Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Amsterdamse bolkop in Lego door martijn v m
Vandaag om 00:34:12
Baanplan Duitse Museumsbahn met DB station door bamberg
Vandaag om 00:12:10
[Hoontje's Beursbaan] "Kamp Rijen" door Hoontje
19 april 2019, 23:44:08
ICM-0 vraagje door Joop_L
19 april 2019, 23:37:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2019, 23:31:18
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door snelle diesel
19 april 2019, 23:24:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 april 2019, 23:17:34
Wiebelbak met dakwipkip te Breukelen door wob
19 april 2019, 23:14:25
LS Models 2019 door Daan!
19 april 2019, 23:13:22
Een digitale demo pendelbaan door Fritsprt
19 april 2019, 22:57:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 april 2019, 22:43:50
BMB-Module: “Wateringbury” door Tanks+Treinen
19 april 2019, 22:35:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door V200-G2000
19 april 2019, 22:22:04
Vulcan Beer Truck door St00mboy
19 april 2019, 22:14:54
De opdracht voor de fotowedstrijd voor april/mei: stoomtreinen door Bob R.
19 april 2019, 21:31:09
Foto's fictief transportbedrijf door Arie123
19 april 2019, 21:29:03
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
19 april 2019, 21:24:45
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 april 2019, 21:08:13
Station Rekerdam door Wim Vink
19 april 2019, 21:08:09
Hij komt door dh3201
19 april 2019, 21:01:44
Westlandbaan door Tulpendaal
19 april 2019, 21:01:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
19 april 2019, 19:54:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 april 2019, 19:13:50
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Hans Reints
19 april 2019, 18:43:16
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
19 april 2019, 18:04:50
Voor de liefhebber: Lovers Rail op YouTube door Jamie
19 april 2019, 17:05:23
Brelec functiedecoder FD410 Multi door henk
19 april 2019, 14:24:54
MB-module "Dolce far N-te" door Chris80
19 april 2019, 13:15:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
19 april 2019, 10:54:03
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
19 april 2019, 10:17:46
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 14787 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #105 Gepost op: 14 november 2018, 17:45:15 »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #106 Gepost op: 14 november 2018, 21:01:54 »
En dat terwijl ze de laatste tijd aan de Duitse zijde behoorlijk opgeruimd hebben en het spoor weer mooi zichtbaar hebben gemaakt.
Zag vanmiddag nog mannen aan het werk langs het Duitse deel van het  spoor.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #107 Gepost op: 14 november 2018, 21:03:28 »
Ja, zag het... zolang coryfee Conny Bieze op haar pluchen zeteltje bij Provinciale Staten blijft zitten zal er niets meer van komen, uiteindelijk is zij de grote dwarsligger in dit dossier. Volgend jaar dus zeker geen VVD stemmen. Ik zie wel kansen als Düsseldorf de portemonnee eenmaal heeft getrokken voor de spoorverdubbeling en elektrificatie Krefeld - Kleef. Gaan ze hier roepen dat het misschien toch niet zo duur is om de trein dan maar tot Nijmegen te laten rijden. Maar dan zijn we weer minstens 5 jaar verder.

Ondertussen wordt de verkeersinfrastructuur in de regio Arnhem-Nijmegen steeds slechter. De doortrekking van de A15 laat op zich wachten, in januari wordt de Duitse Maut voor vrachtwagens tot 60 procent verhoogd, zodat er hier nog meer over de dagelijks al bijna verstopte A73 gaan rijden om kosten uit te sparen. En die Oost-Europeanen betalen dus geen cent aan wegenbelasting, alleen sta ik wel achter ze in de file... Juist dan zou het ov een alternatief moeten zijn.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #108 Gepost op: 14 november 2018, 21:58:14 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #109 Gepost op: 15 november 2018, 09:26:28 »
@Sjoerd van de Wal: Dat zijn de werkzaamheden voor het (snel-)fietspad tussen Kleve en Kranenburg (en verder naar Groesbeek en Nijmegen).

Klopt daar zijn ze ook druk mee bezig, maar daar hebben ze toch geen graafwagen die over het spoor rijdt voor nodig??
Ach, ik ben geen bouwkundige  ;D

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #110 Gepost op: 28 januari 2019, 23:21:36 »
Denk je dat dit dossier gesloten is, komt er toch weer een teken van leven: https://rn7.nl/nieuws/europese-commissie-spoorlijn-nijmegen-kleef-een-van-40-kansrijkste-in-eu. Achter de schermen zijn de Euregio en de FNV die een beter ov voor grenswerkers willen nog steeds actief. Voor mij tot op heden onbekend, maar zeker lovenswaardig.

Als de Europese Commissie Nijmegen-Kleef als een van meest kansrijke grensoverschrijdende spoorlijnen in de EU ziet moet er toch wel een kern van waarheid in zitten... en er blijkt ook nog eens subsidiepot voor te zijn. Misschien is dit een mogelijkheid om te ontsnappen aan links luchtfietsen in Nijmegen (dure tram waarbij de gehele infrastructuur opnieuw moet worden aangelegd, nu alweer een plan voor elektrische bussen over het tracé) en rechtse marktwerking in Arnhem (de provincie die het ov zoveel mogelijk zichzelf wil laten bedruipen en de hand op de knip houdt).

Beide kanten houden elkaar al lange tijd gegijzeld. Komt er een oplossing, dan hoeven de dwarse dorpswethouders in Berg en Dal niet meer als excuustruus te worden gebruikt om het project niet door te laten gaan. Nou, volgende aflevering in de soap...  ::)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #111 Gepost op: 29 januari 2019, 09:47:39 »
Natuurlijk is het dossier gewoon gesloten.
Wellicht wil Groesbeek (Berg en Dal) het heroverwegen als daar een tunnel komt van vier kilometer maar dan heb je ook nog de diverse torrentelclubs die daar iets bijzonders weten.
Het fietspad kwam er ook pas na veel moeite en kosten en we kennen ook de historie van de IJzeren Rijn door het Meinweggebied.
Kortom, er kan nog decennia gedroomd worden.

Als Berg en Daller (Hoog) zou het mij welkom zijn maar dat het een sprookje is is zeker.
Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
  • Oude meuk in h0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18111
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #114 Gepost op: 13 februari 2019, 21:24:42 »
Helaas is er een kans dat dit onzalige plan binnenkort snel wordt doorgedrukt zolang de VVD de scepter zwaait in de provincie. Het is niet zo dat een paar dorpswethouders zoveel macht hebben, het is de provincie Gelderland die wegkijkt omdat deze geen geld voor een beter ov wil uittrekken. Mogelijk spelen verborgen agenda's een grote rol. Een directe luchthavenshuttle naar Weeze vanuit Arnhem en Nijmegen zullen ze ook in Den Haag niet willen vanwege de Lelystad-lobby die daar de deur heeft platgelopen.

Pas als de VVD de Statenverkiezingen volgende maand zwaar verliest zal er een andere wind gaan waaien. Het ov in het grensgebied van heel Oost- en Zuid-Nederland is zwak, terwijl de vakbeweging juist grenswerk in Duitsland wil stimuleren, maar dan moeten mensen wel eerst een auto kopen. Ook het steeds minder geven van Duitse les op scholen -ik heb een Duitse werkgever- helpt niet en vind ik anno 2019 echt niet kunnen. Zo bouw je weer nieuwe barrières op.