel noemt dat ook: "Nijmegen denkt dat een bus beter en goedkoper is" en het gebruikelijke "Groesbeek is bang doormiddengesneden te worden". Verdere gesprekken staan voor na de Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen gepland.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #117 Gepost op: 13 december 2021, 22:50:20 »
 Volgens de krant is er begin dit jaar ook nog een onderzoek gedaan, dus dat is géén drie jaar stilte  :)

 Gelukkig heb je ook een compromis:



 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 6971
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #118 Gepost op: 13 december 2021, 23:51:15 »
Grappig ding! Alsof ze de Schienen-Strassen-Omnibus van de DB uit de jaren 50 weer tot leven hebben gewekt. Volgens die wikipediapagina is jouw foto van een Japans voorbeeld.
Met moderne middelen is het misschien wel weer een bruikbaarder principe geworden. Maar goed, voor Nijmegen-Kleve zal het niet echt relevant zijn.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 13 december 2021, 23:52:58 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #119 Gepost op: 14 december 2021, 09:50:01 »
Fantastisch:
het ultieme Nederlandse poldermodel!
Per trein uit het Ruhrgebiet tot aan de grens bij Kranenburg, daarna van de rails af en over de weg door Groesbeek naar Nijmegen met die mooie ShiStraBus!
Yess ;D
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500